Veganism - vettigt eller vansinne?

Jag tror inte någon argumenterar mot att det är bättre för både människan och miljön att sänka köttkonsumtionen (hos den genomsnittlige konsumenten).
Men det är också så att miljövården är beroende av både får och nötkreatur för att bevara mångfalden i naturen.
Att äta sådant kött är en win win situation. Naturen får sin del och köttkonsumenten sin del.
Jag är av åsikten att det är viktigare VILKET kött man väljer som konsument. Inte om man är vegetarian eller inte.
Allt med måtta.
 
Men de är kattmat?
Har du sadel av läder eller syntet?

Det är inte så lätt som man kan tro att komma undan behovet av animaliska produkter.

Jag är fullt medveten om min egen dubbelmoral. ;) Skillnaden mellan mig och katterna är att jag har ett val, det har inte katterna då de är obligata karnivorer.

Omnivorer vill väldigt gärna påpeka just sånt här, jag tycker det är lite löjligt nästan. :D Typ skriva på näsan "Du kan minsann inte göra alla rätt, lika bra då att inte göra några rätt alls"
 
Jag är fullt medveten om min egen dubbelmoral. ;) Skillnaden mellan mig och katterna är att jag har ett val, det har inte katterna då de är obligata karnivorer.

Omnivorer vill väldigt gärna påpeka just sånt här, jag tycker det är lite löjligt nästan. :D Typ skriva på näsan "Du kan minsann inte göra alla rätt, lika bra då att inte göra några rätt alls"
Det där är intressant! Jag läste någonstans en bra artikel, där det där fenomenet tolkades som att - i det här fallet du - så att säga blir den andra personens (dåliga) samvete. Dvs du gör av moraliska skäl något som den andra personen inte gör.

Då du blir den andra personens samvete, blir det trots det din plikt att göra det där som du gör på ett perfekt vis (inte ge katterna animalier, inte ha läderskor, inte ha lädersadel osv).

Endast så, får ju den person som gjort dig till sitt samvete ett helt gott samvete. Och samtidigt, som en slags "dubbeleffekt", kan personen försvara sig själv mot att du agerar mer moraliskt genom att peka på att du minsann inte heller är perfekt.

Man ser det ofta, inte alls bara när det handlar om vad man äter.
 
Typ skriva på näsan "Du kan minsann inte göra alla rätt, lika bra då att inte göra några rätt alls"
Men det är väl bättre att göra vad man kan än inget alls.
Vi har valt att äta mindre mängd kött för att i stället bara äta svensk kött.
Det finns grader på allt.
 
Exempel 1 Miljöpåverkan
Exempel 2 Hälsoaspekt, både för- och nackdelar
Exempel 3 Hälsoaspekter
Exempel 4 Hälsoaspekter
Exempel 5 Antibiotikaresistens

(obs att alla ovanstående inte enbart tar upp ren veganism)

Tack för referenserna!

Ja, att vegetarisk kost medför tydliga hälsovinster är ganska fastslaget, och vegansk också även om det är lite mer komplicerat.

Dock är det här väldigt stora frågor, så enskilda studier och svar på frågor ger ju inte alla svar vi behöver globalt.

När det gäller miljöstudier är ju den amerikansk (Kalifornien) och amerikanskt jordbruk skiljer sig fatalt från vårt här i Sverige. Resultaten är alltså svåra att jämföra rakt av. Så även när det gäller antibiotikaanvändning.

Medelhavskost är en av få dieter som visat övertygande hälsovinster i forskningen. Där ingår mycket vegetabilier men även exempelvis ägg och fisk.

En sak man får beakta när det gäller människor är att vi gillar att njuta. Många av oss njuter av animalier, inte nödvändigtvis kött från nöt eller gris, men även av fisk, ägg och mjölkprodukter. Vi fungerar inte så enkelt heller att vi ändrar oss även om något är bevisat uppenbart dåligt eller skadligt för oss, som tobak, alkohol och droger. Och kött. Är det inte rimligt för de flesta av oss att dra ner på framförallt kött, men inte att nödvändigtvis bli veganer?

Jag vet inte om man kan säga att forskningen "svängt" åt veganhållet även om man ser vinster med framförallt vegetarisk kosthållning. Det finns belägg för att säga att man bör äta mer vegetabiliskt och mindre kött, men att man skulle rekommendera folk att bli veganer ur miljö- och hälsoaspekt är ändå ganska avlägset ur min synvinkel. Inom medicinen är vi alltid jätteförsiktiga med att fastslå vad som är säkert bra eller bäst, och ännu mer försiktiga med att tala om för folk vad de borde.
 
för omnivorer har en irriterande vana att bli lite provocerande och typ vilja "Sätta dit" en lite.
Jag blir inte provocerad - jag blir intresserad.
Av hur långt man skall dra det och hur det i sådana fall skall gå till rent praktiskt.
Att äta mindre mängd kött är bra på många vis.
Du kan ju svara att du kompenserar den överdrivna köttkonsumtionen genom att inte konsumera något kött alls.
 
Jag har själv jobbat på flera mjölkgårdar, har utbildning och erfarenhet i frågan och tycker _fortfarande_ att mjölkproduktionen är enormt problematisk. :)

Ja, att vi skiljer ko och kalv tidigt är ju svårt att komma ifrån. Vad tänker du på mer specifikt? Vore intressant att veta. Har du något att säga om ekologisk vs konventionell mjölkproduktion t ex?
 
Däremot vänder jag mig mot veganer som verkar besläktade med flower power-rörelsen och inte alls är förankrade i verkligheten.
Jag är med i en dumpstergrupp på fejjan (dumpstring = tillvarata "sopor") och där finns riktiga blåveganer som sätter en ära i att förkasta-förlöjliga-förnedra oss som äter kött eller animalier. Att det sen handlar om att tillvarata det som är bortkastat och således minska sopberget går dom helt förbi, det gäller ju att till varje pris idiotförklara oss blandkostare. Fanatiker, oh yeah! :grin:

Dom flesta av fanatikerna går förresten bara in för att starta bråk.
 
Exempel 1 Miljöpåverkan
Exempel 2 Hälsoaspekt, både för- och nackdelar
Exempel 3 Hälsoaspekter
Exempel 4 Hälsoaspekter
Exempel 5 Antibiotikaresistens

(obs att alla ovanstående inte enbart tar upp ren veganism)
Det där kallas för "cherrypicking", alltså att välja ut några forskningsrapporter som stöder en tes, men att ignorera allt annat, och dessutom så handlar inget av det du tar med om svenska förhållanden eller svenskt jordbruk.
 
Jag har två.
Öppna landskap som betas av nötkreatur.
Och vitamin B-12.
Haha, jag som inte skulle skriva mer... Ok, ett inlägg till....

Vitamin B12 finns i tablettform, gjort av nån typ av sjögräs, så det fungerar.
Öppna landskap håller jag med om, men när jag t.ex. tänker tillbaka på min barndoms underbara öppna landskap med lägdor, uppe i Norrland, och hur det landskapet under åren förbuskades och växte igen till oigenkännlighet - berodde inte det på att Västerbottningarna åt för lite kött helt plötsligt, utan på att de små jordbruken (jag hade 4 grannar som var bönder!) lades ner i takt med att de stora tog över, och de låg någon helt annanstans.

Nu tror ju inte jag ett ögonblick på att mänskligheten på planeten kommer att bli Vegansk, någonsin, eller i vart fall inte inom en överskådlig framtid. Förmodligen aldrig. MEN att vi borde sträva efter att dra ner kraftigt på köttkonsumtionen, griskött t.ex. anser jag helt förkastligt att äta med tanke på hur uppfödningen och slakten ser ut. OM de som absolut vill äta kött ser till att inte äta billigt importkött helt slentrianmässigt utan gör det till nåt man unnar sig då och då, och då äter inhemskt kött från ekologiska gårdar med frigående djur, gärna med gårdsslakterier, så skulle vi både värna om de öppna svenska landskapet, om djurens välfärd OCH miljön.

Jag vill också gärna tillägga att det krävs lite av en när man blir vegan, att man anstränger sig en aning för att lära sig laga en ny typ av mat. Idag tycker jag (HELT uppriktigt) att min mat är godare än på den tiden då jag slentrianmässigt stekte lite korv eller gjorde köttbullar. Jag tycker till och med att matlagningen är lättare. Fast det tog ett tag. Och jag saknar Lax, surströmming och räkmackor.

Att kött är "gott" @sjoberga , tycker jag personligen inte är ett bärande argument. Då kan man ju sägfa det om lite av varje, att det är gott eller trevligt, eller roligt, och därmed rättfärdiga väldigt otrevliga saker.....
 
Men de är kattmat?
Har du sadel av läder eller syntet?

Det är inte så lätt som man kan tro att komma undan behovet av animaliska produkter.
Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt! Men att man gör så gott man kan.

Sen vill jag också tillägga att jag inte är nån Vildmarksromantiker, som tror att de vilda djuren alltid är lyckliga och fria och dör knall och fall av ålder bland liljekonvaljer och blåbärsris. Jag tror knappast några vilda djur dör en "lätt" död. Då tror jag t.ex. ett rådjur dör snabbare av ett skott från en skicklig (!) jägare, än av ålderdom (ie dåliga tänder/undernäring), hårda vintrar eller rovdjursattacker.
 
Jag upplever att veganer som grupp är lika varierad som de flesta andra. Det finns personer med extrema åsikter som hörs och syns mycket och i andra delen av spektrumet finns de som tycker att dessa är idioter.

Jag tycker att veganrörelsen har en hel del vettiga poänger. Jag anser själv inte att djur är jämställda med människor, de har inte lika komplext tänkande som oss vad gäller framtida händelser och därför ser jag heller inget fel med att döda djur för att äta dem. Argument som förmänskligar djur och utmålar personer som äter kött som antingen okunniga eller känslomässigt störda anser jag alltså förstör all möjlighet till vettig debatt.
Däremot finns det många skäl att äta en mer växtbaserad kost av miljöskäl och vara mer noggrann till hur djurhållningen ser ut. Jag har själv valt att undvika kyckling så långt det är möjligt eftersom jag inte anser att fjäderfäproduktionen är etiskt försvarbar. Av samma skäl köper jag inte ägg utan vi har egna höns. Av miljöskäl äter vi vegetariskt flera gånger i veckan.

Tyvärr får den här typen av idiotier hela vegan- och djurrättsrörelsen att framstå i dålig dager:

http://www.expressen.se/gt/ilska-mot-djurhem--vill-kastrera-honor/
 
Att kött är "gott" @sjoberga , tycker jag personligen inte är ett bärande argument. Då kan man ju sägfa det om lite av varje, att det är gott eller trevligt, eller roligt, och därmed rättfärdiga väldigt otrevliga saker.....

Fast grejen är att jag inte tycker att köttproduktion behöver vara "otrevligt" eller något som ska minimeras eller utrotas.

Det som stör mig mest idag är många länders köttproduktion inte är tiilräckligt bra och det faktum att den omfattning på köttkonsumtionen vi har idag inte är hållbar. För att ta itu med de 2 sakerna är det bästa INTE att bli vegan och därmed vägra helt att bidra med lösningar i frågan, i en rationell mening. Som kostval är det upp till varje person.

Det blir lite som att jag skulle låta bli att spela fotboll fast jag tycker det är roligt, bara för att fotbollsplanen kräver yta som kan användas till annat. Då är "roligt" ett bärande argument för att fortsätta spela fotboll.
 
Jag är inte helvegan. Äter vegetariskt sedan två år tillbaka och har någon gång ibland mjölk eller äggprodukter i maten. Försöker undvika djurprodukter så långt det går, men om jag ska äta ute med en kompis och det inte finns veganska alternativ så tar jag det som finns.

Min kost nu är MYCKET bättre än när jag åt kött och jag mår mycket bättre och är piggare nu än tidigare. Jag gör det av tre skäl:

1. Etiska skäl och miljöskäl.
Jag anser att lantbruksraser och bondgårdar sådant ska fortsätta finnas kvar, MEN att människan idag äter för mycket kött och djurprodukter. Jag tycker att kött är en lyxvara som man kan äta en gång i veckan istället för varje dag. Djurhållningen för mig får gärna minska, men då att de bönder som finns idag ska ha mindre djur på samma ytor och därmed ha mer tid och möjlighet att ge dem en värdig tillvaro, MEN bönderna ska få mer betalt än de får idag. Kött och djurprodukter är för billigt. Jag kan lätt tänka mig att betala 50 kr för ett paket bacon och 25 kr för en liter mjölk. Dessa pengar ska självklart gå till bönderna så att de kan få en värdig lön och ha möjlighet att de djuren ett bra liv. Dyrare djurprodukter = Mer pengar till bönderna = De behöver inte ha lika många djur = Djuren får mer plats, större möjlighet till utevistelse och förhoppningsvis mer vård.

2. Jag orkar inte hålla koll på vad som är bra kött eller inte. Detta var största anledningen till att jag slutade äta kött. Jag orkade inte hålla koll på exakt hur djurhållningen ser ut och vad som är ett bra val eller inte så jag valde att helt enkelt inte köpa kött.

3. Djurprodukter där det finns en risk att djuren har behandlats dåligt smakar inte bra.


Jag har mött veganer som är helt knäppa och som jag skäms över. De är också anledningen till att jag inte orkar förklara mina val för köttätare (Frågar någon varför jag inte äter kött orkar jag sällan svara mer än "Jag vill inte ta den diskussionen nu.").

Vägen till att ge djuren ett bättre liv går inte genom att trycka ner andra som gjort ett annat val. Jag nämner inte ens för folk att jag äter vegetariskt/vegansk. Många av mina kompisar får veta att jag inte äter kött först om vi lagar mat tillsammans. Min sambo äter kött, nästan alla mina vänner äter kött. Jag förstår inte helt deras val, men inser att det är just deras val.

Jag har haft två vänner som varit veganer och som inte klarat av de få gånger jag äter en (ekologisk) djurprodukt och hetsat sönder över matbordet. De är inte mina vänner längre för jag orkar inte umgås med extremister.
 
Men försöker de övertyga andra? Jag har aldrig irl träffat någon vegan som försöker påverka andras tänkande kring detta ämne. Aldrig.
Det jag menar är att eftersom de anser att ingen bör hålla djur (eftersom det är fel att förslava andra individer) så borde de behöva övertyga alla som håller djur om att det är fel. Min undrar blir då hur de menar att det ska gå till?
 
Ni som är veganer, har ni tänkt på att även grönsaker har ett liv? Kräftor får man ju inte ta död på genom att sakta koka upp dom tillsammans med spadet men potatis mm. kokar ni ju gladeligen genom att lägga dom i kallt vatten, sätta kastrullen på spisen och sen dra på värmen. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp