Vems är ansvaret?

Det är inte stallägarens ansvar att se till att din häst inte blir stressad när hon tar in sina hästar. I det vardagliga arbetet ska man givetvis underlätta för din häst, och man kan komma överens om att man tex tar med henne in om man ska ta in övriga, och låta henne stå i box om det gör henne lugn. Men det är isf ngt man får komma överens om innan. Man kan aldrig förvänta sig att andra har samma syn på hur en situation ska hanteras.

Att man som hästägare vill ta in sina båda hästar samtidigt är inte konstigt. Och hur problemet i fråga ska hanteras kanske ni inte alls ser likadant på, hur ska stallägaren veta hur du vill att din häst hanteras i denna situation? I vissa fall kan det ju rent av vara just så att hästen lär sig att hantera situationen genom att tvingas genomlida den och upptäcka att det inte var så farligt. Men det beror ju på såklart.

Stallägaren har 100% bestämmanderätt över regler och rutiner i sitt eget stall. Sen måste han/hon givetvis se till att dessa rutiner följer svensk djurskyddslag. Om ni avtalat ngt så gäller givetvis det, men har ni inte gjort det så har inte stallägaren ngt ansvar att se till att din häst inte stressar sig svettig i hagen. Sen är det såklart dåligt om man medvetet ställer till det och om ni snarft ska flytta kan man ju tycka att stallägaren kan anstränga sig lite extra dom få dagarna för att göra vistelsen så bra som möjligt för din häst. Men det handlar ju mest om att vara en god medmänniska, och inte om ansvar.
 
Det är inte stallägarens ansvar att se till att din häst inte blir stressad när hon tar in sina hästar. I det vardagliga arbetet ska man givetvis underlätta för din häst, och man kan komma överens om att man tex tar med henne in om man ska ta in övriga, och låta henne stå i box om det gör henne lugn. Men det är isf ngt man får komma överens om innan. Man kan aldrig förvänta sig att andra har samma syn på hur en situation ska hanteras.

Att man som hästägare vill ta in sina båda hästar samtidigt är inte konstigt. Och hur problemet i fråga ska hanteras kanske ni inte alls ser likadant på, hur ska stallägaren veta hur du vill att din häst hanteras i denna situation? I vissa fall kan det ju rent av vara just så att hästen lär sig att hantera situationen genom att tvingas genomlida den och upptäcka att det inte var så farligt. Men det beror ju på såklart.

Stallägaren har 100% bestämmanderätt över regler och rutiner i sitt eget stall. Sen måste han/hon givetvis se till att dessa rutiner följer svensk djurskyddslag. Om ni avtalat ngt så gäller givetvis det, men har ni inte gjort det så har inte stallägaren ngt ansvar att se till att din häst inte stressar sig svettig i hagen. Sen är det såklart dåligt om man medvetet ställer till det och om ni snarft ska flytta kan man ju tycka att stallägaren kan anstränga sig lite extra dom få dagarna för att göra vistelsen så bra som möjligt för din häst. Men det handlar ju mest om att vara en god medmänniska, och inte om ansvar.
Av tråden att döma bor TS inte i Sverige.
 
@kryddelydd en egenhet är för mig, i betydelse, en egenskap eller beteende som inte är norm eller karaktäristiskt . Att ett utpräglat flock och flyktdjur blir orolig av att lämnas ensam i hagen är för mig inte särskilt ovanligt utan snarare brukar man bedöma att det är vanligt att de inte trivs med det. Ensam i boxen brukar de flesta fixa men hagen gör man ju oftast bedömningen av säkerhetsskäl att inte lämna en häst ensam såvida inte ägaren då uttryckligen vill att man gör det.

Därav kommentaren.

Kl
Ang reflektioner om "avtal och överenskommelser" osv :
I TS fall tolkar jag tråden som att hon och stallägaren varit överrens om att inte lämna hästen ensam och att så heller inte skett innan TS sade upp platsen.
 
Det tycker jag.
Mina hästar - utom en relativt nyinflyttad - kan stå ensam i stall eller ensam i hage utan att bli bekymrad.
Det är bara i stall som hästen blir "ensam på riktigt" eftersom det finns fler än en hage, i och för sig, eller så blir en häst ensam i hage under ganska få minuter.

Men jag har ju inte så många hästar så mitt "material" kanske inte räknas?

I den aktuella situationen: svårt att ha väldigt kategoriska åsikter om vem som "äger" ansvaret.
Båda två, kan jag tycka faktiskt.

Om stallägaren blev meddelad egenheten och accepterade hästen i stallet inklusive det extra jobb som kan krävas för din hästs skull, så har stallägaren brustit i rutiner.
Om stallägaren mer blivit presenterad med "oj då, min häst vill förresten inte vara ensam!" efter att avtalet slöts så tycker jag att TS brustit lite i sitt ansvarstagande.

Jag har varit tydlig med redan när jag tittade på stallplatsen att hon inte får lämnas ensam samt att hon skulle behöva en hagkompis (vilket lovades men som inte gick att genomföra)
 
@vinkelina
"Lova" hagkompis kan man inte göra som stallägare . Knappt heller utöver det. Men det vet du säkert och det är kanske inte huvudproblemet i ditt fall /tråd .
Flyttar du pga att du och stallägaren inte har ett fungerande upplägg utöver "förteelsen" med din häst som lämnades ensam trots överenskommelse nu ? Inte för att det är relevant alls i frågan men av ren nyfikenhet ?
 
@vinkelina
"Lova" hagkompis kan man inte göra som stallägare . Knappt heller utöver det. Men det vet du säkert och det är kanske inte huvudproblemet i ditt fall /tråd .
Flyttar du pga att du och stallägaren inte har ett fungerande upplägg utöver "förteelsen" med din häst som lämnades ensam trots överenskommelse nu ? Inte för att det är relevant alls i frågan men av ren nyfikenhet ?

Är flera saker som gör att jag flyttar, har bara angett personliga skäl. Men bla får man int vara i stallet efter 19, ridbana som inte går att använda då den är en skridskobana, konstiga mattider mm mm
 
Utöver det så när folk går så långt att de pga konflikter sinsemellan låter det gå ut över oskyldiga djur för att straffa människan som äger djuret , så är det så långt bortom moral och etik och allt däremellan som det är möjligt att komma .
Det är så otroligt hemskt att jag inte ens finner ord!
Jag hade inte sovit en blund/varit orolig 24/7 tills hästen flyttats, om någon människa agerat så i affekt av någon som helst anledning, dvs tagit ut sitt agg över mina djur !
Det där råkade jag ut för i höstas. Min häst är som TS häst fast värre. En människa i stallet (stallägarens gullegris) blev förbannad på min häst och ställde in honom i en tom box(betonggolv utan strö) och lämnade honom där ensam utan att säga till mig. Vi kom (av en slump) till stallet bara en timme senare, hästen hade adrenalin sprutande ur öronen, skitigt ner hela boxen så det var glashalt där inne och sprang runt där inne. Jag tror aldrig jag varit så arg faktiskt :rage:
Dessutom menade den här människan att hon inte gjort något fel trots att hon visste att min häst absolut aldrig får stå inne själv. Stallägaren var helt sjukt flat och brydde sig inte. Jag var tvungen att stanna ett par dagar tills vi kunde flytta till nytt ställe, tror inte jag sov en blund då, så jävla nervös att det skulle hända igen...
 
Jag har en häst som inte kan bli lämnad ensam. De går bra att rida henne ensam men tex om de finns en annan häst på ridplan som går in blir hon väldigt stressad. Samma sak om hon tas in först eller sist. Jag jobbar på det men de kommer ta tid.

Igår när jag kom till stallet hittade jag henne genomvåt av stress, 200g innertäcke var vått på utsidan och regntäcke fuktigt. Senariot var att Stallägaren tagit in sina två hästar för att göra i ordning dem före och efter ridning(finns bara tre hästar på anläggningen) så hon har blivit lämnad ensam ute i hagen, vet ej hur länge

Stallägaren är MYCKET medveten om problemet.

Undrar vem som har ansvar här? Jag jobbar som sagt på problemet men de har blivit 10 gånger värre sedan vi flyttade till detta stall i oktober, trots att de fanns flera hästar där då. (Kommer flytta henne därifrån nu i helgen).

Är jag dum som tycker att ägaren inte behöver ta in båda sina på samma gång när hon skall rida dem? Från hage till stall är de kanske 10m så inga långa sträckor att gå.

Mådde nästan illa när jag såg hur hon var igår.

Hänsynslöst kan man tycka.

Hade en häst i över tio år som aldrig fann sig bekväm att vara ensam i stall eller hage.Det blev bättre men aldrig bra. Jag kom till insikt med att det gick inte för oss att träna bort utan jag fick se till att undvika situationen i stället genom olika lösningar. Tex låna boxsällskap om han skulle skos, man kunde komma överens om att alltid ta in alla samtidigt på kvällen tex aldrig låta en stå ute själv före insläppet, göra iordning honom just innanför dörren i stället för i stallet mm.. Det mesta som inte triggade igång paniken för han hade stor risk att skada sig själv. Rida ensam ute var aldrig ett problem.

Det är aldrig någon annans ansvar däremot eller man bör inte utgå från det. Man måste ha en överenskommelse för andra kan tänka helt olika. Andra kan vara snälla och ta hänsyn genom att hjälpa till, tex ta in den häst som inte kan vara ensam. Men aldrig ett ansvar. Det är för svårt att lägga över på andra. Det är skitjobbigt men det är ens eget problem i slutändan ffa om anda inte resonerar på samma sätt.. Stod i två såna stall med min häst som tråkigt nog tyckte att han skulle vänja sig ett antal gånger..

Ett tips jag har är att stå inte i stall med så få hästar för att risken att din häst kommer bli ensam då och då är väldigt stor med bara tre hästar. Ett lugnt stall med bra rutiner.
Inte heller i stall där hästarna tex kommer in och ut olika. Utan hitta stall som minskar risken att den blir lämnad på ett sätt som upplevs väldigt traumatiskt där all form av träning kommer bli som bortblåst alt att den skadar sig.
 
Senast ändrad:
Jag har en häst som inte kan bli lämnad ensam. De går bra att rida henne ensam men tex om de finns en annan häst på ridplan som går in blir hon väldigt stressad. Samma sak om hon tas in först eller sist. Jag jobbar på det men de kommer ta tid.

Igår när jag kom till stallet hittade jag henne genomvåt av stress, 200g innertäcke var vått på utsidan och regntäcke fuktigt. Senariot var att Stallägaren tagit in sina två hästar för att göra i ordning dem före och efter ridning(finns bara tre hästar på anläggningen) så hon har blivit lämnad ensam ute i hagen, vet ej hur länge

Stallägaren är MYCKET medveten om problemet.

Undrar vem som har ansvar här? Jag jobbar som sagt på problemet men de har blivit 10 gånger värre sedan vi flyttade till detta stall i oktober, trots att de fanns flera hästar där då. (Kommer flytta henne därifrån nu i helgen).

Är jag dum som tycker att ägaren inte behöver ta in båda sina på samma gång när hon skall rida dem? Från hage till stall är de kanske 10m så inga långa sträckor att gå.

Mådde nästan illa när jag såg hur hon var igår.

Hästar är individer och det är något jag tycker man får ha i åtanke när man hyr ut boxplatser. Vissa är helt enkelt lite ängsligare än andra. JAG skulle aldrig lämna en stressad häst ensam i hagen, då hade stressfian/nissen fått följa med in. Att låta en sån häst stå kvar ute innebär en stor skaderisk för både material och häst. Och sen tycker jag inte att det är riktigt snällt heller...

Så resonerade jag som stallägare och så resonerar jag idag som hyresgäst. Vissa är som sagt helt enkelt mer ängsliga än andra och det ligger faktiskt i hästens natur att inte vilja vara ensam.

Jag skulle dock inte ha mockat eller i övrigt fixat i boxen åt den tredje, det hade ägaren fått ansvar för.

Däremot instämmer jag med övriga att du och din stallägare måste bestämma vad rutinen ska vara. Det spelar ingen roll vad jag eller någon annan tycker, ni måste reda ut detta sinsemellan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp