Bukefalos 28 år!

Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Vid ett omhändertagande som i det här fallet är miljö o hälsa som i egenskap av tillsynsmyndighet tar beslutet o TST som i efterhand fastställer det. När man låter omhändertagandet innebära direkt avlivning (vilket kan vara helt korrekt men är mkt ovanligt) kan ju LST bara avgöra om det är rätt eller fel.
Redan ett omhändertagande enligt par 32 istället för 31 är en "nödåtgärd" att sedan låta omhändertagandet innebära direkt avlivning innebär att man verkligen måste kunna visa att åtgärden var nödvändig.
Ägaren var knappast okänd, vad beträffar inte kunna anträffas är det en knivig fråga hur lång tid det skall få ta.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Så sant, så sant.
Men efter ett verkställt omh enl 32 är det endast Lst som får besluta om avlivning. Fortfarande vill jag påpeka att det är veterinären (som var med på plats) som beslutat om avlivning och inte inspektören. (eftersom alla hoppade på inspektören i tråden som jag ju redan skrivit)

Jag tror att förhållandena har varit sådana att ingen myndighet kommer att hängas för detta. Jag tror att besluten var rätt, även om det (för Lennart) gick till på ett osmidigt sätt.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag tycker det är bra att fallet kommer att dras vidare. För mycket verkar vara oklart.

Av videon kan vi inte se annat än en tokhalt häst som går något bättre i sista sekvensen när de går iväg med den. Resten är upp till våra tolkningar - vem lyssnar vi på och varför? Vad lägger vi själva in i bilderna?

bara för att det finns stöd för ett agerande av myndigheter enligt paragraf 32 eller 30 betyder inte att det har skett vare sig på rätt sätt eller att lagarna i sig inte i sig själva strider mot grundläggande rättssäkerhet. Lagar är skrivna av människor, veterinärer är också människor, hästar tas om hand av människor och inte minst är djurskyddsinspektörerna människor - med alla fel och brister vi som människor har. Därför kan fel göras på alla plan. En vidare utredning om detta torde därmed välkomnas av alla - så att alla fakta läggs fram och en avvägning görs. det är det som kan ge förutsättningar för ett rättssäkert samhälle.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Är du bombsäker på att det bara är LST som får besluta om avlivning vid ett paragraf 32 omhändertagande?
Om det verkligen var veterinären som BESLUTADE om avlivning har såvitt jag kan se det ett klart formellt fel begåtts.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag är så säker jag kan bli. Ett avlivningsbeslut på ett omh djur ska vara förankrat hos lst, eftersom beslutet snarast skall underställas Lst. Sedan har vi ju å andra sidan 30 § som öppnar för möjligheten att avliva akut. Om detta går att göra eller inte efter ett omh enl 32 lär vi väl bli varse.
Hur det än är så är lagen inte alltid anpassad efter verklighetens variabla situationer. Till sist och syvene är djurskyddslagstiftningen till för att skydda djuren. Vi får väl se hur lagen tolkas i det här specifika fallet. Kan hända att man skulle ha fattat ett beslut och inte två.

Som inspektör har man ändå en hel del på fötterna när man har en veterinärbedömning i ryggen vid ett omhändertagandebeslut.

Måste säga att det stör mig hur många bukefalister reagerat på detta. Man kan ju inte gå omkring och tro att man som en god hästägare helt plötsligt kommer hem och hittar sin häst avlivad av myndigheter utan att det varit fel på den, och att djurskyddsinspektörer är ett sadistiskt maktgalet folkslag som älskar att jävlas och peka med hela handen bara för sakens skull.

Det har ju framgått att inspektör varit där tidigare och sett hästen dålig. En god hästägare hade omedelbart sett till att hästen fått hjälp vilket myndigheten med veterinär i så fall skulle ha sett vid ett återbesök. Inte skulle jag lämna min halta häst i ett undermåligt vindskydd utan torr och ren ströbädd iallafall. Hade jag inget stall på gården skulle jag stalla upp den hos någon bekant så man har bättre koll på hur den mår.

Som sagt - det är inte mycket mer att ojja sig över. Vi får väl vänta och se hur det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag håller med dig ang folks reaktioner!
Vad beträffar frågan om den formella gången så är den viktig o intressant ffa for oss som kan hamna i liknade situationer. Ffa när det gäller paragraf 32 är det ganska luddigt, visst skall omhändertagandet prövas av LST men det är ju i efterhand. Finns det en möjlighet till direkt avlivning efter ett omhändertagande på kommunal nivå? Om det gör det är det då kommunen eller polisen, som ju verkställer, som skall besluta? Om veterinären skall avliva med stöd av paragraf 30 kan ju detta knappast ske efter ett omhändertagande när djuret är under polismyndighetens ansvar.
En ganska intressant uppsats som berör en del av detta http://www.c.lst.se/upload/publikationer/livsmedel_och_djurhalsa/medd0412djuromhandert.pdf
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*kl*
Jag vet att detta är sant ang hästen. Jag har sett det med egna ögon.. Folk får säga vad dom vill, men sant är det.. Återkommer med mer info så fort en ev rättegång är över.. :cry:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Att hästhanteringen är under all kritik.

jag undrar vad som är under all kritik, själv har jag sett de åläggande hästägaren har fått efter att avlivning har skett. något tidigare dokument har inte skickats ut vad gäller hästhållningen. och hästägaren har ej heller fått något föreläggande tidigare.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

jag undrar vad som är under all kritik, själv har jag sett de åläggande hästägaren har fått efter att avlivning har skett. något tidigare dokument har inte skickats ut vad gäller hästhållningen. och hästägaren har ej heller fått något föreläggande tidigare.

Jag kan inte gå in på allt för noggrannt vad det gäller, men det är vanvård på hög nivå. Iom att jag är vittne så kan jag inte gå ut med allt för mycket info. Men hästarna mår itne bra och Lennart har haft ett flertal besök och inte gjort åtgärderna som sagts till om.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag kan inte gå in på allt för noggrannt vad det gäller, men det är vanvård på hög nivå. Iom att jag är vittne så kan jag inte gå ut med allt för mycket info. Men hästarna mår itne bra och Lennart har haft ett flertal besök och inte gjort åtgärderna som sagts till om.

hur vet du att hästarna inte mår bra? och vilka åtgärder är Lennart ålagd att göra?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Har följt denna tråd noga och både varit arg och ledsen över att folk förfasar sig över det veterinär och myndighet gjort. Har veterinär och djurskyddsinspektör varit på plats och gjort en bedömning så får vi nog lita på att den är korrekt tills något annat bevisats i domstol. Tvekat länge över att skriva något då man antagligen bara får skit för det men känner att jag inte kan vara tyst heller. Blir väldig mörkrädd över jea:s inställning där hon tydligen är beredd att försvara Lennarts hästhållning. Jag har en av de hästar som Lennart "sparkade ut" till sin f d sambo då han fått på pälsen av djurskyddet att det fanns för många hästar på gården, jag tror det handlade om 11 hästar för mycket. Hon fick i princip en vecka på sig att ordna förvaringen av dessa 11 hästar, hade ingen möjlighet att välja vilka av hästarna hon ville ha eller när de skulle hämtas. Lennart bestämde allt detta. Jag var inte med vid själva hämtningen utan hämtade min häst senare på den plats f d sambon hade skaffat fram. Den var då mycket tunn fortfarande men bukig av att ha kommit till ett bättre bete, hovböld (som f d sambon tagit ut hovslagare och veterinär för att behandla) och totalt misskötta hovar sedan tidigare (Lennart är hovslagare!), full av lus och mask samt helt ohanterad. Ohanterad är väl egentligen ingen vanvård men vittnar om att Lennart inte bryr sig om sina hästar så mycket att han hanterar dom dagligen. Så jag tycker ni ska sluta försvara denna människa, speciellt ni som aldrig varit på gården och sett hur där ser ut med bråte och skräp, bara det s k vindskyddet på filmen borde ju tala om för de flesta vad det är för ställe. För hästarnas skull hoppas jag han åker dit så det ryker men tyvärr finns ju risken som någon skrev att han får ett saftigt skadestånd istället.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Tror inte att det är någon som försvarar honom, inte jag iaf. Men att avliva en häst på det sättet tycker jag är fel!!

Självfallet skall inte djur lida och jag anser fortfarande att hästen skulle undersökts på klinik där man kan röntga och se vad som var fel. Detta skall ju självklart debiteras djurägaren och finns misstanke om försummelse så skall han inte få tillbaka den. Det hade jag personligen tyckt varit betydligt bättre förfarande.

Hästen var ju inte så dålig att den inte kunde förflytta sig, hade det rört sig om att den inte kunde förflytta sig alls så hade det avrit en annan sak
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Som jag påpekat tidigare sträcker sig inte samhällets ansvar till att skicka vanvårdade djur till klinik för utredning när inte djurägaren gjort det själv.
Dessutom gjordes faktiskt bedömningen i detta fallet att hästen inte var i skick att transportera, om den bedömningen var riktig kan varken du eller jag avgöra från videon.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

hur vet du att hästarna inte mår bra? och vilka åtgärder är Lennart ålagd att göra?


Hur jag vet? Det är inte så svårt! Bara att kolla på hur dom ser ut, hur dom är hanterade..

Ta fotona som togs.. Titta ordentligt på dom.. En av dessa hästar åkte vidare till mig sen, så jag vet gått och väl hur dom såg ut och mådde.

Eller ta gärna med fotona till rättegången förresten. Dom vill nog mer än gärna se hur bilderna ser ut.

Ang åtgärderna, så prata med den berörda djurskyddsinspektören, hon har en lista på det.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag skrev att det var min personliga åsikt!!

och enligt den så leddes hästan väldigt långt för att inte kunna transporteras. Jag har sett en hel del allvarliga frakturer där man ändå kan transportera hästarna till klinik, krossad kota på framben etc.

Men som sagt det är min åsikt av det jag såg på filmen.

För att dra en jämförelse så hade jag en häst som klöv sin hov på ett sommarbete, den kunde inte sätta ner sin hov öht men det gick utan vidare att transportera honom till klinik. Han klarade dessutom den allvarliga skadan.

Och ytterliggare jämförelse så klarade vi av att köra iväg en häst som fläkt upp hela bogen och bak under magen ca 40cm. Där allt var blottlaggt. "Bröst"muskeln var helt borta och hon hade dessutom kommit i chock pga blodförlusten. Henne gick det utmärkt att lyfta in och köra iväg. Hon kunde i det läget inte böja sitt framben. Hon gick sedan msv klass både hopp/fältt.

Att inte transportera anser jag hästar som är i betydligt sämre skick än den som visades på videon.

Jag säger inte att det kanske var fel beslut att avliva den, men att säga att den inte var transportbar är fel!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 173
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 536
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp