Bukefalos 28 år!

Veterinär överklagar djurplågeridom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Håller med!
Dessutom undrar jag hur hästen kunde avhjälpas att vara i livsfara genom att klå den så den reste sig upp när den låg ner? :confused:
På något vis i min värld så skulle en häst som satt fast och riskerade att strypa sig må bättre om man kapade av det som höll den fast, i det här fallet halsring eller grimskaft, känns det som?

För många år sedan så gick min häst omkull i transporten, mattan gled undan. Hästen hängde där i grimman som satt fast med huvudet i en konstig ställning. Mitt intryck av situationen var inte alls att till varje pris få upp hästen (läs sparka, skrika och slå), min reaktion var att få av grimman eller få upp grimskaftet, alternativt skära av grimma eller grimskaft. Jag undrar om hästen över huvud taget KUNDE ha ställt sig upp när den fortfarande satt fast?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

I vilka kretsar har det pratats ?

Det är rätt konstigt att det skulle pratats så mkt i vissa kretsar som helt undgått massor av folk som rör sig i häst och tävlingskretsar i samma område. Det har ju varit ett ganska hett samtalsämne nu när mkt hästfolk varit samlat och hittills har jag inte hört en enda som hört talas om något sådant snack innan så särskilt omfattande lär inte det ha snackats.

En annan sak jag tänkte på häromdagen när jag passerade borta vid henne är att om hon sysslade med sådant borde det finnas massor av vittnen för hur mkt hon än skulle försöka göra det utan vittne så är det helt klart svårt på hennes gård med tanke på vilken insyn varenda människa som passerar på de rätt trafikerade vägarna har när man kör ända inpå gården finns väl i stort sett några kvadratmeter mitt på gårdsplanen som man inte har helt fri insyn på, nu har hon ju ridhuset men fram tills i år har det ju inte funnits ens ett lösdriftskjul man inte sett in i.

Tillräckligt omfattande för att ha vandrat rätt många mil iaf.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Har ju varit flera artiklar i varenda vanlig tidning om saken går säkert att söka fram med google kommer inte ihåg på rak arm alla som skrivit om det alla tidningar här ner i södra delen i alla fall inkl flera av nyhetsställena på internet. Googla så lär du nog hitta en hel del.

nä...jag tror jag läser domen istället.....
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

nä...jag tror jag läser domen istället.....

:D Då håller man sig till den fakta som rätten har dömt efter ...Vet inte var gränsen är för nyfikenhet sitta och Googla på nätet och läsa artiklar eller skicka efter domen och få fakta :idea:

Och bli dömd till dagsböter låter väldigt lindrigt överhuvudtaget i det här fallet .

Vet inte hur man tänker när man sen överklaga både till Hovrätten och även få sin legitimation prövad i HD för att hon har ju endast fått dagsböter ??

Men om Hovrätten skall ta upp det måste nya saker kommit till i målet .

Ja ja ja fortsättning följer ....

Mia
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

:D Då håller man sig till den fakta som rätten har dömt efter ...Vet inte var gränsen är för nyfikenhet sitta och Googla på nätet och läsa artiklar eller skicka efter domen och få fakta :idea:

Och bli dömd till dagsböter låter väldigt lindrigt överhuvudtaget i det här fallet .

Vet inte hur man tänker när man sen överklaga både till Hovrätten och även få sin legitimation prövad i HD för att hon har ju endast fått dagsböter ??

Men om Hovrätten skall ta upp det måste nya saker kommit till i målet .

Ja ja ja fortsättning följer ....

Mia


Gränsen för nyfikenhet torde vara att smyga på vet i fråga...

Nyckel här är fakta...inte artiklar, rykten, gissningar etc...

Domen finns säker på nätet inom kort...så nyfiken är jag inte att jag måste ha den...blir bara inresserad när det hävdas saker hit och dit...
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Mitt inlägg var inte negativt till dig utan att jag höll med om att fakta är det som gäller och inte googla som Gylle hänvisade till Tant Brun .


Mia
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

:D Då håller man sig till den fakta som rätten har dömt efter ...Vet inte var gränsen är för nyfikenhet sitta och Googla på nätet och läsa artiklar eller skicka efter domen och få fakta :idea:

Och bli dömd till dagsböter låter väldigt lindrigt överhuvudtaget i det här fallet .

Vet inte hur man tänker när man sen överklaga både till Hovrätten och även få sin legitimation prövad i HD för att hon har ju endast fått dagsböter ??

Men om Hovrätten skall ta upp det måste nya saker kommit till i målet .

Ja ja ja fortsättning följer ....

Mia

Är man oskyldig överklagar man, så enkelt är det. Men du kanske hade gillat att betala böter för något du inte gjort?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

KL typ

Det jag tycker är skrämmande här är att alla som ifrågasätter riktigheten i tingsrättens domslut idiotförklaras och att 'ryktena minsann nått ända hit'-snacket på något sätt verkar verifiera riktigheten i domen.?.

Jag upplever det som en massa skitsnack om denna människa och jag frågar mig vad nyttan är? Eller är det den svenska avundsjukan? (Förstår om ni inte erkänner det så klart. ;) )

Varför inte se vad Hovrätten har att säga? Och varför ens diskutera riktigheten i att en människa får/ska överklaga till nämnda rätt?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

KL typ

Det jag tycker är skrämmande här är att alla som ifrågasätter riktigheten i tingsrättens domslut idiotförklaras och att 'ryktena minsann nått ända hit'-snacket på något sätt verkar verifiera riktigheten i domen.?.

Jag upplever det som en massa skitsnack om denna människa och jag frågar mig vad nyttan är? Eller är det den svenska avundsjukan? (Förstår om ni inte erkänner det så klart. ;) )

Varför inte se vad Hovrätten har att säga? Och varför ens diskutera riktigheten i att en människa får/ska överklaga till nämnda rätt?

Vem snackar skit? tingsrätten?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Du har nog inte läst trådarna.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är väldigt svårt att svara på vart dressyren 2022 är på väg eftersom domarna är tämligen spretiga i sina bedömningar. Det menar...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En enig Göta Hovrätt har nu fastställt domen gällande djurplågeri som en tidigare stallchef i södra Sverige fick i maj.
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Halleluja.... Vi har tagit emot er ansökan om färdtjänst, utredningstiden är för närvarande mer än 6 veckor... med vänliga...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp