Bukefalos 28 år!

Veterinär överklagar djurplågeridom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Är det den veterinären det pratats så mkt om i en annan tråd på buke?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Ja det är det .

Lena Nyström en mycket känd Uppfödare och seminvetrinär .

Mia
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Man kan ju tycka att en veterinär borde veta bättre..
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Vad bra att namnet äntligen presenterades! Nu slipper det hysh-hyshas och spekuleras, nu vet vi ju vilken veterinär det gäller!

Och vilken veterinär man inte vill använda eller skicka ett sto för seminering till... :crazy:
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Men det har ju varit ute länge, Ridsport publicerade ju namnet på förstasidan och här på Buke var det ute redan på första sidan i diskussionerna.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag ahr inte gett mig in i den tråden här på buke så jag vet inte vart den ligger...
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Huh jag Hade skrivit i den... Mindes det inte ens! Sorry. (och tack för länkandet)
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Rent teoretisk fråga...

Blir man en sämre veterinär för det hon gjort? Alltså kunskapsmässigt?
Eller är detta en vet. ni skulle kunna använda under förutsättning att ni var med när hästen behandlades?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag tror inte att man nödvänligtvis blir en sämre veterinär, men jag skulle ha svårt för att själv använda en sådan person till mina djur, som brister i så grundläggande... kunskaper och värderingar.

Cathrine: Tack! :)
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag är inte så insatt i ämnet, men känner henne som vet .
Hon har besiktigat mina hästar.
Ska genast läsa vad hon är dömd för .
Trist vad det än är för jag gillar henne både som Person och Vet !

Hej från Hambo
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Men det blev ju en del diskussioner om det var tillåtet, etiskt riktigt osv att namnet skrevs ut här på Buke. Nu slipper ju folk bli osams om det längre när "Buke själv" publicerat namnet!
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Det är en mycket intressant frågeställning tycker jag! Ser fram emot att se hur folk resonerar i den frågan! :)

Personligen skulle jag inte skicka min häst till den veterinären. Hade jag sett prov på hennes kunskaper så är det inte kunskaperna jag ifrågasätter, men däremot hur hon eventuellt skulle hantera hästen!

Ta som exempel mitt sto. Jag har betäckt henne i år. Vilket innebar att hon seminerades och sedan stod kvar på hingststationen i 3 dagar för kontroll. Och vad jag utläste om denna veterinärs temperament så skulle jag om jag körde ditt mitt sto vara livrädd för att hon skulle få ett utbrott på min häst! :crazy:
Min häst är enormt snäll och väldigt väluppfostrad. Dock är det hennes första dräktighet, klart hon fick stora ögon de första gångerna hon skulle in i seminspiltan! Inget enligt mig tjafs, hon stannade bara till, sedan la stuteriägaren en kvast på rumpan på henne och smackade vänligt. Inget mer. Säg då att det i stället varit denna veterinär som uppenbarligen har problem med sitt humör! Hade hon då rappat upp hästen, försökt leda in henne själv i seminspiltan och klått henne framifrån osv? :crazy:

Och ponera att man i det läget har ett sto som är tjafsigt och inte än fullt uppfostrad. Visst tillåter jag i det läget att både jag och andra säger till hästen, tom säger till rejält om det behövs, men regelrätt misshandel betackar jag mig! Och köra på häst med bobcat, klå upp föl som går åt fel håll och sådant, det är inte uppfostran enligt mig!
Och om man då skickar sitt sto med föl på seminering, vad händer då med en fölunge som bestämt sig för att gå på upptäcksfärd? :crazy:
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Det är en mycket intressant frågeställning tycker jag! Ser fram emot att se hur folk resonerar i den frågan! :)

Personligen skulle jag inte skicka min häst till den veterinären. Hade jag sett prov på hennes kunskaper så är det inte kunskaperna jag ifrågasätter, men däremot hur hon eventuellt skulle hantera hästen!

Ta som exempel mitt sto. Jag har betäckt henne i år. Vilket innebar att hon seminerades och sedan stod kvar på hingststationen i 3 dagar för kontroll. Och vad jag utläste om denna veterinärs temperament så skulle jag om jag körde ditt mitt sto vara livrädd för att hon skulle få ett utbrott på min häst! :crazy:
Min häst är enormt snäll och väldigt väluppfostrad. Dock är det hennes första dräktighet, klart hon fick stora ögon de första gångerna hon skulle in i seminspiltan! Inget enligt mig tjafs, hon stannade bara till, sedan la stuteriägaren en kvast på rumpan på henne och smackade vänligt. Inget mer. Säg då att det i stället varit denna veterinär som uppenbarligen har problem med sitt humör! Hade hon då rappat upp hästen, försökt leda in henne själv i seminspiltan och klått henne framifrån osv? :crazy:

Och ponera att man i det läget har ett sto som är tjafsigt och inte än fullt uppfostrad. Visst tillåter jag i det läget att både jag och andra säger till hästen, tom säger till rejält om det behövs, men regelrätt misshandel betackar jag mig! Och köra på häst med bobcat, klå upp föl som går åt fel håll och sådant, det är inte uppfostran enligt mig!
Och om man då skickar sitt sto med föl på seminering, vad händer då med en fölunge som bestämt sig för att gå på upptäcksfärd? :crazy:

Hur kan man komma med ett så urbota dumt och korkat inlägg när man inte har en aning om vad man pratar om, har du någonsin sett veterinären hantera seminhästarna, nej just det det gick ju inte att missa eftersom du skriver som du gör.

Som du skrev att din seminvet gjorde är väl en ganska exakt beskrivning om hur det går till där, dessutom är hon väldigt nogrann med att hästarna alltid skall få en positiv avslutning av besöket för att de inte bara skall tycka att det är pest och pina att komma dit (vilken häst liksom uppskattar att bli rotad i gumpen eller stucken i halsen). Alltid en klapp/kli och lite belöningsgodis när man blivit undersökt/vaccinerad eller dylikt. Kan man tom få mitt ena sto att acceptera en som är maniskt anti och rädd för alla främmande människor (kom hit sådan ingen aning om vad hon gått igenom). När vår hemma vet skall komma och vacc så måste hon ha grimma och vara uppbunden innan hon stannar bilen på gårdsplanen annars går det inte att få tag på henne i boxen.

Så blir rätt löjeväckande när folk som inte har en susning om hur hon hanterar hästar skall sitta och skriva sina fantasier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är väldigt svårt att svara på vart dressyren 2022 är på väg eftersom domarna är tämligen spretiga i sina bedömningar. Det menar...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En enig Göta Hovrätt har nu fastställt domen gällande djurplågeri som en tidigare stallchef i södra Sverige fick i maj.
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Halleluja.... Vi har tagit emot er ansökan om färdtjänst, utredningstiden är för närvarande mer än 6 veckor... med vänliga...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp