Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, det ska jag verkligen göra! Det känns ändå bra att ha visat hur det ser ut för er och att ni inte heller tycker att det är ok. Jag ångrar så himla mycket att jag inte tog en bild på sadeln rak framifrån när den var ny. Så jag hade kunnat jämföra med hur den ser ut idag. Men man räknar ju inte heller med att sadeln ska vara sönder när man köper en så dyr sadel, och att den inte skulle passa, speciellt inte när den är fixat en extra gång för att passa.

Lycka till med din nya sadel @Fiorano ! Hoppas den passar båda när stoppningen är fixad :)

Sadel ligger helt galet. Troligtvis har dom fyllt upp den i bak istället för att vidga bomstorleken. Jag har flera optimum sadlar och de ligger inte alls på det här sättet. Vitsen med en optimum är ju bl.a att bommen är enkelt förändringsbar. Man kan behålla samma sadel fastän hästen utvecklas. En av mina fick en optimum in tre-årspresent Hon är tio idag och har fortfarande samma sadel. Jag tror att bomstorleken var 28 när den var ny och att den är 31,5 idag. Så @Martina_m stå på dig och kräv en fungerande och anpassad sadel till din häst. Dessutom tycker jag du skall kräva nedsättning av det pris du betalade för sadeln då du inte fick en fungerande sadel. Och hästen bör kräva fria morötter i ett år för sina ryggproblem.
 
Sadel ligger helt galet. Troligtvis har dom fyllt upp den i bak istället för att vidga bomstorleken. Jag har flera optimum sadlar och de ligger inte alls på det här sättet. Vitsen med en optimum är ju bl.a att bommen är enkelt förändringsbar. Man kan behålla samma sadel fastän hästen utvecklas. En av mina fick en optimum in tre-årspresent Hon är tio idag och har fortfarande samma sadel. Jag tror att bomstorleken var 28 när den var ny och att den är 31,5 idag. Så @Martina_m stå på dig och kräv en fungerande och anpassad sadel till din häst. Dessutom tycker jag du skall kräva nedsättning av det pris du betalade för sadeln då du inte fick en fungerande sadel. Och hästen bör kräva fria morötter i ett år för sina ryggproblem.
Tack!!! Det där behövde jag höra!! :bow:
Jag är så trött på det och tycker att det är jobbigt att klaga, så känner nästan att jag köper en ny sadel och gömmer min Optimum någon stans i någon enslig vrå och låtsas som inget har hänt :angel::(. men nej, det ska jag inte göra. Har inte riktigt råd med det :meh:.
De ska höra av sig, och de har inte gjort det ännu, så gissar att de kommer nästa vecka och hjälper mig (de skulle komma denna lr nästa vecka, och jag har påmint dem). ;)
 
Jag väntar på besök av sadelutprovaren som ska komma denna eller nästa vecka.
Tog lite foton på hur sadeln ligger nu. Glömde spänna fast den bara :meh:. Och tyvärr var det lite ont om plats, så bilderna blev lite dumma :down:.
Vad tycker ni?
DSC_0191_zpslfdaf6m9.jpg

DSC_0190_zpshnmnnvxk.jpg

DSC_0188_zpsxacmvga0.jpg

DSC_0183_zpsgvqajbnx.jpg

Sadeln låg absolut i bättre balans på bilderna från när du köpte den jämfört med de nya bilderna, där den ser toksmal ut!

Förhoppningsvis kan de bredda järnet och få den i balans igen. Jag har inte hört att Passiers sprengerstålförstärkningar på bommarna (dvs det de trycker ut i pressen när de breddar bommen ) vare sig har töjt sig, dragit ihop sig eller knäckts i samband med ändring. Antingen har hästen musklat om sig (och på sig precis runt manken) eller så blev det fel vid senaste ändringen. Jag skulle kontrollmäta bommen nu, och efter eventuellt nytt försök, så att du vet att det som överenskommits om, har gjorts, och inget annat.
 
Senast ändrad:
Sadeln låg absolut i bättre balans på bilderna från när du köpte den jämfört med de nya bilderna, där den ser toksmal ut!

Förhoppningsvis kan de bredda järnet och få den i balans igen. Jag har inte hört att Passiers sprengerstålförstärkningar på bommarna (dvs det de trycker ut i pressen när de breddar bommen ) vare sig har töjt sig, dragit ihop sig eller knäckts i samband med ändring. Antingen har hästen musklat om sig (och på sig precis runt manken) eller så blev det fel vid senaste ändringen. Jag skulle kontrollmäta bommen nu, och efter eventuellt nytt försök, så att du vet att det som överenskommits om, har gjorts, och inget annat.
Ja det är nog klokt. Men hur mäter jag korrekt? Jag vet att bommen var 28,5 när jag köpte den. Kan jag mäta fram Passiers bomvidd och se hur bred den är nu? För som sagt, den verkar mkt smalare nu än när jag köpte den. Även om hästen har ändrat sig, så borde den sk bomvidgningen gjort att den passar minst lika bra nu.
 
Sadeln låg absolut i bättre balans på bilderna från när du köpte den jämfört med de nya bilderna, där den ser toksmal ut!

Förhoppningsvis kan de bredda järnet och få den i balans igen. Jag har inte hört att Passiers sprengerstålförstärkningar på bommarna (dvs det de trycker ut i pressen när de breddar bommen ) vare sig har töjt sig, dragit ihop sig eller knäckts i samband med ändring. Antingen har hästen musklat om sig (och på sig precis runt manken) eller så blev det fel vid senaste ändringen. Jag skulle kontrollmäta bommen nu, och efter eventuellt nytt försök, så att du vet att det som överenskommits om, har gjorts, och inget annat.
Och just det, de har inte vidgat bommen, de har bytt ut hela bommen då jag klagat på att den låtit konstigt när jag ridit i den. Och det visade sig att nitarna inte satt som de skulle och därför bytte ut hela bommen då de inte visste varför nitarna "lossnat" eller vad det nu var som var felet.
Men förmodligen missade de att den skulle vara vidare än tidigare.
 
Och just det, de har inte vidgat bommen, de har bytt ut hela bommen då jag klagat på att den låtit konstigt när jag ridit i den. Och det visade sig att nitarna inte satt som de skulle och därför bytte ut hela bommen då de inte visste varför nitarna "lossnat" eller vad det nu var som var felet.
Men förmodligen missade de att den skulle vara vidare än tidigare.
Det låter ju rimligt, att de glömt vidga den nya bommen dvs.
hoppas att det löser sig med en ordentlig vidgning av bommen :)
 
Ja det är nog klokt. Men hur mäter jag korrekt? Jag vet att bommen var 28,5 när jag köpte den. Kan jag mäta fram Passiers bomvidd och se hur bred den är nu? För som sagt, den verkar mkt smalare nu än när jag köpte den. Även om hästen har ändrat sig, så borde den sk bomvidgningen gjort att den passar minst lika bra nu.

Lyft på kåpan. Hitta ortspetsarna. Mät mellan nedersta punkten på höger ortspets, till vänster ortspets med en vanlig linjal. 27,5 cm : deras standard fabriksbom.
28,5 ca MW-W
29,5 ca W-XW
30,5 ca XW+, jämfört med andra sadlar.

(Obs att vissa dressyrsadlar har knäblocken placerade på ett sånt sätt att man inte riktigt kommer åt ortspetsarna -kommer inte ihåg hur optimum är på den frågan)

Kan mycket väl vara så att de missat nåt när de gjorde bombytet. De har ju vanliga koppjärn, och sådana med extra bredd för hästar med bred ryggrad. Kan ha missat ändra bom, stoppat om fel etc etc... Tycker också att du ska stå på dig.

Passier Optimum är en underbar sadel, du ska fan inte behöva gömma den i en vrå! Den mår bäst på en hästrygg :o jag är ju avundsjuk på dig å din häst som kan ha en sån ;)
 
Hjälp! Jag kommer behöva jaga ny sadel till Calle (när han blivit ridbar igen vill säga :meh: så han får dras med den han har ett tag till). Men ja, vad kan tänkas vara en lämplig modell tro? Han har ingen överkrånglig rygg så det borde inte vara så svårt, men jag behöver tips.

Han har lite lutning uppåt mot korset när han bara står rakt upp och ner, men blir rakare/rak i rörelse/arbete.
Normal manke osv..

dsc_0200_538248e89606ee79f9c5ae77.jpg
 
@mooi Eftersom jag är insönad på Amerigo tipsar jag om vanliga CCn om du gillar öppet säte, alt Classicen eller kanske Cervia om du vill ha djupare sits:).
 
@Fiorano Har du fått tillbaka din sadel? Blev stoppningen bra? :)

@mooi
Jag tror att en Albion hade kunnat ligga ok på honom. Eller var det du som haft en Albion tidigare?
Vilken prisklass hade du tänk dig?
Om jag hade köpt sadel idag hade jag kollat närmre på Amerigo eller Prestige. Modeller vet jag inte.
 
Imorgon kl 7 på morgonen kommer herr O till mig och hästen :D:p. De ville så klart komma mitt på dagen, men jag tycker minsann att jag har varit ute i så pass god tid att jag hade kunnat få en kvällstid. Det finns ju faktiskt folk som jobbar kontorstid OCH har häst. Och ledsen, men utan jobbet hade jag ju knappast kunnat köpa en sadel från dem. Så det blev tidigt på morgonen istället. Hoppas så innerligt att han lyckas hjälpa oss:cautious:O_o.
 
Rapportera hur det gick, är så nyfiken vad de har att säga om "bomvidgningen"...

Imorgon kl 7 på morgonen kommer herr O till mig och hästen :D:p. De ville så klart komma mitt på dagen, men jag tycker minsann att jag har varit ute i så pass god tid att jag hade kunnat få en kvällstid. Det finns ju faktiskt folk som jobbar kontorstid OCH har häst. Och ledsen, men utan jobbet hade jag ju knappast kunnat köpa en sadel från dem. Så det blev tidigt på morgonen istället. Hoppas så innerligt att han lyckas hjälpa oss:cautious:O_o.
 
@Martina_m Väntar med spänning på att höra hur besöket gått! Jag hämtade min sadel idag och nu är den både jämn och alldeles mjuk i stoppningen:). Kom typ precis hem så har förstås inte provat den på häst än.
 
Igår mätte jag sadeln, typ så som @caballus beskrev, men gick sådär. Mellan ortspetsarna är det ca 30 cm. Har kassa bilder på mobilen, ska se om jag kan fixa det under dagen.

O tyckte att nä, den låg ju faktiskt inte bra. Den var för tajt mitt på ryggen, den låg och gungande ungefär. Jag berättade att den åker fram när jag rider i den och att jag sitter skitdåligt i den. Han ville återigen få de där höga och korta killarna på sadeln som var när den var ny. Nu har de liksom stoppat om den som en "vanlig" sadel och inte alls anpassad efter min hästs rygg. Han skulle kolla med sadelmakaren om det går att fixa med bara stoppningen eller om hela kilen behöver bytas ut, Isf måste den till Tyskland. Så antingen blir den klar nästa vecka, eller om typ en månad.....
Ang bommen sa han att den följer hästen. Frågade om han kunde mäta bommen, men det sa han att det går inte såhär, utan görs när den är isärplockad sas.

Så summan av kardemumma, den är helt fel stoppad, och det kan göra att det skiljer i bomvidd. Så vi får väl se hur det ser ut och känns när jag får tillbaka den.

Men nu är det på g iaf
 
Igår mätte jag sadeln, typ så som @caballus beskrev, men gick sådär. Mellan ortspetsarna är det ca 30 cm. Har kassa bilder på mobilen, ska se om jag kan fixa det under dagen.

O tyckte att nä, den låg ju faktiskt inte bra. Den var för tajt mitt på ryggen, den låg och gungande ungefär. Jag berättade att den åker fram när jag rider i den och att jag sitter skitdåligt i den. Han ville återigen få de där höga och korta killarna på sadeln som var när den var ny. Nu har de liksom stoppat om den som en "vanlig" sadel och inte alls anpassad efter min hästs rygg. Han skulle kolla med sadelmakaren om det går att fixa med bara stoppningen eller om hela kilen behöver bytas ut, Isf måste den till Tyskland. Så antingen blir den klar nästa vecka, eller om typ en månad.....
Ang bommen sa han att den följer hästen. Frågade om han kunde mäta bommen, men det sa han att det går inte såhär, utan görs när den är isärplockad sas.

Så summan av kardemumma, den är helt fel stoppad, och det kan göra att det skiljer i bomvidd. Så vi får väl se hur det ser ut och känns när jag får tillbaka den.

Men nu är det på g iaf
Han frågade förresten hur den var att rida i nu, jag svarade att jag inte ridit i den sedan september. "Ojdå" sa han ;)
Det är ju ingen snabb service :p, men än har jag hopp om att det kommer att bli bra!:bow:
 
@Martina_m Nog för att stoppningen kan göra ganska mycket för vidden, märks verkligen med min nya. Men jag är ändå tveksam till att bommen öht ändrats på din. För om den breddats så mycket som det sagts att den sklle göras har de fått stoppa något enormt för att få den smalare än vad den var innan viddningen:/.

Har ridit Barbie i min idag och minsann att den funkar på henne! Är visserligen lite på gränsen till för smalt, men hon är just nu extremt mycket tjockare än vad hon ska vara...

10644929_10204393547830682_6981295911894858671_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp