Bukefalos 28 år!

Veterinär dömd för djurplågeri

(Skånska Dagbladet)
Femtio dagsböter blev straffet för en 48-årig veterinär som dömdes för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen av Lunds tingsrätt. Hon dömdes bland annat för att ha använt en så kallad elfösare mot föl och för att ha kört på en häst med en så kallad bobcat för att få...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

kl

Undrar oxå varför vissa namn får man skriva och skapa trådar om men inte andra?

Svanstedt är ett som det var mkt om och Madelen Johanson (det stod här vem det var innan det stod i tidningar om jag minns rätt).

I det här fallet är ju personen dömd och räcker med en googling på rubriken i den här tråden så kommer man till ett annat forum där det står vem det är. Det är ju ingen liten okänd person det handlar om
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Skit snack !!!

Jag har som konsument rätt att välja vilken vetrinär jag vill och skulle absolut vilja veta vem jag lämnar min häst till och att den har det bra där och inte är dömd för djurplågeri .

Låter mer som du är vän med den dömde ?

Miaa

Pöbelmentalitet, var det ja... med en liten släng av "guilt by association" :rofl:

Du tror väl inte på fullt allvar att en veterinär som blir dömd för djurplågeri får behålla licensen? :angel:
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Filmerna är inte i min ägo och min vän vägrar lämna dem till polis av den enkla anledningen att de inte håller i rättsak. Vännen har dessutom uttryckt oro över att jag ens tog upp det här, så av respekt för denne kan jag inte göra mer. Filmerna håller inte i rättsak eftersom de inte visar under hur lång tid en viss händelse pågick, och på en annan film kan man om man vill, hävda att det inte är denna person som utför misshandeln eftersom ansiktet inte syns. I fall efter fall har anmälningar lagts ner och vittnen skrämts. Har redan fått flera PM från andra som inte törs berätta eller som har berättelser som inte heller skulle leda till någon fällande dom. Varför anmälningarna lagts ner är också intressant men dock bara hörsägen. Det är apsvårt att få någon fälld för djurplågeri (uppenbarligen), särskilt inflytelserika personer med hög social status och vänner inom myndigheterna.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det är apsvårt att få någon fälld för djurplågeri (uppenbarligen), särskilt inflytelserika personer med hög social status och vänner inom myndigheterna.

Det var en lång harang med skitsnack. Det här sista är då pricken över i:et. Direkt osanning.

Jag säger som tidigare: har du och de andra sett/bevis på vad som skett och häller käft kan ni skämmas. Det tror jag att varenda vettig djurägare skriver under på. Skandal.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ok, jag har uppnått det jag ville dvs att varna andra hästägare (ni som vill kan ganska lätt ta reda på namnuppgifter osv, bara att söka på de webbsidor som nämnts här). Orkar inte ge mig in i någon verbal internetfight med nån grälsjuk pitbullterrier (varför är ni så många just här på Buke?) särskilt inte efter de senaste dagarna, ha en trevlig kväll!
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Nej, det verkar vara mycket snack och lite verkstad i dig.?.

Alla som vill bli varnade för en veterinär som på enbart vittnesmål (vilka rätten anser har överdrivits) har dömts i tingsrätten för djurplågeri kan googla och hitta namnet på nämnda veterinär. Absolut. Sen kan var och en ta del av diskussionerna här och läsa att de som enligt egen utsaga har kött på benen och bildbevis inte ställer upp för djuren när det gäller. Eller så har de inte ett dyft att komma med helt enkelt.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Men har du svårt att fatta? Det är filmer som dels inte håller i rättsak, dels inte finns i min ägo. Ska jag bokstavera det för dig?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Japp, jag har svårt att "fatta": dels hur du kan bedöma den saken, dels vad du finner för nöje i att skriva snyftinlägg här när du uppenbarligen inte tänker ställa upp för hästarna själv. Hur svårt kan det vara att ta med "vännen" och materialet till polisen och låta den avgöra om det har substans eller inte? Men det är klart att det är bekvämare att sitta framför datorn och beklaga sig över att man inget kan göra.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ska jag BÄRA vännen till polisen och TVINGA den till att vittna - MOT sin vilja - med INGA rättsligt bindande bevis - för att vännen (som är en vuxen och högst intelligent person) har fått väldigt dåliga erfarenheter de gånger den faktiskt valt att berätta?
Jag har förklarat mitt syfte med mitt inlägg, vad kan du tänkas vilja? Du anonyma användare som sitter framför din dator och är förmodligen inte ens en tiondel så otrevlig och kaxig som du är här - vad får du ut av att gå på som du gör? Tror du verkligen att du genom att skriva otrevliga inlägg kan få mig att agera mot min väns vilja? Eller vad?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Ett tips är att kika lite på webbversionen av sveriges största hästtidning. Spännande debatt där.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag har förstått syftet med ditt inlägg: att varna för en veterinär och passa på att säga att du vet saker som inte kan verifieras. Det har framgått tydligt.

Hade det varit min "vän" som satt inne med informationen hade den antingen knallat rätt in på polisstationen med mig som stöd eller så hade det varit en f d vän. Så otrevlig är jag.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Eller så är du bara dum och ovillig att förstå nyanser och vilket helvete en massa människor gått igenom, till exempel genom att vittna.
Låt nu folk dra sina egna slutsatser istället för att vända ut och in på dig själv för att göra denna djurplågare till en martyr genom att slå ner på alla som försöker att göra vad DE förmår och kan för djuren - hur mycket eller lite det än är.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Jag hävdar på intet sätt att veterinären i fråga är oskyldig. Det kan knappast jag veta - jag har inte haft häst där på åratal. Det är ju du som säger dig sitta inne med mer information. Eller "din vän". Eller?
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Pöbelmentalitet, var det ja... med en liten släng av "guilt by association" :rofl:

Du tror väl inte på fullt allvar att en veterinär som blir dömd för djurplågeri får behålla licensen? :angel:

Frågan är HUR LÅNG tid det tar ....
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Det har tagit nog lång tid imo ifall hon hållt på så många år som jag uppfattat att hon gör.
Stackars hästar.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Rädsla är en stark känsla! Jag skulle vilja säga att jag alltid skulle vara rättrogen och ställa upp och anmäla, vittna osv. Men jag vet att det skulle jag nog inte i alla lägen! Om man upplever att man själv hotas, ens familj och vänner hotas, ens djur hotas, ens egendom hotas, då är jag rätt säker på att jag skulle tänka till både en och två gånger innan jag anmälde! :crazy:
Ren självbevarelsedrift alltså! För man ska tänka på att brottslingar, de kan ha det rätt "bra" i Sverige, vår lag har så pass stora hål att en brottsling kan hämnas och hota rejält innan lagen sätter stopp!

Och i detta fall, INNAN veterinären i fråga skulle bli dömd, säg att det är veterinären man får hem när ens djur är sjuk! Och enligt de som filmat eländet så anser de ju att veterinären kan göra i stort sett vad som helst! Och kan då dessa som sett hemskheterna vara så rädda för veterinären att de inte vågar anmäla? För det existerar väl inget i Sverige som är att man kan vara helt anonym när man anmäler och vittnar? Utan brottslingen kommer ju få veta vem som anmält och anklagat!

Så när det gäller att vara hård mot de som inte anmäler så kan man ju citera bibeln, "den som själv äro utan skuld skola kasta första stenen"...
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Håller med! Det är väl en solklar rättighet som djurägare att få välja bort en sådan veterinär? Likväl som en pedofil är registrerad så att den inte kan få jobb med barn.
 
Sv: Veterinär dömd för djurplågeri

Hoppas att fler personer som har sett kvinnan misshandla hästar nu vågar träda fram och vittna! När det gäller djur och barn så kan de inte tala för sig själva. De måste kunna lita på att vi omkring ställer oss upp och stoppar fortsatt misshandel. Jag skulle inte kunna sova på nätterna om jag inte gick ut och berättade sanningen.
Jag har redan fått höra om ett annat fall, som hände för flera år sedan! Där tre tjejer sett henne misshandla en häst så fruktansvärt. Den här rättegången tror jag bara är toppen på ett isberg. Att kvinnan har en stor gård och mycket pengar och infllytande ska inte kunna vara skäl till att hon får fortsätta. Varför är folk så rädda att tala? Ju fler som träder fram desto bättre.

Tidningen Ridsport har enligt min mening inte bevakat fallet på rätt sätt, utan vinklat till försvarets och veterinärens fördel och inte alls tagit upp tillräckligt från åklagarens motiveringar från rättegången. Dessutom skrev de från början att privatpersoner hade anmält, vilket var helt fel. Det var jordbruksverket som polisanmälde kvinnan, efter att två personer hade kontaktat dem och berättat om vad som hade hänt. Jordbruksverket polisanmäler inte så lättvindigt! Det måste väl alla begripa.

Nu vinner domen laga kraft om ett par veckor. Innan dess har veterinären chans att överklaga och då går målet upp i Hovrätten. Tusan vet om kvinnan inte där har chans att bli dömd på alla punkterna. Hovrätten är inte lika lätt att manipulera om påhittade saker som "hämnd från en förfördelad anställd" och annat trams.

Domen är offentlig handling och i den finns veterinärens namn. Den går att beställa från Tingsrätten i Lund. I en tråd på svenskamord.se finns hennes namn utsatt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man som drog ut två tänder på en häst utan att vara veterinär dömdes för brott mot djurskyddslagen. Själv säger han att han utfört...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travhästuppfödare i Skaraborg, vars häst dog i hagen vintern 2014 till följd av vanvård, har nu dömts för djurplågeri. Han dömdes i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 74-årige man som hade sex med en häst i somras har nu fått sin dom. Den tidigare ostraffade mannen döms för brott mot...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Montéryttaren Jenny Brunzell anmäldes av ban-veterinären efter en seger på Åby. Nu väcks åtal vid tingsrätten för djurplågeri...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp