Bukefalos 28 år!

Veterinär dömd för djurplågeri

(Skånska Dagbladet)
Femtio dagsböter blev straffet för en 48-årig veterinär som dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen av Lunds tingsrätt. Hon dömdes bland annat för att ha använt en så kallad elfösare mot föl och för att ha kört på en häst med en så kallad bobcat för att få...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jodå, mer bevisning fanns - annars hade hon inte blivit fälld. Den som verkligen vill sätta sig in i fallet kan ju alltid beställa Förundersökningsprotokollet från Lunds Tingsrätt.
"Målsnummer B1416-08".
Där finns alla förhör som polisen har gjort med.

Om man tar ut detta så skall man inte att glömma ta med det som kallas "slasken" d.v.s. där allt som polisen anser oviktigt i målet hamnar. Här finns det en namngiven person som försöker få vittna anonymt. Både polisen och åklagaren valde tydligen inte gå vidare med denna person eftersom han tydligen inte var trovärdig.
Det är en väldigt intressant läsning och speglar den diskussion som pågår här mycket bra.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jodå, mer bevisning fanns - annars hade hon inte blivit fälld.

Det har du helt rätt i och det var slarvigt uttryckt av mig, huvudbevisningen i målet är praktikantens och hennes mors vittnesutsagor sedan finns det också stödbevisning till deras berättelser.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Om man tar ut detta så skall man inte att glömma ta med det som kallas "slasken" d.v.s. där allt som polisen anser oviktigt i målet hamnar. Här finns det en namngiven person som försöker få vittna anonymt. Både polisen och åklagaren valde tydligen inte gå vidare med denna person eftersom han tydligen inte var trovärdig.
Det är en väldigt intressant läsning och speglar den diskussion som pågår här mycket bra.

Nej, personen ville vara anonym och enligt våra lagar så länge man är anonym så kan man inte komma ifråga som vittne. Personen var förmodligen rädd för repressalier, men ville ändå att åklagaren skulle vara medveten om vad veterinären/hästuppfödaren var kapabel till.

Detsamma måste ha gällt den veterinär som på eget initiativ hörde av sig till åklagaren med otrevliga incidenter där djur hade farit mycket illa!!!

Ett motto för alla som har att göra med djur bör bara:
Det jag inte vill göra mot mina barn, gör jag heller inte mot mina djur!
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ett motto för alla som har att göra med djur bör bara:
Det jag inte vill göra mot mina barn, gör jag heller inte mot mina djur!

Detta uttalandet, tillsammans med det att tingsrätten domar alltid återspeglar hovrättsdomar, gör att det är mycket svårt för mig att ta dina inlägg seriöst.

Det finns MYCKET jag gör med mina djur som jag inte skulle göra mot egna barn (om jag hade några) och heller inte andras ungar. Det beror på att djur har andra behov. Jag skulle t ex aldrig låta mina eller andras barn bo ute året om och på vintern ha en liten stuga med halm att gå in i. Men det vill ju djuren mer än gärna.

Som flera stora tidningar rapporterat, som det finns statistik på så är det oerhört ofta tingsrätten får "bakläxa" när målet går vidare till hovrätten. Just med anledning av att det i tingsrätten sitter "glada amatörer" med mycket tyckande och personliga åsikter som återspeglas i utövandet. Det kan vara både positivt och negativt för den åtalade från fall till fall, men jag tycker nog att det är lättare att se hovrättsdomarna som de tyngre vägande.

Hur jag kan uttala mig? Många vänner och bekanta och även släktingar har suttit och sitter som nämndemän i tingsrätten.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det finns ju även annan personal som varit där över alla dessa aktuella år, personer som jag uppfattar som empatiska mjuka djurvänner, du menar alltså att dessa stillatigande skulle ha sett på när sådant här sker och sedan lugnt jobbat vidare år efter år ?

Ska först poängtera att jag INTEkänner den där veterinären. Och att jag nu uttalar mig ganska generellt.

Eftersom det ska väldigt mycket till innan någon blir fälld för djurplågeri så tror jag att det finns fog för domen från tingsrättens sida. Djuren kan ju inte vittna själva till skillnad mot en människa som blivit misshandlad.

Sedan när det gäller att ingen anmält förut så kan det finnas många orsaker till det. Är man i en beroendeställning eller lite rädd för en person tex så är det inte så lätt att verkligen göra en anmälan. Många som arbetar med hästar som tex hästskötare eller är praktikanter är ju väldigt unga. Det finns många sätt för någon med kontakter att göra livet surt för någon som är misshaglig, särskilt om denne har barn eller djur.

Jag vet folk som ( i andra fall än detta) blivit tillsagda att hålla tyst om diverse för annars ska deras djur dödas på ett plågsamt vis när det har skett saker som inte "får" komma fram. Kan ju räcka att det sägs nåt i stil med " jag vet var du har din häst", för att en person ska backa på en anmälan. Krävs oerhört mycket kurage att då driva något vidare i en sådan situation.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det handlar inte om några småflickor som jobbar där, skulle gissa att den som nu anklagar veterinären är den yngsta av de som jobbat där om jag gissar på vilken ålder de har. Så nej det är inte "rädda" småflickor.

Det finns som framgår av tråden inte mer bevisning än hörsägen från den 24-åring som blivit ovän och utkastad därifrån och dennes familj och kk. Det är också därför de flesta som känner veterinären ifråga starkt ifrågasätter trovärdigheten i denna historia och ser fram emot en riktigt dom i hovrätten för de flesta har mkt svårt att tro att hovrätten kommer att dömma enbart på hörsägen utan då måste det fram riktiga bevis först. Jag gissar ju starkt att vi har den som anmält i tråden (i mer än ett nick ;) ) och jag kan ju inte säga att jag tycker att hon verkar särskilt trovärdig som hon går på luktar vendetta så det ryker om det om man ser till dessa inlägg. Dessutom är det ju så att om det finns sanning bakom detta så får alltid sådana här fall andra till att våga resa sig upp och våga berätta, vilket inte har skett så vitt jag vet.

Dessutom är ju ett sådant här fall precis ett sådant fall som är jättesvårt för inte utbildade personer i tingsrätten att verkligen få en rättvis dom på, det spelar ju väldigt mkt på känslor och jag kan nästan gissa att det också är anledningen till att domen sköts upp en vecka pga att det varit stor åsiktsskillnad.

Som jag sagt tidigare så har jag svårt att se att man skulle uppleva denna människa som ett hot, så hotbilden du framställer får mig faktiskt att dra på smilbanden, det passar liksom inte in.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Gylle! Nu måste jag protestera. Ingen kan dömas på grundval av hörsägen! Nu får du väl ge dig. Och rättens ordförande är juridisk utbildad och har sista ordet om rätten är oenig. Ge de här människorna lite kredit för att veta vad de sysslar med. Så lätt är det inte att döma någon för djurplågeri. Det är uppenbart att du inte är insatt i fallet. Läs förundersökningsprotokollet! Läs sedan domen ordentligt.

(Lovisaeleonora: Vad jag menade med citatet om att vi inte ska behandla våra djur på något sätt som vi behandlar våra barn, gällde naturligtvis våld och inget annat.)

Gylle, ursäkta, men jag misstänker att du försöker skydda och förmildra det djurplågeri som var det som den här veterinären och hästuppfödaren blev dömd för. Du kanske känner personen och tar dennes parti. Vilket kan vara förståeligt om du själv aldrig har varit vittne till något djurplågeri som kvinnan har gjort mot en häst. Men hon är, som åklagaren sa i sin lutplädering, "listig".
Visst är alla oskyldiga tills motsatsen bevistats. Men nu är hon dömd.

Hon ljög i polisförhören. Bland annat här: På frågan: "Har du någonsin piskat en häst?" Hon svarar: "Nej, jag har aldrig piskat en häst." Det finns bevis på detta.

Jag hoppas att ni andra som har sett kvinnan plåga djur nu vågar stiga fram och berätta. Annars har ni ju på ert samvete att andra föl kan råka ut för det som kom upp i rättegången - att brutalt kastas omkull på marken! Enligt folk på jordbruksverket får en häst aldrig kastas omkull på marken, eller läggas ner om det inte gäller inför en operation eller när den är sjuk. Att den här kvinnan, enligt åtalet, gör det för att betvinga och underkasta ett ungt och vettskrämt djur är ju fullständigt oacceptabelt. Den som inte tycker det ska överhuvudtaget inte ha med djur att göra. Det är min åsikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Tingsrätten består inte bara av lekmän, rättens ordförande är en lagfaren domare och det finns ingen anteckning i domen om att någon av ledamöterna var skiljaktig. De flesta tingsrättsdomar som överklagas faställs av hovrätten och ganska få av de som blivit fällda i tingsrätten frias i hovrätten, jag kommer inte ihåg siffran som uppgavs men den var mindre än tio procent.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Tingsrätten består inte bara av lekmän, rättens ordförande är en lagfaren domare och det finns heller ingen anteckning i domen om att någon av ledamöterna var skiljaktiga. De flesta tingsrättsdomar som överklagas faställs av hovrätten och ganska få av de som blivit fällda i tingsrätten frias i hovrätten, jag kommer inte ihåg siffran som uppgavs men det var mindre än tio procent.

Tack, AndersB, du vet i alla fall vad du talar om.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag är ett av vittnena, och jag vill bara klargöra vissa saker.
Jag har vittnat om vad jag sett och upplevt, inget annat. Jag driver ingen personlig vendetta och inga uppviglingar, och går verkligen inte in på det här forumet under en massa olika pseudonym för att sprida en massa historier och hemskheter.

Jag tänker inte ge svar på tal, eller börja diskutera alla teorier som sprids här.


Däremot betackar jag mig dessa anklagelser som syftar på att jag skulle sitta under en rättegång och begå mened. De som har något att dryfta med mig angående mina görande och låtande är välkomna att höra av sig direkt till mig.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Enligt folk på jordbruksverket får en häst aldrig kastas omkull på marken, eller läggas ner om det inte gäller inför en operation eller när den är sjuk. Att den här kvinnan, enligt åtalet, gör det för att betvinga och underkasta ett ungt och vettskrämt djur är ju fullständigt oacceptabelt. Den som inte tycker det ska överhuvudtaget inte ha med djur att göra. Det är min åsikt.

Så det är alltså rent av olagligt att lägga omkull en häst (vilket jag vet sker i "uppfostringssyfte" tyvärr).

Är det skillnad på att lägga ner hästen genom att träna "liggkomando" på den?
Det ska givetvis göras utan våld, och utan linor eller andra hjälpmedel som hindrar hästens rörelse (dock med grimma och grimskaft, där grimskaftet endast används för att hålla hästen, inte binda den eller dess ben).
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag tycker också att det var starkt av dig att vittna. Det här rör sig om en "mäktig" person och det krävs civilkurage att stå för sin ståndpunkt.

Jag har inte varit vittne till någon enskild händelse och kan givetvis inte avgöra vad som verkligen skett. Men jag har varit i kontakt med den dömda och sett reslutatet av en häst hon skulle "rida till" och det var, utan att gå in på detaljer, inte bra. När jag läste om fallet kom jag omedelbart att tänka på denna person, och fick kalla kårar när det visade sig vara henne det gällde.

Att så många människor har positivt att säga om denna veterinär talar förstås till hennes fördel. Men man ska också ha i minnet att denna dubbelhet också kan vara kärnan i ett psykopatiskt beteende. Har hon plågat hästar har hon givetvis inte gjort det öppet och okontrollerat inför kunder utan på ett beräknande sätt, som åklagaren kallar "list", vilket också verkar avspeglas i hennes egna erkännanden.

Egentligen hoppas jag att allt inte är sant, med tanke på vad hästarna ska ha utsatts för. Men om det är det, vore det en katastrof om hon inte fälls i högre instans.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Vill bara säga att man är glad över att det finns starka människor som törs stå för sin sak ,som i detta fall och vittna .

Sen har du helt rätt i att absolut inte gå in i någon diskussion här på buke och diskutera om målet eftersom det kanske sen kan underninera ditt vittnesmål om människan skulle få prövningstillstånd (vilket ju inte heller är säkert att hon får )och få sitt fall upp i Hovrätten .

Så håll dig ifrån dessa diskussioner ...

Beundrar människor som tordats vittna som du har gjort för som flera skrivit att man iaktagit saker men inte törs vittna om .

Vilket är fruktansvärt synd om kvinnan skulle få upp sitt ärende i Hovrätten och där ev kunna bli frikänd när det finns fler människor som kan vittna till hennes nackdel ?

Till er hoppas jag isådana fall att man samlar mod och hör av er till åklagaren med era iaktagelser . Desto fler desto lättare att samla mod . Om det man sett och skrivit på buke nu är sant .


Mia
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det handlar inte om några småflickor som jobbar där, skulle gissa att den som nu anklagar veterinären är den yngsta av de som jobbat där om jag gissar på vilken ålder de har. Så nej det är inte "rädda" småflickor.

Även vuxna kan hamna i utsatt situationer där de av olika anledningar har svårt för att handla emot den som är i överläge. Har själv varit där. Inte kul.

Det är också därför de flesta som känner veterinären ifråga starkt ifrågasätter trovärdigheten i denna historia [...]

Fast det är ju en handfull också som känner veterinären och då ofta på ett djupare plan som vet att det som sägs är mycket trovärdigt eftersom de själva sett och varit med. Tror inte någon skulle ställa sig och piska en häst medvetslös inför en kund eller inför ytligt bekanta, det måste du väl ändå inse.


[...] Jag gissar ju starkt att vi har den som anmält i tråden (i mer än ett nick ;) ) och jag kan ju inte säga att jag tycker att hon verkar särskilt trovärdig som hon går på luktar vendetta så det ryker om det om man ser till dessa inlägg.
Men vänta lite nu. Är inte du en av de som precis tyckte det var helfel att komma med anklagelser på lösa grunder?

Dessutom är det ju så att om det finns sanning bakom detta så får alltid sådana här fall andra till att våga resa sig upp och våga berätta, vilket inte har skett så vitt jag vet.
Vi kan ju inte veta vem som har berättat vad, bara vilka vittnesmål som lett vidare till fällande dom. Men visst finns det de som fortfarande inte vågar, av rädsla för att även deras vittnesmål blir avfärdade då det kanske saknas konkret bevisning, tex videofilm.
Jag hoppas och mitt fall försöker förmå iaf en av dessa att berätta vad den varit med om.

Som jag sagt tidigare så har jag svårt att se att man skulle uppleva denna människa som ett hot, så hotbilden du framställer får mig faktiskt att dra på smilbanden, det passar liksom inte in.
Lätt att prata så när man bara är ytligt bekanta eller har ett affärsmässigt förhållande, helt annan sak när man är i beroendeställning och kanske själv brytits ner.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag vet folk som ( i andra fall än detta) blivit tillsagda att hålla tyst om diverse för annars ska deras djur dödas på ett plågsamt vis när det har skett saker som inte "får" komma fram. Kan ju räcka att det sägs nåt i stil med " jag vet var du har din häst", för att en person ska backa på en anmälan. Krävs oerhört mycket kurage att då driva något vidare i en sådan situation.

Precis! Och hur många är då så modiga att de ställer upp och vittnar?

Likaså det du nämnde att ju många som arbetar med hästar är ju unga, hur bra kommer det gå för dem att hitta jobb i fortsättningen om någon som gjort sig så pass känd i hästkretsar fullkomligt sågar en ung arbetares arbetsförmåga? Eller ännu värre, kanske också sprider ut att det är DE och inte misshandlaren själv som misshandlar djuren! Knappast att arbetsgivarna då står på kö och vill anställa den sparkade! :grin:
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Håller fullständigt med dig Krocket, det är er medborgerliga plikt att anmäla. Ni får hålla er uppdaterade om han/hon överklagar och då borde ni kontakta åklagaren.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag vet folk som ( i andra fall än detta) blivit tillsagda att hålla tyst om diverse för annars ska deras djur dödas på ett plågsamt vis när det har skett saker som inte "får" komma fram. Kan ju räcka att det sägs nåt i stil med " jag vet var du har din häst", för att en person ska backa på en anmälan. Krävs oerhört mycket kurage att då driva något vidare i en sådan situation.

Jag tillhör en av dom som fått min häst hotad till livet av ett ex om han inte fick pengar av mig. (pengar som inte tillhörde honom på något som helst sätt).

Jag betalade av rädsla för min hästs liv, hellre bli av med lite pengar än min älskling.


Ingen anmälan om hoten gjordes.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

kl

Har åkt med denna veterin'r på kurs(er), och hörde lite småsaker om vad som hänt utan att riktigt höra vad "brottet" var. Bla var hon väligt arg på den som slutat jobba/blivit utkastad (?).

Dessutom rider hon riktigt grovt, och jag vet en häst som har tagit flera år att bli en "riktig häst" igen efter hennes inridning.

Tycker för övrigt om henne som person, utifrån det jag sett.
Däremot har hon humör, och hanterar inte hästen på snällaste sätt alltid, vad jag sett...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man som drog ut två tänder på en häst utan att vara veterinär dömdes för brott mot djurskyddslagen. Själv säger han att han utfört...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travhästuppfödare i Skaraborg, vars häst dog i hagen vintern 2014 till följd av vanvård, har nu dömts för djurplågeri. Han dömdes i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 74-årige man som hade sex med en häst i somras har nu fått sin dom. Den tidigare ostraffade mannen döms för brott mot...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Montéryttaren Jenny Brunzell anmäldes av ban-veterinären efter en seger på Åby. Nu väcks åtal vid tingsrätten för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp