Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tankar om Antares dressyrsadel? (Sadlar?) Någon som har lite koll vad de passar på? Nypris? Hittade inte så mycket via googlingO_o
 
@zanzan jag är inte superförtjust i den typen av sadlar. Dom jag har sett har varit takformade med latexpaneler och jag är inget fan av de. Jag har ägt en forestier som jag tycker är väldigt lik antares och jag tycker dom lämnar för lite plats åt hästens rygg.
Jag tycker de är en stor fördel när man kan ändra i stoppningen efter hästens rygg :)
 
@sommarminne Tack för ditt svar! Nu har ju jag en häst med takformad rygg, rider i Childeric nu så jag kan inte påstå att jag är motståndare till latexpaneler heller:p

MMen egentligen är det Amerigo jag ska prova men sadelteknikern säljer även Antares vilket jag tyckte lätt intressant men har noll erfarenhrt av. Någon aning om nypris?:)
 
@zanzan har för mig att det är runt 35 för en ny.. Har sett en begagnad för 20 men det var en 2008 och de hade smalare kanal än de nyare så den passade inte Z. Men den var väldigt skön att sitta i, det kommer jag ihåg. De har ju lite olika modeller, men ringer du till deras agent i Sverige hjälper de gärna till..
 
@zanzan Jag provred båda modellerna av Antares i somras. Den flata var ganska okej, men gillade inte alls den djupa. Stöde passade inte alls mina ben och när jag satt lodrät var skänkeln inte ens intill stöden. Kan tillägga att min Childeric DAC var perfkt till min skänkel. Nu passade inte Antares alls hästen jag provred dom i heller vilket förstås spelar roll. Men överlag måste jag säga att jag inte var särskilt imponerad över sadlarna. Inte lika fint läder som Childeric och inte i närheten så anpassningsbara som Amerigo.
 
De få jag sett rida i Antares har försämrat sin ridning avsevärt.. verkar inte finnas någon balans i de sadlarna för ryttarna har svajat omkring på ett väldigt märkligt sätt?
 
@fio det lät ju inte så bra:crazy:

Tack alla ni som svarat. Det är ju mest Amerigo som jag är ute efter att prova men låter ändå spännande att testa Antares.

Tankar om Equipe vs. Amerigo?
 
Varför vill du inte ha Childeric? Jag tänker att om du är van vid och gillar Childeric så kommer du inte alls tycka om Amerigo.... Är som skilda världar, Amerigo sitter jättehögt över hästen jmf med Childeric så det blir en helt annan känsla.

Antares har jag aldrig provat men de ser lite våldsamma ut på något sätt, så otroligt högt bakvalv. Andra franska som är bättre tycker jag, Childeric såklart men även Butet och Devoucoux.
 
@Centaur Jag älskar min Childeric över allt annat, det är verkligen en sorg att hästen inte vill ha den längre. Som läget är vågar jag inte ha det märket över huvud taget.

Det extremt svåra blir ju nu att hitta en värdig efterträdare till min Childeric.

Jag är inte alls övertygad om att jag kommer tycka om Amerigo, men någonstans måste jag ju börja och en sadel lär vi ju haO_o
 
Så kan det såklart vara! Därför ska det bli kul att få pröva! En bra sadel som ligger bra på hästen får jag väl lära mig rida. Hennes comfort går definitivt först.
 
Funderade också på Antares nu när jag nyss var i sadeldjungeln men fick aldrig se ngn IRL, däremot var det många som tipsade om Devoucoux som en trevlig sadel.
 
@Fiorano den var aldrig aktuell på hennes rygg så jag avstod det. Hon reagerar direkt på något som inte är bra så jag ville inte utsätta henne för det. Lite synd hade varit riktigt kul att pröva!
 
jag är också ute efter ny sadel, har testat ERREPLUS DM och blev helt förtjust, nån annan som har/haft/testat den?
 
Jag skulle behöva lite råd.
Jag har letat sadel till min Fellponny i två år, köpte henne som 3 åring och har ridit in henne barbacka och med fårskinns"sadel" eftersom vi inte hittat ngt som passar.
Hade ute Catrin Henriksson i lördags, hon kändes professionell och kunnig. Hästen visade tydligt vad hon tyckte om och inte, vi testade Lippo och olika Albion sadlar samt någon mer. Hästen valde dock en Albion slk platinum och en amerigogjord. Hon blev mjuk i sidorna och "handbromsen" släppte.
Hon ville inte ha en annan gjord och ingen annan sadel ville hon röra sig ordentlig i. Nu till problemet, sadeln kostar 25000 och gjorden 2700. Jag kan verkligen inte lägga dom pengarna på en sadel i dagsläget, har nyss köpt ett föl med. Samt att jag och ponnyn inte satsar på att tävla men vill börja träna dressyr lite mer seriöst. Vad gör jag? Sadeln verkar svår (omöjlig) att hitta begagnad då jag behöver en 16,5" och 5 cm kortare kåpor..
 
Hej! Jag är ute lite efter en dressyrsadel till min häst då jag ska byta inriktning till dressyr, har en utprovad bates hoppsadel nu till honom. Han är väldigt rak i ryggen, rätt mycket manke. Batesen ger rätt dåligt med utrymme vid manken men den ligger inte emot. Någon som har ett litet hum om vad som skulle kunna passa? Ska självklart prova ut den, skulle aldrig köpa en sadel som inte är utprovad men vill ändå ha lite tips ocj råd! Gillar hur Amerigo ser ut ocj har även tittat lite på Ordo equester venus, någon som har erfarenhet av den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
229
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 22/23
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp