Bukefalos 28 år!

Vegetarisk mat i förskolan

Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Ja, det är synnerligen märkligt hur köttindustrin verkar ha sitt grepp om konsumenterna, speciellt när man vet att det är så farligt för miljön och att rött kött orsakar bl a tarmcancer.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Men det är ju inte bara industrin. I vissa kommuner där förslaget kommit så har det brutit ut vild debatt i lokaltidningen.

Möjligen är det så att man värderar det här med vegetarisk mat som något negativt. Jag hör ungdomarna hemma säga att de "hatar vegetarisk mat". Men de äter gärna tomatsås, tzatziki, potatisgratäng och annan köttfri mat. Skulle jag däremot kalla potatisgratängen för det vegetariska alternativet så skulle de inte äta.
 
Sv: Vegetarisk mat i förskolan

Jag hör ungdomarna hemma säga att de "hatar vegetarisk mat". Men de äter gärna tomatsås, tzatziki, potatisgratäng och annan köttfri mat. Skulle jag däremot kalla potatisgratängen för det vegetariska alternativet så skulle de inte äta.

Det verkar vara ett vanligt fenomen! Det gäller även de mer inpiskade köttätarna bland vuxna, har jag märkt. Att vissa rätter helt enkelt inte innehåller kött, är inget problem, men att kalla maten vegetarisk är tydligen provocerande.

Jag känner ett barn i en veganfamilj, och dagiset erbjuder inte veganmat. Däremot erbjuder dagiset mat utan kött, fisk, ägg och mejeriprodukter.

Förklara logiken i i det, den som kan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 230
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 146
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp