Bukefalos 28 år!

Vi med hamster

Sv: Vi med hamster

ja, det var det jag funderade på, om du ahde nått sådant, ritbord alltså. måste nog ta att skaffa det, blir så personlig sign då :D
 
Sv: Vi med hamster

Min lilla Ebony har en träklätterställning med stegar, en liten gunga och en krok där man kan hänga godsaker :d Dock klättrar hon inte på den, utan brukar sitta och mysa mellan stegarna (dom går som en triangel, snett från varje håll typ /\ ) och putta lite på gungan... :love: Sedan har dom en "TV" i plast som de tycker om, men Ebony får knappt plats där längre, hon har blivit för tjock :D Så den har Chiki fått ta över :)
 
Sv: Vi med hamster

Min lilla Ebony har en träklätterställning med stegar, en liten gunga och en krok där man kan hänga godsaker :d Dock klättrar hon inte på den, utan brukar sitta och mysa mellan stegarna (dom går som en triangel, snett från varje håll typ /\ ) och putta lite på gungan... :love: Sedan har dom en "TV" i plast som de tycker om, men Ebony får knappt plats där längre, hon har blivit för tjock :D Så den har Chiki fått ta över :)

En klätterställning hade jag också velat ha, men om jag hänger uppe i kompostgallret jag har över badkaret som skydd för att misse inte ska ta Greysan, ja dp är jag orolig över att Greysan ska ta sig ut ifall hon tar sig upp på gallret.
Men jag ska fundera över att bygga en "markstående" klätterställning till henne!
Så jag väntar med veterinären, han är så fullbokad och ifall det inte är någon fara med Greysan så vill jag inte störa i onödan.


Men jag upptäckte något tråkigt igår. Greysan har ont i sitt högra bakben :cry: , hon använde det lite, men helst inte. När hon satt så skjöt hon fram det så att hon inte använde det så mycket. Försiktig försiktig med foten också.
Jag började ringa till vet. imorse. Han är svår att få tag i, så det tog ett tag och då passade jag på att väcka Greysan för att se om det blivit bättre. Och det hade det! Hon har fortfarande ont i benet, men stödjer mer på det! Lättad matte!

Men jag har dåligt samvete, för jag tror jag vet vad som kan vara boven.
Hon har haft ett hjul, i "normalstorlek" för hamstrar. Men jag hade lovat henne att när jag får lön ska jag köpa ett större så hon slipper springa så fel med ryggen.
Så jag var iväg och köpte det näst största hjulet de hade på djuraffären (det största var så segt). Det var i måndags. Jag har mina misstankar om att hon gjort illa sig i hjulet, det är ett sådant i galler. Jag funderade så sent som redan igår eftermiddags om jag ska ta bort ena sido-röret som håller ihop ena sidan och även göra en vägg på andra sidan, just för risken att hamstern ska klämma sig. Men kanske skulle jag gjort det innan jag ens satt ner hjulet. :(
 
Sv: Vi med hamster

Badkaret ser helt underbart ut!

Kan ju slänga in lite bilder på min "Kaktus" också (Månstenens Just a Babe). Creme sö långhårig hona som jag hade 04-06 om jag minns rätt. Sen fick hon en böld vid ögat och blev dålig :(

kaktus2.jpg

kaktus006.jpg


Ang. burdiskussionen bodde hon i en stooor lyxig dunabur och var förövrigt totalt galen :p

Tänker ibland att det vore lite kul med hamster igen men nja...
 
Sv: Vi med hamster

Du laddar upp din bild på en annan sida först, tex www.photobucket.com
När du sen ska skriva ett inlägg trycker du på ikonen med ett berg och en sol ovanför textrutan och kopierar in bildens url där :)
 
Sv: Vi med hamster

Ojdå, vad synd men tur att det verkar bli bättre! Om du menar att hjulet har sånt galler med "ränder" så skulle jag nog gissa på att hon fastnat med tassen när hon sprungit :( Kanske kan vara en idé att sätta tyg runt hjulet på nåt sätt så hon inte kan glida emellan med tassarna? :idea:
 
Sv: Vi med hamster

Ojdå, vad synd men tur att det verkar bli bättre! Om du menar att hjulet har sånt galler med "ränder" så skulle jag nog gissa på att hon fastnat med tassen när hon sprungit :( Kanske kan vara en idé att sätta tyg runt hjulet på nåt sätt så hon inte kan glida emellan med tassarna? :idea:

Ja nu dog hon istället... Vet inte riktigt vad som hände , men efter två dagar så var hon såå dålig när jag kollade till henne :( , sen dog hon innan vi han till veterinär för undersökning och avlivning... ½ timme efter att jag pratat med veterinären och bokat tid. :cry:
 
Sv: Vi med hamster

Tänkte om man har hamstern i ett akvarium ska man ha galler för där uppe elr inte , det kanske är säkrast att ha det?? för att jag tror vi har ett akvarium som bara står så man kanske ska hälla spån i botten och börja mublera lite i den såna fall. .. tycker att min nuvarande hamsterbur är för liten för honom ,,

P2148220
 
Sv: Vi med hamster

Så sant - det är då man skaffar akvarium, tjoffar i en massa naturgrejer och tjoffar dit en fin bakgrund så blir det en fin möbel samtidigt som man ser hamstern bra :D

Så sant att de brukar vara små... Skittråkigt! Såg en ganska stor men där fanns bara lucka i taket, hade varit perfekt annars om man bortser från utseendet. Så sjukt trist, ffa med tanke på hur aktiva hamstrar är :(


Om man har akvarie , vad ska man ha d'r upptil , ska man ha galler , satt dom inte rymer ut:confused: f;r vissa s'ger att dom kan kl'ttra upp f;r kanterna i akvariumet.
 
Sv: Vi med hamster

Har aldrig varit med om att mina lyckats klättra ut på kanterna.
Däremot har hon kommit på ett sätt att klättra upp på ställningen till vattenflaskan och därigenom tagit sig ut.
2m7g7c3.jpg


Jag gjorde så att jag flyttade ställningen till mitten av akvariumet och ställde hanens dunabur ovanför där ställningen står.
Så numer kan hon inte ta sig ut.
 
Sv: Vi med hamster

Tänkte om man har hamstern i ett akvarium ska man ha galler för där uppe elr inte , det kanske är säkrast att ha det?? för att jag tror vi har ett akvarium som bara står så man kanske ska hälla spån i botten och börja mublera lite i den såna fall. .. tycker att min nuvarande hamsterbur är för liten för honom ,,

P2148220

Jag tror det är bäst att ha galler för akvariumet.

Nu hade jag själv bara kompostgaller över badkaret, men det var mer för att missen inte skulle ta Greysan. Greysan hade aldrig kunnat ta sig ur, och jag hade inga höga grejer vid kanterna för att hon inte skulle kunna klättra ur.
 
Sv: Vi med hamster

Har aldrig varit med om att mina lyckats klättra ut på kanterna.
Däremot har hon kommit på ett sätt att klättra upp på ställningen till vattenflaskan och därigenom tagit sig ut.
2m7g7c3.jpg


Jag gjorde så att jag flyttade ställningen till mitten av akvariumet och ställde hanens dunabur ovanför där ställningen står.
Så numer kan hon inte ta sig ut.

Så söt!

Vad elak du är som förstör hennes rymningsplan :devil: :p
 
Sv: Vi med hamster

Hehe, ja hon såg lite förnärmad ut när hon inte kunde ta sig ur. :p
Men det räcker med att hon smitit en gång.
Vaknade av att hon sprang över mig i sängen.
Hur i helsike hon tagit sig först ner från bordet akvarium stod på, och sen upp via min sängram. :p
 
Sv: Vi med hamster

Hahah, hamstrar har en otrolig förmåga att bli alltid upptäckta när dom rymmer innan man märker att dom är borta :p Min förra hamster, Smulan, rymde nog tre gånger, en gång sprang hon in i badrummet när min mamma satt på toa (min mamma var inte så förtjust i hastrar på den tiden...), en annan gång sprang hon tvärs över golvet när jag skulle in i mitt rum och den tredje gången gick jag in i mitt rum och såg en förvånad liten hamster sitta i min översta skrivbordslåda med tassarna i vädret :D
 
Sv: Vi med hamster

Hej!
Här verkar ni veta mycket om hamstrar, så jag kanske kan få ställa lite frågor :-)

Det är så att för ett par veckor sedan flyttade en lite Sibirisk dvärghamster in till oss, Pia heter hon!

Vad jag förstått så ska de vara väldigt glupska, MEN vi har aldrig sett henne äta!
Lite hamstermat har försvunnit ur skålen, men hon är totalt ointresserad av maskrosblad, nektarin, hamsterchoklad, nötter morötter osv.
Färska grenar har hon fått, men vi har inte sett några gnagmärken heller.
Hon verkar inte stressad eller så, utan efter några dagar kommer hon snällt upp i handen, och hon utforskar sina nya leksaker med stort intresse!

Vad vill dessa små ha att äta? Hur kan vi göra för att skämma bort henne bäst vi kan? Vill hon ha en kompis?

Jag är inne på att köpa ytterligare en bur och hamster, går det att släppa ihop dessa utan bråk?

mvh. Linda
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: ginnies
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
600
Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
254
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp