Bukefalos 28 år!

Vett och etikett i sociala medier

Värre än nakna bebisar?
Just nakna bebisar kan väl jag tycka är relativt harmlöst? Man behöver ju inte ta bilder när de är som mest blottade, men en bild på en nyfödd bebis med förälder/föräldrar har jag svårt att se som olämpligt även om man inte täcker över ungen.

Bild på en död människa ser jag som extremt mycket värre i så fall, en sån lägger man bara helt enkelt inte ut.
 
Fast det kan ju ganska lätt göra någon annan anhörig illa till mods att nån lägger upp bilder från en begravning som dessutom försvarar det med att "det är så jag sörjer". Typiskt dum och smaklös grej att göra.
Då får väl de göra upp sinsemellan, tycker inte utomstående ska komma med pekpinnen vad man får och inte får lägga upp. Varje enskild person har sitt ansvar för vad de lägger upp och inte lägger upp.
 
Jag tycker att det etikettsbrott att tvätta privat byk offentligt, bland folk som kommenterar utan att fatta vad det handlar om. För ett tag sedan skrev någon typ "Jag blir så besviken på folk som lånar ens saker och sedan hittar man dem trasiga :cry::cry::cry:"

Hen fick förstås medhåll - tills nån dök upp med "menar du din sopborste? Jag hade ju tänkt laga den." Så käbblade de lite och sedan tog lånaren bort sina inlägg, jag antar att hen avslutade vänskapen också. För en skitsak som de lätt borde kunnat ta privat.

Jag har en sån som gnäller öppet på sin partner, kan låta ungefär: "Tänk om folk kunde vara lite mer tacksamma för allt man gör här hemma" "Helt otroligt att vissa anser att det är viktigare med en ny handväska än att fixa bromsar på bilen" "Att få gå ner i garaget och skruva klart bilen och njuta av en kall öl på fredagen efter en lång arbetsvecka är tydligen förbjudet" "Vissa vet tydligen inte vart torkställningen står, tvättat om maskinen för tredje gången på raken idag"

Sen gärna ett "Känner sig less" ovanför.
:meh:

Oftast kontrar partnern med något sen uppstår ett öppet bråk. Jag är lite delad där, halva mig vill bara avfölja, medans andra halvan vill fram med popcorn. :o:p:angel:
 
Jag har en sån som gnäller öppet på sin partner, kan låta ungefär: "Tänk om folk kunde vara lite mer tacksamma för allt man gör här hemma" "Helt otroligt att vissa anser att det är viktigare med en ny handväska än att fixa bromsar på bilen" "Att få gå ner i garaget och skruva klart bilen och njuta av en kall öl på fredagen efter en lång arbetsvecka är tydligen förbjudet" "Vissa vet tydligen inte vart torkställningen står, tvättat om maskinen för tredje gången på raken idag"

Sen gärna ett "Känner sig less" ovanför.
:meh:

Oftast kontrar partnern med något sen uppstår ett öppet bråk. Jag är lite delad där, halva mig vill bara avfölja, medans andra halvan vill fram med popcorn. :o:p:angel:

Hahaha varför tvättar man om tvätten tre gånger?
 
Ja, varje enskild person har ansvar för att inte hipp som happ lägga upp typiskt känsliga saker utan att kolla om det är okej med andra inblandade.
Det beror på, är det en bild med andra människor ja då bör man fråga de andra som är på bild först, är det en bild på ett par blommor, så är det rätt intetsägande om personerna som var med. Sett några sådana bilder på begravningsblommor, med någon kort text "du är saknad xxx, vila i frid". De inläggen tror jag inte direkt har något med hur de sörjer att göra, mer något de vill dela med sig av.
 
Just nakna bebisar kan väl jag tycka är relativt harmlöst? Man behöver ju inte ta bilder när de är som mest blottade, men en bild på en nyfödd bebis med förälder/föräldrar har jag svårt att se som olämpligt även om man inte täcker över ungen.

Bild på en död människa ser jag som extremt mycket värre i så fall, en sån lägger man bara helt enkelt inte ut.
Hört talas om pedofiler? De är förmodligen vanligare än nekrofiler.
 
Hahaha varför tvättar man om tvätten tre gånger?

Ja, hen tänkte väll att sambon skulle hänga om denna tvättade, men istället för att då säga till sambon att "du, jag har lagt i en tvätt, kan du hänga den sen?" så blev den aldrig hängd och panik uppstod att det börjat lukta unket. Alternativt att vilja ha nått att gnälla på... :p
Lättare att slå igång Facebook och skriva ut det öppet än att prata/skicka sms/skriva lapp till sambon...:cautious:
 
Senast ändrad:
Ser framför mig hur han passivt aggressivt startar om tvättprogrammet för att tvätten legat där i TIO MINUTER :D

:rofl::rofl::rofl:

"Nu jävlar ska jag tvätta om tvättjäveln igen, sen hoppas jag att sambon inte hänger den så jag måste tvätta den igen, och efter tredje gången, då, DÅ ska jag gnälla om det på Facebook så hen får skämmas ORDENTLIGT! :laugh::laugh::laugh:. Det blir ett bra straff för att jag inte fick knäppa en kall i garaget! :up:"
 
Jag har fått för mig att begravningsbilder är ett ganska amerikanskt fenomen, kan det stämma tro?

Personligen hatar jag det, även om det bara är en kista och blommor. Mest för att jag drar kopplingar till när min morfar låg döende och ena syrran spenderade all tid på sjukhuset åt att babbla om sin jävla dator och sina jävla spel medan en annan var helt förstörd. En del kan verkligen prioritera :meh:
 
:rofl::rofl::rofl:

"Nu jävlar ska jag tvätta om tvättjäveln igen, sen hoppas jag att sambon inte hänger den så jag måste tvätta den igen, och efter tredje gången, då, DÅ ska jag gnälla om det på Facebook så hen får skämmas ORDENTLIGT! :laugh::laugh::laugh:. Det blir ett bra straff för att jag inte fick knäppa en kall i garaget! :up:"

Haha alltså jag är helt fascinerad! Tvättat om tre gånger dvs totalt fyra tvättar. Är det 40 grader borde det ta ca 40-45 min per tvätt. Alltså minst 3 timmar har han hållt på Hahaha :D

Han kunde knäppt en kall medan han hängde tvätt ju!
 
Haha alltså jag är helt fascinerad! Tvättat om tre gånger dvs totalt fyra tvättar. Är det 40 grader borde det ta ca 40-45 min per tvätt. Alltså minst 3 timmar har han hållt på Hahaha :D

Han kunde knäppt en kall medan han hängde tvätt ju!

:rofl::rofl::rofl:

Alltså jag kan glömma min tvätt i maskinen, ett dygn är inga problem alls, då behöver jag inte ens lukta på den, efter 2 dygn så får jag använda näsan, men brukar inte lukta nått konstigt alls mer än tvättmedel. Först på dygn 3 börjar det bli tal om att tvätta om den. :angel:
 
Som sagt så är personen tråkig och bara kör privata saker som känns för privata då avföljer jag. Fattar inte hur man kan plöja igenom sitt flöde när man följer så många. Särskilt som jag inte är inne på FB särskilt ofta. Vill jag 'gnälla av mig' så använder jag fora som Buke eller liknande. Då vet jag att de som läser tråden vet vad de ger sig in på och jag kan frossa i att vara personlig och irrelevant!

Problemet med tex FB är att det sköljer över en som ett vattenfall och man kan inte särskilja på vad man vill ha information om och inte. Tråkigt nog finns det inte en knapp där man kan välja att ja, jag vill se alla inlägg med länkar till NYT om Syrien, nej jag vill inte se inlägg om hur många gånger det tvättas.
 
Om jag ser till mig själv, min FB består mest av jätteroliga (i mitt tycke då...:p) saker/klipp, varpå senaste med Mia Skäringer illustrerar porrfilm. Så grymt bra klipp för er som missat! :up: Dock så vet jag att en del tagit bort mig som vän eftersom jag tydligen är så omogen... :angel: Är ganska fräck och har väll kanske inte så många gränser. Absolut inget olagligt, eller död eller sånt, men kiss, bajs, snopp och sex är ju bara jättekul i många memes/klipp. :banana:

Lägger inte upp något så ofta dock, men trillar jag över något hysteriskt roligt så måste jag ju bara dela! Ägnar annars alldeles för mycket tid till att tagga min bästa vän i sjukt roliga memes och hon mig. Brukar även vilja lyfta fram psykisk ohälsa. Dels för att INGEN ska skämmas över det, och jag hoppas (och tror!) att ju mer det syns, ju fler vågar prata om det, och dels för att visa att jag alltid finns där! Det spelar ingen roll om det är nån jag träffat på en fest en gång, eller nån jag känt sen jag var 3 år gammal, jag vill att dom ska veta att jag finns där, när som helst på dygnet.

Sen nån bild på hunden i bland och lite "god jul" och sånt skit. :D

På insta så är det mest på hunden. Jag har öppen insta så där är jag lite mer städad. :angel:
 
Senast ändrad:
Åhh det där med att gräla öppet på sociala medier :banghead:

Ett par som jag känner/är bekant med skrev riktigt elaka kommentarer på sina egna fb men uppenbart att de skrev om varandra och de svarade alltid på varandras kommentarer. Det höll på i 2-3 månader, nåt inlägg i veckan åtminstone, från nån av dom...

Tills en dag då den ena parten dyker upp här, 4 dagar efter senaste skämskudde-öppna fb-diskussionen och berättar stolt och glad att han ska bli pappa. Gissa vem mamman är? O_o:banghead:
 
Det här med att vräka ut sitt dåliga mående i sociala medier. Förut hade jag väldigt svårt för det, jag uppfattade dessa personer som oerhört negativa och tyckte dessutom att det var privat information. Jag kunde läsa att personer hade ångest, ville dö, ingenting känns bra, hatar livet osv. Jag tyckte rent utsagt att det var barnsligt att hålla på så, tills jag lärde mig att det var vissa människors enda livlina. Lider man av svår psykisk ohälsa eller svår psykisk sjukdom så kan det vara ett sätt att dämpa ångesten att bara få säga det. När man sitter där och det känns som att huden skaver och man får ingen luft och rummet blir mindre.. att bara få kasta ut en livlina då till vem som helst som ser det kan vara avgörande i den situationen. Det kan ta udden av den värsta ångesten. Jag fick det berättat för mig att det kunde fungera såhär för några år sedan, och jag accepterade det även om jag såklart inte förstod det fullt ut. När jag sedan trillade ner i mitt eget svarta hål och kunde ha legat ensam i fosterställning på soffan i flera dagar så började det tillslut skrika även inom mig. Kan ingen bara se mig? Kan ingen bara skriva till mig? Minsta tecken på att någon kunde se mig i mitt lidande kunde göra all skillnad i världen, ärligt talat. Nu skrev jag aldrig något, men förstod plötsligt behovet till fullo.

Ja, det skaver att läsa. Man vrider sig lite framför datorn och undrar varför den här personen alltid ska skriva att hen inte orkar mer det är ju så obekvämt att läsa. Det är ju så negativt, så destruktivt och privat. Men hur mycket det än skaver för dig och bryter mot all social vett och etikett så kan det vara bra att komma ihåg att det kan vara personens enda livlina just då. Skriv ett litet hjärta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp