Veganism - vettigt eller vansinne?

Veganer riskerar att få brist på vitamin B2, B12 och D-vitamin samt kalcium. Så länge man ser till att ta tillskott fungerar det bra att vara vegan. En del mår bra av sådan diet, andra inte...
Däremot vänder jag mig mot veganer som verkar besläktade med flower power-rörelsen och inte alls är förankrade i verkligheten.

Ja, man riskerar givetvis en rad brister när man stryker så mycket ur sin kost. Barn och ungdomar som växer är särskilt sårbara. Ska man stryka lättillgänglig, näringsrik kost och stoppa i sina barn tabletter istället?

Jag förstår inte riktigt argument som "jamen barn som äter en massa snabbmat är också dåligt". Visst är det, men två fel gör ju inte ett rätt.
 
Egentligen borde jag inte skriva i den här tråden, då jag redan vet precis hur den kommer att utvecklas.
Men jag kan inte låta bli ändå.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag vill helt enkelt inte vara orsak till död och lidande dagligdags.
Jag lägger mig inte i hur andra gör eller vad ni äter, jag släpper inte lös minkar på fritiden, men jag klär mig inte heller i döda individers skinn eller päls, och jag gör mitt bästa för att få folk att förstå att alla liv är lika värda.
Jag har husdjur (visserligen är alla "rescues"), jag arbetar med hästar samtidigt som jag aldrig skulle besöka en djurpark eller en cirkus med djur. Absolut egoistiskt hyckleri hos mig också, som hos alla andra människor.

Jag tycker inte att det är extremt, att leva genom vänlighet och empati som jag försöker göra. Då är det mer extremt att mörda "alla" till höger och vänster för sina smaklökars skull. För det är bara därför det görs egentligen.

Angående det någon skrev om att "vi" tycker att all mjölkproduktion är djurplågeri - ja, men ge bra exempel på hur det inte är det? Jag blev mamma för en vecka sedan, och om någon hade slitit mitt barn ur mina armar efter ett dygn för att stjäla hennes mjölk hade jag (och säkerligen hon) känt mig väldigt plågad.
Finns det en mjölkproducent som bara nallar av överskottet efter att kalvarna får sitt, och sedan inte dödar både kalv och mor i förtid så är ju det härligt.

Och angående att vara förankrad i verkligheten. Det är ju dagens verklighet som är problemet och som borde ändras. Live and let live.

Jag tar inte alla strider, jag sitter inte inne med all info om alla aspekter, jag vill bara tro att jag gör mitt bästa för att inte spä på vansinnet vi som ras envisas med att utsätta alla andra för.
 
Bland de veganer jag träffat så har ingen kört den där extrem-fadderullan, de verkar hålla sig till internet. Jag menar, det är folk som inte äter animalier och har viss livsstil, that's it.
Och jag kan också förstå att man som vegan har taggarna utåt när det kommer ytterligare en som säger något om att kött är livsnödvändigt (obs exempel!), jag har varit vegetarian i två månader och jag får höra de mest udda saker vid middagar. "Det stod något i tidningen om att grönsaker kunde vara farligt". O_o Inte konstigt man kanske hugger ibland.
 
Egentligen borde jag inte skriva i den här tråden, då jag redan vet precis hur den kommer att utvecklas.
Men jag kan inte låta bli ändå.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag vill helt enkelt inte vara orsak till död och lidande dagligdags.
Jag lägger mig inte i hur andra gör eller vad ni äter, jag släpper inte lös minkar på fritiden, men jag klär mig inte heller i döda individers skinn eller päls, och jag gör mitt bästa för att få folk att förstå att alla liv är lika värda.
Jag har husdjur (visserligen är alla "rescues"), jag arbetar med hästar samtidigt som jag aldrig skulle besöka en djurpark eller en cirkus med djur. Absolut egoistiskt hyckleri hos mig också, som hos alla andra människor.

Jag tycker inte att det är extremt, att leva genom vänlighet och empati som jag försöker göra. Då är det mer extremt att mörda "alla" till höger och vänster för sina smaklökars skull. För det är bara därför det görs egentligen.

Angående det någon skrev om att "vi" tycker att all mjölkproduktion är djurplågeri - ja, men ge bra exempel på hur det inte är det? Jag blev mamma för en vecka sedan, och om någon hade slitit mitt barn ur mina armar efter ett dygn för att stjäla hennes mjölk hade jag (och säkerligen hon) känt mig väldigt plågad.
Finns det en mjölkproducent som bara nallar av överskottet efter att kalvarna får sitt, och sedan inte dödar både kalv och mor i förtid så är ju det härligt.

Och angående att vara förankrad i verkligheten. Det är ju dagens verklighet som är problemet och som borde ändras. Live and let live.

Jag tar inte alla strider, jag sitter inte inne med all info om alla aspekter, jag vill bara tro att jag gör mitt bästa för att inte spä på vansinnet vi som ras envisas med att utsätta alla andra för.

Jag tycker att dina etiska argument är väldigt relevanta. Även om "hyckleriet" är svårt att komma ifrån, precis som du själv skriver...

Jag skulle gärna vilja veta lite mer. Vad äter du? Hur ser du på det svenska lantbruket?

För egen del har jag fokus på god djurhållning, snarare än ingen djurhållning. För att producera mjölk kommer vi inte ifrån det faktum att det är "onaturligt" att vi tar kalvarnas mjölk, precis som massor av andra onaturliga saker vi gör med våra djur. Men i en god mjölkproduktion får djuren ändå utlopp för merparten av sina naturliga behov och uppvisar inte stressade beteenden i stor utsträckning.
 
Jag undrar också hur man som vegan ser på lantbruk överlag, men framför allt i vårt land. Ska vi inte ha lantbruksdjur? Vad ska vi odla som fungerar i våra jordar?

Jag är också nyfiken på detta.

Jag är också ärligt nyfiken på hur de som anser att allt hållande av djur är av ondo tänker sig att de ska kunna övertyga alla som gillar att ha djur om att de har fel, men det kanske är svårt att få svar på i detta forum ;)
 
Har man sett kor i en god djurhållning och kan något om dem, så ser man att de inte är plågade. De är lugna och välmående och mår de inte bra, så märks det direkt på olika vis. De har gott om plats, individuellt anpassat foder och lång ättider, sköna platser att ligga på och kan själva styra över mjölkningen. De lär sig snabbt hur mjölkrobotarna fungerar och går själva till mjölkning när de vill.
 
Jag äter inte animalier, men vill inte kalla mig vegan pga anledningar som bland annat märks i denna tråd.. ;) (Och veganer vill nog inte heller jag kallar mig vegan, jag är hästägare, ryttare och dessutom uppfödare av raskatter. :cool:)

Orsakerna till varför jag valt bort animalier är många. Främst för att jag är starkt emot industrialiseringen av djur. Jag är emot hur lantbruksdjur hålls idag, och hur det är så pass normaliserat att "ingen" reflekterar över det. Det handlar om profit, och hela tiden på bekostnad av djurvälfärden.
Jag är inte OK med det, jag vill inte ta del av det.

Jag vill inte äta djur, då jag anser att djur är individer och inte mat.

På det har vi miljöaspekten. Vi i väst konsumerar så absurda mängder animalier att det är ohållbart. Några snabbt listade orsaker. :)

Jag äter väl som folk äter mest. Spannmål, rotsaker, grönsaker, baljväxter, frukt.. Ibland lagar jag mat från grunden, ibland äter jag halvfabrikat. Osv. (Jag förstår inte sojapaniken hos omnivorer. Djuren de själva äter lever ofta på soja, som produceras under sämre förhållanden än den soja som går till humanproduktion. :p)

PS: vansinniga idéer som att kastrera höns och förbjuda all djuruppfödning står jag inte bakom. De flesta jag känner som valt bort animalier känner lika som mig, de vill inte klumpas ihop med dessa människor...
 
Har man sett kor i en god djurhållning och kan något om dem, så ser man att de inte är plågade. De är lugna och välmående och mår de inte bra, så märks det direkt på olika vis. De har gott om plats, individuellt anpassat foder och lång ättider, sköna platser att ligga på och kan själva styra över mjölkningen. De lär sig snabbt hur mjölkrobotarna fungerar och går själva till mjölkning när de vill.

Jag har själv jobbat på flera mjölkgårdar, har utbildning och erfarenhet i frågan och tycker _fortfarande_ att mjölkproduktionen är enormt problematisk. :)
 
Jag är också nyfiken på detta.

Jag är också ärligt nyfiken på hur de som anser att allt hållande av djur är av ondo tänker sig att de ska kunna övertyga alla som gillar att ha djur om att de har fel, men det kanske är svårt att få svar på i detta forum ;)
Men försöker de övertyga andra? Jag har aldrig irl träffat någon vegan som försöker påverka andras tänkande kring detta ämne. Aldrig.
 
Man brukar säga, att det största "problemet" för en vegan/vegetarian är inte kosten och näringsintaget, utan den ständiga provokationen från "allätare" som - i min mening - är de som verkligen blir aggressiva och ständigt ifrågasätter och provocerar.

Jag är själv vegetarian, nästan-vegan, och skulle kunna tillbringa resten av mitt liv, 24/7 med att diskutera och besvara provokationer. Det varken vill eller orkar jag. Så det här blir mitt enda inlägg i tråden.

Personligen hade jag inga fungerande och verkligt hållbara argument FÖR att äta kött. Jag åt kött för att det var "gott" och det var en vanesak. Till slut höll det inte.

Idag kan jag säga att min kosthållning är MYCKET hälsosammare, innehåller fler och bättre näringsämnen än tidigare, och betydligt färre av de ingredienser som vi idag vet är skadliga. Där finns INGA som helst problem med protein och vitaminer/mineraler. Jag är idag mycket mer medveten om vad jag stoppar i mig (och min familj! Mannen äter fortfarande fisk däremot) och jämför jag med vad de flesta andra jag känner äter till frukost/lunch/middag vet jag att vår kosthållning innehåller fler och bättre näringsämnen.

Men - jag skulle aldrig gå ut och bli aggressiv eller provocerande, jag skulle aldrig prata om mord eller likdelar. Jag är medveten om att livet på vår planet HELT och hållet utvecklats via näringskedjan, äta eller ätas, att där finns rovdjur och bytesdjur, att detta är helt naturligt och handlar inte om grymhet eller ondska. DÄREMOT har vi, som människor åtminstone i den "utvecklade" delen av världen, ett val. OCH vi har utvecklat vårt ätande till en djurindustri som jag inte kan se något som helst försvar för. Där ligger skillnaden.

Och - om vi människor åtminstone drog ner vår konsumtion av kött/djurprodukter, skulle hela planeten må bättre och kanske rentav ha en chans att överleva i sin mångfald.

Att kalla veganer för extremister är bara trams från de som saknar argument.
 
Jag äter inte animalier, men vill inte kalla mig vegan pga anledningar som bland annat märks i denna tråd.. ;) (Och veganer vill nog inte heller jag kallar mig vegan, jag är hästägare, ryttare och dessutom uppfödare av raskatter. :cool:)
Jag känner flera personer som kallar sig veganer och som har husdjur. Vad är det problematiska med det?

Jag har en idé om att veganism i viss mån eller delvis är ett svar på den extrema köttkonsumtionen. I Sverige tex har köttkonsumtionen ökat med 40% sedan år 1990, och det är ju inte så att köttportionerna var alarmerande små före det året. Jag tycker alltså att det är köttkonsumtionen som är extrem, inte veganismen.
 
Jag har minst ett till.

Det finns smaker som bara animalier kan bidra med i matlagningen. Att alltid laga veganskt skulle, i min mening, bli hyfsat trist - när jag vet vilka smaker sniglar, anka, vilt, majskyckling, lamm och nötkreatur kan skapa i matlagningen.

Men det behövs vare sig särskilt mycket eller varje dag. Så att minska köttkonsumtionen med 50-75% kan man nog göra utan att tappa något av det. Så det är mitt mål på sikt.

Jag är fascinerad över att man bryr sig så mycket om andras kostval och ska ha synpunkter på det. Intresse är en sak, dömande synpunkter en annan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp