Bukefalos 28 år!

Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Som det ser ut nu så kommer jag nog på lördagen med, jag blir nog representant :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

kl.
Har två saker att säga

1.
Glöm inte att anmäla er till kurshelgen :angel:

2.
någon som ska till Grevagård?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ska vara med under hela kurshelgen :D får uppdatera dig om vad du missa efteråt ;)

Jag vill till grevaargård men det går inte ska till malmö den helgen :( Men du får uppdatera mig om vad som händer där :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ja självklart kan jag uppdatera! :) Tyvärr missar jag fredagen, men det är svårt att vara borta nåt längre med djur och barn och allt. Jag har ju inte så fruktansvärt långt till grevagården, men det tar en hel dag, det vet jag av erfarenhet :o
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Det är ju lite jobbigt att det ligger över tre dagar och jag som har lite långt har ju med svårt att fixa det sen så har man ju lite annat med att göra ;)
Har aldrig varit på Grevagård så vet inte riktigt hur det är där ;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Det är ju lite jobbigt att det ligger över tre dagar och jag som har lite långt har ju med svårt att fixa det sen så har man ju lite annat med att göra ;)
Har aldrig varit på Grevagård så vet inte riktigt hur det är där ;)

Grevagården är kul, massor med snygga hästar. Och mingla med alla trevliga ardennermänniskor. :laugh: Det brukar vara ganska mycket folk. Jag kan ju erkänna att ju mera man kan om ardenner och stammar och allt, ju mera intressant blir det.:o;) Och det bästa av allt, man lär sig alltid nåt nytt:D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

kl

Här får kanske jag vara med?

Jag har ingen egen häst, men "min" häst jag rider är Ardenner. Han heter Bellman och har tyvärr okänd härstamning.
Han jobbar oftast som voltigehäst där han gör ett kanon jobb!

Han köptes som treåring och hade då blivit verkad en gång i sitt liv. Jag behöver kanske inte säga att hovarna bara var trasor...

Nu är han snart 9år och hovarna börjar bli oerhört fina, fortfarande lite sprickor men dom är verkligen på väg bort.

Han är mig oerhört kär och jag har nog aldrig känt mig så trygg på en häst. För mig är verkligen halvblodens tid förbi!

Och så lite bilder förstås ;)
ngenochLasterApril2010038.jpg

DSC00246.jpg
(lite tjock, men bantning pågår!)
DSC00180.jpg

Arbetar
DSC00240.jpg

DSC00163.jpg


Här rider jag Bellmans halvbror nordiskorsningen Hubbe, en riktig pärla han med!
_MG_3866.jpg
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vilken snygging!!

Det är det som är den stora tjusningen med ardenner. Lugna, trygga, snälla och keliga. Mina är riktiga gostroll.

Kul att han används i voltige! Det har jag aldrig hört förut att någon ardenner har gjort, men då finns det alltså ytterligare ett användningsområde på hästrasen:D.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jätte tjusigt häst!!! Tummen upp!! Jag blir alltid lika glad varje gång jag ser en ardenner oavsett om det är på bild eller i verkligheten!:bump: (Finaste rasen absolut!! Även om jag gillar andra kallblodsraser me!)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vilken snygging!!

Det är det som är den stora tjusningen med ardenner. Lugna, trygga, snälla och keliga. Mina är riktiga gostroll.

Kul att han används i voltige! Det har jag aldrig hört förut att någon ardenner har gjort, men då finns det alltså ytterligare ett användningsområde på hästrasen:D.

Det som är extra bra med att ha en Ardenner som voltigehäst är att han är både bred och lång vilket gör att det får plats en himla massa ungar på honom. I somras på voltigelägret satt det 8 ungar på rad på honom. Han rörde inte en min, stod bara och sov:D
voltigemitt1.jpg

Foto: Robert Paraniac
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

inte förvånad att han sov ;) Ardennern är så lugn det är jätte bra :) Och kul att den funkar på många användningsområde :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Det som är extra bra med att ha en Ardenner som voltigehäst är att han är både bred och lång vilket gör att det får plats en himla massa ungar på honom. I somras på voltigelägret satt det 8 ungar på rad på honom. Han rörde inte en min, stod bara och sov:D
voltigemitt1.jpg

Foto: Robert Paraniac

Vi pratade faktiskt om din häst på styrelsemötet igår ;) Det är 30års jubileum för sörmlands ardennerklubb i år och vi ska ha ett evenemang. Då kom han upp om det gick att få ha med honom på uppvisning:laugh:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vi pratade faktiskt om din häst på styrelsemötet igår ;) Det är 30års jubileum för sörmlands ardennerklubb i år och vi ska ha ett evenemang. Då kom han upp om det gick att få ha med honom på uppvisning:laugh:

Haha :D roligt!
Jag kan säga det till Camilla!
Det stora problemet är nog att få dit honom...han är för tung för transporten och har aldrig åkt i en heller = aldrig lämnat gården sen han köptes, åkte då buss. Så frågan är om han kan vara så lugn på ett evenemang, om man får dit honom;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

I morgon ska gubben köra våran ardenner i hästtransport för första gången sen vi köpte henne, vet inte hur hon är att lasta köra, hon åkte lastbil till oss och även senaste gången som förra ägaren transporterade henne var med lastbil, vi hoppas det går lugnt och fint till för sen ska hon ut på timmer körning hon och en ardenner till ska dra timmer över en sjö, så i morgon får hon arbeta lilla Bella rumpan;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag tyckte den här tråden behövdes dra igång igen! :)

Hur mår alla ardennerhästar just nu? Någon som har fått sin häst dräktig, föl etc. etc!

Jag fick ikväll veta att mitt sto ska ultraljudas på måndag och hoppas hon är dräktig! Blir då en Rutger avkomma.

En annan sak jag kan berätta är att jag anmälde min härst till premiering också idag, någon mer som ska visa?

Vi måste visa vår ras mer och locka nytt folk, därför får vi hålla tråden igång så lockar vi folk skulle jag tro ;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Bra initiativ! Vi letar hingst till våran dam till nästa sommar skulle helst vilja ha en skimmel, vart ska vi leta tro?:) Just nu är det bete för damen men när hon kommer hem ska vi igång igen, lite jordbruk och självklart "vanlig" trillåkning.

Hon är nu anmäld till nästa års byggde spel, där hon ska dra skådespelare med vagn det är flera hästar med men dom är bara två ardennrar det finns bara 3 ardenner i hela komunen
synd nog. Men det ska vi ta och ändra på!;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vad kul :) jag vet det finns en skimmel men vad han heter har jag glömt. Jag kan leta upp honom sen, det finns i någon av mina flyttlådor en hingstkatalog ;)

Vad kul att ni visar ardennern! Det är även bra ni vill öka antalet i er kommun, vi måste göra samma sak.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Vi har en ardenner i vårat stall som ägs bonden jag hyr av. Jag brukar ta mig an henne en hel del eftersom hon blir lite bortglömd. Hittills har jag bara ridit henne till och från hagen och varit på hovslagar SM med henne där hon deltog i en sidoklass inriktad på just den formen av skoning anpassad till ardenner. Jag är otroligt förtjust i henne. Hon har ett fint temprament mycket vettig i huvudet, följsam och rar. Jag har bara kört shetlandsponny och jag vågra mig inte på att spänna för och köra henne. Hon togs förut hand om en man som körde henne mycket på olika event och hon är en klippa att köra och älskar att arbeta. Har någon tips på hur jag kan börja jobba med henne för att såsmåningom komma igång och börja köra. Jag har såklart tummen upp från bonden som gillar "att jag ser om henne" :)

Hon heter Freja är 8 eller 9 år. Jag vet inte stammen på henne.

freja.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 117
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 493
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp