Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Är det någon som har en häst efter Dacke? :)

Har inte skrivit här innan men har sedan två år sedan en ardenner-pojke i familjen, han är efter Dacke och u.e Bländör.
En otroligt snäll och trevlig individ som man kan göra vad som helst med och ändå har mycket humör. Otroligt fis-förnäm ibland, men när man ska arbeta så är han lugn som en filbunke :)

531214_322144994543974_717347368_n.jpg


542476_434338853250655_658388608_n.jpg


268455_236827666335109_3631407_n.jpg
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag får inte upp något resultat när jag söker på hennes namn, hur gjorde du? Och tack =)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

NU skakar jag liv i denna tråden igen.
Har nu bestämt mig om jag får ett fast arbete inom den närmaste tiden så ska jag skaffa en ardenner på foder.

Undrar till er som rider, vad har ni för sadel? Bomvidd?
Något speciellt märke ni tycker passar bättre än andra?
Hoppas ju självklart på att man inte behöver skaffa en egen sadel till en foderhäst, men man vet ju aldrig. Är det rätt häst så tar man ju den utan sadel!
Själv skulle jag nog hemskt gärna vilja ha en dressyr sadel då jag sitter bättre i en sådan.

Vilka märken kan det tänkas finnas? Vet att det är skillnad på olika hästar, men vad brukar vara mer gjorda för rundare/bredare hästar? Wintec eller annan som man kan byta järn i? (Vore ju himla smidigt) =)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vilken rolig tråd! Nu har jag också hittat hit! :)
Vi har en ardennervalack här hemma. född 07 e. Tyr ue. Amiralen
Världens snällaste o goaste häst. otroligt lättlärd, klok och stabil!
Han är 166 cm i mkh och har stl 8 i skor. 12mm.
Har inte varit så lätt att få tag i en hovslagare som vill och orkar sko men nu har vi en som är toppen. Han varmskor o de sitter som berget! Han har lite dåliga hovar som spricker lätt när han går barfota. Nu sist fick han broddar också. Jag önskade även snösulor men hovslagaren sa att det inte fanns att få tag på till ardenner. Det tyckte jag lät konstigt men ifrågasatte det inte. Nån som vet var man kan få tag på?
Hästen är inriden och inkörd.
Grimma hittade jag på Börjes. En kallblodsgrimma som är jättebra. Ibörjan hade vi en vanlig grimma stl x-full men den gick till slut inte att knäppa.
Träns köpte vi på Floby överskottslager. Bett har han stl 16,5. Fanns på Bole. Sadel var knepigt att hitta men fann en till slut om det var Nordpost eller Bole det minns jag inte. Det är en Globus syntet allroundsadel 17" med utbytbara koppjärn. Jag köpte till det vidaste, tror det är 34 och det passar fint! Sadelgjorden hittade jag på börjes 150 cm och det är precis att den går runt! Brukar ha en annan rem till hjälp att få i stropparna i spännena.
Selen har vi fått av min pappas farbror. En gammal armésele som väger ton!
Den har vi renoverat upp. Bytt ut gjordarna och ny baksele. Inte billigt precis men...:)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

KL

Moderatorn påminner om att efterlysningar inte är tillåtna på Bukefalos. De har sin plats på annonsforumet. Alla efterlysningar tas bort.

Görel - moderator
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hallå!!! Alla ardenner tokar ;) Va dålig fart i tråden nu tycker jag va länge sedan jag själv skrev något. Hur går det för er alla? Här går det fint! Vi planerar att inskaffa en till ardenner till våren blir spännande att se vad det blir för filur :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej.

Är eventuellt på väg att skaffa ardenner. Familjen har varit och tittat på ett mycket trevligt sto som är både riden och körd. Trots att det egentligen inte var den rasen vi var ute efter, så passar hon vår kravprofil mycket bra.

Några tips på vad vi ska tänka på inför och efter eventuellt köp? Hästen väger ju trots allt ett halvt ton mer än övriga hästar på gården...

Jag är lite orolig över det här med hovbensförbroskning. En vanlig gårdsbesiktning räcker ju inte till om man ska vara på den säkra sidan. Borde förbroskning ha visat sig på en 11 år gammal häst? Hovar över huvud taget känns som ett orosmoment när man tittar på en så tung ras, hur sjutton kan fyra så små ytor klara av att bära upp närmare ett ton?

För övrigt var hästen för mitt öga fräsch, förutom att hon hade haft rasp. Det fanns fortfarande kvar torra krustor som var på väg att falla bort. Hon hade nog varit ganska hårt angripen. hur många varningsklockor ska ringa på det? Vi har varit och tittat på många hästar och jag har dragit mig ur för betydligt mindre detaljer än rasp. Men i detta fallet känner jag att insidan på hästens huvud väger väldigt starkt och jag kanske är beredd på allt extra arbete som mugg och rasp innebär.

Så - några tips till en ardennerdrömmare?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp