Vi som bär i sjal och sele 2

Ni som är proffs, vad är det för skillnad på Ergobaby 360 och Omni 360? Och är Omni värd de något högre priset?

Ungen är lite mer än 2 månader och vägde 6,5 kg för 2 veckor sen så ska väl inte behöva spädbarnsinlägg

Enda som säljs här är Babybjörn vad jag kunnat hitta men verkar av min efterforskning som Ergobaby är bättre
Tror inlägg/inte inlägg har lite med hur stadig bebis är att göra också. Eller har jag fattat fel? Jag var lite sugen på en omni för att slippa inlägget, men vi köpte tillslut en ergobaby adapt istället eftersom det inte kändes så viktigt att kunna bära framåt på magen, och det var rätt stor prisskillnad.
Ett annat skäl var att vi ville ha cool air-varianten som inte kommit för omni än, och vi orkade inte vänta :)
 
Tror vi måste byta ut våran LL onbu. Har inte burit i den sen Knoddrik fyllde ett och började springa överallt, men redan innan det upplevde jag ryggdelen för kort. Har väl lite därför inte burit så mycket heller.

Jag gillar ju min LL. :arghh:
 
Tror inlägg/inte inlägg har lite med hur stadig bebis är att göra också. Eller har jag fattat fel? Jag var lite sugen på en omni för att slippa inlägget, men vi köpte tillslut en ergobaby adapt istället eftersom det inte kändes så viktigt att kunna bära framåt på magen, och det var rätt stor prisskillnad.
Ett annat skäl var att vi ville ha cool air-varianten som inte kommit för omni än, och vi orkade inte vänta :)

Ja barnet behöver orka vara stabil i bålen i de selar som inte är gjorda för att användas från start utan inlägg.
 
Byt till en toddler?
Min LL blev ju lite nopprig på insidan på nolltid, så jag tror inte nån annan vill byta mot den. Och löpa får vänta. Dessutom då inte säkert att jag lyckas hitta samma färg. Och egentligen borde jag ha en riktigt sele istället, men jag vill inte köpa utan att testa ordentligt, eftersom jag i dagsläget inte ens kan ha byxor med bra resår runt magen.



Äh, du ser ju vad omständigt det blev i mitt huvud.

:banghead:
 
Jag har köpt något så otippat som en Babybjörn-sele. En Babybjörn One. Bebisen fullkomligen avskyr vår Manduca, samtliga positioner. Och jag är ärligt talat inget stort fan av den heller. Nu ska vi snart åka utomlands så jag ville prova om lillen kan tänka sig framåtvänt. Jodå, stor tumme upp! Och jag gillar verkligen spännena på den :)
 
Min LL blev ju lite nopprig på insidan på nolltid, så jag tror inte nån annan vill byta mot den. Och löpa får vänta. Dessutom då inte säkert att jag lyckas hitta samma färg. Och egentligen borde jag ha en riktigt sele istället, men jag vill inte köpa utan att testa ordentligt, eftersom jag i dagsläget inte ens kan ha byxor med bra resår runt magen.



Äh, du ser ju vad omständigt det blev i mitt huvud.

:banghead:

Vill du testa en wrap tai mini kan jag vara intresserad av byte så länge inte onbuhimon är rosa. :angel:
 
Min LL blev ju lite nopprig på insidan på nolltid, så jag tror inte nån annan vill byta mot den. Och löpa får vänta. Dessutom då inte säkert att jag lyckas hitta samma färg. Och egentligen borde jag ha en riktigt sele istället, men jag vill inte köpa utan att testa ordentligt, eftersom jag i dagsläget inte ens kan ha byxor med bra resår runt magen.



Äh, du ser ju vad omständigt det blev i mitt huvud.

:banghead:

Hyr från ett sjalotek så kan du testa utan att bli ruinerad :)
 
Måste bara visa en av mina favoritsjalar, Oscha Starry Night Serrae med 25% vildsilke. Tunn och extremt lättknuten. Fick följa med runt midjan idag omifalatt 3,5 åringen inte skulle orka hela vägen och japp, efter halva vägen fick jag bära! Enkel ruck, dvs enlagersknyt och den bara levererar trots 15 kg. Anings mycket tryck på axlarna men det är för att hon envisas med att ha armarna utanför = blir ingen rak linje mellan axel och nacke som det blir på mindre barn och håller armarna innanför.
32169056_10155527832160959_3929104849102176256_n.jpg
 
Ni som kan sånt här - jag ska förhoppningsvis ha bebis i september och det var då 10 år sedan jag bar barn senast (mitt äldre barn är 12 år nu nämligen...). När han var bebis och upp till två, tre år gammal hade jag en Ergosele och en vävd långsjal (kommer inte ens ihåg vilket märke, men svindyr var den iaf, haha). Nu funderar jag på om det är ett "måste" att köpa en trikåsjal för den första tiden, eller om man kan gå på vävd direkt? Grejen är den att vid tre månaders ålder så vägde min förstfödda 9 kg, så användningstiden för en trikåsjal hade ju varit väldigt kort för honom. Både jag och maken vill bära mycket, både inomhus och utomhus. Ergoselen var jag jättenöjd med och den vävda långsjalen också, de användes flitigt under lång tid, men det ser väldigt smidigt och mysigt ut med trikåsjal. Hur lång användningstid har en sådan, enligt er uppfattning och är det en investering värd pengarna om jag även den här gången får ett barn i heffaklumpsklassen?
 
Ni som kan sånt här - jag ska förhoppningsvis ha bebis i september och det var då 10 år sedan jag bar barn senast (mitt äldre barn är 12 år nu nämligen...). När han var bebis och upp till två, tre år gammal hade jag en Ergosele och en vävd långsjal (kommer inte ens ihåg vilket märke, men svindyr var den iaf, haha). Nu funderar jag på om det är ett "måste" att köpa en trikåsjal för den första tiden, eller om man kan gå på vävd direkt? Grejen är den att vid tre månaders ålder så vägde min förstfödda 9 kg, så användningstiden för en trikåsjal hade ju varit väldigt kort för honom. Både jag och maken vill bära mycket, både inomhus och utomhus. Ergoselen var jag jättenöjd med och den vävda långsjalen också, de användes flitigt under lång tid, men det ser väldigt smidigt och mysigt ut med trikåsjal. Hur lång användningstid har en sådan, enligt er uppfattning och är det en investering värd pengarna om jag även den här gången får ett barn i heffaklumpsklassen?
Vi använde inte trikåsjalen många gånger alls med yngsta sonen (nu 8 månader) utan gick på sele (manduca och beco butterfly ll) nästan direkt. Han gick upp i vikt väldigt fort så vi kunde gå på selarna tidigt. Om du gillar vävd sjal så har jag för mig att vissa knyt funkar från nyfödd. Själv har jag inte tålamod att lära mig sjala ordentligt så har inte använt den med yngsta alls 😊
 
Ni som kan sånt här - jag ska förhoppningsvis ha bebis i september och det var då 10 år sedan jag bar barn senast (mitt äldre barn är 12 år nu nämligen...). När han var bebis och upp till två, tre år gammal hade jag en Ergosele och en vävd långsjal (kommer inte ens ihåg vilket märke, men svindyr var den iaf, haha). Nu funderar jag på om det är ett "måste" att köpa en trikåsjal för den första tiden, eller om man kan gå på vävd direkt? Grejen är den att vid tre månaders ålder så vägde min förstfödda 9 kg, så användningstiden för en trikåsjal hade ju varit väldigt kort för honom. Både jag och maken vill bära mycket, både inomhus och utomhus. Ergoselen var jag jättenöjd med och den vävda långsjalen också, de användes flitigt under lång tid, men det ser väldigt smidigt och mysigt ut med trikåsjal. Hur lång användningstid har en sådan, enligt er uppfattning och är det en investering värd pengarna om jag även den här gången får ett barn i heffaklumpsklassen?

Vävd fungerar med pyttisar :)

Vill du ha trikå ändå är Sjalas ulltrikå stark :)
 
Ni som kan sånt här - jag ska förhoppningsvis ha bebis i september och det var då 10 år sedan jag bar barn senast (mitt äldre barn är 12 år nu nämligen...). När han var bebis och upp till två, tre år gammal hade jag en Ergosele och en vävd långsjal (kommer inte ens ihåg vilket märke, men svindyr var den iaf, haha). Nu funderar jag på om det är ett "måste" att köpa en trikåsjal för den första tiden, eller om man kan gå på vävd direkt? Grejen är den att vid tre månaders ålder så vägde min förstfödda 9 kg, så användningstiden för en trikåsjal hade ju varit väldigt kort för honom. Både jag och maken vill bära mycket, både inomhus och utomhus. Ergoselen var jag jättenöjd med och den vävda långsjalen också, de användes flitigt under lång tid, men det ser väldigt smidigt och mysigt ut med trikåsjal. Hur lång användningstid har en sådan, enligt er uppfattning och är det en investering värd pengarna om jag även den här gången får ett barn i heffaklumpsklassen?
Det går utmärkt med vävd sjal till nyfödingar. Tänk bara på att endast använda enlagersknyt tills bebis kan sitta själv :)
Många vill också ha en extra mjuk sjal till det minsta så jag skulle rekommendera en begagnad väl inbruten.

P.S. Gruppen Bärsjalar! på Facebook är toppen, finns även köp och sälj-grupp ;)
 
Jag tror jag har hittat mina två bästisar för sommaren :love:
Fick tidigare i våras hem en Yaro dandy spring sunrise i bomull/bambu. Så mjuk och sval i underbara färger!
I förra veckan kom också en Yaro Ava contra aqua sand med bomull/tussha-/bourettesilke. Den får mig att drömma om turkosa hav och soliga stränder :D Inte helt inbruten men det fixar vi nog här under sommaren, så mjuk och härlig att sjala med redan.
Nu skulle jag bara behöva sälja min 7:a och köpa en ny finsele istället så börjar det ordna till sig :p
Någon som vill köpa en lååång härlig sjal?:angel:
 
Tack så mycket för input @Rhinos @Jordgubblime och @lil-sis !

Jag går nog direkt på vävd sjal om jag inte skulle ramla över en löjligt billig trikåsjal. Räknar iskallt med ytterligare en koloss till bebis :laugh:.
Som sagt, inga problem med vävd till pyttebebisar men om du är sugen på trikå så finns det nu fler sorter som räcker längre upp i ålder/vikt. Jag har inte satt mig in i detta än (hoppas få anledning att göra det snart) men om du har instagram så kan du kolla kontot Bärsjalsutmaningen där det förra veckan pratades mycket om trikåsjalar och då gavs förslag på flera som passade även med större barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 007
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 922
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp