Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror att det är tunnelseende Hiddeous tänker på.

Hur kan det vara tunnelseende att hjälpa en vän?? Det kunde ju i princip varit en tvättmaskin de skulle titta på

Att man själv åker och tittar på hästar är ju en annan sak!

Tunnelseende ser jag inte att något är när det gäller ett liv man lever, det har man kanske enstaka gånger tex när man skall ge sig ut i terrängen precis innan start men det är ju uppladdning.

Känner ingen ryttare i de högsta klasserna som inte klarar av att göra aktiviteter vid sidan av hästarna men det är ju klart de allra flesta har det ju även som sitt arbete..
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Tunnelseendet tror jag syftar på att man bara tänker häst. Om det är problemet, så löser man ju inte det genom att utöver det egna tävlandet ägna fritiden åt att på olika sätt hjälpa vänner med sina hästar, då blir man ju snarast ännu mer enkelspårig, inte tvärtom.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Undrar verkligen om det är så?

Jag har tidigare i tråden läst detta:

Jag tycker snarare att man blir självupptagen och lite blind för andra människor av att fokusera väldigt mycket på sina egna grejer och sin egen utveckling, vilket för mig är ett gott skäl att bara göra det lite då och då i perioder. Inte en hel uppväxt eller flera decennier som vuxen.

Vad jag ville visa var att man även kunde vara osjälvisk i hög grad trots eget satsande.

Åka och titta på hästar åt vänner är ju knappast något man gör för sin egen skull.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror allt man gör nästan är för ens egen skull. Man själv mår bra av att hjälpa vänner eller annat folk att titta på hästar tex, det är inte helt och hållet för andras skull.

Jag åker gärna med och tittar på vänners hästar och hjälper dom mycket för att jag är intresserad av hur andra sköter sina hästar, hur det ser ut i andras stall osv. Detta plus att jag gillar att hjälpa folk även om jag inte tycker det är det roligaste som finna alltid.

Om jag tex inte ville så hade jag heller inte kunnat hjälpa någon på ett bra sätt och då är inte jag mycket att ha med. Och jag tror det gäller många andra också.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

past något man gör för sin egen skull.

Nej, men det ingår sas i paketet lägga-all-energi-på-mitt-yrke/karriär. Om jag i min bransch hade suttit framför datorn från 6 på morgonen till 22 på kvällen och sedan hjälpt ett par kollegor med något jobbrelaterat under helgen hade nog många ansett mig vara tämligen inskränkt och fixerad vid min egen läst. Det hade över huvud taget varit ett ganska tomt liv, utan tid för närmare engagemang eller reflektion.
 
Senast ändrad:
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej, men det ingår sas i paketet lägga-all-energi-på-mitt-yrke/karriär. Om någon i min bransch hade suttit framför datorn från 6 på morgonen till 22 på kvällen och sedan hjälpt ett par kollegor med något jobbrelaterat under helgen hade nog många ansett mig vara tämligen inskränkt och fixerad vid min egen läst. Det hade över huvud taget varit ett ganska tomt liv, utan tid för närmare engagemang eller reflektion.

Det här är ju vad du tror. Mitt liv är inte som ditt och jag tror knappast vi önskar oss varandras liv. Jag har vänner som pysslar med saker på sin fritid som för mig är totalt meningslöst och dessutom tar tid så vi inte hinner träffas. DE trivs med sitt liv och jag med mitt, vem är jag att döma att de har ett tomt liv när de gör något de älskar?

Överlag känns dina inlägg väldigt dömande och jag är nyfiken på varför.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej, men det ingår sas i paketet lägga-all-energi-på-mitt-yrke/karriär. Om jag i min bransch hade suttit framför datorn från 6 på morgonen till 22 på kvällen och sedan hjälpt ett par kollegor med något jobbrelaterat under helgen hade nog många ansett mig vara tämligen inskränkt och fixerad vid min egen läst. Det hade över huvud taget varit ett ganska tomt liv, utan tid för närmare engagemang eller reflektion.

Läs igen vad jag skriver!!

Jag skriver INTE kollegor UTAN VÄNNER!! Ryttaren hjälper sina VÄNNER att leta häst helt utan ersättning OCH på sin fritid!

Det går ju inte att jämföra med det du tar som exempel!!
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror allt man gör nästan är för ens egen skull. Man själv mår bra av att hjälpa vänner eller annat folk att titta på hästar tex, det är inte helt och hållet för andras skull.

Jag åker gärna med och tittar på vänners hästar och hjälper dom mycket för att jag är intresserad av hur andra sköter sina hästar, hur det ser ut i andras stall osv. Detta plus att jag gillar att hjälpa folk även om jag inte tycker det är det roligaste som finna alltid.

Om jag tex inte ville så hade jag heller inte kunnat hjälpa någon på ett bra sätt och då är inte jag mycket att ha med. Och jag tror det gäller många andra också.

Fast detta stämmer ju inte med verkligheten och du talar ju dessutom emot dig själ genom att först skriva att du gör det för dig själv och sedan att du eg inte gillar det. För du kan väl inte mena att du gör saker för dig själv som du inte gillar eller tycker är roliga? Då är det ju inte direkt ett tunnelseende!

Du kan mkt väl göra ett bra jobb utan att för den delen gilla det du gör speciellt mycket, jag går till mitt jobb dagligen och jag hade nog hellre varit hemma och ridit och tagit hand om mitt barn. Men inte gör jag ett sämre jobb för att jag inte går dit med armarna i vädret och jublar!!

Och jovisst jag är intresserad av mitt jobb och det var extremt roligt de första åren och kan så även vara det ibland idag men efter så lång tid så blir allt oftast lite blasé

Och nej jag har följt med vänner och tittat på häst som jag eg inte velat, men det är svårt att säga nej när de tjatar. Och jag vet inte är väl kanske så mycket äldre än dig att det där med att se hur andra har det i stallen och hur de sköter sina hästar tycker jag faktiskt inte är speciellt intressant längre
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror som många andra här inne, att om det är en familj som har råd och verkligen vill satsa på elitnivå, så krävs det riktigt bra ponnyer och dessa kostar en hel del, speciellt de som redan gått tex mästerskap osv med resultat.
Ofta är de utländska ponnyer som kostar så pass mycket men de har också oerhört bra resultat.
Om man har råd och barnet vill nå elitnivå nationellt och internationellt, då tror jag det krävs riktigt bra ponnyer.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

ag har vänner som pysslar med saker på sin fritid som för mig är totalt meningslöst och dessutom tar tid så vi inte hinner träffas. DE trivs med sitt liv och jag med mitt...

Ja, men för mig är det att leva i en lite väl skyddad verkstad, att ägna all sin tid åt i huvudsak en hobby/ett yrke. Det är inte särskilt utvecklande och ger av naturen snäva referensramar. Jag kan förstå om det är bekvämt, men det är ingenting jag skulle uppmuntra unga människor att göra, tvärtom.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Läs igen vad jag skriver!!

Jag skriver INTE kollegor UTAN VÄNNER!! Ryttaren hjälper sina VÄNNER att leta häst helt utan ersättning OCH på sin fritid!

Det går ju inte att jämföra med det du tar som exempel!!

Att du inte förstår vad jag försöker säga här tycker jag i sig är väldigt talande, men det är ingenting som jag vill fortsätta att diskutera, utan vi får nog acceptera att ha olika ståndpunkter.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

De som har råd helt enkelt :laugh:!

100 000kr är ingen jättestor summa för en bra häst lr ponny. Många betydligt dyrare än så finns.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Men hallå! Man blir aldrig fullärd därför kan alla hålla på med hästar på olika nivåer och ändå utvecklas. Jag tkr det är värre de som inte har nån hobby alls. Vad är det för liv lixom?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Elitryttare bedriver normalt inte sin verksamhet med hästar som en hobby. Det är liksom ett yrke då.

Jag förstår inte riktigt varför man ska racka ned på dem som har ett så intressant arbete att de inte anser sig behöva någon hobby. Det är inte automatiskt vare sig ospännande, enformigt eller tråkigt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Ja, men för mig är det att leva i en lite väl skyddad verkstad, att ägna all sin tid åt i huvudsak en hobby/ett yrke. Det är inte särskilt utvecklande och ger av naturen snäva referensramar. Jag kan förstå om det är bekvämt, men det är ingenting jag skulle uppmuntra unga människor att göra, tvärtom.

Det är som sagt din åsikt och absolut får du ha den. Men skyddad verkstad? Om barnet provat flera olika saker och fastnat för en, ska jag då bromsa det och tvinga barnet att göra flera saker barnet INTE har stort intresse för, bara för att det är för snävt? Säger vem och varför?

Jag tycker otroligt synd om de barn som skjutsas runt till arton olika aktiviteter för det är så viktigt att de är mångsidiga. Varför kan de inte få göra det de själva vill? Jag som vuxen väljer ju, varför ska barn inte få välja själva? Jag presenterar alternativen och barnet väljer.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Om barnet provat flera olika saker och fastnat för en, ska jag då bromsa det och tvinga barnet att göra flera saker barnet INTE har stort intresse för, bara för att det är för snävt? Säger vem och varför?

Jag hade bromsat om det som började som en trevlig hobby gick över till att handla om en elitsatsning att bli bäst. I så fall hade jag bromsat av flera skäl och manat till lite djupare funderingar kring det där.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag hade bromsat om det som började som en trevlig hobby gick över till att handla om en elitsatsning att bli bäst. I så fall hade jag bromsat av flera skäl och manat till lite djupare funderingar kring det där.

Intressant. Varför skulle du bromsa? Att prata om vad det innebär osv är ju en sak, men bromsa medvetet?

Vilken otroligt trist och outvecklad värld vi skulle leva i om alla hade samma inställning.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Varför bromsa? Om barnet upptäcker ett intresse och verkligen vill satsa på det?
Är det inte bättre att elitsatsa än hamna framför datorn eller TV:n ?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 493
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 482
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 958
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp