Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man bastar?

MM

Trådstartare
Jag hamnade i en lustig situation när jag bastade förra veckan och tänkte fråga hur ni gör när ni bastar?
Sitter/ligger ni ner? Handduk som skyler hela kroppen eller sitter ni på den?
Vad är brukligt?

Jag själv kan ligga ner på handduken om det bara är jag och nån mer där inne, beroende på bastuns storlek. Är vi fler så sitter jag på handduken så alla får plats. Jag brukar alltid lägga mig så min ben kommer mot en vägg så behöver ingen ha mitt kön mitt framför sig om de kommer och sätter sig.
Jag blev lite häpen förra veckan då en kvinna kom in och la sig nästan bredvid mig med könet mot mig och sen började utföra yogarörelser med benen brett isär, upp och ner och ja, lite alla möjliga rörelser. Det kändes lite obekvämt att sitta där. Men det kanske är fullt normalt och jag som är överkänslig. Det kändes dock som hon borde befunnit sig på en ett yogapass och inte i bastun en meter från mig :p

Så, hur gör ni och har ni varit med om nån lustig händelse i ert tycke?
 
Jag hamnade i en lustig situation när jag bastade förra veckan och tänkte fråga hur ni gör när ni bastar?
Sitter/ligger ni ner? Handduk som skyler hela kroppen eller sitter ni på den?
Vad är brukligt?

Jag själv kan ligga ner på handduken om det bara är jag och nån mer där inne, beroende på bastuns storlek. Är vi fler så sitter jag på handduken så alla får plats. Jag brukar alltid lägga mig så min ben kommer mot en vägg så behöver ingen ha mitt kön mitt framför sig om de kommer och sätter sig.
Jag blev lite häpen förra veckan då en kvinna kom in och la sig nästan bredvid mig med könet mot mig och sen började utföra yogarörelser med benen brett isär, upp och ner och ja, lite alla möjliga rörelser. Det kändes lite obekvämt att sitta där. Men det kanske är fullt normalt och jag som är överkänslig. Det kändes dock som hon borde befunnit sig på en ett yogapass och inte i bastun en meter från mig :p

Så, hur gör ni och har ni varit med om nån lustig händelse i ert tycke?
:crazy:
Nej det där tycker jag är över gränsen.
Sen menade hon säkert inget illa men lite respekt för andra måste man ha.
 
Jag hamnade i en lustig situation när jag bastade förra veckan och tänkte fråga hur ni gör när ni bastar?
Sitter/ligger ni ner? Handduk som skyler hela kroppen eller sitter ni på den?
Vad är brukligt?

Jag själv kan ligga ner på handduken om det bara är jag och nån mer där inne, beroende på bastuns storlek. Är vi fler så sitter jag på handduken så alla får plats. Jag brukar alltid lägga mig så min ben kommer mot en vägg så behöver ingen ha mitt kön mitt framför sig om de kommer och sätter sig.
Jag blev lite häpen förra veckan då en kvinna kom in och la sig nästan bredvid mig med könet mot mig och sen började utföra yogarörelser med benen brett isär, upp och ner och ja, lite alla möjliga rörelser. Det kändes lite obekvämt att sitta där. Men det kanske är fullt normalt och jag som är överkänslig. Det kändes dock som hon borde befunnit sig på en ett yogapass och inte i bastun en meter från mig :p

Så, hur gör ni och har ni varit med om nån lustig händelse i ert tycke?
Jag sitter, inlindad i ett badlakan. Tycker inte att det är okej att göra som yogatanten gjorde, respektlöst.

En gång när jag var på badhuset så var det en kvinna som rakade sig mellan benen i den gemensamma duschen, inte fräscht.
 
En gång för många år sedan var jag i en gemensam bastu på ett badhus där det tydligt stod att man skulle ha handduk att skyla sig med. Men det var ändå en man som inte gjorde det utan la sig på bänken på rygg med ståndet i vädret. :meh:
Men jag såg att andra gick och sa till personalen.
 
Skyla sig i en bastu har jag nog aldrig gjort. Handduken ligger/sitter man på.
När jag var ung och var på kursgårdar med bara ett duschrum och en bastu så duschade och bastade alla utan bekymmer, allt annat hade blilvit för bökigt. Skulle vi ha separata tider skulle det bli alldeles för stor tidsåtgång.

Är jag i en offentlig bastu så lägger jag mig inte med könet mot andra. Är det flera i bastun sitter jag upp. Fast skönast är att ligga och slappa. (jag saknar min bastu :arghh::arghh::arghh: )
 
Jag sitter på handduken men skyler mig inte.

Det är ju en speciell situation att sitta naken ihop med främmande människor, man måste visa respekt för varandra och inte vara för närgången eller gränslös. Som TS beskriver att den andra kvinnan gjort tycker jag är långt över gränsen, att trycka upp sitt underliv mot grannen tycker jag är respektlöst.
 
Gemensam bastu på tex badhus har jag handduk runt mig.

Med vänner eller släkt då skyler jag mig inte eller sitter på någon handduk.

Är jag ensam i bastun så lägger jag mig gärna med benen mot väggen och med fotsulorna mot taket.
 
Jag sitter på handduken. Aldrig sett någon ligga i en offentlig bastu. Det skulle jag uppfatta som rejält ohyfsat. I min egen bastu däremot lägger jag mig gärna. Men där är jag ju garanterat ensam.
 
Oj!

Yoga i bastun/ raka benen i bastun/ligga med ståndet i vädret i bastun= över gränsen!!

Jag har bara bastat i små bastuar (stavn?) där det varit typ jag, mamma och ev en-två pers till. Då ligger jag naken på min handduk, tycker det är skönast att ligga ner. Men brukar tänka på att inte vända könet mot någon.

Bara en gång har jag bastat i en bastu för både kvinnor och män och den bastun var ute i allmänna spaet, där hade man badkläder på och satt upp på sin handduk. Alla som jag såg iaf och jag.
 
Har sett mer än tillräckligt av kvinnor som sitter på högsta hyllan och skrevar, som sitter och plockar ljumsken med pincett (ja man måste skreva rejält då), hört kvinnor som kommenterat andras kroppar och kön, regnbågskvinnor som hånglat hardcore, jag har sett transor som suttit med väl synliga stånd.

Jag går inte in på allmänna bastubad på badhus längre. På gymet är jag oftast ensam, då ligger jag på handduken på mage, skulle någon annan komma in i bastun sätter jag mig upp, på handduken eller så går jag beroende på hur personen sätter sig/agerar.
 
Är till badhuset minst två ggr i veckan och bastar alltid efter träningspasset. Jag har problem med ryggen och det funkar väldigt dåligt att sitta på lavarna i bastun, de är lite för höga och lite för breda, så jag brukar alltid ligga ner (på handduk), det är ytterst sällan som det är så mycket folk så det inte får plats att några ligger ner. Jag ligger på rygg med böjda ben för att ta så lite plats som möjligt, jag håller ju benen ihop så jag förstår inte hur någon skulle kunna se mitt kön även om jag har benen (och därmed könet) mot någon.

För det mesta tycker jag folk sköter sig i bastun/duscharna, det är väldigt sällan jag ser konstiga saker, men självklart har det hänt: En äldre dam som satt och filade fötterna i bastun, så en massa död hud föll ner på laven nedanför och hon höll på i säkert 15 minuter, även om jag blundade för att slippa se så hörde jag ju ljudet... (Torra, hårda fötter!) En annan gång var det en ung tjej som pysslade med intim-rakning i duschen, satte upp ena foten på kanten (där man kan ställa schampoo och tvål) för att kunna komma åt ordentligt överallt och vred sig ut mot de andra duscharna för att kunna se ordentligt...
Har ALDRIG sett någon hångla eller hört någon kommentera andras kroppar! Har däremot sett par hångla i pooler och bubbelpooler, det tycker jag är äckligt!
 
Är till badhuset minst två ggr i veckan och bastar alltid efter träningspasset. Jag har problem med ryggen och det funkar väldigt dåligt att sitta på lavarna i bastun, de är lite för höga och lite för breda, så jag brukar alltid ligga ner (på handduk), det är ytterst sällan som det är så mycket folk så det inte får plats att några ligger ner. Jag ligger på rygg med böjda ben för att ta så lite plats som möjligt, jag håller ju benen ihop så jag förstår inte hur någon skulle kunna se mitt kön även om jag har benen (och därmed könet) mot någon.

För det mesta tycker jag folk sköter sig i bastun/duscharna, det är väldigt sällan jag ser konstiga saker, men självklart har det hänt: En äldre dam som satt och filade fötterna i bastun, så en massa död hud föll ner på laven nedanför och hon höll på i säkert 15 minuter, även om jag blundade för att slippa se så hörde jag ju ljudet... (Torra, hårda fötter!) En annan gång var det en ung tjej som pysslade med intim-rakning i duschen, satte upp ena foten på kanten (där man kan ställa schampoo och tvål) för att kunna komma åt ordentligt överallt och vred sig ut mot de andra duscharna för att kunna se ordentligt...
Har ALDRIG sett någon hångla eller hört någon kommentera andras kroppar! Har däremot sett par hångla i pooler och bubbelpooler, det tycker jag är äckligt!
uäck.
De gånger jag sett filande av fötter så har de haft fötterna på en separat handduk och då kan jag tycka att det är helt ok. Rakning av några som helst kroppsdelar har jag inte sett.

Jag är brydd av motsatt problem. De som inte vågar duscha nakna utan har badkläderna på i duschen. Framförallt är det unga kvinnor och flickor. Uppenbarligen vågar de inte visa sig nakna för andra kvinnor. Det är sorgligt.
Det sitter tydliga anslag som visar att tvätt av underliv och under armarna ska ske innan simning. Men de vågar inte.
 
Mitt gym har bastu så jag som älskar att basta passar ofta på efter ett träningspass.
Jag är naken men sitter eller ligger på handduken. Ligger dock bara ner om jag är själv i bastun, vilket jag oftast är.
Undviker att sära på benen och tycker inte det är okej att göra annat i bastun än typ...att basta? Yoga, fila fötterna, äta mat, raka sig går fetbort.
Tycker absolut inte att man behöver skyla sig med handduk eller badkläder i bastun.
 
Sitter på handduken, Ligger på den om jag är själv

Är det bastu på spa och liknande där man har badkläder så kan jag ligga ner om det är lite folk och då bryr jag mig inte om vilket håll.

*peppar,peppar* alltid haft vettigt folk i bastun :D

Tillägg Kan massera mina fötter, händer, vader när jag är i bastun om det inte är för mycket folk eftersom när jag masserar fötterna tar lite mer plats åt sidorna
 
Sitter på handduken, Ligger på den om jag är själv

Är det bastu på spa och liknande där man har badkläder så kan jag ligga ner om det är lite folk och då bryr jag mig inte om vilket håll.

*peppar,peppar* alltid haft vettigt folk i bastun :D

Tillägg Kan massera mina fötter, händer, vader när jag är i bastun om det inte är för mycket folk eftersom när jag masserar fötterna tar lite mer plats åt sidorna
I bastun på "mitt" badhus är badkläder förbjudna. Är det ovanligt?
 
Jag hamnade i en lustig situation när jag bastade förra veckan och tänkte fråga hur ni gör när ni bastar?
Sitter/ligger ni ner? Handduk som skyler hela kroppen eller sitter ni på den?
Vad är brukligt?

Jag själv kan ligga ner på handduken om det bara är jag och nån mer där inne, beroende på bastuns storlek. Är vi fler så sitter jag på handduken så alla får plats. Jag brukar alltid lägga mig så min ben kommer mot en vägg så behöver ingen ha mitt kön mitt framför sig om de kommer och sätter sig.
Jag blev lite häpen förra veckan då en kvinna kom in och la sig nästan bredvid mig med könet mot mig och sen började utföra yogarörelser med benen brett isär, upp och ner och ja, lite alla möjliga rörelser. Det kändes lite obekvämt att sitta där. Men det kanske är fullt normalt och jag som är överkänslig. Det kändes dock som hon borde befunnit sig på en ett yogapass och inte i bastun en meter från mig :p

Så, hur gör ni och har ni varit med om nån lustig händelse i ert tycke?
Skulle nog inte påstå att det är fullt normalt att utöva yoga på en offentlig bastu bara sådär utan att fråga först om det är ok innan.

Det märkligaste jag varit med om är nog folk som sitter i en iskall bastu och så frågar jag om jag kan kasta och någon svarar nej det är bra så här.
Wtf det är en bastu liksom :crazy:!!
 
I bastun på "mitt" badhus är badkläder förbjudna. Är det ovanligt?

Ingen aning men på spa anläggningar har du ju ofta gemensamma bastun inne på själva poolområdena och där har du ju badkläder på sen har de ofta bastun i omklädningsrummen där man bara tar med sig handduk.
 
När jag var liten fanns det badtanter som såg till att det var ordning och reda och att alla tvättade sig ordentligt innan de gick i bassängen. Numera är det kameraövervakning, väktare och ibland även polis som gäller och det är inte för att kontrollera att folk tvättar sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 037
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 346
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 848
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp