Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en manduca som jag är väldigt nöjd med, bär 18 månader gamla sonen i princip dagligen både när vi gör ärenden och på hundpromenader. Han älskar det!
Jag tycker att han fortfarande sitter bra i den men så är det svårt att veta eftersom jag inte har något att jämföra med.
Det kommer förhoppningsvis ett lillasyskon när vi närmar oss 2-årsdagen så min tanke är att försöka bära istället för att skaffa en dubbelvagn och se om den lösningen funkar för oss.

Så frågorna som uppstår:
- Är det värt att köpa en toddlersele? Gör det stor skillnad när de är i den här åldern? (84 cm, 12 kg)
- Ni som har varit nöjda med manduca och sen köpt toddlersele, vilken har passat er?
- Ni som burit medan ni var gravida, hur länge har det funkat? Blev magen i vägen?
Klart värt att byta till Toddler-sele vid ungefär den storleken. Vi bytte till Tula, funkar bra både på kort och tjock (jag) och lång och smal (sambon).

Vad gäller bära vid graviditet skulle jag välja sjal som går att knyta utan att ha något runt magen.
 
Klart värt att byta till Toddler-sele vid ungefär den storleken. Vi bytte till Tula, funkar bra både på kort och tjock (jag) och lång och smal (sambon).

Vad gäller bära vid graviditet skulle jag välja sjal som går att knyta utan att ha något runt magen.
Tack för svar!

Jag försökte bära med trikåsjal(förstår att det kanske inte går att jämföra) när han var liten och ganska ny men det var inte alls min grej, jag har väldigt svårt för "fladder".
Kan du tipsa om något knyt som skulle passa bra för ryggbärande och gravidmage så att jag kan se hur det ser ut?

Är det bara facebook som gäller vid köp av begagnat?
 
Tack för svar!

Jag försökte bära med trikåsjal(förstår att det kanske inte går att jämföra) när han var liten och ganska ny men det var inte alls min grej, jag har väldigt svårt för "fladder".
Kan du tipsa om något knyt som skulle passa bra för ryggbärande och gravidmage så att jag kan se hur det ser ut?

Är det bara facebook som gäller vid köp av begagnat?
Kommer inte ihåg mitt lösenord för att ladda upp bilder... jag som tvingade upp det stackars barnet för ett snabbknyt bara för att visa :-)

Sök på DH TAS, Ruck med tibetanskt avslut, Shepherds och BWCC. De flesta knyt går att göra utan att ha på magen.
 
Kommer inte ihåg mitt lösenord för att ladda upp bilder... jag som tvingade upp det stackars barnet för ett snabbknyt bara för att visa :-)

Sök på DH TAS, Ruck med tibetanskt avslut, Shepherds och BWCC. De flesta knyt går att göra utan att ha på magen.
Jag gillar engagemanget!:D

När man har fått in snitsen, går det hyfsat snabbt och smidigt att slänga upp barnet på ryggen då? För det älskar jag med selen. Barnet kommer och sträcker upp armarna när han blir trött/vill kunna speja på hundpromenaderna och då är det ju bara att hiva upp honom. Och då gör det ju ingenting att det bara är för en kort stund och han snart vill kuta runt på egen hand igen.
 
Jag gillar engagemanget!:D

När man har fått in snitsen, går det hyfsat snabbt och smidigt att slänga upp barnet på ryggen då? För det älskar jag med selen. Barnet kommer och sträcker upp armarna när han blir trött/vill kunna speja på hundpromenaderna och då är det ju bara att hiva upp honom. Och då gör det ju ingenting att det bara är för en kort stund och han snart vill kuta runt på egen hand igen.
Jadå! En ruck går lika snabbt som att sätta på selen. Jag har en kortare tunn sjal med vildsilke som är stark men får plats i handväskan när den inte används.
 
Hur vet jag vad jag ska ha och i vilken storlek för att ge det ett försök?
Bäst är om du kan prova. För att göra bra avslut över bröstet behövs basstorlek (den storlek som krävs för att göra FWCC... hjälpte det?). För många är det storlek 6, dvs 4,7m. Vill man knya enklaste ryggsäcken med knut under rumpan på barnet räcker bas-3. Var bor du någonstans? Vi är många som gärna hjälper till och även låter dig prova flera olika sjalar runtom i landet.
 
Bäst är om du kan prova. För att göra bra avslut över bröstet behövs basstorlek (den storlek som krävs för att göra FWCC... hjälpte det?). För många är det storlek 6, dvs 4,7m. Vill man knya enklaste ryggsäcken med knut under rumpan på barnet räcker bas-3. Var bor du någonstans? Vi är många som gärna hjälper till och även låter dig prova flera olika sjalar runtom i landet.
Jag bor i Halmstad och tar gärna hjälp om det finns någon i närheten:)
 
Jag bor i Halmstad och tar gärna hjälp om det finns någon i närheten:)
Det finns en lokal bärgrupp som heter bärsjalar och selar i Halland. Vet inte hur mycket träffar som anordnas nu, men vet att de var väldigt aktiva när sonen var nyfödd (är två år sedan nu) :).
 
Finns det någon bärsele där man kan sätta fast barnet i selen INNAN man sätter på sig selen? Gärna som går att bära både på magen och ryggen och passar korta föräldrar.

Tycker det verkar så vanskligt med många selar att säkert få fast barnet, speciellt när man vill ha de på ryggen. Ser framför mig att jag fumlar och barnet åker i backen :nailbiting:
 
Finns det någon bärsele där man kan sätta fast barnet i selen INNAN man sätter på sig selen? Gärna som går att bära både på magen och ryggen och passar korta föräldrar.

Tycker det verkar så vanskligt med många selar att säkert få fast barnet, speciellt när man vill ha de på ryggen. Ser framför mig att jag fumlar och barnet åker i backen :nailbiting:
Jag har en Beco butterfly II där man kan sätta fast barnet innan man tar på sig selen. Med den kan man bära både på mage och rygg. Jag tror dock inte att de tillverkas längre (?) men går att få tag i begagnat.
 
Finns det någon bärsele där man kan sätta fast barnet i selen INNAN man sätter på sig selen? Gärna som går att bära både på magen och ryggen och passar korta föräldrar.

Tycker det verkar så vanskligt med många selar att säkert få fast barnet, speciellt när man vill ha de på ryggen. Ser framför mig att jag fumlar och barnet åker i backen :nailbiting:
Beco Butterfly II.
Eller Manduca med det inbyggda spädbarnsinlägget om man bär bebis.

Jag bar inte dottern på ryggen när hon var bebis eftersom jag tyckte det var bökigt att få till det, och pga att jag ville kunna se henne ordentligt. Nu hoppar hon själv upp på min rygg när jag sitter på huk på golvet och så spänner jag fast henne innan jag reser mig upp.
 
Jag älskade vår trikåsjal och använde den jättemycket med äldsta sonen. Det var enkelt att lära sig knyta och det gick snabbt att ta i och ut bebisen. Nu har den blivit lite utsliten (använd på två barn) och upplever att elasticiteten släppt lite så vi har mest använt sele på lillebror som är 3 veckor.
 
Vill ha lite tips på bra bärselar som passar långa personer. Jag är 174 och sambon är 190. Barnet är 7 veckor och är redan 58 cm lång, så vi behöver en sele med hyfsat lång panel så att han inte växer ur den för fort.

Vi har just nu en beco butterfly II som vi är ganska nöjda med, men vill gärna ha en sele där det inte finns något tyg mellan mig själv och barnet. Vad har ni för tips?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
780
Senast: Krumben
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 172
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp