Bukefalos 28 år!

Veterinär dömd för djurplågeri

(Skånska Dagbladet)
Femtio dagsböter blev straffet för en 48-årig veterinär som dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen av Lunds tingsrätt. Hon dömdes bland annat för att ha använt en så kallad elfösare mot föl och för att ha kört på en häst med en så kallad bobcat för att få...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det undrar jag också!
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Men varför skulle fölet promt gå över presenningen? Det kan jag inte begripa. Hade det inte varit lättare att flytta på presenningen än att ta fram en bobcat?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Förmodar att hon miljötränade fölet...

KL
I det här landet är dock inte sista ordet sagt ännu - det brukar ju räcka med att överklaga till högre instans så går man fri. Vad som egentligen har eller inte har hänt får man således aldrig någon riktig klarhet i.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Förmodar att hon miljötränade fölet...

Synnerligen korkat sätt att miljöträna på i så fall att använda en maskin till hjälp. Jag tränar mina unga hästar att gå över presenningar jag har aldrig behövt använda annat än lite extra tid, typ 5-10 minuter sen har de gladeligen traskat över självmant. Till och med en blåsig dag då presenningen lossnade från bommen som skulle hålla den på plats precis innan unghästen skulle gå över så tog det ändå bara ett par minuter att få hästen att kliva på den
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Precis, de flesta vettiga hästägare vet att hästar behöver förtroende för sin ägare/hanterare, och därefter gör det mesta vi begär av dem, om de bara får lite tid på sig. Och mycket beröm. Tror att det är svårt att ge korrekt eftergift när man sitter i en Bobcat :crazy:

Detaljerna i det här fallet är så bisarra att de nästan inte går att hitta på bara för att hämnas på någon, vilket alltså skulle innebära att de är baserade på sanningen.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Konstigt att det inte blir mer uppmärksamhet kring ett sånt här fall. Det är ju ohyggligt att sådana här människor får lov att hantera djur- vad rör sig i deras huvuden när de agerar på det här viset?

Märkligt är också att sveriges största hästtidning rapporterar fallet på ett helt annat vis än vad skånskan och sydsvenskan gör, och dessutom skriver felaktiga uppgifter som inte ändras trots att kommentarerna kring artikeln påpekar dessa.

Det gäller att följa detta noggrant, och jag hoppas verkligen att de går ut med namn när domen vunnit laga kraft, man måste ju kunna välja själv som djurägare om man vill anlita en dömd veterinär?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Verkligen vidrigt om det stämmer det hon dömts för! Man får ju innerligt hoppas att hon inte dömts oskyldigt, att det inte bara var en hämndaktion från de som anklagade henne för djurplågeriet!
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Tydligen har Ridsport fel i sak. Det var inte en fd anställd som anmälde henne utan Jordbruksverket.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Enligt djurskyddslagen skall en en person som dömts för djurplågeri få djurförbud av länsstyrelsen.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ja och då är det ju en helt annan sak! Jordbruksverket får ju inte för sig att hämnas på en privatperson på sådant sätt!

Blir det djurförbud för henne tro?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

*KL*

Varför är det så hyss pyss om vem denna vetrinär det är som det gäller ?

Åke svansted stog på varenda löpsedel och Hästhandlar Linda stod även hon med namn överallt men nu blev minsann mitt inlägg borttaget ?!?!?

Dock utan att det stog nämnt ett namn i inlägget ??

Varför moderator ?

Mia
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag tycker faktiskt att man borde få gå ut med namn på denna veterinär. Andra dömda brottslingar blir ju ofta offentliggjorda när dom fallit. Men ett djurvårdsärende kanske inte är lika 'intressant' som mord och våldtäkt.

Men man vill ju inte riskera att råka ut för denna människa när ens häst behöver vård.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag tycker faktiskt att man borde få gå ut med namn på denna veterinär. Andra dömda brottslingar blir ju ofta offentliggjorda när dom fallit. Men ett djurvårdsärende kanske inte är lika 'intressant' som mord och våldtäkt.

Men man vill ju inte riskera att råka ut för denna människa när ens häst behöver vård.

Men Svanstedt tex har ju blivit uthängd ganska duktigt i media redan från det anmälan kom in och han befanns ju oskyldig utav hovrätten och friades även av Svensk travsport väl?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ja, det blev väl friande dom nu? Men kanske det var för att Svanstedt var en känd person på ett annat vis? Jag vet inte men det är vad jag kan tänka mig.

Jag tycker att man ska gå ut med såna här saker, för det är faktiskt en viktig aspekt av veterinäryrket att vi som djurägare kan lita på den människa som ska hjälpa våra fyrbenta vänner.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det är bara att söka på google med rätt ord, så finns domen och rättegångsprotokoll och allt online för den som är hugad att läsa.

Mitt inlägg är också borta, jag skrev bara namnet på hennes gård.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

kl
Fast å andra sidan sa Svanstedt vid ett tillfälle att han skulle stämma en del tidningar för förtal och det har ju hänt att tidningar fått betala skadestånd (till en skådespelare i Sverige för några år sedan). Eftersom han blev frikänd så struntade han nu i det och vill lägga detta bakom sig. Men det är väl därför alla tidningar och forum måste vara otroligt försiktiga med hur man hänger ut personer och därför ytterst sällan namnger någon alls.

Om en tidning går ut och namnger någon kan alla andra medier bara citera den första. Den första tidningen däremot kan bli stämd och riskera att få betala skadestånd. Men de största tidningarna som vill ha den största löpsedeln tar ibland sådana här risker för att få sälja lösnummer. Dock så gäller det ju först att personen befinns oskyldig och sedan ska man överbevisa att just den tidningen var först med namn och ev bild och att det skadade personen i fråga. Vilket många personer inte mäktar med för när dom och domstolar är färdiga har den stora allmänheten glömt allting redan.

Om jag nu inte glömt precis allt jag läst om juridik och rättsväsende

Men rykten färdas ändå och vill man kan man ta reda på vem det gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Men då är det ju bara att hänvisa till Svenska mord och Bobcat och vetrinär så kan man söka själv i *ämnet*

Får se nu hur lång tid det tar innan tråden är borta ????

Trots inga namn nämnda och buke inte kan åtalas :.....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man som drog ut två tänder på en häst utan att vara veterinär dömdes för brott mot djurskyddslagen. Själv säger han att han utfört...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travhästuppfödare i Skaraborg, vars häst dog i hagen vintern 2014 till följd av vanvård, har nu dömts för djurplågeri. Han dömdes i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 74-årige man som hade sex med en häst i somras har nu fått sin dom. Den tidigare ostraffade mannen döms för brott mot...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Montéryttaren Jenny Brunzell anmäldes av ban-veterinären efter en seger på Åby. Nu väcks åtal vid tingsrätten för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp