Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

@Comatose , BVC här rekommenderar att barn får mjölk och ägg o gärna fisk. Kompis är vegan o frågade o gör som hon blev rådd.

Angående att välja åt barnet så tänker jag bättre att inkludera än exkludera - på samma sätt som att jag vill att de får prova på olika aktiviteter och att pojkar inte bara har blåa kläder o flickor rosa, för att förenkla. Jag skulle oxå vilja att barnen fick välja att äta det som bjuds t ex hemma hos kompisar.

Det är stor skillnad tycker jag att servera kött hemma (vilket jag förstår att du inte vill om ingen annan äter och du dessutom vill förmedla din syn till barnet) jämfört med att förbjuda barnet / skuldbelägga det att äta kött i andra sammanhang där det bjuds.

Återigen, bara mina tankar :-)
 
@Comatose Jag har bara ätit kött under några år i tonåren. Jag bestämde mig för att inte äta kött när jag var i 4-årsåldern och nu är det snart 30 år sedan jag åt kött. Min man äter kött, och när vi fick barn så blev det naturligt att han skulle äta kött och så småningom få välja själv. Han är 18 år nu och äter fortfarande kött. Vi har tur som har en gård ett par km härifrån som föder upp grisar, nöt och får ekologiskt och som även har slakteri och affär på gården, där vi brukar handla. Tycker det fungerar bra att äta olika här hemma.

Lagade du kött också? Kändes det inte skumt? Och hur gör man för att smaka av maten? Eller steker man och chansar liksom? :D
 
@Comatose , BVC här rekommenderar att barn får mjölk och ägg o gärna fisk. Kompis är vegan o frågade o gör som hon blev rådd.

Angående att välja åt barnet så tänker jag bättre att inkludera än exkludera - på samma sätt som att jag vill att de får prova på olika aktiviteter och att pojkar inte bara har blåa kläder o flickor rosa, för att förenkla. Jag skulle oxå vilja att barnen fick välja att äta det som bjuds t ex hemma hos kompisar.

Konstiga att en bvc har egna rekommendationer, eller? Jag tänker att det antagligen är personal som inte är så uppdaterade på näringslära då... Trist i alla fall, det vore väl bättre att uppmuntra ett intresse för kost och näringslära. Jag tror ju att de flesta veganer är mer pålästa vad gäller det, än de flesta köttätare. Har dock inte genomfört någon studie på det. :)

Jag resonerar nog mer att det är massor av saker som jag kommer att välja åt mitt barn: vad han ska äta, vad han ska ha på sig, att han ska ha cykelhjälm, att han inte ska dricka cocacola när han är liten, att han inte ska leka hårdhänt med katten osv osv. Men å andra sidan skulle jag inte ha något emot att han åt köttmat hos sina kompisar när han är gammal nog att ha en åsikt om det. Man kan ju se det från två håll!
 
@Comatose , BVC här rekommenderar att barn får mjölk och ägg o gärna fisk. Kompis är vegan o frågade o gör som hon blev rådd.

Angående att välja åt barnet så tänker jag bättre att inkludera än exkludera - på samma sätt som att jag vill att de får prova på olika aktiviteter och att pojkar inte bara har blåa kläder o flickor rosa, för att förenkla. Jag skulle oxå vilja att barnen fick välja att äta det som bjuds t ex hemma hos kompisar.

Det är stor skillnad tycker jag att servera kött hemma (vilket jag förstår att du inte vill om ingen annan äter och du dessutom vill förmedla din syn till barnet) jämfört med att förbjuda barnet / skuldbelägga det att äta kött i andra sammanhang där det bjuds.

Återigen, bara mina tankar :-)

Man får tänka som man vill, såklart. Men jag tycker det är bakvänt. Känns vansinnigt fel i min värld att tvinga ett barn att äta andra individer innan hen har förmågan att förstå vad det innebär. Att inkludera i förtryck tycker jag inte känns ok, för mig personligen alltså. När jag valt att avstå av så många olika skäl. Att äta djur är ett aktivt val och ett ställningstagande. På samma sätt som jag inte anser att man ska tvinga in barn i en religion tycker jag man ska "tvinga" dem att äta kött innan de har förmågan att själva förstå vad det betyder, och göra ett val själva. Dessutom är det inte hälsosamt med en animaliebaserad kost. Som sagt, jag vill inte äta det själv och jag vill inte att mitt eventuella barn äter det.

Så tänker jag.
 
Jag har varit lakto-ovo-vegetarian och hade vi fått barn då hade barnet också blivit vegetarian. Även på bortaplan. Idag äter vi lite kött men huvudsakligen vegetariskt och skulle vi återgå till en vegetarisk kost skulle det gälla även för barnen.

Jag ser det som rätt naturligt att barn har samma kosthållning som föräldrarna tills den dag de själva kan reflektera över sin kosthållning och själva bestämma hur de vill göra.
 
Jag lagar alltid en kött och en vegetarisk rätt, om vi äter mat med kött. MEN jag klarar inte att steka ex lövbiff eller olika filéer. Vi äter mycket fisk, grönsaksgratänger, soppor mm, så det är inte kött varje dag.
Jag har aldrig smakat av en kötträtt, men får ofta beröm för grytor mm. Jag kryddar på en höft, men har lärt mig vilka kryddor som passar till vad och sedan mixar jag lite. Lagar nästan all mat med grönsaksbuljong eller grönsaksfond och då är maten nästan färdigkryddad. :)

När vi köper kött från granngården, är det jag som delar upp bitarna och fryser in. Det går bra när jag vet vart köttet kommer ifrån, och när jag vet hur djuret levt sitt liv. Men jag har svårt med lukten av kött.

De gånger jag INTE klarat av att laga kött eller fågel, var på mitt jobb när halalkött skulle tillagas och när jag en gång skulle göra fläskfilé gryta och upptäcker att det är Danskt griskött som var inhandlat. Rent etiskt så står jag för en annan typ av djurhantering och djurslakt.
 
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?

Jag är inte vegetarian och har inte ens barn :p men som förskollärare kommer jag med en liten annan synvinkel.

På förskolan har vi barn som inte får äta kött och vi har dem som inte får äta animaliska produkter alls, det är inte så roligt alla gånger i våran kommun eftersom jag antar att kunskapen om sådan kost för barn är starkt begränsad i vårt storkök och där verkar inte finnas någon vilja att lära sig eller anstränga sig lite för dessa barn. Detta innebär att jag som pedagog inte kan garantera att vi ens erbjuder dessa barn en näringsriktig kost :( jag hade en mamma som var jätte oroligt att hennes barn inte fick i sig all denne behövde och jag kunde nästan garantera att barnet inte fick det.

Nästa grej som ofta uppstår är att barnen när de är riktigt små har svårt förstå varför de inte får äta de som de andra barnen äter speciellt om deras egen mat inte alls ser ut som det de andra barnen äter vilket även kan resultera i att de under perioder inte vill äta alls.

Hade jag varit förälder och vegetarian så tror jag att jag skulle löst det så att barnet fått spec-kost beställt till sig men ändå tillåta barnet att smaka köttprodukter på förskolan om de själva ber om det.

Så de var mina tankar. Väldigt intressant tråd iaf som jag kommer följa med nyfikenhet :)
 
Jag lagar alltid en kött och en vegetarisk rätt, om vi äter mat med kött. MEN jag klarar inte att steka ex lövbiff eller olika filéer. Vi äter mycket fisk, grönsaksgratänger, soppor mm, så det är inte kött varje dag.
Jag har aldrig smakat av en kötträtt, men får ofta beröm för grytor mm. Jag kryddar på en höft, men har lärt mig vilka kryddor som passar till vad och sedan mixar jag lite. Lagar nästan all mat med grönsaksbuljong eller grönsaksfond och då är maten nästan färdigkryddad. :)

När vi köper kött från granngården, är det jag som delar upp bitarna och fryser in. Det går bra när jag vet vart köttet kommer ifrån, och när jag vet hur djuret levt sitt liv. Men jag har svårt med lukten av kött.

De gånger jag INTE klarat av att laga kött eller fågel, var på mitt jobb när halalkött skulle tillagas och när jag en gång skulle göra fläskfilé gryta och upptäcker att det är Danskt griskött som var inhandlat. Rent etiskt så står jag för en annan typ av djurhantering och djurslakt.

Förstår vad du menar angående lukten... Stekt köttfärs måste vara det värsta som finns (inte bara nu när jag är gravid och har fått en näsa som en blodhund).
 
Jag är inte vegetarian och har inte ens barn :p men som förskollärare kommer jag med en liten annan synvinkel.

På förskolan har vi barn som inte får äta kött och vi har dem som inte får äta animaliska produkter alls, det är inte så roligt alla gånger i våran kommun eftersom jag antar att kunskapen om sådan kost för barn är starkt begränsad i vårt storkök och där verkar inte finnas någon vilja att lära sig eller anstränga sig lite för dessa barn. Detta innebär att jag som pedagog inte kan garantera att vi ens erbjuder dessa barn en näringsriktig kost :( jag hade en mamma som var jätte oroligt att hennes barn inte fick i sig all denne behövde och jag kunde nästan garantera att barnet inte fick det.

Nästa grej som ofta uppstår är att barnen när de är riktigt små har svårt förstå varför de inte får äta de som de andra barnen äter speciellt om deras egen mat inte alls ser ut som det de andra barnen äter vilket även kan resultera i att de under perioder inte vill äta alls.

Hade jag varit förälder och vegetarian så tror jag att jag skulle löst det så att barnet fått spec-kost beställt till sig men ändå tillåta barnet att smaka köttprodukter på förskolan om de själva ber om det.

Så de var mina tankar. Väldigt intressant tråd iaf som jag kommer följa med nyfikenhet :)

Jag gillar ju @Reykur s parallell angående religion, jag kommer inte att fostra mitt barn in i en religion heller. Och det är så mycket som "alla andra" får och inte får, så det kan man ju inte alltid styra efter? Att veggomaten är undermålig däremot, är ju riktigt dåligt. Kan ni inte klaga på det? Om ett av era barn inte får näringsriktig mat, det är ju riktigt illa!

För en annan vinkel: min brorsdotter, som går på högstadiet i Uppsala, har valt att bli veggo just för att den skolmaten är mycket mer vällagad och god. Det känns kul!
 
Jag är inte vegetarian och har inte ens barn :p men som förskollärare kommer jag med en liten annan synvinkel.

På förskolan har vi barn som inte får äta kött och vi har dem som inte får äta animaliska produkter alls, det är inte så roligt alla gånger i våran kommun eftersom jag antar att kunskapen om sådan kost för barn är starkt begränsad i vårt storkök och där verkar inte finnas någon vilja att lära sig eller anstränga sig lite för dessa barn. Detta innebär att jag som pedagog inte kan garantera att vi ens erbjuder dessa barn en näringsriktig kost :( jag hade en mamma som var jätte oroligt att hennes barn inte fick i sig all denne behövde och jag kunde nästan garantera att barnet inte fick det.

Nästa grej som ofta uppstår är att barnen när de är riktigt små har svårt förstå varför de inte får äta de som de andra barnen äter speciellt om deras egen mat inte alls ser ut som det de andra barnen äter vilket även kan resultera i att de under perioder inte vill äta alls.


Hade jag varit förälder och vegetarian så tror jag att jag skulle löst det så att barnet fått spec-kost beställt till sig men ändå tillåta barnet att smaka köttprodukter på förskolan om de själva ber om det.

Så de var mina tankar. Väldigt intressant tråd iaf som jag kommer följa med nyfikenhet :)

Jag tänker såhär, angående det fetade - Våga gå emot köttnormen istället för att falla in i den! Ifrågasätt, bråka! Vi är många som faller in under vegetarian-epitetet och fler kommer vi bli. Ställ krav! Kunskapen kommer att höjas, så länge vi försöker. (och, se till att barnet äter näringsriktig kost hemma så är det inte någon katastrof om barnet får halvdan mat på förskola/skola.) :D
 
Jag är inte vegetarian och har inte ens barn :p men som förskollärare kommer jag med en liten annan synvinkel.

På förskolan har vi barn som inte får äta kött och vi har dem som inte får äta animaliska produkter alls, det är inte så roligt alla gånger i våran kommun eftersom jag antar att kunskapen om sådan kost för barn är starkt begränsad i vårt storkök och där verkar inte finnas någon vilja att lära sig eller anstränga sig lite för dessa barn. Detta innebär att jag som pedagog inte kan garantera att vi ens erbjuder dessa barn en näringsriktig kost :( jag hade en mamma som var jätte oroligt att hennes barn inte fick i sig all denne behövde och jag kunde nästan garantera att barnet inte fick det.

Nästa grej som ofta uppstår är att barnen när de är riktigt små har svårt förstå varför de inte får äta de som de andra barnen äter speciellt om deras egen mat inte alls ser ut som det de andra barnen äter vilket även kan resultera i att de under perioder inte vill äta alls.

Hade jag varit förälder och vegetarian så tror jag att jag skulle löst det så att barnet fått spec-kost beställt till sig men ändå tillåta barnet att smaka köttprodukter på förskolan om de själva ber om det.

Så de var mina tankar. Väldigt intressant tråd iaf som jag kommer följa med nyfikenhet :)

Tycker du att barn till muslimska föräldrar ska äta fläsk i förskolan också trots att föräldrarna av religiösa skäl inte vill att barnen ska äta fläsk?

Jag förstår att det är jobbigt att inte kunna garantera att barnen får näringsriktig kost i skolan. Så får det inte vara!!! Lösningen är ju inte att alla barn ska äta kött (det är ju inte så att mat per definition blir näringsriktig bara för att man äter kött). Lösningen på det är att utbilda personalen som gör maten.

Vore jag vegetarian skulle jag sannolikt sätta mina barn i en förskola som bara serverar vegetarisk mat, eftersom det då faktiskt brukar vara bra mat.

Min utopi är att alla förskolor och skolor har sin utgångspunkt i en vegansk buffé med tänket "lägga till" om man vill äta mejeriprodukter och kött. Maten ska vara komplett utan, men det ska finnas möjlighet att lägga till.
 
Jag tänker såhär, angående det fetade - Våga gå emot köttnormen istället för att falla in i den! Ifrågasätt, bråka! Vi är många som faller in under vegetarian-epitetet och fler kommer vi bli. Ställ krav! Kunskapen kommer att höjas, så länge vi försöker. (och, se till att barnet äter näringsriktig kost hemma så är det inte någon katastrof om barnet får halvdan mat på förskola/skola.) :D

Jag är ju av den åsikten att det är sunt att äta kött så för min egenskull är inte just det ett problem ( kommer istället få kämpa för att maten ska vara ekologisk och helst lokalproducerad) men jag tycker också att skolan ska vara skyldig att se till att barnen får i sig någorlunda näringsriktig mat oavsett om man äter animaliska produkter eller ej så självklart peppade jag mamman att stå på sig mot köket och självklart har även vi pedagoger ifrågasatt hur det står till där i köket (ett barn, som pga en diagnos åt väldigt begränsad med produkter, skickades en burk med tonfisk i vatten och gurka till lunch).

Och ja visst kan barnen överleva näringsfattig kost på dagarna speciellt med hjälp av mycket frukt(läs socker), det funkar ju, men jag tycker inte att det är okej.

Så jag tycker det är jätte bra när vi får in lite "kräsna föräldrar" som gör sin röst hörd så att köket måste anstränga sig och måste skaffa sig mer kunskap. :)
 
Tycker du att barn till muslimska föräldrar ska äta fläsk i förskolan också trots att föräldrarna av religiösa skäl inte vill att barnen ska äta fläsk?

Jag förstår att det är jobbigt att inte kunna garantera att barnen får näringsriktig kost i skolan. Så får det inte vara!!! Lösningen är ju inte att alla barn ska äta kött (det är ju inte så att mat per definition blir näringsriktig bara för att man äter kött). Lösningen på det är att utbilda personalen som gör maten.

Vore jag vegetarian skulle jag sannolikt sätta mina barn i en förskola som bara serverar vegetarisk mat, eftersom det då faktiskt brukar vara bra mat.

Min utopi är att alla förskolor och skolor har sin utgångspunkt i en vegansk buffé med tänket "lägga till" om man vill äta mejeriprodukter och kött. Maten ska vara komplett utan, men det ska finnas möjlighet att lägga till.

I min kommun finns det ingen valmöjlighet av förskola tyvärr. Eftersom jag inte själv är ett dugg religös så har jag svårt att sätta mig in i hur dem ser på saken men däremot har vi flera muslimska föräldrar som sagt att det är ok att barnen äter fläskkött i förskolan om barnen väljer bort sin egen mat eftersom dem tycker det är viktigast att deras barn äter.

Jag har för övrigt inte uttalat mig om vad andra ska låta sina barn göra utan bara resonerat över hur jag själv antagligen skulle tänka i situvationen.
Däremot tycker jag att ditt sista stycke låter väldigt klokt och jag skulle tycka det var otroligt bra om vår kommun tog till sig det.
 
Det här blir väl en liten följdfråga. Min dotter är snart två och har nyss börjat på förskola. Hon kan i allra högsta grad tala om så att man inte kan undgå att förstå att hon vill ha något annat. Hon ber om saker osv. Enormt ordförråd i den lilla kroppen.

När får barnet anses vara gammalt nog att bestämma själv? Skulle hon anse att det var orättvist att hon inte fick smaka det ena eller det andra skulle de andra få höra det med råge. Därmed anser jag att hon är gammal nog att bestämma själv så länge det inte handlar om allergier eller att bara äta kaka.
 
Som @deathslyna skriver så undrar jag när barnet är stort nog att bestämma själv?

Jag kommer ihåg min klasskompis i ettan som grät på luncherna för han ville så gärna äta samma mat som oss andra men hans föräldrar hade bestämt att han skulle vara vegetarian. Kommer fortfarande ihåg hur synd jag tyckte om honom.

Jag är fullkomligt övertygad om att @Comatose kan ge sitt barn en fullgod vegetarisk kost! Hon är en hejare på matlagning nämligen ;)

Men när barnet är så stort att det kan uttrycka en vilja så skulle jag lyssna på det. Om det sedan innebär att barnet äter vegetariskt hemma men inte hos kompisar och i förskolan så är väl det en bra kompromiss?
 
Det här blir väl en liten följdfråga. Min dotter är snart två och har nyss börjat på förskola. Hon kan i allra högsta grad tala om så att man inte kan undgå att förstå att hon vill ha något annat. Hon ber om saker osv. Enormt ordförråd i den lilla kroppen.

När får barnet anses vara gammalt nog att bestämma själv? Skulle hon anse att det var orättvist att hon inte fick smaka det ena eller det andra skulle de andra få höra det med råge. Därmed anser jag att hon är gammal nog att bestämma själv så länge det inte handlar om allergier eller att bara äta kaka.

Nu har jag inga barn, än, men just nu känner jag såhär: När barnet förstår vad det innebär att äta djur och har möjligheten att göra en någorlunda moralisk bedömning. (Så gott som..) En tvååring tror jag inte förstår vad innebörden i att äta djur. Något som jag anser ska vara ett aktivt och övervägt val, inte "normen".

Vissa saker bestämmer man som förälder, helt enkelt. Vad jag anser vara hälsosammast för mitt barn att äta är en av de sakerna.
 
Nu har jag inga barn, än, men just nu känner jag såhär: När barnet förstår vad det innebär att äta djur och har möjligheten att göra en någorlunda moralisk bedömning. (Så gott som..) En tvååring tror jag inte förstår vad innebörden i att äta djur. Något som jag anser ska vara ett aktivt och övervägt val, inte "normen".

Vissa saker bestämmer man som förälder, helt enkelt. Vad jag anser vara hälsosammast för mitt barn att äta är en av de sakerna.
Ja det låter ju rimligt. Dock ser jag ju problemen i att barnet kanske inte vill äta annan mat i förskola eller att man vill kunna låta barnen äta hos kompisar osv.

Nu är det köttet vi äter slaktat på gården alternativt skjutet i skogen. Djuren har gått på lösdrift hela sina liv och slakten gått snabbt varför jag personligen anser att vi kan äta köttet med ganska gott samvete. Ute äter jag gärna vegetariskt och jag känner inget sug efter att köpa färdigförpackat kött i affären då vi har kött hemma. Skulle dottern vilja äta vegetariskt oavsett anledning (ointresse för kött, etiska skäl osv) hade jag välkomnat beslutet och lärt henne vad som är bra vegetarisk kost. Jag har ett intresse för det med då jag tror att vegetariskt är bra för oss och gör gärna mat utan kött även idag. Speciellt eftersom att det är nyttigt och att dottern behöver lära sig att äta grönsaker (hon är okej med den maten såklart men jag vill att hon ska vara van vid vegetabilier).
 
Jag är vegan, partnern vegetarian, och den lille äter vegetariskt. Vi lagar veganmat hemma, men de andra äter mjölkprodukter till frukost osv, och på förskolan (där han precis börjat) blir det vegetariskt. Är ett till vegetarianbarn på avdelningen, och flera som äter annan typ av specialkost, så tror inte det kommer bli så märkbart att han får speciell mat.

För mig kändes det konstigt och lite äckligt första gångerna sonen åt något med komjölk i, men jag har vant mig nu. Hade gärna gett honom veganmat rakt av, men jag och framför allt sambon har inte orkat krångla till det för mycket. Skönt att kunna köpa bäbisgröt var som helst, och barnmat på burk emellanåt. Sen får man ju tänka till lite ändå näringsmässigt - den vegetariska burkmaten som finns är extremt enformig, består i stort sett bara av lasagne eller annan pasta med ost som enda proteinkälla, så får försöka kompensera med bra hemlagat även om han älskar burkmaten. Hade funnits en marknad för den som ville producera näringsrik vegetarisk och vegansk barnmat tror jag.

Att bestämma åt honom att han skulle äta kött hade känts helt galet. Själv var jag dock med om det som liten - född i en allätarfamilj, men själv med känslan att kött var motbjudande. Jag ansågs krånglig och petig med maten, satt länge kvar i skolmatsalen för att jag inte kunde äta upp. När jag blev större och kunde välja själv att äta vegetariskt var det en befrielse. Och självklart ska jag inte förbjuda sonen att äta kött sen när han är äldre och på bortaplan, men jag hoppas såklart att han kommer att ha de värderingar jag upplever att många barn har - att det känns konstigt och fel att äta döda djur.
 
Jag kommer låta eventuella barn äta kött!
Det är lättare att kunna äta mera obehindrat borta och slippa räkna på allt....

Jag är vegetarian sedan 16år. Måste i perioder räkna rätt noga på vad jag äter för att inte gå ner för mycket i vikt. Är 184cm och väger idag 61kg, när jag var stressad rasade jag snabbt till 57 och där börjar det bli ohälsosamt :(
Äter barnen kött borde det iaf minska risken för att det ska trassla för dem....
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp