vem köper en ponny för 100 000?

escodobe

Trådstartare
Korkad fråga kanske, men vilka är det som köper dessa ponnyer sin kostar 100 000 och uppåt:confused: Varför gör man det? är en 150 000 kronors ponny oftast 3 ggr bättre än en 50 000 ponny?

Har man g generellt så pass mycket pengar att man tycker att det är rimligt att enda barn ska ha en så dyr ponny eller tar man lån? Sponsring? jag blir lite paff när det ändå handlar såpass mycket pengar för ett om barns hobby.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hej!

Jag känner en som köpte en sån ponny, imp. Irland, 6 år. Dom tänkte ha den och låta dottern tävla den upp i klasserna (fast den var inte så mycket tävlad) och sen sälja den dyrt (dyrare får man väl anta??).

I samma veva fanns det 50.000 kr ponnyer som gjort mer till salu. Jag förstod ingenting..

/Lavinia, som inte riktigt förstår heller..
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det är nog ganska vanliga människor som köper ponnyer för de pengarna. Det är inte ett ovanligt pris för en hyfsad ponny. Tänk då att toppponnyerna går för många gånger de pengarna.
Såg för några år sen en annons på en B-ponny för 400k. :crazy:
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Hur många vanliga människor har mer än 100 000 att lägga på sitt barns hobby (+ x antal tusen varje månad) tar man lån och hoppas på att göra vinst det när man s äljer?

Jag har lättare att förstå att man som vuxen kan välja att skaffa en dyr häst.

men jag är nyfiken hur man resonerar när det gäller tex en ponny till en trettonåring
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Ja det finns det absolut, har en bekant som sålde sin ponny för 170 000, inte varken ung eller särskilt lätt ponny men en säker ponny. Inte lätt i den bemärkelsen att det var en väldigt känslig ponny.

Det är inte inköpspriset som jag reagerar på mest när det gäller föräldrar som satsar utan alla tusentals kronor dom lägger på träningar och tävlingar i månaden. Och för att inte tala om all tid. Jag tror inte att dom som lägger så mycket pengar på det ser det som en hobby direkt utan det är en satsande karriär helt enkelt.

Sen är det långt ifrån säkert all satsning leder till nåt. Det är ju en stor chansning och dom hoppas väl att meriterna som ponnyn ger ska ta dom vidare senare. Och jag tror få köper så dyra hästar utan lån.
 
Senast ändrad:
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

ja, det är en till aspekt, när börjar man elitsatsa ponny?

Ridningen är ju bökigare än exempelvis fotboll
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Jag tror de tar lån och sen får de låta bli att åka på utlandssemestrar och liknande.
Det är väl inte konstigare än att jag gör på det sättet för att kunna hålla på med min hobby.
Jag vet om en familj (en av de kändare inom dressyren på YR nivå) som bodde i hästbilen på sommaren och hyrde lägenhet på vintern för att kunna satsa allt på dotterns ponnyer.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Min lillasyster satsar på fälttävlan, och har nyss fått en ponny i den prisklassen.
Hennes mamma jobbar hårt, sparar undan pengar och lägger mycket av lönen på att betala varje månad för alls träningar, tävlingar och all körning.

Sen när hon blir vuxen får hon själv betala, så hon satsar på att hitta jobb direkt efter gymnasiet för att kunna fortsätta med sitt satsande.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nja jag tycker nog att det är skillnad på att göra det som vuxen än att hela familjens ekonomi domineras av ett barns hobby...
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nja jag tycker nog att det är skillnad på att göra det som vuxen än att hela familjens ekonomi domineras av ett barns hobby...
Det lär ju bli familjens hobby om en duktig dyr tävlingsponny köps som ska tränas och tävlas och skjutsas runt.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

är det hennes eller mammans ponny? Dvs kan hon sälja den och köpa en stor häst när hon blir vuxen eller får hon lösa häst på egen hand?
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Det är väl sak samma som med det mesta som kostar mycket, ju dyrare något är desto bättre tror folk att det är. Det låter dessutom bra när man får berätta hur mycket pengar man har råd att slänga iväg... Sen är det vad folk är beredda att betala på marknaden för något som sätter "värdet" på det.

Med lite kunskaper och letande så kan man även hitta bra ponnys till vettiga priser.

I övrigt så tror jag att i de fall där hela familjen samlas runt sitt barns intresse, så blir det också en gemensam familjehobby även om inte alla rider. Då kan det kanske vara värt att få kosta mer.

/V
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Inte ponny men den häst som mina föräldrar köpte när jag var 16 år kostade lite mer 100 000 kronor. Inga lån, inga inställda semestrar eller dylikt. Däremot höginkomsttagare till pappa och normalinkomsttagare till mamma. Jag är dock ensambarn, om det nu spelar in.

Om min dotter vill satsa så är jag inte främmande för att lägga de pengarna på en ponny. Det bygger ju på att jag har ett sånt jobb som jag hoppas på och att min sambo har ett sånt jobb som han hoppas på. (Vi studerar alltså nu.)
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Med lite kunskaper och letande så kan man även hitta bra ponnys till vettiga priser.

Detta är vad de flesta har missat... Min syster klev just ur ponnysvängen som om man ska tro en gammal landslagsryttare ett av de mest lovande ekipagen i fälttävlan. Ponnyn är köpt för en spottstyver när hon var 11 och de har fått kämpa för vart de kom. Med nya ryttaren kvalade han in till MSV direkt, men sen får man se om det kommer gå lika bra...
"Hon" har nu två stora hästar som hon satsar på, den nya låg lite dyrare än hästarna innan men de erbjöds också ett pris för den efter ha haft den i tre månader som skulle ha inneburit en värdeökning på över 20.000 i månaden. Tackade nej med kommentaren att hästen var inte till salu innan os:p

Jag skulle aldrig lägga ner så mycket pengar i en ponny om jag inte vinner på lotto, barn växer ur dem och intresset kan försvinna. Dessutom så kan man endast tävla aktivt med dem i ett fåtal år. Jag skulle personligen lägga pengarna på träning och köpa en lovande ung ponny.
Jag kollar lite lätt på ungponny nu åt min son, men han är bara 6 månader så han ska nog få visa att han har intresset först:p
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Här omkring är det inte särskilt obanligt med ponnyer i den prisklassen.

Många familjer är mamman ochså hästintresserad och aktiv eller fd ryttare. Man väljer att prioritera barnets ridning. Kanske är mamman liten nog att rida den eller så är hon medryttare i samma stall. Eller så är hon helt enkelt bara "ponny-mamma". ;)

Jag tror inte alla behöver ställa in semestrar och ta lån för sånt. Har man sparat hela livet som vuxen är det inte helt orimliga summor att få ihop. I Stockholm ligger ju stallhyran på såna priser att man bör ha råd med att punga ut den summan inom ett år iaf i form av stallhyra, träningar, skoningar, tävlingar etc. Då kan man lika gärna spara ett år och köpa en bättre ponny, resonerar många som vill satsa på tävlingen.

Man får ju mer för 100 k än för 50 k(generellt, fynd kan man alltid göra och ha otur). Och just ungdomar kanske inte alltid själva har förmågan att rida in eller träna fram/skola om hästar för att ta upp dem i klasserna själva under kortare tid. Då lägger föräldrarna de pengar som ungen annars skulle behövt ha i träningskostnader(på att nå dit) på färdig ponny.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Här är det inte så ovanligt med ponnyer i den prisklassen (och uppåt), men så är hästar generellt dyrare än i Sverige med. Men ja, har man pengar så varför inte... tänker man satsa fullt så är det ju också en investering för ungens ryttarkarriär, inte bara ponnyn i sig liksom.
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Som jag har förstått det så kommer åtminstone en del av ponnyns salupengar gå till ny häst sen, men lillasyster kommer själv att få lägga till pengar också. Förmodligen kommer ju inte ponnyn att gå att sälja till samma pris sen liksom, när det gått ett antal år och han inte har så många år på banan kvar kanske..
 
Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Massor av folk gör det som kanske vill ha en tävlingsponny färdig och klar...finns väl många människor som har pengar? Och 100 000 är ju ingen jättesumma egentligen. "Vanligt" folk köper ju dyra båtar, bygger pool och hemmaspa, har två bilar etc...kanske prioriterar man då en ponny istället. Sen är det ju aldrig säkert att den för 100 000 är så mkt bättre än den för 50 000, men troligen har den lite mer resultat och erfarenhet än den för 50.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är vettigt att lägga så mkt pengar på barnets hobby men i vår familj handlar det om att jag själv samt tre döttrar ägnar oss åt ridningen, det blir lite av en livsstil även om vi inte på något sätt satsar hysteriskt på att nå eliten...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 936
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 730
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 661
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp