Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Martina_m hoppsadeln ser bättre ut men får du verkligen plats med dina långa överben i den? Du borde ju ha extra framskuren kåpa så du inte puttar bak din rumpa o får sadlarna att trycka ned bakåt. Var nånstans på ryggen har din häst ont?
 
Jag har ridit i den 2 ggr. Jag har en DFL (samma paneler etc) som är lite vidare än den på bilden, men den måste jag ha pad under på. Denna funkar utan. Jag trodde den kanske är liite smal först, men sen insåg jag att det faktiskt är manken som möjligen höjer sadeln ngt fram. Antagligen är jag bara lite petig och det är nog ingen fara alls. Hans rygg kommer ju upp lite under ridning också. Velar fram o tbx om den ligger bra eller om jag ska leta efter ngt annat.

Här rids han med den.
 
Känns det inte också som att du alltid kommer vara lite misstänksam? Det skulle jag varit. Lite som att köpa en häst fast den inte riktigt gick igenom besiktningen (typ var lite stel). Man tror alltid att det är något fel sen. :/
Absolut kommer jag att vara det! Magkänslan är inte bra alls :(
 
Jag tycker ju den där ligger betydligt bättre. Mil ifrån typ. Jag är dock inte bra på hoppsadlar. Så den hade jag verkligen behövt se live för att känna hur balansen blir i den mer exakt.

Men med hoppsadeln tycker jag du får ett bättre läge för gjordens funktion ihop med sadeln på din häst.
Den andra gjordplaceringen blir liksom helt bakvänt på din häst. Den sabbar sadelns balans tror jag, på just din individ.

Har utprovaren alltså sett sadeln på hästen efter att den "gjorts om"?
Hade de det hade jag definitivt INTE köpt sadel av dem.
Förmodligen inte öht. Men absolut inte om de ansett det där bör funka.
Vet inte alls vem som provat ut och är inte insatt i det. Men med tanke på hur det ser ut av vad jag ser så är jag ju inte impad.

Jag kan tänka mig att tar man ut och longar hästen och ser hur sadlarna ligger så finns det chans att hoppsadeln ligger kvar enligt bilden även om hästen tex bockar.
Med dressyrsadeln om man sadlar bak den kan jag tänka mig att den under ridning eller om man får en bock i lina så kommer den kana fram. Om den ligger still så länge ens.
Just att lina dem och hoppas på att kunna få fram en bock i galoppen tycker jag är bra på hästar som inte går att rida om de tex inte är inridna. Så kan man se mer än om den bara följer rygglinjen, hamnar i balans etc. Man kan få en lite större aning om den kommer ligga kvar och inte åka fram/bak.
Nu vet jag inte om jag skulle vilja göra det med din om den har ont. Vet inte hur ont den har etc. Och iom att du inte ens kan dra gjorden utan att sadeln glider känns det kanske tom överflödigt..

Jag har svårt att se hur den sadeln ska gå att få rätt för den hästen. Just iom balans och gjord etc..
Men jag är absolut inget sadelproffs som sagt.
Nu kanske hoppsadeln inte är helt perfekt, men den skadar inte min häst när jag använder den vid uteritt och hoppträning varannan vecka ( och hopptränat har jag inte gjort sedan jag flyttade i okt).

Utprovaren har inte sett sadeln på hästen efter att den blivit "tillfixad ".
 
@tuaphua @Novali01

Hade som sagt haft ute ET idag och hästen hade en låsning i vänster länd. Men han var även öm i musklerna i ryggen/länden (där sadeln typ slutar), vilket ju tyder på att sadeln glappat. Och det är där han har reagerat när jag känt på honom.
Låsningen är nu borta. Men han är ju fortfarande öm i musklerna, så han får gå utan sadel i några dagar nu och lite massage och arnika. Han lär ju vara ok i ryggen tills/OM O kommer och kollar på sadeln iaf, det brukar ju ta sin tid.

Ang framskjuten kåpa, alltså, jag vet inte om jag får plats eller inte :p har inte tänkt på det. Har bara tyckt att den är riktigt trevlig att rida i för att vara en hoppsadel :D.

Och just det, lät ET titta på sadlarna och hon säger typ samma som vi kommit fram till, den lättar bak. Hon la den på plats på ryggen, och när vi spände gjorden så låg den vips, alldeles för långt fram...
 
Martina, nu tycker jag ännu mer att du ska byta sadel helt, om hästen även visat besvär. Ligg hårt och se till att du får reklamera den. Kanske få ngt intyg av ET att hästen även visat besvär? Det är mkt pengar du lagt på din sadel och då ska den inte sitta så uppenbart illa.
 
Martina, nu tycker jag ännu mer att du ska byta sadel helt, om hästen även visat besvär. Ligg hårt och se till att du får reklamera den. Kanske få ngt intyg av ET att hästen även visat besvär? Det är mkt pengar du lagt på din sadel och då ska den inte sitta så uppenbart illa.
Jag blir ju säkrare på min sak, att sadeln ligger illa och det är ett rimligt läge att kräva ett återköp då de fått två gånger på sig att fixa till "varan" sas.
Jag behöver en sadel som passar och det ska ingå god service och med vilja att hjälpa även hobbyryttare som mig.
 
Ikväll fick jag se en annan ryttare rida i min sadel jag spontanköpte och hästen såg faktiskt rätt så nöjd ut och ryttaren tyckte det kändes väldigt bra i sadeln.
 
Jag blir ju säkrare på min sak, att sadeln ligger illa och det är ett rimligt läge att kräva ett återköp då de fått två gånger på sig att fixa till "varan" sas.
Jag behöver en sadel som passar och det ska ingå god service och med vilja att hjälpa även hobbyryttare som mig.
Herre gud, att man kan tycka att detta är så jobbigt!?
Jag är sjukt konflikträdd :nailbiting:! Hade ett missat samtal från O och visste inte vad jag skulle ta vägen innan jag vågade ringa upp igen.
Jag har bestämt mig för att begära ett återköp, för jag har rätt till det! Eller hur????
Det enda en stressad O säger är att han kommer och kollar sadeln och fixar den på plats. Sen vill han lägga på. Jag frågar när? På måndag säger han. När på måndag? Vi får se, men på eftermiddagen troligtvis. :wtf:
Jisses, det är fredag idag. Får jag möjlighet att säga till (fråga) min chef om jag kan gå tidigare? IGEN! Var ju bara ledig igår em pga ET kom och fixade min häst med de fel som sadeln har orsakat (ok, låsningen kommer nog inte från sadeln, men nog har sadeln orsakat skada på min häst!).

Ska böna och be att min sambo följer med mig!
 
Måste bara säga en sak ang Childeric och det är att du måste ha vikt i sadeln för att kolla om den ligger i balans eftersom de ofta är extremt mjuka i stoppningen. De sjunker ner och formar sig efter ryggen när man sitter i dem.

Så lägg på sadeln utan någonting och sitt upp, så ber du någon ta en bild rakt från sidan. Då kommer du se om den ligger i balans eller ej. :)

Dr T, det ser ut som du lagt sadeln lite för långt fram och därför hamnar den i bakvikt. Med korrekt placering och ryttare i så gissar jag att det kommer se mycket bättre ut.
 
Jag gillar Childeric, nu har jag haft en modell "D" två modeller av "DI" och en "Dac" och en "DFL" och en "DFI". Provade dock Lippo Azzario (den var för svängd, har ej provat alton) Albion, Karlslund, Tekna LeTek, Amerigo CC och ett par andra innan det blev Childeric nu igen. Gillar enkelkåpade sadlar.

Centaur - ja den va nog ngt långt fram där, hade dessutom en gjord på som jag aldrig använt förut, sadeln sätter sig lite bättre med min vanliga gjord :)
 
Ikväll gäller det. Om en timma kommer O och ska kolla på sadeln. Fasen oxå att han ska vara så sjukt trevlig! Men jag hoppas att jag står på mig! Sadeln passar inte!!!
 
Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Sjukt tråkigt att lägga så mkt pengar på en måttad sadel som tjorvar sådär mycket :(.

Ikväll gäller det. Om en timma kommer O och ska kolla på sadeln. Fasen oxå att han ska vara så sjukt trevlig! Men jag hoppas att jag står på mig! Sadeln passar inte!!!
 
Ok, jag vet inte riktigt hur det har gått idag.
O tyckte att sadeln inte låg bra och att han skulle fixa till "det sista". Jag ifrågasatte och undrade om det verkligen gick att få den sadeln att passa min häst? Jag sa att jag inte tror på den sadeln. Frågade om ett återköp, att de haft två gånger på sig att fixa till den. Men han svarade att de köper inte tillbaka sadlar, och att de har tre gånger på sig att fixa till den. Jag är allmänt uppgiven och vill bara ha en sadel som passar mig och min häst.
Det slutade med att jag fick låna en begagnad Prestige D1K 17" M bomvidd. Men den är ca 2 cm för lång för att få plats på ryggen. Han hade även en Clincher ( helt ny modell och jag minns inte vad den hette). Den skulle oxå vara kort och han kunde anpassa den ganska mkt, vilket inte går med Prestige. Han hade den inte med sig, men jag fick prova den om jag ville (skicka den till mig lr nåt). Men han tog nya mått på min häst och sa att han gör en ny sadel till mig, en ny Passier Optimum. Ville jag hellre ha en Prestige (trots att den är lite för lång) eller en Clincher skulle jag höra av mig till honom.

Tänkte låta detta sjunka in lite och se vad jag vill.... För jag vet inte längre...
Problemet är min hästs korta rygg och min stora rumpa och långa lår. Det är svårt att få ihop den ekvationen.
 
@Martina_m Men varför i hela friden har han då provat ut en så djup sadel? Det bästa vore väl en sadel med lite flatare sits och lite framskurna kåpor för att du lättare ska få plats, kan jag tycka.. Vilken jobbig sits, avundas dig inte! Hoppas att du, hur du än gör, får en sadel som passar så både du och häst blir nöjda!!
 
IMG_3071.jpg
Har hemma en sadel på prov (efter utprovning) då min sadel låg katastrofdåligt. Hästen har ändrat hela sin rygg vilket iof är positivt men jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på en ny sadel nu :mad:. Sadeln är en Prestige X-Helen med Prestige nya sadelgjord RP. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag upplevde sadeln väldigt skön och att man kom nära hästen iom att det är singelkåpa. Hon kändes även mer avspänd med gjorden mot min gamla (har en ELT nu). Blir osäker på om det är placebo men litar nog på min känsla. (Helst skulle jag vilja behålla allt mitt gamla)
Bild på sadeln, den är ju snygg som satan.
 
IMG_3071.jpg
Har hemma en sadel på prov (efter utprovning) då min sadel låg katastrofdåligt. Hästen har ändrat hela sin rygg vilket iof är positivt men jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på en ny sadel nu :mad:. Sadeln är en Prestige X-Helen med Prestige nya sadelgjord RP. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag upplevde sadeln väldigt skön och att man kom nära hästen iom att det är singelkåpa. Hon kändes även mer avspänd med gjorden mot min gamla (har en ELT nu). Blir osäker på om det är placebo men litar nog på min känsla. (Helst skulle jag vilja behålla allt mitt gamla)
Bild på sadeln, den är ju snygg som satan.
Den ser jättefin ut!! Gjorden ser ju fiffig ut, är det en lös rund platta, eller hur ser den ut?
 
Och jag tänker och tänker....
Kommer det verkligen att bli bra men en ny lika dan sadel?
Vad har jag för rättigheter egentligen? Är det två eller tre gånger han har på sig att rätta till "felet"? Har jag rätt att göra ett återköp och få pengarna tillbaka?
 
Om du är osäker på dina rättigheter så kontakta KO igen, säg gärna till O att du varit i kontakt med dem och vad de sagt. Jag fick rätt i en sadelaffär på så vis (köpte en begagnad sadel från en firma, visade sig sedan att den hade trasig bom).

Det kan kanske funka med en ny Passier, men ja... Det finns många andra märken som kanske hade passat bättre, och som håller betydligt bättre andrahandsvärde.

Och jag tänker och tänker....
Kommer det verkligen att bli bra men en ny lika dan sadel?
Vad har jag för rättigheter egentligen? Är det två eller tre gånger han har på sig att rätta till "felet"? Har jag rätt att göra ett återköp och få pengarna tillbaka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 089
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp