Bukefalos 28 år!

Vet hästarna vilken ras de är?

Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Det tror jag absolut

ja det behöver inte vara ras - mer typ

Nordis gillar annan nordis och älskar shettisar. Han adopterar dem, Och jag vet fler andra nordisar som har slagits om shettisen :D

Vidare så gick min Tiffany bredvid ett Fullblodssto - detta fullblods sto blev helt besatt av Tiffany ( den gick också med en Nordis) Fullblodet ville flytta in i min flock - så den Nordiskillen fick härj

I HUndvärlden så Ridgebackar känenr igen andra ridgebackar

Äntligen en "normal" hund reagerar de

de har lite speciellt sätt att kommunicera och leka på, kankse kan det var aliknande med hästarna - för kroppsspråket skiljer mycket på en Nordis och ett halvblod/Fullblod
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Ja så tolkade jag det också - att fullblodet ville ha Tiffany som Mamma ( fast den var äldre)

Hon vilel altså byta ut sin "hingst" inte mot min som är mer ranghög - utan mot mitt sto
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Antar att "lika barn leka bäst", stämmer även här.

Ofta på stora betes-släpp så ser man efter några dagar att de sävliga kallbloden gärna går tillsammans, likväl som de lite mer "högblodiga" i sin flock (men inte allt för sällan så är det någon individ från "andra flocken" som tycker att det är bättre i "fel" flock)!

Beträffande islandshästar så har jag ingen aning, har bara haft en och han fattade genast tycke för den enda andra häst som oavbrutet åt.

Har nu varmblod/kallblodstravare o bruksnordis (från 4 månader till 17 år) som går tillsammans, och det är inga problem.



//m
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

kl

Tack för alla intressanta fortsatta reflektioner och svar i tråden!

Det finns nog inget klart sant svar, men det är väldigt intressant att läsa allas tankar och erfarenheter!

Flashlight: jag har hört många vittnesmål på det du beskriver, just fullbloden att de "känner igen" varandra.
I mitt exempel så blir det ju dock lite kluvet. De hittade uppenbarligen och helt klart ngt hos varann de uppskattade och kände igen - att kunna springa fort och hänga med varandra. Och de tyckte om varandra. Men utöver det funkade de ju inte ihop alls. Jag har tolkat deras beteende som att de stissade upp varandra tills de inte visste varken ut eller in, och att de INTE sprang för att det var roligt i såna lägen, de vara bara helt galna i hatten och visste inte ens varför de röjde f-n.
det andra fullblodet är heller inte särskilt smart, om du frågar mig :D


allmänt till alla:
jag vet att mina redogörelser är lite röriga, för samtidigt som dessa två helt klart verkade identifiera varandra som "vi är samma ras, vi hör ihop" så funkade de inte ihop på andra plan då de gjorde varandra oroliga på ngt sätt.
min som nu går med det 4 åriga halvblodet skulle ha alla möjligheter att röja f-n med denna lekfulla bebis, men istället står de och kliar och myser, betar tätt brevid varandra, och när de busar är det mjukt bus, de kan springa ngra varv men det blir aldrig hysteriskt. de älskar verkligen varandra - ropar efter den andra och hummar när de möts osv.

men som sagt -det andra fullblodet hade en dragningskraft och fick min häst att bete sig som om han löpt på banan hela sitt liv - vilket han inte ens har, han är bara fullblod till rasen och generna :D
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Blir "glad" av det du skriver

Just precis det du skriver att det är skillnad på att springa för att det är "kul" och hästar som stissar upp varandra - har jag tänkt en hel del på

densom blev kär i Tiffany och sprang en del - var utdömd - jag vet ej skadan - men den blir väldigt dålig av ridning - så det är nog allvarligt
( den rids inte - och är inte min)

Jag har sett flera sådana hästar bla min egen när hon hade ont - de börjar springa som bus - men så gör det ont och de blri stressade och - de är ju flyktdjur och så börjar de rusa och då slår flockinstinkten till och flera rusar

Var på ett inackorderingstall där det var flera sådan ston som triggade hela stoflocken - och ja tills slut bröt en benet - i dessa race som inte var lek

och ja det hade hänt förut :crazy:


Men de flesta ser inte skillnad på spring och spring

Jag märker skillnad på Tiffanys sprng nu - utan skelett smärta - nu är det i balans - och när hon stannar kan hon koppla av och gå in som en ridskolehäst

Tidigare var hon uppjagad och ALLT var farligt och vill helst springa in i stallet

Hästar läser ju av varandra - blir en stressad - så kan den andra tro att något är farligt och blir stressad den med
 
Senast ändrad:
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

KL

intressant den där teorin om att den som liknar mamman. aldrig hört förrut, intressant.

Detta har jag märkt väldigt tydligt på min häst (valack) Han gillar tjejer väldigt mycket, inte att han betäcker eller är hingstig, han blir kär och vill stå o slicka på dem o sånt. Men just fuxtjejer slår högst, och hans mamma var fux. Skimmeltjejer går bort. Fuxtjejer, det gillar han allra mest.

Min valack är också väldigt otrygg i sig själv och jag har märkt att han dras till hästar som är tryggare i sig själva. Tror han känner sig tryggare av trygga individer.

Däremot små shettisar anser han inte ens vara hästar, har knappt lust att hälsa på dem..:grin:
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Det har jag märkt med min Nordis

Han är väldigt trygg i sig själv, och så självklar i sin ledarroll - andra får hälsa på honom.

Och vissa hästar dras till honom som till en magnet. Många reagerar på honom, och vill ty sig till honom. Det märks tom i ridhus, särskilt om det är en häst som inte mår så bra...

De vill vara nära

lite därför blevjag ställd när fullblodet valde den andra att "bli kär i"

Det måste ha varit "Mamma"
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Ja det riktigt lyser trygget om vissa individer och hästarna behöver inte ens hälsa för att veta det.
Jag märker jättestor skillnad på min hästs beteende bland sådana hästar eller om han går med otryggare hästar. Då trivs han inte och blir oroligare.

Din valack kanske hade fel färg då om tjejen inte föll för honom! :D rolig teori!
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Ja så kan det vara

Annars är han en bra teaser - sätter tjejer i brunst - men funkade inte på denna

Han har aldrig brytt sig om tjejjer förrän nu. med min fux - själv är han gul

Har inte hört att andra gula, eller buckskin har den effekten, så det rä nog mer hans personlighet - jan är självklar

så har han också varit kung över 16 andra nordishingstar ( Wängen) tills han var 3

De fick mat i ett jättelångt foderbord och när hans var slut på hans plats - så backade han lite och tig lite fart och möljade bort ett par tre stycken så han fick mera mat :D

Vadå :angel: The world is my oyster
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

hur du vill tolka det elelr använda informationen står dig fritt...

Men jag hade en gång en märr som som envist delade upp flocken i två. Nordisar på ena sidan (och nåde den som passerade den osynliga markeringen) samt övriga (varmblodstravare) i den andra delen.
Rasist?:rofl:
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Ja det riktigt lyser trygget om vissa individer och hästarna behöver inte ens hälsa för att veta det.
Jag märker jättestor skillnad på min hästs beteende bland sådana hästar eller om han går med otryggare hästar. Då trivs han inte och blir oroligare.

Din valack kanske hade fel färg då om tjejen inte föll för honom! :D rolig teori!

varit med om motsatsen. Hingstar som föredragit "blondiner" och fått luras med favvostoet för att hoppa på brunetten....:angel:
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

hur du vill tolka det elelr använda informationen står dig fritt...

Men jag hade en gång en märr som som envist delade upp flocken i två. Nordisar på ena sidan (och nåde den som passerade den osynliga markeringen) samt övriga (varmblodstravare) i den andra delen.
Rasist?:rofl:

Det var otroligt intressant! :bow::rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp