Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har sålt min Childeric minsann och tanken är att hitta en Amerigo Alto istället. Inte det lättaste eftersom jag behöver en ganska vid, gärna +3 och dessutom korta eller åtminstone normala kåpor. Av nån anledning verkar alla vara långben som köper Amerigo.

Hursom har jag passat på att prova en Amerigo CC idag. Det är en 18" så den är för lång för Juno och en +2, så den är även lite för smal. men den låg ändå tillräckligt för att kunna provrida. Jag gillade känslan den gav och han kändes bra i den.
10409385_10204161594551995_184513427798564968_n.jpg


10407819_10204161594711999_8705763923709047414_n.jpg

10599506_10204161595672023_3661459375845825561_n.jpg


Jag har även provat annat som:

Cobra CC (samma som Alto), oklar vidd men typ +3 tror jag. Ordentligt vid iaf. 17" och långa kåpor:
10374483_10204161596792051_7363259073771153167_n.jpg


Jaguar CC, 17", normal. Denna provred jag inte ens:p.
10348284_10204161594271988_6649077465642812459_n.jpg
 
Har sålt min Childeric minsann och tanken är att hitta en Amerigo Alto istället. Inte det lättaste eftersom jag behöver en ganska vid, gärna +3 och dessutom korta eller åtminstone normala kåpor. Av nån anledning verkar alla vara långben som köper Amerigo.

Hursom har jag passat på att prova en Amerigo CC idag. Det är en 18" så den är för lång för Juno och en +2, så den är även lite för smal. men den låg ändå tillräckligt för att kunna provrida. Jag gillade känslan den gav och han kändes bra i den.
10409385_10204161594551995_184513427798564968_n.jpg


10407819_10204161594711999_8705763923709047414_n.jpg

10599506_10204161595672023_3661459375845825561_n.jpg


Jag har även provat annat som:

Cobra CC (samma som Alto), oklar vidd men typ +3 tror jag. Ordentligt vid iaf. 17" och långa kåpor:
10374483_10204161596792051_7363259073771153167_n.jpg


Jaguar CC, 17", normal. Denna provred jag inte ens:p.
10348284_10204161594271988_6649077465642812459_n.jpg
Har du provat att lägga ut en egen sökes-annons? Jag hittade min CC så.. och sålde min Alto till en tjej som lagt ut en egen annons. Känns som om det finns flera Amerigo-ägare som inte annonserar ut sina sadlar för jag fick många svar på sadlar som motsvarade min beskrivning, men inte en enda av dem var ute på annons.
 
Hejsan!

Har nordsvenskar som ser ut som din i typen med superbred manke men inte jättekraftiga i övrigt. Mitt heta tips är islandssadlar i xxwid. Har tex en globus gloi bom 38 till min. Den enda som suttit någorlunda vettigt. Mina hästar blir raka i ryggen vid arbete. Det finns ett helt gäng med islandssadlar med större knästöd och lite djupare sits även om det fortfarande är flatback stuk.
 
Hejsan!

Har nordsvenskar som ser ut som din i typen med superbred manke men inte jättekraftiga i övrigt. Mitt heta tips är islandssadlar i xxwid. Har tex en globus gloi bom 38 till min. Den enda som suttit någorlunda vettigt. Mina hästar blir raka i ryggen vid arbete. Det finns ett helt gäng med islandssadlar med större knästöd och lite djupare sits även om det fortfarande är flatback stuk.

Tack för tipset! För jag antar att det var skrivet till mig..? :)

Får nog ge mig ut och kolla lite närmare på islandssadlar! Har du något mer tips än Globus Gloi som funkat på dina hästar?
 
Tack för tipset! För jag antar att det var skrivet till mig..? :)

Får nog ge mig ut och kolla lite närmare på islandssadlar! Har du något mer tips än Globus Gloi som funkat på dina hästar?
haha ja det var det ju förstås. Har testat Lippo icelandic och i vidaste järnet var det ok, hästen tyckte om den, dock obefintligt stöd för mig ... så inget köp av den.
När jag mätte bomvinkeln så hade 37 i prestige passat ena hästen, dock inte den med bredast manke och rakast rygg.
Där är det bara islandssadlarna som fungerat.
Var håller du hus? Bor du i närheten kan du ju prova gloin. Pm:a i så fall! Håller till i nordöstra Skåne.
 
Jag börjar fundera på de här med dressyrsadlar nu igen! Har sista tiden haft en Cliff Barnsby AvG 17,5" bomvidd 3. ligger bra, men är lång för Blomman och stor för mig. Har svårt att hitta just dressyrsadel som han gillar.

Han har en Zaldi Star 16,5 bomvidd 31 som han är som smör att rida i. Han har dessutom en gibson galoppträningssadel som han är som flytande smör att rida i. Ingen dressyrsadel jag provat har vart i närheten av att ge samma känsla.

Jag har på fullt allvar funderat på att köpa en zaldi star och byta till dressyrkåpor, men vet inte om det ens är möjligt?

Överlag tycker jag ändå engelska sadlar (CB, Crown, FB och County) är de som jag upplevt att han gillat bäst. Han är ganska kort, inte jättesvängd precis där sadeln ligger, men svänger upp vid länden så många gånger blir de ett visst tryck just vid ländryggen. Kanske är det just avsaknaden av trycket där som gör att gibsonsadeln är favoriten? Det är ju en half-treesadel som enbart har en bom fram typ, resten är ju som en liten "skinnapp" :p:o
 
Men sen undrar jag lite hur syntetullen fungerar. Den ska ju göra att sadeln inte behöver stoppas om lika ofta väl? Och att man inte behöver "rida in" den nystoppade sadeln? Och då borde det väl inte hända så himla mkt med stoppningen från att den är nystoppad till inriden, eller vad man ska säga.

Jag har en sadel som stoppades om med syntetull hos Passier år 2011. Den är fortfarande mjuk och fin i stoppningen och har format sig väl, utan att stoppningen blivit tillplattad. Min andra sadel för jämförelse stoppas med vanlig ull, och där har jag behövt stoppa om varje - vartannat år för att den ska hålla sig fin.

Ser ut på bilden framifrån som att din sadel har bredd i bommen - har de bytt till den bredare U-formade "koppjärnet"?
Vad gäller bomvidden kan du alltid mäta själv - från ortspets till ortspets, så får du fram exakt vidd som sadeln har nu i centimeter (samma mått Passier använder).

Jag skulle absolut försöka att reklamera arbetet som gjorts på sadeln, och ge dem en möjlighet att se över det och ändra om möjligt.
 
Tankar kring denna? För stunden rid ej hästen, men kommer att få börja skritta inom snar framtid. När jag har ridit i den tidigare så har hästen älskat den. Den är utprovad av utprovare, jag tycker att den inte ser helt tokig ut, vad tycker ni?
Sorry för lite halvtaskiga bilder.. Hade dem på datan.
10446554_10152845757313278_2032902876211920991_n.jpg

10325182_10152845761153278_3472323739334044585_n.jpg
Ser inte så tokig ut alls. Ser ut som min gamla sadel faktiskt :love:
 
Nu har jag äntligen skickat ett mail till min ÅF. Har berättat hela händelseförloppet med sadeln (ringde i januari och påpekade att något var fel, så har varit ganska långdragit). Hoppas att de kan vara lite smidiga iom att det tagit så himla lång tid. Så himla tråkigt att lägga energi på sånt här bara :(.
 
Jag får nog också ge upp och ge mig in i sadeljungeln.

Trollet behöver väl en sadel rätt så snart, hon är 2,5 och håller på och ridas in. Eller ja, hon åks på lite då och då. Barbacka.
Men på en yster ungponny känns det som om man skulle försöka hitta en sadel till. Hon är bred som ett soffbord och hennes rygg
ser ut såhär. Måttbeställa och sådan får jag säkerligen göra för att få något som passar superduper, men på en unghäst som hinner ändra sig innan man ens hinner hämta sadel känns det inte riktigt lönt på.

Har ni några tips?

24_by_erehsidne-d7yvsoh.jpg


emmas5_by_erehsidne-d82e8mb.jpg
 
Tänkte bara uppdatera med utvärdering av Ninyas sadel nu när jag ridit med den ett tag.
När det gäller passformen för Ninyas del så kan jag inte peka på något som inte är bra, faktiskt. Känt från alla håll och kanter med fingrarna under sadeln när jag rider och trycket känns väldigt väl fördelat. Framför allt så känns Ninya lika avspänd tidigt i passet som när jag rider utan sadel, vilket inte har varit fallet tidigare. Har fårskinn med kanal för ryggraden under för att manken garanterat ska gå fri i alla lägen. För mig är den inte optimal, men i alla fall en stor förbättring emot innan, så jag klagar inte.

Vet att många här tyckte/tycker sadeln inte duger, men jag känner att det är bättre att lyssna på de som sett och känt i verkligheten och vet hur hon ser ut. Och nu när jag är säker på att Ninya trivs bra med den så är jag nöjd.
4606-1413291671-e39b6cae99b140eef2f9b61e916c1771.jpg
 
Vet att många här tyckte/tycker sadeln inte duger, men jag känner att det är bättre att lyssna på de som sett och känt i verkligheten och vet hur hon ser ut. Och nu när jag är säker på att Ninya trivs bra med den så är jag nöjd.
4606-1413291671-e39b6cae99b140eef2f9b61e916c1771.jpg

Jag va en av dom som påpekade minns jag och det va ju för att sadeln satt i bakvikt och var för smal. Om du använder en pad på en redan för smal sadel så blir den ju ännu smalare. Att hon möjligen upplevs bättre i denna är nog mest för att den andra sitter ju inte så bra den heller. Detta är inte ditt fel på ngt sätt, det är ju inte din häst och många vet att du är mån om hästen!
 
Jag va en av dom som påpekade minns jag och det va ju för att sadeln satt i bakvikt och var för smal. Om du använder en pad på en redan för smal sadel så blir den ju ännu smalare. Att hon möjligen upplevs bättre i denna är nog mest för att den andra sitter ju inte så bra den heller. Detta är inte ditt fel på ngt sätt, det är ju inte din häst och många vet att du är mån om hästen!
Jag som känt igenom många gånger både avsuttet och under ridning är övertygad om att den inte är för smal (snarare aningen vid före sommaren, nu lagom). Jag håller med om att det ser ut så på bilder, men känner man i verkligheten ligger den an likadant hela vägen längs bommen framtill.
 
@Springsteen De sadlar jag kan komma på som passar breda ponnyryggar är Globus i vidd 38. Dom är riktigt breda! Kanske inte världens skönaste, men det må väl vara hänt. Även M&N har riktigt breda ponnymodeller. Sen vet jag inte riktigt hur bra (eller breda) dom är men Maxflex kanske funkar? De är typ bomlösa som jag förstått det.

@dressyrteamet Det där med att pad gör sadeln smalare är en sanning med modifikation. En pad lyfter även upp sadeln och kan få en smalare sadel att fungera likväl som att en pad kan fylla ut en för vid sadel.
 
Ja visst kan en pad lyfta upp sadeln och därmed kanske lämna mer plats för manke och dylikt. Men en för smal sadel kommer alltid vara en för smal sadel och en pad kan inte trolla bort det.
 
@Springsteen De sadlar jag kan komma på som passar breda ponnyryggar är Globus i vidd 38. Dom är riktigt breda! Kanske inte världens skönaste, men det må väl vara hänt. Även M&N har riktigt breda ponnymodeller. Sen vet jag inte riktigt hur bra (eller breda) dom är men Maxflex kanske funkar? De är typ bomlösa som jag förstått det.

@dressyrteamet Det där med att pad gör sadeln smalare är en sanning med modifikation. En pad lyfter även upp sadeln och kan få en smalare sadel att fungera likväl som att en pad kan fylla ut en för vid sadel.

Tack för tips! :)

Provade en Tekna A-line, 16.5, Wide på min ponny idag. Den var nog lagom vid, på gränsen till något vid.
Men för svängd, vilket jag trodde att den skulle vara, men annars låg den blickstilla vid longering, sadelgjorden var
lösare än vanligt då sadelgjorden var lite för lång.

Trodde även att hon skulle vara bredare, men hon är väl så liten att man tror att hon är bredare än vad hon är när man tittar på henne!

Vågar man beställa en Tekna S-line?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
937
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp