Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tips! :)

Provade en Tekna A-line, 16.5, Wide på min ponny idag. Den var nog lagom vid, på gränsen till något vid.
Men för svängd, vilket jag trodde att den skulle vara, men annars låg den blickstilla vid longering, sadelgjorden var
lösare än vanligt då sadelgjorden var lite för lång.

Trodde även att hon skulle vara bredare, men hon är väl så liten att man tror att hon är bredare än vad hon är när man tittar på henne!

Vågar man beställa en Tekna S-line?

Ja s-line är ju rakare! jag har haft både a-line och s-line :)
 
Hur mycket rakare är den tror du? :)
bossorna ser helt annorlunda ut i s-linen. Dom är rakare ja! Min häst är svängd lite överbyggd stillastående (och då såg den ju för rak ut såklart) men blev rakare i arbete och då låg den bra. Glömde säga, att bossorna är ngt bredare i s-line. Men det borde ju bara va bättre på en ponnyrygg.
 
Jag väntar på besök av sadelutprovaren som ska komma denna eller nästa vecka.
Tog lite foton på hur sadeln ligger nu. Glömde spänna fast den bara :meh:. Och tyvärr var det lite ont om plats, så bilderna blev lite dumma :down:.
Vad tycker ni?
DSC_0191_zpslfdaf6m9.jpg

DSC_0190_zpshnmnnvxk.jpg

DSC_0188_zpsxacmvga0.jpg

DSC_0183_zpsgvqajbnx.jpg
 
Vink vink @Springsteen jag har en s-line som inte passar min. Dock en 17 tum. Den är rak, för rak på min som är så hög i fronten att allt hamnar i bakvikt oavsett bomvidd:mad:.
 
Jag väntar på besök av sadelutprovaren som ska komma denna eller nästa vecka.
Tog lite foton på hur sadeln ligger nu. Glömde spänna fast den bara :meh:. Och tyvärr var det lite ont om plats, så bilderna blev lite dumma :down:.
Vad tycker ni?
DSC_0191_zpslfdaf6m9.jpg

DSC_0190_zpshnmnnvxk.jpg

DSC_0188_zpsxacmvga0.jpg

DSC_0183_zpsgvqajbnx.jpg
Den ligger inte så fint, den är i bakvikt, ser ut att vara för smal och för svängd då den släpper bak.
 
Ser ju inte riktigt bra ut. Men vill minnas att du la ut bilder när den var ny och då låg den ju bättre, och du var nöjd?

Hur gammal är hästen? Har den ändrat sig mycket i kroppen?

Jag väntar på besök av sadelutprovaren som ska komma denna eller nästa vecka.
Tog lite foton på hur sadeln ligger nu. Glömde spänna fast den bara :meh:. Och tyvärr var det lite ont om plats, så bilderna blev lite dumma :down:.
Vad tycker ni?
DSC_0191_zpslfdaf6m9.jpg

DSC_0190_zpshnmnnvxk.jpg

DSC_0188_zpsxacmvga0.jpg

DSC_0183_zpsgvqajbnx.jpg
 
OTE="Springsteen, post: 16697173, member: 20211"]Typiskt att det är en 17, min är ju kort i ryggen så 16.5 är ju till och med på gränsen. :([/QUOTE]

Ja men det var ju synd;)
 
Ser ju inte riktigt bra ut. Men vill minnas att du la ut bilder när den var ny och då låg den ju bättre, och du var nöjd?

Hur gammal är hästen? Har den ändrat sig mycket i kroppen?
Nä, det känns inte bra. Sadeln är inte använd sedan slutet på september för den gav honom ryggont.
Egentligen tyckte jag väl att den var i smalaste laget när jag fick den ny. Men jag har en tendens att tycka att sadlar är för smala och kände att jag ska lita på sadelutprovaren och accepterade hur den låg. Men vill minnas att jag satt mkt bättre i den innan sommaren, än vad jag gjorde när jag fick tillbaka den. Fick liksom inte plats i den, och det kanske skiljer 2 kg på mig sedan dess, tycker inte att det ska påverka så mkt :cry:.
Hästen är 9,5 år nu. Och jag tycker inte att han har ändrat sig så mkt på ett år. Framför allt inte sedan i april när han var hos mig och mätte och kollade sadel och häst.

Jag hoppas att de är hjälpsamma mot mig och hjälper mig fixa sadeln eller byter ut den mot en annan. Spelar ingen roll känner jag nu, bara jag får tag i en sadel som passar.
 
@Martina_m Den ser onekligen trång ut:(. Minns så väl din vånda att köpa en så dyr sadel, så stå på dig och få det fixat!

___________________________________________________________________________________

Juno har fått en ny sadel nu:). En Amerigo CC och jag var wild and crazy och köpte en brun:D. Nu är den inne hos sadelmakaren för att plocka ut en massa stoppning framtill, har aldrig kännt en så tokstoppad Amerigo...
10352981_10204296204997172_1828485350976475163_n.jpg


1907285_10204296536445458_2735757978547303887_n.jpg


Så här låg den på Barb:p. Håller en tumme att urplockningen av stoppningen kommer att skapa ett under och att den kommer passa. Det lär bli 2 cm vidare så förhoppningsvis.
10639626_10204296536925470_187408386310583918_n.jpg
 
@Martina_m Den ser onekligen trång ut:(. Minns så väl din vånda att köpa en så dyr sadel, så stå på dig och få det fixat!

___________________________________________________________________________________

Juno har fått en ny sadel nu:). En Amerigo CC och jag var wild and crazy och köpte en brun:D. Nu är den inne hos sadelmakaren för att plocka ut en massa stoppning framtill, har aldrig kännt en så tokstoppad Amerigo...
10352981_10204296204997172_1828485350976475163_n.jpg


1907285_10204296536445458_2735757978547303887_n.jpg


Så här låg den på Barb:p. Håller en tumme att urplockningen av stoppningen kommer att skapa ett under och att den kommer passa. Det lär bli 2 cm vidare så förhoppningsvis.
10639626_10204296536925470_187408386310583918_n.jpg

Bara sadeln inte blir för vid för Juno när stoppningen tunnas ur ;), men en tunn padd kan ju räcka då kanske :). Lyx med samma sadelp båda pollarna
 
@Martina_m Den ser onekligen trång ut:(. Minns så väl din vånda att köpa en så dyr sadel, så stå på dig och få det fixat!
Tack, det ska jag verkligen göra! Det känns ändå bra att ha visat hur det ser ut för er och att ni inte heller tycker att det är ok. Jag ångrar så himla mycket att jag inte tog en bild på sadeln rak framifrån när den var ny. Så jag hade kunnat jämföra med hur den ser ut idag. Men man räknar ju inte heller med att sadeln ska vara sönder när man köper en så dyr sadel, och att den inte skulle passa, speciellt inte när den är fixat en extra gång för att passa.

Lycka till med din nya sadel @Fiorano ! Hoppas den passar båda när stoppningen är fixad :)
 
@Buck Räknar med att den kommer bli lite för vid för Juno när stoppningen kommer ur. Men tror att det kommer att räcka med att stoppa in en Eskadron benpadd under framtill för att den ska passa. Har fått göra så med hoppsadeln som blivit för vid nu när han börjar anta mer vuxen form i ryggen:). Hursom var stoppningen tvunegn att fixas för den var stenhård och dessutom mer stoppad på ena sidan än den andra...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp