Bukefalos 28 år!

Vett och etikett i sociala medier

Jag fick påpekat för mig att jag la upp för mycket bilder på mina hundar...av en vän som aldrig varit så aktiv som nu, när hen fått barn och bara lägger upp bilder på sitt barn. Det är visst mer ok än bilder på mina hundar. Eh va? Också tänkte jag i mitt stilla sinne men avfölj mig då, vill man inte se mina hundar så äre ju enkelt att inte följa eller unfrienda liksom :p Ibland tänker jag att jag kanske inte borde lägga upp bilder på hundarna alls men jag vill ju själv se bilder på folks hundar (och katter och hästar) så varför inte liksom.

i övrigt håller jag med om att det är störigt med par som typ "pratar" offentligt på fb. Fattar icke.
Sluta inte :). De är fiiina
 
@bollen__ ang. för många bilder på hundar. Jag tror att det är omöjligt att tillfredsställa alla, det får väl avfölja i så fall? Jag har fått höra att jag lägger upp för mycket träningsbilder. Jaha? Det är min största hobby så det är väl inte så konstigt. En annan lägger upp bilder på sin rabatt. Man lägger ju upp saker från ens eget liv, ointressant eller inte för andra.
 
Jag vet allt om kollektivtrafiken mellan Malmö och Kävlinge, inte en problemdag (och de är många) går mig förbi. Jag kan inte riktigt blocka min systers uppdateringar, de är harmlösa, men mycket tråkiga i längden. Jag antar ingen är direkt intresserad det har pågått något år. Hon är normalintelligent så hon borde liksom fatta att man tröttnar.
 
Det här med att vräka ut sitt dåliga mående i sociala medier. Förut hade jag väldigt svårt för det, jag uppfattade dessa personer som oerhört negativa och tyckte dessutom att det var privat information. Jag kunde läsa att personer hade ångest, ville dö, ingenting känns bra, hatar livet osv. Jag tyckte rent utsagt att det var barnsligt att hålla på så, tills jag lärde mig att det var vissa människors enda livlina. Lider man av svår psykisk ohälsa eller svår psykisk sjukdom så kan det vara ett sätt att dämpa ångesten att bara få säga det. När man sitter där och det känns som att huden skaver och man får ingen luft och rummet blir mindre.. att bara få kasta ut en livlina då till vem som helst som ser det kan vara avgörande i den situationen. Det kan ta udden av den värsta ångesten. Jag fick det berättat för mig att det kunde fungera såhär för några år sedan, och jag accepterade det även om jag såklart inte förstod det fullt ut. När jag sedan trillade ner i mitt eget svarta hål och kunde ha legat ensam i fosterställning på soffan i flera dagar så började det tillslut skrika även inom mig. Kan ingen bara se mig? Kan ingen bara skriva till mig? Minsta tecken på att någon kunde se mig i mitt lidande kunde göra all skillnad i världen, ärligt talat. Nu skrev jag aldrig något, men förstod plötsligt behovet till fullo.

Ja, det skaver att läsa. Man vrider sig lite framför datorn och undrar varför den här personen alltid ska skriva att hen inte orkar mer det är ju så obekvämt att läsa. Det är ju så negativt, så destruktivt och privat. Men hur mycket det än skaver för dig och bryter mot all social vett och etikett så kan det vara bra att komma ihåg att det kan vara personens enda livlina just då. Skriv ett litet hjärta.
:bow:
Jag skulle vilja påstå att det rentav är viktigt att folk skriver sånt i övrigt också. Dels pga dagens press på att allt ska vara så jävla perfekt jämt, dels för att belysa, synliggöra och normalisera psykisk ohälsa. Även om det inte är poängen med såna inlägg så är det ju dit det leder och det är skitbra.
 
:bow:
Jag skulle vilja påstå att det rentav är viktigt att folk skriver sånt i övrigt också. Dels pga dagens press på att allt ska vara så jävla perfekt jämt, dels för att belysa, synliggöra och normalisera psykisk ohälsa. Även om det inte är poängen med såna inlägg så är det ju dit det leder och det är skitbra.

Så är det verkligen! Det är liksom så livet ser ut för vissa, och vi andra fullt friska ska veta att det är en tunn is mellan livet nu och att hamna där själva.
 
Blir sjukt irriterad på de som stör sig på att jag mest lägger upp hästbilder. :cautious:
Skit ner dig liksom, och avfölj! De är nog 1% av mina FB vänner som inte är häst eller djurmänniskor.
Tycker det borde både vara vett och etikett att hålla osympatiska åsikter för sig själv.

Har också haft en förkärlek för käcka citatet eller fina sångtexter. *ryser*

Offentliga kärleksförklaring, jo det kan göras gulligt, på typ en födelsedag. Men dessa "du betyder allt för mig älsk" för att alla ska se det. Men det är kanske istället för att rista in intialerna nånstans?

Offentliga bråk och kryptiska meddelanden. Kom ibland tycka om att gotta mig i andras problem, men när man inte ens skriver ut vad det gäller. :rage:

Offentliga buke- bråk, ska man skratta eller gråta? Och att vuxna människor tvunget måste ha sista ordet... :angel:
 
Har en som 3-4 gånger i veckan lägger upp träningsbilder. Fredagsöl på puben vintertid samt fredagsöl i sommarstugan vid säsong. I åratal.
 
Jag vill gärna tro att min feed på facebook är ganska varierad. Men jag misstänker att det mest är "delad skåpmat", dvs gamla eller andras citat blandat med lite gnäll, några hästbilder och tja, nåt annat...
Mina barn är med på bild ibland, men inga förnedrande bilder utan mest tillsammans med hästarna eller någon annan aktivitet.
 
Det här med att vräka ut sitt dåliga mående i sociala medier. Förut hade jag väldigt svårt för det, jag uppfattade dessa personer som oerhört negativa och tyckte dessutom att det var privat information. Jag kunde läsa att personer hade ångest, ville dö, ingenting känns bra, hatar livet osv. Jag tyckte rent utsagt att det var barnsligt att hålla på så, tills jag lärde mig att det var vissa människors enda livlina. Lider man av svår psykisk ohälsa eller svår psykisk sjukdom så kan det vara ett sätt att dämpa ångesten att bara få säga det. När man sitter där och det känns som att huden skaver och man får ingen luft och rummet blir mindre.. att bara få kasta ut en livlina då till vem som helst som ser det kan vara avgörande i den situationen. Det kan ta udden av den värsta ångesten. Jag fick det berättat för mig att det kunde fungera såhär för några år sedan, och jag accepterade det även om jag såklart inte förstod det fullt ut. När jag sedan trillade ner i mitt eget svarta hål och kunde ha legat ensam i fosterställning på soffan i flera dagar så började det tillslut skrika även inom mig. Kan ingen bara se mig? Kan ingen bara skriva till mig? Minsta tecken på att någon kunde se mig i mitt lidande kunde göra all skillnad i världen, ärligt talat. Nu skrev jag aldrig något, men förstod plötsligt behovet till fullo.

Ja, det skaver att läsa. Man vrider sig lite framför datorn och undrar varför den här personen alltid ska skriva att hen inte orkar mer det är ju så obekvämt att läsa. Det är ju så negativt, så destruktivt och privat. Men hur mycket det än skaver för dig och bryter mot all social vett och etikett så kan det vara bra att komma ihåg att det kan vara personens enda livlina just då. Skriv ett litet hjärta.

Oj! Visserligen är det nog omöjligt att sätta sig in i hur det är att leva med psykisk ohälsa om en inte själv varit med om det. Jag skriver inte öppet om min psykiska ohälsa för att det är "min enda livlina". Jag gör det för att få bort tabut kring psykisk ohälsa. Sen är det ju såklart skönt att skriva av sig.

Jag har aldrig sett det som något negativt eller privat att skriva om psykisk ohälsa. Snarare tvärt om :)
 
Offentliga bråk och kryptiska meddelanden. Kom ibland tycka om att gotta mig i andras problem, men när man inte ens skriver ut vad det gäller. :rage:

Offentliga buke- bråk, ska man skratta eller gråta? Och att vuxna människor tvunget måste ha sista ordet... :angel:

På tal om offentligt bråk och kryptiska meddelanden... det här om något är väl något att störa sig på? Varför behöva ge en kryptisk men rätt uppenbar pik till ”någon/några” om något i stil med detta? Det är bara så löjligt lågt oavsett tycker jag.
 
Eftersom det här ämnet dyker upp hipp som happ i diverse diskussioner så är jag nyfiken på vad ni tycker. "Uj uj uj vad hen skryter i sociala medier", "Men vem bryyyyyr sig om att du ska gå och handla mjölk?", "Ehrm.. det där är väl lite privat att skriva?", "Hoppsan hejsan här var det mycket hud!" Ni känner säkert igen kommentarerna, och åsikterna tycks vara lika många som användarna. Personligen är jag väl av åsikten att om du stör dig - sluta följa. Det är ju trots allt personliga konton och individens fria vilja att dela med sig av vad hen känner för, inom lagliga ramar, och du är inte tvingad att följa. Men med det sagt så kan man ju ändå få tycka att vissa är ute och slirar lite utanför de sociala mediernas vett och etikett.

Observera att trådens prefix är lek och tjatter så vi behöver ju inte vara gravallvarliga här. Vilka "regler" på sociala medier följer ni, och vad tycker ni är vanliga hej-kom-och-hjälp-mig?

Jag är väl noga med att inte skriva om andra, jag försöker hålla god ton och jag väljer ganska ofta att inte vara så jätteprivat. Men jag postar vad jag känner kan vara givande för mig och kan ibland vara mer privat än jag har behov av själv för att jag tror det kan hjälpa någon annan.

Jag stör mig sällan på vad andra postar. Det är ju lätt att scrolla förbi, inte gå in på deras sidor/kanaler etc. Och om folk gör saker som bara påverkar dem själva negativt är det väl deras problem.

Men just när folk tar gräl via nätet eller när man skriver detaljerat om "vissa människor på mitt jobb/stall/whatever är ju så elaka/korkade/whatever" känner jag rätt starkt "nääääe, bara gör inte så!".
Inte sällan är ju de några som antingen kommer läsa det alt få höra om det från andra. Känns så mellanstadie.

Sen blir jag faktiskt lite ledsen av alla photoshopade/filter-bilder som många unga jämför sig med idag. Jag skulle bli glad om fler visade riktiga livet både i form av ofixade bilder och att man vågade visa ngt som inte var tillrättalagt sas.
 
Nä alltså när en nära anhörig till mig gick bort för några år sedan var det folk som la upp massa bilder från begravningen - även jag var med i bild på ett par stycken. Då lackade jag ordentligt och sa ifrån att de i alla fall skulle ta ner bilderna på mig men att det inte kändes okej att ha min anhörigs begravning på sociala medier över huvud taget. Hen hade verkligen inte velat det.

När jag går sönder på insidan av sorg vill jag inte se min sorg på facebook.

Men vad i helvete?! Hade jag sett något i den stilen från min fars begravning (speciellt med tanke på att jag och särbon satt längst fram) hade jag varit totalt skogstokig.

Min fars begravning är inbränd i min hjärna, jag behöver inga bilder för att komma ihåg den...
 
Efter att ha läst den här tråden är jag (återigen) glad att jag inte har Facebook.

Jag är väldigt restriktiv med vad jag lägger upp på internet. Instagram har jag och tycker man sten, katter, mat och trädgård är tråkigt bör man inte följa mig :D Det finns någon enstaka selfie/bild på mig men jag är rätt allergisk mot att vara på bild så det blir inte många sådana.

Särbon går under särbon eftersom han inte vill figurera online. Därav inga bilder på honom heller. Jag skulle aldrig lägga upp en bild på någon om hen inte är ok med det. Jag mår också illa av när folk lägger upp förnedrande/nakna bilder på barn. Det är vidrigt gränslöst och deras barn kommer nog inte att bli så glada när de inser vilken integritetskränkning föräldrarna gjort.

Jag håller vissa saker privata, jag ser ingen anledning till att fläka ut dem online. Jag skulle aldrig ta ett gräl med särbon via sociala medier, det verkar ju helt rubbat. Det har hänt att vi tagit det via Skype men det är ju pga särboskapet :angel: :p
 
Det jag är absolut allergisk mot är inlägg i stil med "Åh, idag är jag jätteledsen!" och när någon frågar varför blir svaret "Näää, det kan jag inte säga!". Vafan. Skriv inget alls i så fall? Jag blir också tokig på de som ska lyfta sina privata gräl ut till allmän beskådan, precis som det @mandalaki nämnde.
Även jag är drabbad av en sådan, det kommer ett "jaha, nu har man varit elak igen" och liknande men ingen förklaring.

Samma människa lägger ut olyckor titt som tätt och Missing people bara MÅSTE delas oavsett vad det gäller och slutet på ett sånt skov blir alltid bortsprungna katter från Ystad till Haparanda med ett "men kisse då". :banghead:
Sen brukar han lugna ner sig tills nästa gång och det går c:a en månad mellan varven, vadå "förutsägbar"? :wtf:
Jag har blockat hans flöde,,,,,,orkar bara inte med gnället. :yuck: Till och med hans bror kallar honom för gnäll-Xxxxx.

Jag orkar inte med negativa människor på nätet när dom inte är det IRL, jag fattar liksom inte grejen riktigt.
 
Men vad i helvete?! Hade jag sett något i den stilen från min fars begravning (speciellt med tanke på att jag och särbon satt längst fram) hade jag varit totalt skogstokig.

Min fars begravning är inbränd i min hjärna, jag behöver inga bilder för att komma ihåg den...
Den jag nyss skrev om lägger ut bilder på mammans gravsten med ett "du fattas" och liknande så fort dom varit där, varför då liksom? Jag kallar sånt sjukligt beteende.
 
Den jag nyss skrev om lägger ut bilder på mammans gravsten med ett "du fattas" och liknande så fort dom varit där, varför då liksom? Jag kallar sånt sjukligt beteende.

Tja, att lägga ut den typen av bilder har jag inte problem med även om det kanske blir lite märkligt att göra det varje gång (jag har lagt ut bilder från minneslunden vid Allhelgona, mycket för mina släktingar som inte kan åka dit så ofta). Den typen av bilder är ju mer anonyma. Det går liksom inte att jämföra med att lägga ut bilder på sörjande människor på en begravning.
 
Tja, att lägga ut den typen av bilder har jag inte problem med även om det kanske blir lite märkligt att göra det varje gång (jag har lagt ut bilder från minneslunden vid Allhelgona, mycket för mina släktingar som inte kan åka dit så ofta). Den typen av bilder är ju mer anonyma. Det går liksom inte att jämföra med att lägga ut bilder på sörjande människor på en begravning.
Nej förvisso inte men här handlar det bara om gnäll och "å vad synd det är om mig", dessutom är det flera generationer som finns i graven och på gravstenen och han har fejjanvänner från när och fjärran. Jag tycker faktiskt det är lite på gränsen.
 
Mitt flöde är btw rätt sanerat på dylikt. Är det nån som är urjobbig (typ ber mig börja spela Farmville) så avföljer jag deras inlägg eller tar bort dem. Men jag har relativt få dylika och älskar filter. Jag har ett jobb-filter så ingen jag jobbar med ser mina inlägg generellt. Sen blir det mycket barn och djur, de är ju en stor del av mitt liv. Snart är det återgång till jobb, då blir det mindre av allt.
 
Jag är rätt dålig på FB och social medier. Tycker att det är tråkigt att sitta framför dator när jag är ledig. Men något som jag inte tycker om är när det är en oartig otrevlig ton i sociala medier. Det skadar mer än man tror. Var emot andra som du vill bli behandlad själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp