Bukefalos 28 år!

Veterinär överklagar djurplågeridom

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Ett elastiskt kan göra det ja men inte ett gummirep de fungerar inte så det är ju bra om du vet vad du pratar om innan du svarar.

Samma vad gäller händelsen du skall nog gå tillbaka och läsa vad där egentligen stod för fortfarande har du helt annorlunda för dig än vad det stod hände, det är liksom lite svårt att diskutera vad man tycker om en händelse när man pratar om två helt olika händelseförlopp.

Om du överger din felaktiga historia som du fått för dig att det gick till och går tillbaka och läser vad det egentligen står om händelsen så skiljer den mkt ifrån vad du fått för dig.

Det har inte någonstans talats om någon häst som har hållt på och kastat och slängt sig i någon halsring i 45-1 timme. Det står klart och tydligt att den kastade sig direkt när den fick på sig halsringen och ramlade och hängde i halsringen så att den höll på att kväva sig varpå hon sparkade på hästen för att få den att resa sig så snabbt som möjligt, vi har ju ingen aning om hur hästen flippade eller hur den trillade men mkt möjligt är ju att det inte gick att komma åt uppbindningen om jag fattat det rätt så var det vid fodringen i lösdriften som detta hände så gissningsvis var den ju uppbunden i en uppbindning framtill i en vägg eller liknande med andra ord skulle hon då behöva ta sig förbi hästen eller möjligen över den för att komma åt uppbindningen eftersom hon som det stod befann sig bakom den och försökte driva den framåt för att få den att låta bli att kasta sig bakåt, då går det bra mkt fortare att gå på hästen bakifrån för att få den att resa sig igen. I det läget handlar det knappast om att vinna eller inte utan att på snabbaste sätt få bort trycket från halsringen. Så det handlade uppenbarligen inte om många minuter hästen hängde och slet omkring i halsringen, det går på några sekunder när de kastar sig så.

Det går inte att läsa sig till någonstans hur hästen uppträde i det tidigare skedet när den drog sönder grimmorna och om man inte var på plats och såg hästens uppförande finns det ingen möjlighet alls att svara på om det var en uppenbar felbedömning att sätta på den en halsring i det läget eller om det bara var situationen som urartade för att hästen tappade balansen när den provade att slänga sig med halsringen. Uppenbarligen har det inte bedömts som allvarligt iom att hon friades från den punkten.

Det är som sagt en mkt vanlig metod att sätta halsring på sådana som drar sönder grimmor i tid och otid för att få dem att sluta med det men som jag tidigare sagt man måste ju läsa hästen vid tillfället så att man vet vad man har att göra med, man sätter ju som sagt inte en halsring på en häst som får panik och därför drar sönder grimmorna det är att be om att det skall gå åt helvete. Men majoriteten av de hästar som sysslar med det gör det inte av panik utan för att de vet att de kan tex om de är upplärda med att ha balsnören och har upptäckt hur lätt det är att ta sig loss.

Hon har ju själv ett antal snordyra hästar och jag kan nog lova dig att om någon av dem hade klyddat med uppbindningen så hade det åkt en halsring på dem också, skillnaden är gissar jag att hon som andra rutinerade uppfödare vet vikten av att träna fölen i tid på att vara uppbundna medan skaderisken är liten för att slippa ta sådana här scener när hästarna är fullvuxna.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Varför tror du inte att jag vet hur ett gummirep fungerar?
Det sitter väl också fast i en hake eller krok som kan spricka?
Du är väldigt dömande i ditt sätt att argumentera.

För övrigt så håller jag mig till vad man kan läsa om domen och vad hon själv har sagt. Det är du som svävar iväg och hittar på alla möjliga scenarion. Allt ifrån hur man använder sin fot när man sparkade på hästen till att den antagligen satt fast på ett ställe där man inte kunde ta lös den.

Jag kan förstå att du som känner henne en del kan tycka att det är obegripligt och inte alls tror på det hon anklagas för, det är ju helt naturligt.
Jag vet inte heller vad som exakt har skett.
Det jag reagerade på var hennes eget uttalande i rätten om den här händelsen.
Och det kan jag inte förstå hur nån kan försvara.
Jag tror inte att du skulle uppskatta om den här historien handlade om någon av dina egna fina hästar.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Läser man innantill vad som har stått så har det även klart och tydligt stått att det var en känt problem med hästen att den klyddade vid uppbindning som ägaren själv diskuterat med henne. Läser man deras svar om hur de inte har märkt något på hästen efter så får jag känslan av att det nog har kommits överens om att hon skulle försöka få rätt på det, men det kan vara jag som tolkar det fel men de verkar väldigt likgiltiga för det som hänt men alltid svårt att tolka skriven text.

Jag kan säga att du har haft tur om du aldrig har haft problem med uppbindning av hästar som inte blir uppbundna förrän i den åldern, vist finns där en del som accepterar det utan problem men där finns lika många som skall testa gränserna också som inte är lika lätta. Gissar utifrån din avatar att du sysslar med den mindre hårigare varianten av hästar och det är möjligt att temperamentet och storleken spelar in en del på den biten också. Värst av alla är dock de som det fjantats en massa med när det gäller uppbindning som lärt sig att man kommer loss när man känner för det, de är rent livsfarliga att sätta fast på normalt sätt och just de som ofta skapar sådan här cirkus som diskuteras här. Ingen människa har en chans att hålla emot ett halvblod som slänger sig så just det skapar förutom brännsår i händerna på människan bara en häst som lär sig att den kommer loss.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Ett gummirep fjädrar inte tillbaka som ett elastiskt därav att de inte kommer farande tillbaka som ett elastiskt gör om de skulle gå av, dessutom har de sin svagaste punkt i gummit intill en rund ring, brister det någonstans så brister det där och då är det bara gummi som yttersta del och ingen metall alls, de är väl genomtänkta när de är tillverkade med ett elastiskt rep så har du effekten att det töjs ut till max sedan kommer samma ryck som när de slänger sig i en otöjbar lina det är i det rycket krokar/grimmor brister, du får aldrig den händelse med ett gummirep eftersom det inte töjer sig på det sättet utan bara segt fjädrar med och just gör att dessa häftiga ryck aldrig sker.
Det är klart den bästa uppfinning som någonsin gjorts på det området. Jag skulle inte drömma om idag att binda upp en häst i något annat när dessa finns.

Ja vist svävar jag iväg jättemycket............. flera i den förra tråden tyckte det var så hemskt att man kunde sparka på en häst i det läget alltså vet de uppenbarligen inte hur det normalt brukar gå till om man så att säga sparkar upp en häst utan tror uppenbarligen att det handlar om att man ställer sig och sparkar allt vad man kan hur som hellst. Hur skulle jag veta att inte du också tillhörde den skaran när du tog upp just den händelsen som specifikt hemsk ? Uppenbarligen finns det ju stor okunskap om vissa bitar bland flera som skriver i trådarna här så man har med tiden lärt sig att man får vara övertydlig ibland.
Vad gäller att du tycker jag svävar ut ang losstagningen av hästen så är det bara logiskt tänkande i kombination med att jag vet hur det ser ut hemma hos henne och då gissar var hästen kan ha varit fastbunden eftersom det framgått att det handlade om utfodringen i en lösdrift så finns det inte så många alternativa platser att välja på. Om man kan ta loss hästen eller inte hänger ju naturligtvis ihop med om man kan komma åt uppbindningen i det läget eller inte. Du menar ju på att hon skulle tagit loss hästen istället för att försöka få den att resa på sig då svävar du ju iväg lika mkt eftersom du har inte en aning om ifall det var möjligt eller inte att komma åt uppbindningen eller hur ? Gissar också utifrån det du skriver att du aldrig varit på gården och därför inte har en aning om hur dessa lösdrifter och därmed uppbindningar ser ut. Kan man inte komma åt uppbindningen så är ju liksom det självklara valet att få hästen att resa sig
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Har ju varit flera artiklar i varenda vanlig tidning om saken går säkert att söka fram med google kommer inte ihåg på rak arm alla som skrivit om det alla tidningar här ner i södra delen i alla fall inkl flera av nyhetsställena på internet. Googla så lär du nog hitta en hel del.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Att jag tycker att man försöker ta loss hästen när den har gått omkull eller lagt sig ner är väl inte att sväva iväg?
Men... om den först sliter sig så grimmor går sönder och sen hämtar man rejäla halsringen, håller man då till i ett sånt utrymme där man inte kan få lös hästen? Vad hade isåfall hänt om den inte hade kommit på fötter?
Det är ju bara din spekulation att hon inte kunde få lös hästen.
Själv sa hon ingenting om det, däremot att det var viktigt att hästen aldrig fick vinna.
För mig är det ett mycket egendomligt uttalande av en legitimerad veterinär, och ett obehagligt försök att rättfärdiga att man ger sig på ett djur i klart syfte att kuva det.
Och på ett hästforum sitter en annan branschmänniska och försvarar detta.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Kan du se någonstans att jag har försvarat något uttalande jag har enbart genom hela diskussionen diskuterat händelsen, jag ger mig inte på och kommenterar några uttalande om de är vettiga eller inte jag har ju ingen aning om om det är utryckt från ett längre uttalande eller inte eller på vilket sätt eller i vilket sammanhang det sades.

Jag har liksom svårt att tro att det uttalades på det viset som ett svar på varför inte hästen togs loss när den hade gått omkull. Om det uttalas i det läget som syfte på det så låter det inte vettigt.

Däremot är det ju faktiskt motivet till att man får ta till åtgärden att sätta halsring på en sådan häst just för att den skall lära sig att den inte kommer loss genom ett snabbt ryck. I det läget komma loss = vinna.

Om man sen vill omvandla det till att kuva är nog mer en personlig värdering, jag anser väl att kunna vara uppbunden tillhör den grundläggande uppfostringen inte att hästen är kuvad för att den kan vara uppbunden. Sen skall man naturligtvis inte gå över lik för att komma dit utan man måste se till individens reaktion men det har jag ju påpekat gång på gång så det kan du väl knappast ha missat.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag uppfattar alla dina inlägg som försvar av veterinären.
Du har ju skrivit:

Att du vet att hon är snäll mot hästar och den som bara har läst om fallet har ingen aning.

Att hon har så mycket insyn på hennes gård att något otrevligt inte kan utspela sig där utan vittnen.

Att det pratas i dina hästkretsar och du har aldrig hört några tråkiga historier om henne, tvärtom. Så då kan ingen annan ha gjort det heller.

Att en häst som ligger sparkar man lättast upp, det är naturligt.

Att en häst som krånglar med uppbindning tar man halsringen på och är de inte uppfostrade sen föltiden kan det bli såna här scener.

Och en massa spekulativa förklaringar på varför veterinären måste handla som hon uppenbarligen gjorde.

Det är klart att man uppfattar att du försvarar detta.
Hade jag varit i din situation hade jag sagt att jag har så svårt att tro detta om henne som är en person jag har förtroende för, sen hade jag varit tyst faktiskt.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag ger mig inte in i diskussionen om vetten har gjort rätt som Gylle anser .

Dock håller jag med Gylle : Att en häst som krånglar med uppbindning tar man halsringen på och är de inte uppfostrade sen föltiden kan det bli såna här scener.

Jag har själv satt halsring på en häst som kastade sig i transporten och det tog några gånger sen lärde hon sig att det var tokigt .

Jag håller inte med dessa som inte ser till att få sina föl att de ska stå uppbundna och lär sig dra dessa balsnören ,som man binder i grimmorna .

Det är bättre att unghästarna lär sig bli uppbundna som små och därmed mindre skador .

Och har man inte lärt pålle stå uppbunden så kanske man får ta till halsringen ,en häst som inte kan stå uppbunden anser jag är farlig för omgivningen .

Sen om man kan anse att denna vetrinär har gjort rätt och inte slagit hästen över gränsen , kan man inte uttala sig om eftersom man inte var där ?


Mia
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Nej man var inte där men man kan ju läsa hennes eget uttalande.

Hon har själv sagt att det tog mellan 45min och en timme och det är fastslaget att hon slog, sparkade och piskade på hästen för att få upp den. I rätten kunde man inte utesluta att hon gjorde detta för att hästen inte skulle kvävas, därav frias hon på den punkten. Det är tillåtet att slå en häst i vissa situationer. Hon hade också sagt att det är viktigt att hästen aldrig får vinna.
Jag reagerar på det hon själv har uttalat om det här, alltså attityden. Och tiden hon höll på, sättet hon motiverar detta på.


Intressant att man lägger över skulden på djuret.
Det är jättetråkigt med hästar som någon missat att uppfostra i tidigt skede.
Om det är så med den här hästen vet ju inte vi.
Vi vet ju inte varför den var svår att binda upp, den kanske har varit så alltid eller så var den "ouppfostrad".
Men har man uppfostrat den nu då? Eller vad ska man kalla det man gjorde?

Det finns massor av hästar som är lite eller inget hanterade som föl, rättfärdigar det då en rå behandling senare i livet? Ska hästen betala priset isåfall? För då kan man ju vålda med allting, inridning, inhoppning, transportering, skoning och allt som en unghäst kanske inte möter förrän den har blivit stor och stark. Överlag gör man ju inte så utan är ju mån om att hästen ska vänja sig och vara med på noterna, och den tiden man inte lagt som föl får man kanske lägga dubbelt på en äldre häst.
Det finns folk som skickar ohanterade hästar till utbildare för inridning, och de hästarna sväljer inte allt med hull och hår. Ska man då ge det lite tid eller ska man ha "scener"?

Jag tycker gott man kan vara uppmärksam på taskiga attityder bland hästfolk, legitimerade näringsidkare inom branschen i synnerhet.
Finns ingen anledning att rättfärdiga det.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Det var ju hemskt vad du vrider och vänder allting efter din egen kappa, blir inte några vettiga diskussioner när en part håller på så, känns minst sagt utkastat att lägga tid på någon som frågar en sak och när man svarar på det tolkar svaret som svar på något helt annat och börjar påstå att jag har sagt saker och ge mig värderingar som jag aldrig har uttalat för att du lägger ihop svar på helt olika saker att gälla något annat. Att hålla på och plocka ut saker ur sitt sammanhang och lägga till helt egna tolkningar som inte ens nämns i texten och aldrig kan tolkas fram av densamma text eftersom det är helt tillagt av dig själv och sen påstå det som att det är saker jag har sagt. Sånt är riktigt fult så uppför man sig definitivt inte i en vettig diskussion. Att vissa gör precis sådant är också anledningen att jag inte vill uttala en klar värdering om vad jag tycker om en lösryckt mening som den du påstår mig ha ställt mig bakom utan att ha gjort det.
Du gör ju precis samma sak där att du lyfter ut en mening stoppar ihop den med vad jag tror helt fel tillfälle och påstår som en absolut sanning att det är i det läget det är sagt och att det är fördjävligt.
Du verkar ha någon form av läsförståelse problem och svårt att hålla i minnet vad du har frågat så du borde kanske skriva ner lite minnesstolpar som hjälp innan du ger de du diskuterar med helt egna värderingar som är felaktiga för att du blandar ihop allting och inte kommer ihåg rätt.

Jag slutar denna diskussion med dig nu (för den ger inte ett skit när en part beter sig så) med att klart säga att det är mkt du fått om bakfoten i vad du påstår att jag skulle ha sagt eller vad jag har för värderingar du har dessutom lagt till egna saker i mina påstående och vinklat dem efter hur du har haft lust en människa som gör så är inte värd att ägna en sekund åt för de hör inte hemma i en diskussion alls.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Oj!
Jag har inte läsförståelseproblem.
Om man kollar igenom tråden så har du varit rätt otrevlig och gått till personangrepp mot flera så det kanske är du som ska tagga ner lite och tänka på hur du vill föra en diskussion.

Du och jag kommer aldrig att tycka lika om det här det är ju inte mer med det.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag ger mig inte in i diskussionen om vetten har gjort rätt som Gylle anser .

Dock håller jag med Gylle : Att en häst som krånglar med uppbindning tar man halsringen på och är de inte uppfostrade sen föltiden kan det bli såna här scener.

Jag har själv satt halsring på en häst som kastade sig i transporten och det tog några gånger sen lärde hon sig att det var tokigt .

Jag håller inte med dessa som inte ser till att få sina föl att de ska stå uppbundna och lär sig dra dessa balsnören ,som man binder i grimmorna .

Det är bättre att unghästarna lär sig bli uppbundna som små och därmed mindre skador .

Och har man inte lärt pålle stå uppbunden så kanske man får ta till halsringen ,en häst som inte kan stå uppbunden anser jag är farlig för omgivningen .

Sen om man kan anse att denna vetrinär har gjort rätt och inte slagit hästen över gränsen , kan man inte uttala sig om eftersom man inte var där ?


Mia

Nu har väl jag ingenstans skrivit att jag anser att det var rätt utan precis som du skrivit att eftersom jag inte var där och kunde läsa av hästen och hur hästen reagerade i första skedet så kan jag ju omöjligt svara på om det var rätt eller fel att sätta halsring på den i det läget.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Oj!
Jag har inte läsförståelseproblem.
Om man kollar igenom tråden så har du varit rätt otrevlig och gått till personangrepp mot flera så det kanske är du som ska tagga ner lite och tänka på hur du vill föra en diskussion.

Du och jag kommer aldrig att tycka lika om det här det är ju inte mer med det.

Så du menar att det är helt ok att skapa egna uttalande och åsikter åt någon du diskuterar med och påstå dem som att det är personen som uttalat dem, nej du där går du långt över gränsen. Att du sen inte verkar fatta att man naturligtvis svarar på det sista inlägget du gör i nästa svar utan börjar gadda ihop det svaret med något gammalt inlägg som redan diskuterats och utifrån det påstår att någon har vissa värderingar/åsikter gör att man tror att du har läsförståelse problem. Det blir liksom väldigt egendomligt om man tolkar fel svar till fel fråga det borde nog du också inse.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag har absolut inte hittat på några uttalanden från dig.
Däremot har jag läst hela tråden ett antal gånger.
Det du själv har skrivit står du väl för?
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Jag har absolut inte hittat på några uttalanden från dig.
Däremot har jag läst hela tråden ett antal gånger.
Det du själv har skrivit står du väl för?

Herregud är du inte klok människa ? Du har ju klart och tydligt skrivit påstående i ditt inlägg som är helt uppåt väggarna och totalt saknar någon motsvarighet i det jag skrivit.
Jag tycker faktiskt det börjar bli obehagligt att diskutera med dig, för kan man göra så och sedan dessutom hårdnackat hävda att de är sanna när man blir ifrågasatt så är man inte helt normal.

Jag lämnar denna diskussion nu jag har viktigare saker att lägga min tid på än att lägga tid på den typen av människor, det är bara att hoppas att andra som läser är lite klarare i tankarna och inser vilken rappakalja du ljuget ihop.
Du kommer inte att få fler svar från mig nu så inte lönt du anstränger dig med att försöka anklaga mig för något mer nu.
 
Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom

Herregud är du inte klok människa ? Du har ju klart och tydligt skrivit påstående i ditt inlägg som är helt uppåt väggarna och totalt saknar någon motsvarighet i det jag skrivit.
Jag tycker faktiskt det börjar bli obehagligt att diskutera med dig, för kan man göra så och sedan dessutom hårdnackat hävda att de är sanna när man blir ifrågasatt så är man inte helt normal.

Jag lämnar denna diskussion nu jag har viktigare saker att lägga min tid på än att lägga tid på den typen av människor, det är bara att hoppas att andra som läser är lite klarare i tankarna och inser vilken rappakalja du ljuget ihop.
Du kommer inte att få fler svar från mig nu så inte lönt du anstränger dig med att försöka anklaga mig för något mer nu.

Ok du behöver absolut inte känna att du ska svara mig nu, men eftersom du beskyller mig för att ljuga så kommer här dina inlägg som jag syftade på och som du hävdar att jag hittat på:


1. Att du vet att hon är snäll mot hästar och den som bara har läst om fallet har ingen aning.
Du skrev inlägg #20:
Hur kan man komma med ett så urbota dumt och korkat inlägg när man inte har en aning om vad man pratar om, har du någonsin sett veterinären hantera seminhästarna, nej just det det gick ju inte att missa eftersom du skriver som du gör.
Som du skrev att din seminvet gjorde är väl en ganska exakt beskrivning om hur det går till där, dessutom är hon väldigt nogrann med att hästarna alltid skall få en positiv avslutning av besöket för att de inte bara skall tycka att det är pest och pina att komma dit (vilken häst liksom uppskattar att bli rotad i gumpen eller stucken i halsen). Alltid en klapp/kli och lite belöningsgodis när man blivit undersökt/vaccinerad eller dylikt. Kan man tom få mitt ena sto att acceptera en som är maniskt anti och rädd för alla främmande människor (kom hit sådan ingen aning om vad hon gått igenom). När vår hemma vet skall komma och vacc så måste hon ha grimma och vara uppbunden innan hon stannar bilen på gårdsplanen annars går det inte att få tag på henne i boxen.
Så blir rätt löjeväckande när folk som inte har en susning om hur hon hanterar hästar skall sitta och skriva sina fantasier.


2. Att hon har så mycket insyn på hennes gård att något otrevligt inte kan utspela sig där utan vittnen.

Du skrev inlägg #34:
En annan sak jag tänkte på häromdagen när jag passerade borta vid henne är att om hon sysslade med sådant borde det finnas massor av vittnen för hur mkt hon än skulle försöka göra det utan vittne så är det helt klart svårt på hennes gård med tanke på vilken insyn varenda människa som passerar på de rätt trafikerade vägarna har när man kör ända inpå gården finns väl i stort sett några kvadratmeter mitt på gårdsplanen som man inte har helt fri insyn på, nu har hon ju ridhuset men fram tills i år har det ju inte funnits ens ett lösdriftskjul man inte sett in i.


3. Att det pratas i dina hästkretsar och du har aldrig hört några tråkiga historier om henne, tvärtom. Så då kan ingen annan ha gjort det heller.

Du skrev inlägg #34:
I vilka kretsar har det pratats ?

Det är rätt konstigt att det skulle pratats så mkt i vissa kretsar som helt undgått massor av folk som rör sig i häst och tävlingskretsar i samma område. Det har ju varit ett ganska hett samtalsämne nu när mkt hästfolk varit samlat och hittills har jag inte hört en enda som hört talas om något sådant snack innan så särskilt omfattande lär inte det ha snackats.



4. Att en häst som ligger sparkar man lättast upp, det är naturligt.

Du skrev inlägg #54:
Att sparka upp en häst som måste resa sig och inte gör det på mildare kommando är väl inget ovanligt, det handlar ju inte om att sparka besinningslöst utan man sparkar med översidan av foten i skinkrundningen under kontrollerade former. Tror faktiskt varenda van hästmänniska gör så för att tex få kolikhästar som inte vill på fötter. Har sett många olika veterinärer göra det genom åren. Jag tror faktiskt att det möjligen tom triggar någon instinkt när man gör så för fölen sparkar nämligen på sina mammor om de vill att de skall resa sig för att de vill äta. Hon friades ju även på denna biten troligtvis av samma anledning.


5. Att en häst som krånglar med uppbindning tar man halsringen på och är de inte uppfostrade sen föltiden kan det bli såna här scener.

Du skrev inlägg #61:
Hon har ju själv ett antal snordyra hästar och jag kan nog lova dig att om någon av dem hade klyddat med uppbindningen så hade det åkt en halsring på dem också, skillnaden är gissar jag att hon som andra rutinerade uppfödare vet vikten av att träna fölen i tid på att vara uppbundna medan skaderisken är liten för att slippa ta sådana här scener när hästarna är fullvuxna.

6. Och en massa spekulativa förklaringar på varför veterinären måste handla som hon uppenbarligen gjorde.

Du skrev inlägg #61:
Det har inte någonstans talats om någon häst som har hållt på och kastat och slängt sig i någon halsring i 45-1 timme. Det står klart och tydligt att den kastade sig direkt när den fick på sig halsringen och ramlade och hängde i halsringen så att den höll på att kväva sig varpå hon sparkade på hästen för att få den att resa sig så snabbt som möjligt, vi har ju ingen aning om hur hästen flippade eller hur den trillade men mkt möjligt är ju att det inte gick att komma åt uppbindningen om jag fattat det rätt så var det vid fodringen i lösdriften som detta hände så gissningsvis var den ju uppbunden i en uppbindning framtill i en vägg eller liknande med andra ord skulle hon då behöva ta sig förbi hästen eller möjligen över den för att komma åt uppbindningen eftersom hon som det stod befann sig bakom den och försökte driva den framåt för att få den att låta bli att kasta sig bakåt, då går det bra mkt fortare att gå på hästen bakifrån för att få den att resa sig igen. I det läget handlar det knappast om att vinna eller inte utan att på snabbaste sätt få bort trycket från halsringen. Så det handlade uppenbarligen inte om många minuter hästen hängde och slet omkring i halsringen, det går på några sekunder när de kastar sig så.
Och inlägg #54
Att sparka upp en häst som måste resa sig och inte gör det på mildare kommando är väl inget ovanligt, det handlar ju inte om att sparka besinningslöst utan man sparkar med översidan av foten i skinkrundningen under kontrollerade former. Tror faktiskt varenda van hästmänniska gör så för att tex få kolikhästar som inte vill på fötter. Har sett många olika veterinärer göra det genom åren.




Hata mig om du känner så, men säg inte att jag ljuger.
Jag läste tråden och såg vad du hade skrivit till andra innan. Tyckte att du försvarade den här dömda personen väldigt kategoriskt och utan att ha på fötterna mer än din känsla, din tidigare personliga erfarenhet av henne och så lite skvaller som du hade hört.
Jag ville kolla om du tyckte hennes eget uttalande i domen också var försvarbart eller om du, som jag, skulle tycka det inte var riktigt ok.

Vi tycker som sagt olika, inget mer med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är väldigt svårt att svara på vart dressyren 2022 är på väg eftersom domarna är tämligen spretiga i sina bedömningar. Det menar...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En enig Göta Hovrätt har nu fastställt domen gällande djurplågeri som en tidigare stallchef i södra Sverige fick i maj.
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Halleluja.... Vi har tagit emot er ansökan om färdtjänst, utredningstiden är för närvarande mer än 6 veckor... med vänliga...
Svar
8
· Visningar
1 025
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp