Bukefalos 28 år!

vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Världen är inte så svartvit tycker jag.

Jag tycker inte att det är sunt att en hel familjs tillvaro och ekonomi skall snurra runt en eller flera persons elitsatsande bara för att barnet VILL. Jag tror att man verkligen ska tänka igenom det noga på alla plan. Elitsatsning kräver extremt mycket (oavseett sport) tid, pengar och engagemang från omgivningen.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag skrev hobby/yrke för att många inte har inkomster från sitt yrke, men ändå ägnar sig åt det på heltid.

Vet inte om någon har skrivit det heller.

Jag avsåg karamelldrottnings inlägg ovan i just det och missade KL-knappen.

"Jag tkr det är värre de som inte har nån hobby alls. Vad är det för liv lixom?"
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Varför bromsa? Om barnet upptäcker ett intresse och verkligen vill satsa på det?
Är det inte bättre att elitsatsa än hamna framför datorn eller TV:n ?

Det är väl upp till var och en att bedöma? Nu är ju livet något mindre svartvitt än att man antingen elitsatsar i idrott ELLER hamnar passivt framför en dator eller en TV (som jag antar att du menar). Annars är ju dator och kanske också TV, något man både kan elitsatsa, starta företag och inleda en fantastisk arbetskarriär genom.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Intressant. Varför skulle du bromsa? Att prata om vad det innebär osv är ju en sak, men bromsa medvetet?

Vilken otroligt trist och outvecklad värld vi skulle leva i om alla hade samma inställning.

Jag anser att föräldrarollen inte bara handlar om att göra barnet till viljes och till varje pris förverkliga drömmar, utan att också mana till reflektion, diskussion och eftertanke. Jag hade förmodligen ställt samma frågor till mitt barn som jag har ställt här: Varför är det viktigt att bli bäst? I stället för att utbrista "det är klart att du ska bli bäst! Nu ska vi satsa!"

Utvecklingen i världen stannar inte för att människor bromsar upp farten och tänker efter. Snarare är det väl just i tankeprocessen som nya idéer och insikter tar form. Att rusa på ohejdat leder inte nödvändigtvis till några framsteg, varken inom idrotten eller någon annanstans.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det är väl upp till var och en att bedöma? Nu är ju livet något mindre svartvitt än att man antingen elitsatsar i idrott ELLER hamnar passivt framför en dator eller en TV (som jag antar att du menar). Annars är ju dator och kanske också TV, något man både kan elitsatsa, starta företag och inleda en fantastisk arbetskarriär genom.
Tja visst vet jag att man kan satsa på inom datorer, men man behöver också röra på sig.
Visst är det upp till var och en, men som förälder så ska vi ju hjälpa och stötta på våra barn i deras intressen. Inte curla, de måste ändå kämpa själv. Men har de en dröm om att försöka nå toppen, ska vi då inte hjälpa dem att göra detta? De måste ju få chansen att försöka? Eller hur? Självklart måste man diskutera med om de verkligen är beredd att satsa allt vad de kan etc och sätta kompisar åt sidan för att nå toppen.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Men har de en dröm om att försöka nå toppen, ska vi då inte hjälpa dem att göra detta? De måste ju få chansen att försöka? Eller hur? Självklart måste man diskutera med om de verkligen är beredd att satsa allt vad de kan etc och sätta kompisar åt sidan för att nå toppen.

Nej, jag skulle inte uppmuntra ett barn att sätta kompisar åt sidan för att nå toppen. Relationer med människor är viktigare än tävlingsresultat, tycker jag, och det förmedlar jag efter förmåga till barn.

Jag skulle alltså ifrågasätta satsningen eftersom jag inte tror att det är det bästa för barnet att genomföra en sådan satsning.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Inom vissa sporter krävs de att de börjar tidigt för att bli riktigt bra, all träning och tävling tar tid och visst är det bra att barnen har kompisar, men de kan inte komma i första rummet ifall barnet verkligen vill satsa mot toppen.
Allt beror ju på hur tidigt de har börjat med sporten.
Säg att ett barn på tex 9 år och är har ridit länge, bestämmer sig att hon vill minst ta sig till SM och senare EM, då krävs det en riktigt bra ponny. Till detta barn skulle jag köpa en läromästare med topp resultat typ oslagbar mästare. Ifrån denna ponny lär sig sedan barnet hur den ska komma vidare och om drömmen verkligen är värt detta. Men en läromästare med riktigt super resultat kostar en hel del. Ett barn på nio kan man resonera och få den förstå att för att få denna drömponny så måste barnet vara 100 % säker på sin sak.
Men vi är alla olika som föräldrar och hur villig vi är att satsa på våra barn.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Och jag tror att det är en otjänst för barnet att skaffa den typen av ponny. För det första så kommer kraven automatiskt att de måste minsann prestera om ponnyn har ju "toppresultat och är oslagbar mästare" DET är vad ungen först och främst lär sig. Är vi på B-ponny nivå så är ridningen inte så särskilt betjänt av en hoppmaskin. I dressyren är det nog lite annorlunda.

Jag tror nog att vi alla är villiga att satsa på våra barn. Det handlar om att reflektera och om man verkligen tycker att elitsatsning på en 9-åring är sunt. Jag tycker inte det.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej, jag skulle inte uppmuntra ett barn att sätta kompisar åt sidan för att nå toppen. Relationer med människor är viktigare än tävlingsresultat, tycker jag, och det förmedlar jag efter förmåga till barn.
<snip>

Ar relationer och att spendera tid med kompisar ocksa viktigare an skol resultat? Nar ar det okay att tala om for kompisar att man inte har tid med dem? For att man vill elit satsa pa en idrott? Eller for att man vill plugga och fa bra betyg? Eller aldrig?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Inom vissa sporter krävs de att de börjar tidigt för att bli riktigt bra, all träning och tävling tar tid och visst är det bra att barnen har kompisar, men de kan inte komma i första rummet ifall barnet verkligen vill satsa mot toppen.

Precis, och det är alltså bland annat därför jag inte skulle uppmuntra en sådan satsning.

Det handlar inte om att jag inte vill "satsa" på mina barn, utan om hur jag ser på livet och hur jag tror att det är bra för barnen att växa upp.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Och jag tror att det är en otjänst för barnet att skaffa den typen av ponny. För det första så kommer kraven automatiskt att de måste minsann prestera om ponnyn har ju "toppresultat och är oslagbar mästare" DET är vad ungen först och främst lär sig. Är vi på B-ponny nivå så är ridningen inte så särskilt betjänt av en hoppmaskin. I dressyren är det nog lite annorlunda.

Fast man får inte glömma att det krävs meriter för att komma någonstans inom ridsporten, det mesta handlar om meriter vilket är svårt att hinna få på den korta tiden som finns på ponny ifall man ska behöva göra jobbet själv. Att skaffa en bra ponny så att folk kan se att man finns är viktigt för att komma någonstans senare.

Därför känns det också som att ska man verkligen satsa på en ridkarriär med senare sponsorer osv så krävs det att man börjar i tid. Sen är det super att ha en annan häst så att man får båda delar. Så man lär sig utbilda och rida också och inte bara kan rida helt färdiga hästar.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Att du inte förstår vad jag försöker säga här tycker jag i sig är väldigt talande, men det är ingenting som jag vill fortsätta att diskutera, utan vi får nog acceptera att ha olika ståndpunkter.

Jag kan bara läsa det du skriver och nej jag tolkar inte in något annat i det än just det du skriver. Menar du något annat så kan du skriva det istället.

Tycker det är stor skillnad på att hjälpa kollegor som arbetar på samma jobb och att hjälpa vänner med något som man jobbar med.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Elitryttare bedriver normalt inte sin verksamhet med hästar som en hobby. Det är liksom ett yrke då.

Jag förstår inte riktigt varför man ska racka ned på dem som har ett så intressant arbete att de inte anser sig behöva någon hobby. Det är inte automatiskt vare sig ospännande, enformigt eller tråkigt.

Håller med dig.

Tror nog att många har ridningen som en hobby och har ett yrke som de tjänar pengar på.

Ser inte heller något konstigt med det och jag tycker dessutom att det är bra att man kan hålla på med någon hobby öht.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Intressant. Varför skulle du bromsa? Att prata om vad det innebär osv är ju en sak, men bromsa medvetet?

Vilken otroligt trist och outvecklad värld vi skulle leva i om alla hade samma inställning.

Håller med.

Det gör mig rent av ledsen att någon förälder vill bromsa något ens barn brinner för så länge det inte handlar om självförstörelse, och det kan man knappast skylla ridning för att vara
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej, jag skulle inte uppmuntra ett barn att sätta kompisar åt sidan för att nå toppen. Relationer med människor är viktigare än tävlingsresultat, tycker jag, och det förmedlar jag efter förmåga till barn.

Jag skulle alltså ifrågasätta satsningen eftersom jag inte tror att det är det bästa för barnet att genomföra en sådan satsning.

Jag förstår faktiskt inte detta resonemang??

Varför måste elitsatsning automatiskt medföra att man inte har ett socialt liv??

Tycker nog att de allra flesta jag känner har ett mycket socialt liv även om de satsar på att bli "bäst".

Ser inte liknelsen alls??
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Håller fullständigt med dig! :bow: Det går att ha ett socialt liv och satsa för eliten för både stor och små. Det krävs bara mer planering och förståelse ifrån omgivningen när man tex måste satsa mer på skola och sin elitsatsning.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Fast man får inte glömma att det krävs meriter för att komma någonstans inom ridsporten, det mesta handlar om meriter vilket är svårt att hinna få på den korta tiden som finns på ponny ifall man ska behöva göra jobbet själv. Att skaffa en bra ponny så att folk kan se att man finns är viktigt för att komma någonstans senare.

Därför känns det också som att ska man verkligen satsa på en ridkarriär med senare sponsorer osv så krävs det att man börjar i tid. Sen är det super att ha en annan häst så att man får båda delar. Så man lär sig utbilda och rida också och inte bara kan rida helt färdiga hästar.
Bra sagt! :bow:
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

I lagidrott är det just vänskapen som det trycks på.

Jag satsade hårt som ung och det var en enorm bra social träning!
det lärde mig disciplin, att man måste ta i även när det är jobbigt och
att samarbeta med människor.

Idrott fostrar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 353
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 054
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 883
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp