Bukefalos 28 år!

Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hör med någon ridsportsaffär som kanske kan ta hem? Eller får du söka massa på internet ;) Min lokala granngården affär har i alla fall varit villiga att ta hem det till oss innan :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

jag gogglade på xx full grimmor och fick 3000 resultat ;) så visst finns det :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Finns även ett företag som syr upp täcken efter måttbeställning, inte alls särskilt dyrt. Jag har låtit sy till min valack, som är av den betydligt större modellen. Företaget heter Bixi, går att hitta på nätet. Själv har jag haft svårt att hitta lämpliga bett, utbudet av 15.5-bett är inte så stort (om man inte vill köpa Sprenger-bett för en tusenlapp...)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

KOlla på reor i hästaffärer. Där har jag hittat massor med bett i 14,5, 15,5 och 16,5. Jag samlar på mig när jag springer på, för det är ett elände att hitta. På rea kanske dom kostar mellan 50-100kr, bla sprengerbett:laugh:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag märkte idag att jag måste gå upp till full i grimman till min lilla tönt som är född fjärde maj 2010 ;) Jag måste nog börja leta stora grimmor på rea, är lite för tidigt att beställa. Men hitta en på rea är mycket bättre :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Ja dom växer som ogräs! Min lillkille är född 30/5 2009. Han har stl. X-full nu!
Min stora pojke får jag precis på XX-full (som tur är) Annars är det ju ardennergrimmor i läder som gäller!

Någon skrev att du skulle på avelskonferensen, jag ska ev. dit med Ture och rida! Men får se hur det blir med väder etc... för som det ser ut nu får vi inte ut transporterna :crazy:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Då får vi hoppas på bättre väder ;)
Jag ska mest troligen dit, borde även vara där dagen innan :angel:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej! Jag har lite härliga vinterbilder på min blogg....
länk borttagen av moderator

Stor grimmor är svårt att hitta, XX-full eller X-full är inte alltid så stora, jag får oftast inte på min valack X-full, har hittat ett par stycken som jag håller hårt i.... :-)
Hoppas att man kommer till kallblodspremieringen i Belgien, då ska det shoppas grimmor!! :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Puttar upp den lite...

Hur har alla det där ute med ardennerhästar, snö och is?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Ja det gör du rätt i!!!;) Lite dåligt med aktivitet i denna tråden tycker jag. Vi kör i skogen det är inte någon is att tala om här inte än då, snön har ju varit lite lagom kul med påbyggda hovar, men men vi väljer att inte ha sulor så vi får väll skylla oss själva:) Man får ta in hästarna en liten stund innan ridning/körning så det tinar så man kan få loss koklorna och sen får man alltid ha med sig något att göra ren hovarna med när man är ute och kör/rider.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

*kl*

Nu är det bestämt att vi ska åka på avelskonferensen i Askersund den 23:e.

Annars rullar det på som vanligt. Romina blir allt tjockare och Malva är tom så henne läker vi fötter på nu.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vad kul :D Jag kommer kanske upp beror lite på vädret och lite andra saker.

Ibland kan det vara bra stoet går tomt, ex hov läkning alltså ;)

Dalmas: hela vår gårdsplan är is, så här får man gå saaaaaaakta när man tar ut hästarna så varken stoet eller fölet som gå längst bort inte trillar eller kommer bort från varandra ;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vad kul :D Jag kommer kanske upp beror lite på vädret och lite andra saker.

Ibland kan det vara bra stoet går tomt, ex hov läkning alltså ;)

Dalmas: hela vår gårdsplan är is, så här får man gå saaaaaaakta när man tar ut hästarna så varken stoet eller fölet som gå längst bort inte trillar eller kommer bort från varandra ;)

Fy va jobbigt det brukar bli så här med under en period av vintern det är inte kul, hoppas vi slipper det i år men, det behövs ju inte mer än att det ska töa eller ´komma regn och sen frysa på då är det kört, men än så länge har vi snö på backen inte is.:)

När hovar kom på tapeten så undrar jag hur era ardennrar har det med hovarna, hur skos dom?,Hur ofta?, Hur är kvaliten på hovarna,? Hur är dom mot hovis?, Vad tar eran hovis för att sko/verka? Vi skor var 8 vecka, våran dam har inga snösulor utan det är arbetsskor och rejäla brodd som gäller, hon är snäll att sko men lägger gärna över tyngden på den som lyfter hoven, hon har fina hovar men någon spricka i bland när hon kom till oss hade hon en ganska stor spricka men inte längre. Våran hovis tar 900 för en verkning/skoning. exklusive skor och brodd så klart! Det brukar ta ca 40-50 min för han att sko.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Nu är det bestämt, jag kommer till avelskonferansen :D

Inatt kom det mer snö så nu är det inte isbana överallt längre :D Tänk att man kan bli så glad över lite snö ;)

Ang. hovar så verkar vi inte vårt gamla sto, dels för hon sliter dem själv, en hovslagare var och tittade på henne en dag (i annat syfte) och berömde faktiskt hennes hovar så då känner vi inte att det är något måste. Sedan är det nästan omöjligt att verka henne vi kan inte lyfta hovarna efter en oansvarig hingstägare :mad: Sedan vårt föl har vi inte börjat verka på ännu hennes hovar är väldigt bra än så länge men jag ska ringa efter vår hovslagare så ska han hit och dels verka henne och dels lära oss lite ;)
Så pris vet jag faktiskt inte ;) men har för mig det ligger runt 900 :- per verkning.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Själv har jag haft jättesvårt att hitta en hovslagare som ens ville verka min ardenner - han går oskodd. Jag tror att det var sju stycken som sade nej! Till sist hittade jag en som hade erfarenhet av ardennrar och han tar 350:- per verkning.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

När hovar kom på tapeten så undrar jag hur era ardennrar har det med hovarna, hur skos dom?,Hur ofta?, Hur är kvaliten på hovarna,? Hur är dom mot hovis?, Vad tar eran hovis för att sko/verka? Vi skor var 8 vecka, våran dam har inga snösulor utan det är arbetsskor och rejäla brodd som gäller, hon är snäll att sko men lägger gärna över tyngden på den som lyfter hoven, hon har fina hovar men någon spricka i bland när hon kom till oss hade hon en ganska stor spricka men inte längre. Våran hovis tar 900 för en verkning/skoning. exklusive skor och brodd så klart! Det brukar ta ca 40-50 min för han att sko.

Den som jag skor åker jag till klinik med och skor nu, för hennes spricka.

Kvaliteten är mycket bra, sprickan beror på annat..

Min är snäll, men har humör så det gäller att inte mjäka med henne..

Jag får ge 1500kr för att sko, men då är det hos en hovslagarmästare som smider skorna åt henne.

4åringen verkas bara och det ger jag ca 300kr för
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

jag ska vara med på lördagen och söndagen :D


Kan vi göra ;) Känner inte många direkt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 276
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 391
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp