Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jag tror inte att bl.a. ägarna till ponnyn Silver vars grannes bror bevisades vara förövare håller med..visst i många fall kan det vara "självförvållat" men att generalisera såhär känns inte bra i min värld..
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Att jag håller med.

Hästar kan skada sig på de mest fantastiska vis för egen hov...
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jag tror att 99% är självförvållat. Men det som jag reagerade på, och som någon redan nämnt. Stoet Silver var ett ganska självklart fall att hon blev utnyttjad, det hittades t.o.m. sperma från mannen som gjorde det. Veterinärerna i artikeln säger att dom inte känner till något fall i Sverige med nån sexuellt störd person som har kunnat bindas till ett brott. Men när det finns ett sånt "känt" fall som Silver där en person blivit dömt, och veterinärerna säger att dom inte känner till det gör artikeln lite mindre trovärdig.
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Undra hur stoet i örkelljunga själv har lyckats snyggt och prydligt med raka snitt skära bort hela sitt underliv och sen avlägsna det från platsen.

Eller hästen som togs upp på efterlyst som uppenbart stått bunden i en stolpe i lösdriften med tanke på var blodpölen fanns vilken var placerad mitt i lösdriften på helt fri yta. Den hade dessutom snittet så djupt in att det skadat ischiasnerven, skulle en annan häst stoppat in benet i den ?

Läser man på vissa tvivelaktiga forum på nätet där det bland annat diskuteras om att ha sex med hästar så kan man bland annat läsa kommentarer om att det är enkelt att ge dem några piller ihop med något godis. Dels även att de äckliga fanskapen har koll på att de skall hålla koll på stona och vänta till de brunstar.

För övrigt får man väl säga att hästarna i flera fall genom åren varit extremt duktiga på att skada sig i speciella områden och inte i andra inom en kort tidsperiod ungefär som det nu är i Dalarna.
Var ju en lika tät serie för några år sedan i ett område i skåne där flera hästar hittades med helt uppskurna bukar ganska osannolikt att flera hästar inom en kort tidsperiod lyckas med något så ovanligt att de skär upp hela buken med ett rakt snitt dessutom i samma område.

Och varför slutar hästarna i området att skada sig själva för att det sätts in hårdare bevakning ?

För att inte tala om att det hittats ston med alla fyra benen ihopbundna har de gjort detta själv också ? I andra fall har det ju även synts märken som mkt väl kan komma från rep som skavt.

Många skador är säkerligen självförvållade men tyvärr är det med all säkerhet så att delar av dem är det inte. Det är bara att snoka runt på internet så inser man hur många sjuka djävlar det går omkring på jorden.
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Kan bara hålla med! Jag vet inte vad jag tycker om dessa veterinärer. den ena brukar behandla hästarna i stallet jag står i men ag skulle inte ens ta honom med en tång. :crazy:
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jag tror tyvärr att denna artikel kan trigga igång ännu fler förövare. Veterinärerna gör bara bort sig. Nu tror kanske förövarna att de kommer undan med allt för det existerar ju inte... ?
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jag tror att 99% är självförvållat. Men det som jag reagerade på, och som någon redan nämnt. Stoet Silver var ett ganska självklart fall att hon blev utnyttjad, det hittades t.o.m. sperma från mannen som gjorde det. Veterinärerna i artikeln säger att dom inte känner till något fall i Sverige med nån sexuellt störd person som har kunnat bindas till ett brott. Men när det finns ett sånt "känt" fall som Silver där en person blivit dömt, och veterinärerna säger att dom inte känner till det gör artikeln lite mindre trovärdig.

Precis vad jag tänkte!
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Såg att länken inte fungerar längre. har väl blivit överbelastad eller något ;)
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jag är beredd att hålla med veterinärerna. Jag har själ sett vad en häst kunde tillfoga en annan...och veterinären trodde knappt på mig när jag sa att dessa snitt åsamkats av en häst.
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Fast i artikeln talas det ju om fallen på sommarbetena! Silver var i sitt stall i sin box. Måste ju vara otroligt mycket lättare att skada en häst inomhus än ute.

Håller med lill-sis, hästar är otroliga på att skada sig själva utomhus o många ggr är såren som knivskurna men ändå gjorda på pinnar mm.
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Jobbar ju nära en veterinär och även denna är väldigt skeptisk till att det handlar om annat än rena olyckor.

Det har blivit någon slags hysteri just nu, när alla hästar med misstänkta skador sägs ha blivit skurna. Hästar som skadar sig mitt på dagen, i byar där ingen sett några "främmande" fordon/personer.

Visst händer det, men knappast i den utsträckning som det skrivs om nu!

Har hittills inte sett några bevis på att någon av hästarna varit drogade (?) och att lyckas skära en häst i baken i annat fall... Nää, skulle inte tro det....
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Det har blivit någon slags hysteri just nu, när alla hästar med misstänkta skador sägs ha blivit skurna. Hästar som skadar sig mitt på dagen, i byar där ingen sett några "främmande" fordon/personer.

Nej precis, den senaste i Dalarna skulle ha inträffat mitt på dan under en timmes tid och i en inte helt folktom by.
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

Undra hur stoet i örkelljunga själv har lyckats snyggt och prydligt med raka snitt skära bort hela sitt underliv och sen avlägsna det från platsen.

Eller hästen som togs upp på efterlyst som uppenbart stått bunden i en stolpe i lösdriften med tanke på var blodpölen fanns vilken var placerad mitt i lösdriften på helt fri yta. Den hade dessutom snittet så djupt in att det skadat ischiasnerven, skulle en annan häst stoppat in benet i den ?

Läser man på vissa tvivelaktiga forum på nätet där det bland annat diskuteras om att ha sex med hästar så kan man bland annat läsa kommentarer om att det är enkelt att ge dem några piller ihop med något godis. Dels även att de äckliga fanskapen har koll på att de skall hålla koll på stona och vänta till de brunstar.

För övrigt får man väl säga att hästarna i flera fall genom åren varit extremt duktiga på att skada sig i speciella områden och inte i andra inom en kort tidsperiod ungefär som det nu är i Dalarna.
Var ju en lika tät serie för några år sedan i ett område i skåne där flera hästar hittades med helt uppskurna bukar ganska osannolikt att flera hästar inom en kort tidsperiod lyckas med något så ovanligt att de skär upp hela buken med ett rakt snitt dessutom i samma område.

Och varför slutar hästarna i området att skada sig själva för att det sätts in hårdare bevakning ?

För att inte tala om att det hittats ston med alla fyra benen ihopbundna har de gjort detta själv också ? I andra fall har det ju även synts märken som mkt väl kan komma från rep som skavt.

Många skador är säkerligen självförvållade men tyvärr är det med all säkerhet så att delar av dem är det inte. Det är bara att snoka runt på internet så inser man hur många sjuka djävlar det går omkring på jorden.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

*kl*
Visst är det säkert så att många skador inte beror på mänsklig närvaro.Och stämningen fasas upp på ont och gott.

Men en sak har de 3 veterinärerna i DN fel om...
För faktum är ...Det finns 4 kända fall i Sverige där personer DÖMTS. 2st på 90-talet och 1st på 80-talet och sen fallet med Silver då. Samtliga fall berör hästar och antalet hästar är fler än fyra bör kanske tilläggas .
 
Sv: Veterinärer ställer sig kritiska till varningarna

*KL*

Tråden finns ju redan under nyheter, så det känns ju som om diskussionen bör fortsätta där. Därför stängs den här tråden.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 657
Senast: tanten
·
Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
525
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 093
Senast: MJLee
·
  • Artikel
Hästnyheter En man är skäligen misstänkt för tidelag efter att ha ertappats inne i en hästbox i ett stall i Rättviks kommun, rapporterar...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp