Bukefalos 28 år!

Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

I det fallet var väl problemet knappast att mamman förbjöd resten av familjen att äta kött. Problemet var att hon och pappan helt enkelt inte var överens. Att ha en diktator i familjen som anser sig ha rätt att bestämma över alla andra är självklart ingenting man vill ha i en familj, men det är ju inte kosthållningen i sig som är problemet då utan inställningen hos "diktatorn". Påtvingad kosthållning blir bara ett uttryck för det som i grunden är fel.

När de diskuterade så var de överens så nej, det var inte hon som var diktator, det var han som var feg och inte vågade stå för vad han tyckte.
 
@Comatose och @Reykur klokt tycker jag att ni tänker att barnen ska få äta ägg o mejeriprodukter! Det lär göra vardagen i skola / förskola och med kompisar mycket enklare än om de skulle äta veganskt (som jag först uppfattade det).

Sedan tror jag på valfrihet och inte förbud, som sagt. Jag hade t ex inte förbjudit mitt barn att smaka på fisk/ kött när det bjöds- T ex om @Comatose s man lägger till kött till sin mat i bland eller om barnet vill ha likadan mat som kompisarna på förskolan, men det är ju hur jag resonerar.

Jag tror att om ni hemma äter veg - eller en av föräldrarna gör- så kommer frågan komma i ganska tidig ålder, man kan prata om varför man valt som man gjort och barnet får förståelse och har möjlighet att göra sina egna val. Äter man veg hemma blir ju ändå kosten i huvudsak den. Ett sådant förhållningssätt inbjuder ju till bra, kanske helt eller i varje fall till stor del , vegetariska matvanor, medan förbud och "absolutism" känns tråkigt och dessutom faktiskt kan få motsatt effekt.

Jag kummer ju inte direkt jaga mitt barn med blåslampa. Jag kommer att informera förskola att barnet äter vegetarisk kost, jag kommer informera vänner, föräldrar osv. Jag kommer att kalla mitt barn för "vegetarian", men om hen snor kompisens köttbulle på förskolan när hen är två är ju liksom ingen katastrof skedd, men min förväntning är att förskolepersonal, vänner och andra omkring mitt barn ser till att hen får sin egna mat. :)
 
När de diskuterade så var de överens så nej, det var inte hon som var diktator, det var han som var feg och inte vågade stå för vad han tyckte.

Men då är fortfarande problemet att de inte är eniga. Han är inte enig om han med handling visar annat. Håller föräldrarna inte samma linje uppstår ofta problem alldeles oavsett om det handlar om att äta vegetariskt eller om att äta godis, hur länge man får titta på TV osv.
 
Jag har växt upp med en vegetarianförälder och en "vanlig"förälder. Två av tre syskon åt lite kött som barn. Min vegetarianförälder jobbade då också som dagmamma, vilket gjorde att hon lagade "köttmat" åt de barnen, så vi åt också. Det tredje barnet vägrade äta kött under hela sin uppväxt, men är nu i vuxen ålder den enda av oss tre som äter kött. Vi andra två slutade äta kött runt högstadietiden, innan dess var skolorna inte särskilt förstående och samarbetsvilliga på den punkten.

Mina framtida barn har samma sits med en vegetarianförälder, de kommer med största sannolikhet erbjudas kött när vi lagar det men få välja själva.
 
Det där med vad som är nyttigt och inte. Idag stoppar vi i oss själva och barnen så fruktansvärt mycket skit. Jag ger mitt barn saker jag inte tror är bra, såsom någon bulle eller pannkakor eller så. Jag tror inte att kött heller är nyttigt i större mängder.

Jag tvingar inte min dotter att äta kött. Jag erbjuder henne. Tycker hon om det så får hon äta, annars finns det annat att äta. Det har nog inte hänt att vi bara ätit kött. Jag tror att det är mer att tvinga in i en viss kost när man inte erbjuder annat. Sen hymlar jag inte med vad vi äter. Undrar hon så säger jag ju att det är fisk, lamm etc. Jag har ju även serverat helstekt fisk och då är det ju liksom inga tvivel. Det är en död fisk, lite större än fiskarna vi har i akvariet. När hon är stor nog och om hon har intresset har jag även möjlighet att låta henne vara med vid jakt, slakt osv. Det är viktigt att hon vet att kött är djur. Tycker hon att det är otrevligt, äckligt osv får hon väl äta vegetariskt. Det är inte hela världen.

Jag själv skulle inte laga mat jag tycker är äcklig. Levergryta är ett klockrent exempel. Äckligt, luktar äckligt, smakar äckligt osv. Men det är klart att hon får äta äckliga saker När andra lagar.
 
klart
I min bekantskapskrets är det allt som oftast en självklarhet att inkludera alla i middagsplanen, så att säga. Mina omnivorvänner serverar inte kött om de har vegetarianer på besök. Jag serverar inte pasta om jag har glutenallergiker på besök osv. :) Det blir ofta så jäköa trevlig och öppen stämning om alla känner sig välkomna och ingen obekväm. :)

Klart det blir men frågan är hur långt man ska sträcka sig? Ett barn på besök som får mellis och inte kan äta diverse pga föräldrarna inte gillar det?

Min allergi är inte så vanlig men den ökar pga den ökade konsumtionen av ffa sojaprotein. och det kan fortfarande hända så jag vände mig emot argumentet att en vegansk kost alltid funkar.
 
Nu är inte all veganmat nyttig bara för att den är vegansk. Alger är tex fulla av tungmetaller och soya misstänker man kan påverka östrogenbalansen hos kvinnor. Kvinnor med bröstcancer avråds tex från soya.

Förutom miljöskälet att inte äta soya då.
 
Nej vi har tydligen olika erfarenheter.
Jag skulle kunna bjuda på sallad. Men jag har inte saker jag inte tål hemma så ev vegansk mat skulle bli fattig.
 
Finns det några vegetarianer här? (Eller veganer för den delen?) Hur tänkte ni när ni fick barn, är era barn också vegetarianer/veganer? Var er partner köttätare? Vad tyckte hen om saken? Tänkte ni på något speciellt när det gällde vegetarian-barnmat eller åt ni som vanligt?
Min mamma var vegetarian när jag föddes, så jag åt vegetariskt första åren, men vegetariska dagismaten på den tiden var så fruktansvärt dålig och trist att jag och min bror började äta kött. Sedan blev jag vegetarian igen som tonåring och var det i åtta år. Nu äter jag kött, men bara svenskt och ekologiskt.
 
Förutom miljöskälet att inte äta soya då.

Fast ska man gå på miljöskälet att inte äta soja så ska du absolut inte äta mjölkprodukter eller äta nötkött. Det går åt tio gånger mer soja för att framställa 1 kg nötkött än vad det går åt för att framställa 1 kg soja baserad mat så att säga att vegetarianer är miljöbovar blir lätt skrattretande ;)

Källa? Min granne som är mjölkbonde.
 
Hur funkar det i skolorna idag?
När jag var liten gjorde de endast egen mat till de med allergi eller annan tro.

När gick du i skolan? När jag blev vegetarian -82 så var det inga problem att få vegetarisk mat i skolan. Det var visserligen ingen särskilt bra vegetarisk mat men visst fick man vegetariskt om man ville det och hade intyg ifrån skolsköterskan. Enda anledningen till att man behövde intyg ifrån skolsköterskan var för att de skulle ha koll så att man inte försökte banta genom att äta vegetariskt. Varje skolårs början fick jag samma frågor, varför är du vegetarian? Vill du banta?
 
Jag är vegan sedan tio år tillbaka och hade lätt bara gett mina barn vegankost om jag hade haft några.

Om de i en hyfsat mogen ålder önskar äta kött så är det upp till dem. Jag säger inte att jag inte skulle försöka motivera dem att låta bli, men det skulle jag nog om de höll på att konvertera till katolicismen också. Däremot skulle jag (i båda fallen) respektera deras beslut.
 
klart


Klart det blir men frågan är hur långt man ska sträcka sig? Ett barn på besök som får mellis och inte kan äta diverse pga föräldrarna inte gillar det?

Min allergi är inte så vanlig men den ökar pga den ökade konsumtionen av ffa sojaprotein. och det kan fortfarande hända så jag vände mig emot argumentet att en vegansk kost alltid funkar.

Det låter som att du har begränsade kunskaper i matlagning och att det snarare är det som blir hindret. :) Vegetarisk mat behöver inte innehålla soja eller andra köttersättningsprodukter. Vi äter det kanske en gång i veckan, som lite lyx sådär.

Jag förstår liksom inte, har folk enbart animaler hemma? Lever de på kött och grädde, med ett ägg på sidan? Är de så oförmögna att laga till grönsaker att de inte ens skulle kunna laga till något hyfsat OK för en vegetarian att äta?

Dessutom handlar det om rätt mycket mer än "föräldrarna inte gillar". Det är ett ganska stort ställningstagande att välja bort kött, det handlar inte om att föräldrarna tycker det smakar illa, det handlar om att föräldrarna kanske anser det både vara moraliskt förkastligt och (i mitt fall i alla fall) dessutom rätt ohälsosamt.

Angående sk. "miljöskäl" till att inte äta soja - Det är väldigt mycket mer belastande på miljön att äta kött eller bruka mjölkprodukter. Den stora merparten av sojan som odlas i världen blir till djurfoder. Både i sverige och utomlands. Och det är inte den enda negativa effekt som animaliekonsumtion har på miljön.

Det låter dessutom lite på dig som om du tror att vegetarianer lever på soja?
 
När gick du i skolan? När jag blev vegetarian -82 så var det inga problem att få vegetarisk mat i skolan. Det var visserligen ingen särskilt bra vegetarisk mat men visst fick man vegetariskt om man ville det och hade intyg ifrån skolsköterskan. Enda anledningen till att man behövde intyg ifrån skolsköterskan var för att de skulle ha koll så att man inte försökte banta genom att äta vegetariskt. Varje skolårs början fick jag samma frågor, varför är du vegetarian? Vill du banta?

Föddes det åre tdu började skolan och min fråga var bara nyfikenhet.
Uppenbarligen fick man inte påtala brister med vegetarisk kost utan att bli påhoppad så denna diskussionen leder ingenvart.

Reykur, nej det tror jag inte men jag ser inte vart jag skulle få protein ifrån.
 
Föddes det åre tdu började skolan och min fråga var bara nyfikenhet.
Uppenbarligen fick man inte påtala brister med vegetarisk kost utan att bli påhoppad så denna diskussionen leder ingenvart.

Reykur, nej det tror jag inte men jag ser inte vart jag skulle få protein ifrån.

Var menar du att du blev hoppad på? Jag frågade också av nyfikenhet men det kanske jag inte fick? Jag tycker att det är ganska intressant hur synen på vegetarisk kost har förändrats genom åren. När jag blev vegetarian fanns det t ex ingen färdig vegetarisk mat att köpa i affärerna alls och jag sågs som ett ufo som var vegetarian men nu så är det så vanligt att det snarare är ovanligt att folk reagerar.

Vad gäller proteinet så räcker det med att äta 100 gram kött tre gånger i veckan för att tillgodose behovet av protein för en genomsnittlig vuxen så vi behöver inte så mycket protein som många tror. Det är väldigt sällan som jag äter något rent protein vid varje måltid men ändå har jag inga brister. (När jag var frisk ska tilläggas, nu med gastropares och dess följder som gör att jag inte har kunnat äta någon soja, lins eller annan proteinprodukt på över ett år så kanske jag har brister, det vet jag faktiskt inte för det är inte uppkollat men tidigare kollades det eftersom min dåvarande läkare ansåg att alla vegetarianer har proteinbrist och då hade jag inga brister.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
Svar
14
· Visningar
446
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 268
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 024
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 333
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp