Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
20141025_162327.jpg
Här kommer en dålig bild!
 
Hej! Jag är ute lite efter en dressyrsadel till min häst då jag ska byta inriktning till dressyr, har en utprovad bates hoppsadel nu till honom. Han är väldigt rak i ryggen, rätt mycket manke. Batesen ger rätt dåligt med utrymme vid manken men den ligger inte emot. Någon som har ett litet hum om vad som skulle kunna passa? Ska självklart prova ut den, skulle aldrig köpa en sadel som inte är utprovad men vill ändå ha lite tips ocj råd! Gillar hur Amerigo ser ut ocj har även tittat lite på Ordo equester venus, någon som har erfarenhet av den?

Blev förvånad att manken får plats om du har en Bates. Men om du gillar den, hade jag tipsat om Bates Isabell Werth. Jag hade en äldre sådan med ullstoppning och i den fanns det hyfsat gott om plats för manken jämfört mot Bates hoppsadel som jag hadde. Jag och satt sjukt bra i den ;)
Har tyvärr inte koll på Amerigo, men troligtvis borde det finnas någon modell som passar. Känner inte till hur Ordo Equetser är.
 
Blev förvånad att manken får plats om du har en Bates. Men om du gillar den, hade jag tipsat om Bates Isabell Werth. Jag hade en äldre sådan med ullstoppning och i den fanns det hyfsat gott om plats för manken jämfört mot Bates hoppsadel som jag hadde. Jag och satt sjukt bra i den ;)
Har tyvärr inte koll på Amerigo, men troligtvis borde det finnas någon modell som passar. Känner inte till hur Ordo Equetser är.
Ja, alltså vi provade ut den med en ogilvypad med ilägg i för han var så tunn. Sen tog jag bort den när den blev överflödig och då såg jag hur trångt det var vid manken :/ Jag gillar inte riktigt utseendet på Batessadlarna, speciellt dressyren så jag hoppar helst dom! Dock vill jag kunna värma om den!
 
@paramore Fin häst:)! Den där manken är rätt ordentlig. Ev kan Amerigo Classic passa, med förbehåll för manken. Tror att Amerigo Cervia eller kanske Cortina skulle funka bättre, där borde iaf manken få plats. Är lite svårt att få grepp om hur pass rak han är eftersom han vilar på ena bak.
 
20141005_184459.jpg
@paramore Fin häst:)! Den där manken är rätt ordentlig. Ev kan Amerigo Classic passa, med förbehåll för manken. Tror att Amerigo Cervia eller kanske Cortina skulle funka bättre, där borde iaf manken få plats. Är lite svårt att få grepp om hur pass rak han är eftersom han vilar på ena bak.
Tack! :) Han är hoppstammad med fantastisk teknik, flög av på provridningen men vi ska byta inriktning nu till dressyr! Han kommer såklart få hoppas, antingen av mig eller en duktig ryttare. Jag har blivit lite feg och fått upp ögonen för dressyr ;) Här är en bild men vet inte om den är bättre ;)
 
Jaha, gissa vem som hämtade sin (igen) nyomstoppadesadel igår?
Gissa vem som red i den, trots bihåleinflammation och antibiotikakur och tillfällig astmamedicin och hosta?!?
Och vet ni?! När jag hoppade av, så låg den kvar på samma ställe bakom bogbladen där jag lagt den. Även att sadelgjorden var mkt löst spänd (hästen har tappat en del i vikt :( så visste inte hur hårt jag behövde spänna).

I vilket fall. Misstänkt är jag ju så klart mot denna sadel, där det finns så himla mkt hatkärlek!
När jag bara kände hur den låg utan sadelgjord kändes det som att den låg ojämnt an längs ryggen på ena sidan. Nu var häst otålig och hade svårt att så stilla med jämna ben. Så behöver inte vara att det var så illa ändå.
När jag satte mig i sadeln så kände jag fortfarande att den inte kändes tillräckligt urgröpt för min rumpa (den är ju specialbeställd för just detta). Men så har jag funderat på detta. Det är ju faktiskt så att den var för smal för min häst i våras, och låg med bakvikt, detta måste ju ha gjort att jag upplevt sadeln annorlunda, då den inte ligger i bakvikt längre och därmed kommer sitsen "upp" mer, och det måste vara det jag känner. Dessutom har jag väl gått upp några kilo under min sjukdomsdrabbade höst.

Hästen skrittade några varv i ridhuset, och när jag kortade tyglarna tjöt han, ruskade på huvudet och stampade på stället. Här fanns energi! Han kändes mkt pigg och glad och jag vet inte om jag inbillar mig (gör jag förmodligen) men han verkade nöjd! Och jag var nöjd, det kändes fantastiskt att få sitta i en dressyrsadel igen:D:bow: (även om jag tycker om min hoppsadel)!

Summan av kardemumma, jag ska prova den i några dagar nu och känna efter. Ska ta kort på den och se hur den ligger och dela med mig av här. Men jag är hoppfull :)!
 
@LisaY Jag får min Erreplus om några dagar :D
Eftersom jag inte längre rider Luxus som min tidigare sadel var utprovad till ville jag byta till en storlek större. Har tidigare haft Prestige D1 som jag gillat väldigt mycket men fick efter ett blogginlägg från Adelinde på tidningen Ridsports sida upp ögonen för Erreplus. Blev imponerad hur bra och stilla sadeln låg vid provningen dessutom fanns det mycket plats för manke och bogar utan att sadeln tippade framåt. Vet flera som är väldigt nöjda med sina sadlar och har faktiskt inte hört något negativt alls :up:
 
@LisaY Jag får min Erreplus om några dagar :D
Eftersom jag inte längre rider Luxus som min tidigare sadel var utprovad till ville jag byta till en storlek större. Har tidigare haft Prestige D1 som jag gillat väldigt mycket men fick efter ett blogginlägg från Adelinde på tidningen Ridsports sida upp ögonen för Erreplus. Blev imponerad hur bra och stilla sadeln låg vid provningen dessutom fanns det mycket plats för manke och bogar utan att sadeln tippade framåt. Vet flera som är väldigt nöjda med sina sadlar och har faktiskt inte hört något negativt alls :up:
Åh, den där lät mkt intressant! Tycker den verkar påminna en del om just Prestige D1-sadlar?! Jag har bara testat D1k, är den lik de sadlarna?
 
Vad finns det för sadlar som liknar Albion slk platinum? Provade ut en sådan till ponnyn, men hittar ingen begagnad och i dagsläget kan jag inte lägga 25000 på en ny sadel.. 15000 är väl smärtgränsen just nu...
 
@Martina_m Grundaren av Erreplus kommer från Prestige. Jag tycker nog att de är ganska lika för ryttaren, Erreplus har också samma typ av dämpning i sitsen som de nyaste Presige som heter med X. Den stora skillnaden är för hästen där jag tycker att Erreplus slår Prestige med hästlängder... ;)
 
@Martina_m Grundaren av Erreplus kommer från Prestige. Jag tycker nog att de är ganska lika för ryttaren, Erreplus har också samma typ av dämpning i sitsen som de nyaste Presige som heter med X. Den stora skillnaden är för hästen där jag tycker att Erreplus slår Prestige med hästlängder... ;)
OM jag någon gång ger upp hoppet om min Passier Optimum så ska jag definitivt kolla närmre på Erreplus. Blev jättenyfiken på den!!!
 
Sadeltips till denna rygg? Dressyrsadel, gärna med djupare säte och smal midja sökes.
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg



CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
Amerigo Alto +1

5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
Altair, Antares dressyrsadel.

66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
Sen min äskade Childeric DFL som dessvärre inte funkar längre. Han trivs med den (än om den inte ligger optimalt) men huvudsakliga anledningen är att den är alldeles för stor i sätet för mig.. Alla tips och synpunkter är välkomna! :)
 
Sadeltips till denna rygg? Dressyrsadel, gärna med djupare säte och smal midja sökes.
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg



CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
Amerigo Alto +1

5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
Altair, Antares dressyrsadel.

66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
Sen min äskade Childeric DFL som dessvärre inte funkar längre. Han trivs med den (än om den inte ligger optimalt) men huvudsakliga anledningen är att den är alldeles för stor i sätet för mig.. Alla tips och synpunkter är välkomna! :)
Är han rak i arbetsform? I s f kan vi prova att lägga på honom min Amerigo CC för att se vad han tycker om den. Du skulle nog inte gilla den å andra sidan, men prova kan vi ju, nu när den inte bor på någon annan hästrygg...
 
Sadeltips till denna rygg? Dressyrsadel, gärna med djupare säte och smal midja sökes.
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg
2006A050-104F-4B77-8441-11A09AED1BF1_zpsirclg9ud.jpg



CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
CA6B2C15-8D82-4C6F-A7DD-C9CEA720E600_zpsbiaxqwlg.jpg
Amerigo Alto +1

5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
5B83BE5F-3C97-49BB-8C06-9D3D182743B5_zpsv58bxjls.jpg
Altair, Antares dressyrsadel.

66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
66C80978-A5FE-456B-85A4-1D0B6CFBBC51_zpsr61tisfa.jpg
Sen min äskade Childeric DFL som dessvärre inte funkar längre. Han trivs med den (än om den inte ligger optimalt) men huvudsakliga anledningen är att den är alldeles för stor i sätet för mig.. Alla tips och synpunkter är välkomna! :)
antaresen ser bäst ut. Men ser inte helt 100 ut ändå, ett mellanting mellan Amerigon och annars vore bäst kanske? Amerigon ser ut att släppa lite för tidigt.
 
Behöver en ny (hoppsadeln går nog att vidga) dresyrsadel så snart som möjligt... min rumpa gillar verkligen min childeric men han har breddat ur den.. det är en mw ao i bommen.. så den måste så klart säljas och ny införskaffas..

Har provat en jaguar i normal mot vid som så klart är för trång.. men hittar inte någon vid någonstans när jag sökt :(
Någon som vet hur mycket det går att värma ut en jaguar?
 
Amanda, ja, han är ganska rak vid arbete, men sluttar fortfarande uppåt mot länden än om han inte är överbyggd. Jag provred en sväng i Alton igår, men var tvungen att hoppa av efter två varv i trav. Min höft sa dessvärre tvärnej på den... Jätteschysst, men visst är den snarlika i uppbyggnaden som Alton? :)

Buck, ja, red en sväng i den nu på morgonen och jag älskar den.. :love: Underbart skön och placerade mig väldigt bra. Dessvärre tycker jag att den är lite smal(?) och hamnar lite långt bak. Efter galoppen la den sig fram på bogarna en bit, vilket gjorde att den la sig i bakvikt. D gick dock super i den och frustade, mjuk och fin att rida.. Går lite i planerna på att prova Equipe Emporio och kanske även en Oracle. Lite sugen på att testa Elegance också, men vet inte om han är högställd nog för den.. Även intresserad av att prova några Childeric Dac. Vad tror ni om det? :)
 
@zanzan Jag har bara provsuttit Erreplus men tyckte de kändes som fantastiska sadlar vilket nu verkar bekräftas här i tråden. Annars är ju min favorit min Passier, dock har jag ju köpt den begagnad även om den var nästan ny, verkar ju inte vara en hit att försöka måttbeställa via ÅF här i Sverige iaf om man läser vad Martina skriver. Men min Passier Optimum II är helt i kalvskinn med utskuret för bogfrihet, den är fantastik closecontact känsla i liknande Childeric men är ju ullstoppad och bommen går att ändra på fabrik också. Me love!:love: Snygg som den värste dessutom! ha haha
 
  • Gilla
Reactions: AW
Ni vet väl att ni kan bredda era Childeric sadlar? Deimion din är alltför smal. De går att få xxxw från fabrik och det går även att göra dem några stl smalare eller bredare. Har ändrat min, kostade 2000-3000 kr. DAC med DGP panel tror jag på till din häst D, eller varför inte en DGP. Jag har haft en sån och gillade den väldigt mycket, den har djupare säte och större knästöd än DAC, bra om du känner att du åker runt lite i traven. LL kontakta Ellen ang att ändra din sadel, mycket smidigare än att leta ny. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
233
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
933
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp