Bukefalos 28 år!

Sv: Vems fel?

Islandshästar är kända för att generellt sett vara bra på att läsa av varandras kroppspråk och inte behöva "ta i" (kicka exvis).

De flesta islandshästar är uppfödda i flock, de får en uppfostran och ett socialt sätt att kommunicera vilket innebär att de inte behöver ta i lika kraftigt.

Detta är förstås generellt och det existerar givetvis undantaget som bekräftar regeln.

Jag vet att det ofta förekommer att främmande islänningar får dela hage på kurser/tävlingar/utflykter, det har jag själv utan problem låtit min förra islänning göra med andra islänningar.

Det har alltid gått bra.

Skador uppkommer när hästar packas för tätt så de inte kan flytta sig undan när de blir tillsagda att flytta på sig.
 
Sv: Vems fel?

Det spelar väl ingen roll? Det som hände hände, ingen skadades. Om andra tjejen vill anklaga dig, säg att hon ställde sig bakom dig men att det inte spelar någon roll. Vems häst som kickade är väl världsligt?

Låt inte hästar nosa på varandra, och stå bravid varandra med avstånd, inte bakom.
 
Sv: Vems fel?

Tja det existerar inte att de skulle bete sig så så vitt jag vet, har aldrig sett en islännning med röd rosett i svansen ens (förrutom på jul men då var det pynt :p)

Men nog om det, som sagt de är uppfostrade i flock och har en annan typ av respekt för varandra.

Ang smittorisken så får man ju inte ha med sjuka hästar på tävlingen, de måste vara vaccinerade, gå igenom veterinärundersökningen och man måste intyga på att det inte finns någon sjukdom i stallet hemma. H
ursom kan de ju lika gärna smitta varandra i stallet isf, de står ju bredvid varandra i stallet och kan "hälsa" genom boxgaller och dylikt...

Men til frågan, jag tycker inte att det är ngn "big deal" för två hästar att hälsa på varandra om de är väluppfostrade.
 
Sv: Vems fel?

sant, men mina hästar är stängt förbjudna att bråka när jag är med, vare sig det är med en häst eller människa... av säkerhetskäl!

tex... jag är ofta i hagen, kanske gosar med unghästen, och gamlingen står på andra sidan.. om han då kör bort unghästen... vart hamnar jag då? förhoppningsvis hamnar jag inte under, men man vet ju aldrig... därav ganska enkelt att helt enkelt lära det att man inte får bråka!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 506
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp