Vi som älskar Saga Norén

Haha, jag som jobbat med turister (mest danskar) sen jag gick på gymnasiet förstår danska rätt bra vid det här laget. Börjar de krångla in sig i sitt sätt att räkna är jag förstås helt lost, men jag förstår annars det mesta. Min syster däremot förstår inte ett enda ord, och pratar envist engelska med danska turister trots att de svarar henne på danska. :p
Jag förstår faktiskt också danska rätt bra. För längesedan fick jag prata engelska. Men så fick jag några nära vänner som var danskar och då övade jag upp örat rätt snabbt. Vi hade aldrig några som helst problem i våra samtal. Numera älskar jag danska och språket har varit en del av behållningen i Bron. :heart
 
Jag förstår faktiskt också danska rätt bra. För längesedan fick jag prata engelska. Men så fick jag några nära vänner som var danskar och då övade jag upp örat rätt snabbt. Vi hade aldrig några som helst problem i våra samtal. Numera älskar jag danska och språket har varit en del av behållningen i Bron. :heart

Jag är uppväxt i gamla dansktrakter också, så vissa ord som dialektalt används här är egentligen mer danska än svenska. Och vi har tittat mycket på danska tvprogram, så jag är nog rätt härdad. :)
 
Alltså danska... Svarar på engelska, de fortsätter svara mig på danska o undrar varför jag inte pratar svenska, som de verkar förstå. Blir knäpp! Senast idag höll en dansk på jobbet en lång monolog med många frågor o efter typ halva "samtalet" insåg jag att han inte pratade tyska... Fattade inte ett enda ord :( Jag som numera gillar danska (Tack vare bron :D)!
 
Jag förstår danska om den pratas hyffsat långsamt.

För ett par år sedan så hade jag en dansk kund och de ville ha telefonmöte med mig och ett gäng hos dom varje måndag morgon. Inga problem, på första mötet var de tydliga med att det skulle pratas svenska och danska - ingen engelska - okej, jag kan försöka sa jag. Efter ett par måndagar hade de ringt min danska kollega och frågat om den där cirkus var lite bakom flötet :laugh::meh:. Jag hade väl inte förstått precis allt de sa och svarat lite som jag trodde. :cool:. De visste ju inte att jag visste vad de hade sagt så jag frågade om min chef som jag nämnde vid namn kunde få vara med vid ett tillfälle och det gick ju så jättebra - grejen är att min chef har ett helt svenskklingande namn men pratar inte ett ord svenska (han är från Finland). Så från den dagan pratade vi engelska och kunden återkom till danska kollegan och sa att den där cirkus nog inte var så dum ändå O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp