Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

WBanna

Trådstartare
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Varför stänger du inte bara av signalen på apparna? Är det akut skickar man väll ändå inte ett messengermeddelande.
 
Jag hör inte av mig efter 21.30 typ (lite beroende på vem det är) eller tidigt på helgerna just eftersom jag inte vill störa.

Ett tips, det går att ställa in på ljudlöst men justera så att vissa personer kan ringa igenom. Jag tänker på ifall du vill kunna bli nådd av din mamma eller angående hästen.
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag ställer in mobilen att varken släppa fram samtal eller sms när jag behöver sova, enda samtalen som släpps fram är från de jag favoritmarkerat. Jag jobbar skift så jag begär inte att andra ska hålla reda på när jag behöver sova.
 
Jag kan skicka meddelanden närsomhelst på dygnet. Ringer när de flesta sover gör jag bara om det är akut.
Jag tar för givet att folk antingen inte har telefonen i sovrummet eller att den är på ljudlöst.

Nu skickar jag sällan saker mitt i natten, men om det skulle behövas har jag inte problem med att göra det.
 
Jag gör det bara till folk jag vet har mobilen på ljudlöst. Min kompis skickar ofta meddelande jättetidigt och jag jättesent eftersom det är så vi är vakna och det stör ingen av oss. Om jag inte är säker när folk är vakna så skickar jag inte sent osv
 
Jag tänker att man stänger av ljudet på avisering för meddelanden om man inte vill bli störd. Om något akut händer får man oftast ett telefonsamtal. Samtal kan ju också ställas in på olika stör ej inställningar, så att vissa nr går igenom alt. att samtalet går igenom efter flera påringningar.
Det är ju lite vitsen med meddelanden, att man kan skicka dem lite när som.
Jag jobbar natt och svarar på meddelanden och mail när jag har en stund över under natten.
 
Jag kan skicka meddelanden (sms, messenger) dygnet runt, lika så skicka reels på Instagram eller vad det nu kan vara. Ringer gör jag typ mellan 08/09 och 19, senare om det är akut eller typ till mamma.
Är också en sån som har noll problem att mejla folk på semester, det är liksom inte mitt ansvar att personen inte ska kolla sin inkorg eller läsa notiser. Förväntar mig dock aldrig svar förrän hen är tillbaka!
 
Jag tänker att man stänger av ljudet på avisering för meddelanden om man inte vill bli störd. Om något akut händer får man oftast ett telefonsamtal. Samtal kan ju också ställas in på olika stör ej inställningar, så att vissa nr går igenom alt. att samtalet går igenom efter flera påringningar.
Det är ju lite vitsen med meddelanden, att man kan skicka dem lite när som.
Jag jobbar natt och svarar på meddelanden och mail när jag har en stund över under natten.

Jag mailade med Kungliga Dramaten från min jobbmail vid midnatt inatt :angel: Obs det var dom som började ;)
 
Jag stänger av ljudet på kvällarna, men brukar undra över halvbekanta som skickar meddelanden sent/nattetid.
Skickar själv meddelanden sent enbart till nära vänner/familj.

Är uppvuxen med att man inte stör folk kl 21-08.
 
Jag tycker att det är ohyfsat att skicka meddelanden vid tider man inte hade ringt. Jag vill ha ljudet på på meddelanden på dagtid och jag vill kunna bli nådd vid akutfall även på natten. Och jag vill inte behöva stänga av och sätta på meddelandeljuden (sms och messenger) varje morgon och kväll.
 
Jag tycker att det är ohyfsat att skicka meddelanden vid tider man inte hade ringt. Jag vill ha ljudet på på meddelanden på dagtid och jag vill kunna bli nådd vid akutfall även på natten. Och jag vill inte behöva stänga av och sätta på meddelandeljuden (sms och messenger) varje morgon och kväll.
Jag håller med dig; jag vill inte hålla på och stänga av och sätta på ljuden på alla appar, tycker det är ett jäkla meck och så kommer jag att glömma bort att sätta på dem sen.

Angående att välja vilka som ska kunna ringa igenom så vill jag inte göra så då det kan vara någon som jag inte har numret till eller någon som jag inte känner som ringer.
 
Jag håller med dig; jag vill inte hålla på och stänga av och sätta på ljuden på alla appar, tycker det är ett jäkla meck och så kommer jag att glömma bort att sätta på dem sen.

Angående att välja vilka som ska kunna ringa igenom så vill jag inte göra så då det kan vara någon som jag inte har numret till eller någon som jag inte känner som ringer.

Ja, det kan ju t.ex. vara sjukhuset som ringer. Jag kan inte gissa vilka nummer som skulle kunna behöva nå mig akut framöver.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 362
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 905
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp