Bukefalos 28 år!

Veterinär överklagar djurplågeridom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Precis vad jag skrev men likväl har hon inte blivit dömd för oavsiktligt djurplågeri utan för att ha försökt fösa på hästen med maskinen.
Som sagt uppsåt är sen länge inte rekvisit.
PL

Nej inte alls vad du skrev, du skrev att hon inte blivit dömd för att hon oavsiktligt KÖRT på hästen, hon körde aldrig på hästen och har heller inte blivit dömd för att ha kört på hästen.
Och nej hon försökte inte fösa på hästen hon gjorde dock felbedömningen att den skulle sticka samma väg som de andra hästarna som enligt det jag hörde skulle vara förbi den omtalade presenningen, inte över, så hon fortsatte att jobba vilket visade sig vara en stor miss. Kan säga att det är en väldigt stor skillnad när man hör de olika variationerna av händelsen.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Gylle hur kan du så tvärsäkert yttra dig ?

Du har inte läst domen för så intresserad är du inte av andra människor .
Däremot stödjer du dig på ett repotage ?

Mia
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Djurplågeridomen bygger på att hon avsiktligt kört mot(inte på) hästen för att få den att gå över presenningen!
Men du kör tydligen md egna domslut!
Vad jag redan från början reagerat på är ditt helt idiotiska påstående att hon skulle vara dömd för "oavsiktligt djurplågeri" vilket skulle skilja sig mot "riktigt" djurplågeri!
PL
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Seriöst, ska du hoppa på mig för vad min hästtandläkare gjorde? Och påstå att jag ljuger (vilket du insinuerar, oavsett avd du nu kommer svara!).


Spelar ingen roll hur farlig situationen är, man slår inte någon annans häst!
I min hästs fall så trampade han fram och tillbaka och hästtandläkaren slog med knytnäven och en gång med raspen.
Hur många slag som han slog räknade jag inte, men fler än en gång.

Nej seriöst, du verkar vara god vän med veterinären och jag får känslan av att du försvarar denna bara för att!
Ditt ord är inte värt något för mig. :laugh:
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

*kl*

Har själv haft mina ston hos henne för att bli inseminerade. Har även lämnat kvar dom i några veckor. Hade ett mycket känsligt sto som skulle ha gått i taket om någon hade gjort något mot henne. Hon visade aldrig oro eller några andra tecken på att ha blivit illa behandlad undertiden som hon stod där.

Var aldrig några problem att få henne att gå in i spiltan eller fånga henne i hagen när det var dags att åka hem. Skulle inte tveka att lämna mina sto till henne eftersom jag vet att hon är bäst på det hon gör. Och har aldrig sett något sto råka illa ut när jag har varit där. Hon har ju insyn från "alla" håll och kanter så det är lätt att köra förbi och se vad som händer.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Seriöst, ska du hoppa på mig för vad min hästtandläkare gjorde? Och påstå att jag ljuger (vilket du insinuerar, oavsett avd du nu kommer svara!).


Spelar ingen roll hur farlig situationen är, man slår inte någon annans häst!
I min hästs fall så trampade han fram och tillbaka och hästtandläkaren slog med knytnäven och en gång med raspen.
Hur många slag som han slog räknade jag inte, men fler än en gång.

Nej seriöst, du verkar vara god vän med veterinären och jag får känslan av att du försvarar denna bara för att!
Ditt ord är inte värt något för mig. :laugh:

Vad skall man tro då när du spär på historien från ena gången till den andra du berättar den ?
Har man en stor nordsvensk hingst (var väl minst 2 om jag minns rätt så ingen liten fölunge) så hade jag skämts ögonen ur mig som hästägare om jag inte hade sett till att uppfostra den ordentligt innan jag kräver att en hästtandläkare skall riskera någonting.

Nej jag är ingen "god vän" till veterinären jag har anlitat henne med mkt bra resultat under många år, med tanke på att hon har sin verksamhet ett par km ifrån mig så rör vi oss naturligtvis mkt i samma hästkretsar också. Vilket gör att jag sett mkt av hennes hantering av hästar och förhållningssätt till dem utan att ha sett tillstymelse till något att reagera på. Jag kör också ofta förbi och ser då som sagt helt fritt vad som händer och sker där borta. Har dessutom många andra bekanta som också använder henne och även de kan vittna om precis samma sak. Så det är inte konstigt om man reagerar när folk börjar kasta skit utan att veta vad de pratar om.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Men du vet itne heller vad du pratar om. Du ..."kör förbi"... det innebär vad då? MAX 5 min/dag sammanlagt.
Det säger Inget om vad som försigår på hennes gård.
Du ser vad hon låter andra se.


Och jag "spär inte på", ganska barnsligt av dig med personligt påhopp måste jag säga.
Lägg ner det.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Om du bakom menar där ridhuset ligger nu så hade man 100% insyn där från den andra vägen går ju vägar runt hela gården precis inpå. Nu skuggar ridhuset av insynen från det hållet men innan såg man allting.
Sen har hon ju inte mkt stall precis är ju bara något smått utöver undersökningsspiltan, hästarna går ju på lösdrift och alla lösdriftstallen har man fri insyn i från vägen.

Oavsett om det är bra insyn eller ej kring en gård så behöver ju en EVENTUELL djurmisshandel inte vara utdragen långt i tid. Det tar ju inte ens en kvart att spöa upp en häst tex. Och jag antar att det inte krypkör bilar (kör man i normalhastigheter brukar man ju som förare mest titta på vägen) förbi där non-stop eller promenerar människor så där aldrig är tomt?

Jag vet alltså inte ens var denna veterinärs ställe ligger så jag har ingen susning om hur där ser ut, men eftersom djurmisshandel är ett ögonblicks verk så tycker jag inte att hur eller om man kan se in på området har någon relevans för diskussionen.

Jag bor själv intill en väldigt trafikerad väg, dessutom med grannar mycket nära men nog finns det många stunder per dygn som det inte passerar någon förbi.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Om veterinären är duktig på sitt arbete så borde ju inte djurägare tveka att anlita- trots detta som hänt- I varje fall inte om djurägaren själv är närvarande medan veterinären behandlar hästen.

Däremot skulle i varje fall jag tveka att lämna en häst i hennes vård i situationer som jag inte kan övervaka.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Tveka? Jag förstår inte att man ens skulle kunna tänka tanken!
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Tveka? Jag förstår inte att man ens skulle kunna tänka tanken!

Nu försökte jag anslå en diplomatisk ton här så jag ville inte uttrycka mig för hårt.

"Min" egen veterinär är snarare en sorts svensk "James Herriot". Den dag han slutar veterinära sig kommer jag gråta stora tårar!
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Spelar ingen roll om en miljon människor säger den veterinären är en seminveterinär som behandlar seminston bäst i världen. Jag skulle ändå hellre avstå att seminera mitt sto över huvud taget än att seminera hos henne. Om man jagar föl med elektriska boskapsdrivare, motar hästar med bobcat osv, då har man så totalt missat det grundläggande i hästhantering att jag aldrig skulle lita på att det inte kan "slå slint" vilken dag som helst även när det gäller seminering.

Det är ju inte så att det finns bara EN seminstation i Sverige och att just den veterinären har den! Varför chansa och välja att seminera hos en person som dömts för misshandel av häst och kanske tom riskerar att få djurförbud? :confused:
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Fast det står ju att hon har själv sagt att hon höll på med hästen som slängde sig i mellan 45 minuter och en timme.
Det blev hon inte fälld för.

En vuxen häst som är känd för att slänga sig, finns det något som helst skäl att låta den sprattla i halsringen i 45 minuter medan man försöker slå upp den?

Hur knäpp är inte man om man gör så????

Det måste väl du också tycka låter illa?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Du får nog läsa igen för du har uppenbarligen missuppfattat vad det stod. Först avverkade ju hästen ett antal grimmor som gick sönder när den slängde sig = kom loss varje gång. Därefter användes halsringen det var när denna satts på som hästen trots att den inte kom loss inte gav sig utan kastade sig så att den trillade och höll på att kväva sig. Det var att hon sparkade på den för att få den att resa sig igen som hon blev anmäld för. Sparkade på den gjorde hon för att få upp den fort iom att som säkert alla vet det är brått att få upp en häst som håller på och kväva sig. Så det handlade inte alls om att låta den hänga i någon halsring.

Hästar som lärt sig att dra sönder grimmor är ett aber men normalt brukar de vara funtade så att de inser snabbt när det inte går att ta sig loss och ger sig då med en gång så just att sätta halsring på en sådan för att få dem att förstå är ju inget ovanligt. Så just denna händelse är nog något man kunde fått se i väldigt många stall (med reservation på hur utflippat det hela var om det borde avbrutits tidigare).

Att sparka upp en häst som måste resa sig och inte gör det på mildare kommando är väl inget ovanligt, det handlar ju inte om att sparka besinningslöst utan man sparkar med översidan av foten i skinkrundningen under kontrollerade former. Tror faktiskt varenda van hästmänniska gör så för att tex få kolikhästar som inte vill på fötter. Har sett många olika veterinärer göra det genom åren. Jag tror faktiskt att det möjligen tom triggar någon instinkt när man gör så för fölen sparkar nämligen på sina mammor om de vill att de skall resa sig för att de vill äta. Hon friades ju även på denna biten troligtvis av samma anledning.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Ja du, det stod att hon försökte få upp den genom att sparka på den och att det tog mellan 45 minuter och en timme. Vänder mig inte så mkt mot sparkarna som syftet med handlingen och tiden det tog.
Förmodligen hade den slutat att kasta sig rätt snabbt om man knöt loss den istället.
Om man tror att man ska lära en häst en läxa, som kastar sig i panik och hänger i sin nacke längre stund än några sekunder så är man rätt brutal.
Man tänker inte på hästens hälsa och välmående iallafall.
Precis som du säger så är såna hästar ett aber, just därför att de aldrig slutar, och det vet väl de flesta. En veterinär har ju dessutom den utmärkta förmånen att kunna sedera ett besvärligt djur. Det hade kanske varit lämpligare.
Ville bara kolla om du tyckte det erkännandet från hennes sida lät lite sjukt, men då drar du upp fölens naturliga instinkt att krafsa på sina mammor, sakligt!
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Det har inte någonstans stått att någon häst har hängt i någon halsring i 45 minuter utan tvärtom att för att få upp den snabbt när den väl hade kastat sig med halsringen så sparkade hon på den. Hade hästen hängt i halsring i 45 minuter så hade den varit död så då hade det varit svårt att få upp den alls.
Nja enligt min erfarenhet så tillhör de få som inte ger sig när de inser att de inte kommer loss en mycket liten minoritet. Att de lär sig att en grimma går sönder är ju inget ovanligt precis många gånger sker det genom en olyckshändelse första gången men vissa är smarta och lär sig snabbt att använda den varianten när det är något som inte passar. 99% av dessa lär sig direkt att det inte är lönt att försöka om de får på sig en grimma som håller alt en halsring, de gör ett försök att slänga sig när de märker att de inte kommer loss så studsar de fram igen och saken är utagerad och de slutar med sitt trams. Det är liksom inte så lyckat att ha hästar som inte går att binda upp tex om man måste transportera dem, samma reaktion där och det kan sluta riktigt illa. Tyvärr är det ett vanligt fel som många orutinerade uppfödare gör att inte se till att träna uppbindning medans fölen är så små att det inte handlar om större vikter utan att man enkelt kan stå bakom och putta fram dem om det behövs och de inte är tillräckligt starka att dra sönder grimman.

Krafsar skulle jag inte vilja kalla det mina föl gjort på sina mammor det har varit no mercy och riktigt hårda tag om inte mamma ställer sig i givakt med mjölkbaren så snart den unge önskar.
Du har inte själv någon gång reagerat på hur enkelt det är att få upp tom en mkt sjuk häst som i stort sett lagt av så snart du sparkar till den i häcken även om man inte använder någon kraft. Har man dessutom sett någon annan korkat försöka driva upp samma häst med spö precis innan utan att lyckas, ja då kan man inte annat än fundera på om man triggar en naturlig instinkt när de så snabbt svarar på en lätt spark.
Det var ju faktiskt för sparkarna hon blev anmäld och friad därav att jag diskuterade dessa.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Vi tycker olika helt enkelt.
Skulle som sagt bara kolla om du tyckte hennes erkännande av sitt agerande var ok eftersom du så kategoriskt försvarar henne i tråden, och uppenbarligen tycker du att det är det.

När den då hade dragit sönder ett antal grimmor som du säger, tror du inte då att det var ganska klart att detta var en häst som inte funkar med en dutt i rumpan och sen slutar den dumma sig?
Tyder inte hennes beteende på att hon blev provocerad? Hon hade själv uttalat sig med att "hästen får aldrig vinna". Till vilket pris då?
Det vet väl du också att man inte kan låta piskan ta striderna och bara kuva sin häst, vissa hästar har sina egenheter och när man har försökt inom rimliga gränser så får man ge sig och tänka ut ett annat sätt. Det är ju det som är grejen med hästar.

Det var en inackorderad häst som hon gjorde detta med. Kul för ägaren!

Att sätta fast en häst som gärna kastar sig, i rejäla doningar och ta strid... Det finns en orsak till att så många väljer att ha balsnören och panikhakar och diverse, man vill inte att hästen ska dra sönder sin nacke eller gå omkull.
Tror du hon hade gjort samma sak om det var Shutterfly som kastade sig eller finns det andra sätt?
Men igen, vi har olika erfarenheter.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Vilket erkännande av agerande är det du påstår att jag tycker är ok ?
Du kommer med ett felaktigt påstående om att hon låtit hästen hänga i sin halsring i 45min - 1 timme och frågar om jag tycker det är ok. Och jag svarar dig att det är ingen häst som hängt i någon halsring i 45 minuter du har missuppfattat den biten.

Uppbindningträning med halsring handlar varken om att vinna genom en dutt i ändan eller genom att låta piskan tala, som jag skrev innan 99% av de hästar som lärt sig ofoget att man kommer loss om man kastar sig bakåt för då går grimman sönder, de testar en gång att göra samma sak med en halsring och upptäcker att de inte kommer loss sen har man aldrig mer problem att binda upp den hästen. Det handlar inte om att de slänger sig i panik de gör det med iskall beräkning. Sen finns det den där 1% som det inte funkar på och där är väl något panikartat involverat så att de blir blockerade. Ofta syns det redan i hur de rycker sönder grimman vilken typ de tillhör är de panikslagna så är det givetvis inte läge att sätta hårt mot hårt och se till att de inte kan komma loss, är de däremot som majoriteten av sådana hästar som satt det i system nöjda och glada när de tagit sig loss då tillhör de sällan typen som flippar totalt när de inte kommer loss utan är snabbt botade. Balsnöre är ett riktigt otyg och en av orsakerna till att detta beteende uppstår, panikhakar i uppbindningslinorna är en självklarhet så att man själv genast kan ta loss hästen för det är inget de kan rycka loss själv.
Panikhakar i kombination med gummirep som uppbinding så har du en uppbinding som inte de kan rycka loss själv och du får inga nackskador då det aldrig blir några kraftiga ryck i nacken. Gummirepen gör dessutom att grimmorna håller bättre då det ofta är i det tvära rycket som uppstår i en stum lina som grimman brister med gummirep blir där aldrig något sådant ryck och det skall mkt mer till innan grimman brister.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag har inte heller skrivit att den hängde, jag skrev sprattlade. Som en häst gör när den slänger sig.

Och att hålla på att uppfostra nån annans häst i 45minuter-1timme när den rycker och sliter i sin nacke och inte ens ge sig när den lägger sig/går omkull. Då tar man inte snabbt loss den utan då försöker man tvinga den att att ställa sig, fortfarande fast. Med motivationen att en häst får aldrig vinna. För mig tyder alltihopa på att man går in för att kuva den, och för dig ter sig allt som ett helt naturligt händelseförlopp.
I mina ögon gör man inte så, särskilt inte om man är veterinär och kan allt om hästens känsliga nacke, och allt annat som lätt går sönder på en häst som går omkull i en sån kamp. Skitdåligt!
Men för dig verkar detta vara en helt ok handling av en person som använder sitt goda omdöme.
Vi kommer aldrig att tycka lika och jag tycker det fortfarande är intressant att fundera på om hon hade gjort likadant om det var en svindyr häst som slängde sig.

Fö missade Amiral starten i OS pga ett elastiskt grimskaft som gick av och kroken träffade honom i ögat med våldsam kraft eftersom den blev så utdragen först. Jag vill inte ha en sån krok i huvudet så jag använder aldrig elastiska uppbindningar, där har vi olika erfarenheter igen du.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

När man i 45 minuter står och försöker "läxa upp" en häst är något fel.
Då borde hon sätta in hästen i sin box och ringa ägaren, och berätta att hon behöver hjälp med ledarskapet.

Att bli uppbunden är en väldigt basic grej, mina hästar som aldrig är uppbundna före 3 år står som ljus. De har aldrig blivit tränade, men de är lugna och bara väntar.
Att byta grimma efter grimma och till slut ta en halsring, det är ruskigt fel. Då har man antingen hästen i grimma och grimskaft, så en person kan ge efter och hålla emot vid rätt tidpunkter, eller så struntar man i att öht utföra vad det nu är man ska göra.

Man riskerar inte att hästen går runt, det är oacceptabelt. Okej att risken alltid finns, men man ökar inte den.
Man riskerar alltid att snubbla på tröskeln och dö, men inte tusan installerar man en rörlig tröskel och hoppas att den fungerar bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är väldigt svårt att svara på vart dressyren 2022 är på väg eftersom domarna är tämligen spretiga i sina bedömningar. Det menar...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En enig Göta Hovrätt har nu fastställt domen gällande djurplågeri som en tidigare stallchef i södra Sverige fick i maj.
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Halleluja.... Vi har tagit emot er ansökan om färdtjänst, utredningstiden är för närvarande mer än 6 veckor... med vänliga...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp