vet inte var men här kanske

har fått hem en foderhäst som inte riktigt accepterar bettet riktigt, varje gång man tar i bettet så åker huvudet upp och hon skjuter fram underhalsen, rider jag med bettlöst så söker hons ig er neråt osv, så det måste ha med bettet att göra.
Hon ska enligt ägaren vara kollad i munnen strax innan jag fick hem henne. Är riden med graman och superkort martingal för det mesta innan men jag vill kunna rida henne utan hjälpmedel innan jag börjar använda dem( ifall det behövs) Så jag undrar om det finns ngn här som har några tips och "trix" på hur man får henne mer positiv till bettet. Tömkör med bett men då med gramaninspänning på tömmarna, jobbar på att "vända" halsen.
tack på förhand :bow:
 
Sv: vet inte var men här kanske

Du kommer aldrig kunna"vända på halsen "Så länge hästen inte själv söker sig framåt ,nedåt mot bettet.Så länge hästen är spänd och går mot handen kan du aldrig få en avslappnad överlinje,eller en häst som jobbar bakifrån och fram.
Är träns och bett rätt tillpassade?Ta hjälp om du är osäker.
 
Sv: vet inte var men här kanske

Kan du inte fortsätta rida bettlöst? Åtminstone tills ni hittat en stadig form och fått henne att jobba upp de rätta musklerna.
 
Sv: vet inte var men här kanske

Om du träna i ridhus eller i paddock kan du använda dig av väggar och staket när du ska sakta ner henne eller stanna...många gånger så glömmer man eftergiften och bromsa upp hästen med sin egna kropp, är oftast en träningsak/lydnad som gäller med förutsättning att man har rätt utrustning och en bra tränare som kan hjälpa en, är svårt att lösa själv:smirk:
 
Sv: vet inte var men här kanske

har fått hem en foderhäst som inte riktigt accepterar bettet riktigt, varje gång man tar i bettet så åker huvudet upp och hon skjuter fram underhalsen, rider jag med bettlöst så söker hons ig er neråt osv, så det måste ha med bettet att göra.
Hon ska enligt ägaren vara kollad i munnen strax innan jag fick hem henne. Är riden med graman och superkort martingal för det mesta innan men jag vill kunna rida henne utan hjälpmedel innan jag börjar använda dem( ifall det behövs) Så jag undrar om det finns ngn här som har några tips och "trix" på hur man får henne mer positiv till bettet. Tömkör med bett men då med gramaninspänning på tömmarna, jobbar på att "vända" halsen.
tack på förhand :bow:

Kan du inte fortsätta rida bettlöst då? Om hästen trivs med det så finns det väl ingen anledning att ha bett? Har annars inga bra tips tyvärr...
 
Sv: vet inte var men här kanske

att få stopp på henne är inga problem, har ridit ut och hon blivit rädd, hade inga problem med att få henne att stanna och lugna sig, men vill så småningom tävla dressyr och än så länge så måste man tävla på bett;)

för övrigt:
hon går aldrig mot handen tyvärr utan hon går över tygeln...får ingen kontakt med munnen, svårt att erbjuda hästen ett stöd då
 
Sv: vet inte var men här kanske

HUr passar bettet i hastens mun? HAr du kollat inne i munen nar bettet ar dara, ibland kan losningen pa ett sadant problem vara att satta in ett littet och smalt bett i munnen, ett ponney bett. For att bettet inte far plats, och da gor det ont med dett sort vanligt bett.

Ett litet bett ar sjalvklart skarpare, men om det inte gor illa hasten i munnen som det stora kan gora sa ar det ju battre.

Det ar ju alltid vart att prova en gang.
 
Sv: vet inte var men här kanske

Hon ska enligt ägaren vara kollad i munnen strax innan jag fick hem henne. Är riden med graman och superkort martingal för det mesta innan men jag vill kunna rida henne utan hjälpmedel innan jag börjar använda dem( ifall det behövs) Så jag undrar om det finns ngn här som har några tips och "trix" på hur man får henne mer positiv till bettet. Tömkör med bett men då med gramaninspänning på tömmarna, jobbar på att "vända" halsen.
tack på förhand :bow:

Spontant låter det som om hon protesterar mot en hård och stum hand. Det blir den om man rider med graman och hjälptyglar. Hon har inte förtroende för bettet, eftersom hon är felriden. Jag tycker du ska rida bettlöst och ta hjälp av en tränare. Stackars häst!
 
Sv: vet inte var men här kanske

Hej!

Vad rider du på för bett? Jag skulle testa ett rakt gummibett i ett övergångsskede. Det finns även latex på rulle som man kan linda på vanliga bett.

Ge en liten bit äpple el morot vid tränsningen!

Försök rida henne med enbart säte och ben. Supermjuk hand så hon får förtroende och känner att det inte är obehagligt.

Hoppas du får ordningen på problemet så ni kommer vidare!
 
Sv: vet inte var men här kanske

hur beter hästen sig efter han slängt upp huvudet i vädret?
börjar den stressa eller liknande?
 
Sv: vet inte var men här kanske

Tömkör med bett men då med gramaninspänning på tömmarna, jobbar på att "vända" halsen.
tack på förhand :bow:

Använd förresten inte någon hård inspänning när du tömkör. Är hästen rädd att bli nertvingad förstärker du den rädslan. Ha fria tömmar, som sitter i bettringen och genom tömringen eller längre ner, och innertygeln hängande. Du får aldrig tvinga ner hästens huvud! Det lägger sig på rätt plats med korrekt träning när hästen slappnar av.
 

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Lager
·
H
Hästmänniskan Jag vet inte vad jag ska göra! Blev medryttare på en häst för ett par månader sedan, den är verkligen jättefin, trevlig och snäll...
Svar
12
· Visningar
1 356
Senast: Corallen
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 341
F
Dressyr Detta är då en "klaga-skriva-av-sig-tråd"... Jag har arbetat väldigt hårt med min häst,, har i princip omskolat henne från galoppör...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 272
Senast: Fire-Eye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp