Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten passus...såg precis en Optimum II ute på annons! Har inte sett en enda sen jag köpte min, måste säga att det är superfina sadlar så ngn som letar i Jönköpingstrakten o kan prova kan göra ett kap.
 
Hoppar in med en liten fråga: Är det någon som har erfarenhet av eller vet något om Prestige x Helen sadeln?
 
Hoppar in med en liten fråga: Är det någon som har erfarenhet av eller vet något om Prestige x Helen sadeln?
Jag har precis köpt en och jag gillar den mer och mer. Kan ärligt erkänna att jag kände mig lite låst i början. Väldigt skönt skinn och jag hamnar i en riktigt bra balans. Hästen verkar också trivas bra, iom enkelkåpan känner man ryggrörelserna väldigt bra.
 
Jag har precis köpt en och jag gillar den mer och mer. Kan ärligt erkänna att jag kände mig lite låst i början. Väldigt skönt skinn och jag hamnar i en riktigt bra balans. Hästen verkar också trivas bra, iom enkelkåpan känner man ryggrörelserna väldigt bra.
Hur ser din häst ut i ryggen? Hade du sadelmakare för utprovning?
 
@Victovie Jag är också ett stort fan av Erreplus! Supersköna sadlar och om jag nånsin ska byta igen så ligger den på topplistan. Min Passier är fortfarande numero uno som jag älskar högt, dock har jag ju faktiskt fått köpa den pga en liknande historia som @Martina_m:s, den måttbeställdes till häst o ryttare o passade inte överhuvudtaget när den kom...så det är inte nåt nytt att O inte får till det. I Martinas fall finns det ju dock chans att få en Passier som passar, det är ju "bara" att hon står på sig till dom fixat det eftersom de har flera olika typer av sadlar så passar ju säkert nån typ. Kruxet i fågelsången är väl att få utprovaren att fixa rätt....
Tycker också mycket om Erreplus! Har en sedan i höstas som ligger perfekt på Forsythia :) Provade och la den på Viol och det fungerade absolut, hon går mkt bättre nu! Men F och V har lite olika varianter av rakare ryggar så planerar prova begagnade sadlar för att hitta en till Viol så inte Erreplusen anpassar sig efter henne och inte är optimal för Forsythia längre... Erreplus finns tyvärr inte i billigare begagnade varianter ännu... =(
 
Kl

Jag följer emellanåt sadelprovningsproblemen på buke med intresse även om det inte är ett ämne jag i sak känner mig berörd av öht genom åren , men ämnet är intressant för mig då jag tycker det blivit ngn 2000+ tals grej så att säga .

Varför snurrar folk in sig på att det är de dyraste sadlarna, Amerigo, childeric, prestige som ska passa deras hästar ? Och varför måttbeställer man sadel om man är en vanlig hobbyryttare ?

Tycker man ser hur många konstanta sadelproblem som helst härinne som inkluderar just de dyraste hippaste sadelmärkena ?

Jag finner ämnet intressant som sagt eftersom jag upplever att det är ngt "nytt" sista decenniet ovh inkluderar de dyra hyllade märkena likväl som sadelproblem allmänt .

@Martina_m utan att ens förstora bilderna du lade på dressyrspecialmåttade var min reaktion att den öht inte passar hästen öht då den är så svängd och din häst utöver det har ett ganska svårt sadelgjordsläge utifrån bilderna . Korsa gjordarna bör man öht inte behöva i utgångsläge på en väl liggande sadel , kan vara ett trick i ngn period om hästen ändrat lite hull ngn kort period och sadeln i övrigt verkligen ligger bra från början .
 
Kl

Jag följer emellanåt sadelprovningsproblemen på buke med intresse även om det inte är ett ämne jag i sak känner mig berörd av öht genom åren , men ämnet är intressant för mig då jag tycker det blivit ngn 2000+ tals grej så att säga .

Varför snurrar folk in sig på att det är de dyraste sadlarna, Amerigo, childeric, prestige som ska passa deras hästar ? Och varför måttbeställer man sadel om man är en vanlig hobbyryttare ?

Tycker man ser hur många konstanta sadelproblem som helst härinne som inkluderar just de dyraste hippaste sadelmärkena ?

Jag finner ämnet intressant som sagt eftersom jag upplever att det är ngt "nytt" sista decenniet ovh inkluderar de dyra hyllade märkena likväl som sadelproblem allmänt .

@Martina_m utan att ens förstora bilderna du lade på dressyrspecialmåttade var min reaktion att den öht inte passar hästen öht då den är så svängd och din häst utöver det har ett ganska svårt sadelgjordsläge utifrån bilderna . Korsa gjordarna bör man öht inte behöva i utgångsläge på en väl liggande sadel , kan vara ett trick i ngn period om hästen ändrat lite hull ngn kort period och sadeln i övrigt verkligen ligger bra från början .

Jag håller med om att det är väldigt bytande på sadlar för många.

När jag jobbade hos mina tränare fanns ett gäng sadlar, inte så jättemånga. Men av dem kunde de flesta hästar gå med någon av dem.
En del modeller ligger bra på väldigt många. Och rids hästarna väl ligger sadlarna ofta bättre IOM att de musklas på rätt ställen och får en front på annat sätt.
Så gör ju de flesta proffs.
Har man tur kan ens favvo-sadel ligga bra på fler.

Däremot förstår jag att man som ryttare är förtjust i fint läder eller nära kontakt med hästen.
Så därför har jag valt tex Amerigo och Equipe. Jag blir glad av fint läder och det jag tycker är snygg design.
Hästen tror jag bryr sig nada bara sadeln passar och har ok stoppning.

Däremot ser jag ju ganska många rejält tvivelaktiga sadelutprovningar. Där jag anser sadeln inte vara rätt från start.
Kan man då inte så mkt och lyssnar på de som är utbildade och bör kunna köper man kanske sadeln och inser efter ett tag att den inte har så bra.
Då kan man kanske tro hästen ändrat sig så pass.
Istället för att inse att det från start var så där.
 
@tuaphua ja verkligen .

Men "fint läder och snygg design " ? Finns ju hur mycket sadlar som helst i 30 + kronors klassen och även lite under som har fint läder/kvalitet ? Jag pratar ju inte om att folk ska köpa hööks sadlar liksom utan just som jag skrev märkesfixeringen och så många sadelproblem ?

Design tycker jag känns jättekonstigt om vi pratar det man vill ha i en sadel ? Tänker att design kanske inte var vad du menade öht ? Passform för hästen är väl prio ett och att ryttaren trivs i den dessutom - det är kanske det du menar med design ? Design år 2015 används lite ofta som hur snyggt det är så därav reaktionen utifrån hur du responderade i sammanhanget att jag tolkade def av design så .

I övrigt är vi nog överrens i stort i essensen i frågan .
 
Senast ändrad:
@tuaphua ja verkligen .

Men "fint läder och snygg design " ? Finns ju hur mycket sadlar som helst i 30 + kronors klassen och även lite under som har fint läder/kvalitet ? Jag pratar ju inte om att folk ska köpa hööks sadlar liksom utan just som jag skrev märkesfixeringen och så många sadelproblem ?

Design tycker jag känns jättekonstigt om vi pratar det man vill ha i en sadel ? Tänker att design kanske inte var vad du menade öht ? Passform för hästen är väl prio ett och att ryttaren trivs i den dessutom - det är kanske det du menar med design ? Design år 2015 används lite ofta som hur snyggt det är så därav reaktionen utifrån hur du responderade i sammanhanget att jag tolkade def av design så .

I övrigt är vi nog överrens i stort i essensen i frågan .

Haha.. Nej, ärligt talat är jag så larvig att om jag kan få välja mellan en sadel som passar och är rent snygg och den kostar x antal tusen mer än en som passar och jag inte tycker är snygg så hostar jag upp pengarna.
Men givetvis går passform först!
Däremot kan jag ju tycka att en billigare är snyggare. Då väljer jag ju med glädje den.

Jag tror inte alla som måttar behöver det. Och jag tror tyvärr inte alla måttade blir bra. Just IOM att det hänger på den som måttar.

Jag har valt märken eller valt bort dem just för att jag gillat eller inte gillat den som måttar dem.
Tyvärr måste man väl våga stå på sig och även kunna en del för att veta hur man bör agera.
Det är lite väl låg nivå på en del som arbetar med det.
 
Haha.. Nej, ärligt talat är jag så larvig att om jag kan få välja mellan en sadel som passar och är rent snygg och den kostar x antal tusen mer än en som passar och jag inte tycker är snygg så hostar jag upp pengarna.

Ja då blir det ju lite speciellt minst sagt utifrån sammanhanget ;) Har nog svårt att förstå vad som skulle vara design val om sadeln ligger jättebra på hästen och passar ryttaren och flr den skull inte heter Amerigo, childeric eller prestige samtidigt som det inte är en budgetsadel som sagt och ffa inte passas ut av ngn sadelutprovare som säljer toppmärken och ryttare måttbeställer osv pga ngn salig tilltro till märkena i sig ...

Varför ska en sadel öht måttas special på ngn häst ? ;)
 
Senast ändrad:
Ja då blir det ju lite speciellt minst sagt utifrån sammanhanget ;) Har nog svårt att förstå vad som skulle vara design val om sadeln ligger jättebra på hästen och passar ryttaren och flr den skull inte heter Amerigo, childeric eller prestige samtidigt som det inte är en budgetsadel som sagt och ffa inte passas ut av ngn sadelutprovare som säljer toppmärken och ryttare måttbeställer osv pga ngn salig tilltro till märkena i sig ...

Varför ska en sadel öht måttas special på ngn häst ? ;)

Ja, min gamle ponny tex köpte jag ju moddad sadel till. Den är måttad a la Amerigos modell. Då man plockar ihop delar precis som man eg gör med de som kallas måttade.
Men den här kallas ju bara anpassad eller ngt.
Ponnyn hade extremt dåligt sadelläge. Det fanns inga färdiga som låg 100 på honom.
Jag måttade hellre än använda svanskappa på sadel som inte låg 100 enligt mig.
Det var den lösning annan sadelutprovare ansåg var lösningen.
Med annan utprovare måttades sadel som hästen sen hade utan prob i runt 10 år. Den låg utmärkt och still.

Jag tycker absolut det finns fula och snygga sadlar även i dyr prisklass.
Amerigo och Equipe tex tilltalar mig rent estetiskt. Det är enkla linjer och inga detaljsömmar.
Childerique tyckte jag var asfula innan jag vant mig vid den där sömmen de har på kåpan.
WOW tycker jag är fruktansvärt fula i linjer och framför allt bjäfset på bakvalvet.
Prestige tycker jag är rätt fina med.
Röösli - inte så jag jublar åt utseendet.

Engelska sadlar brukar jag inte gilla rent estetiskt. Italienska brukar vara mer min grej.

Så om de passar likvärdigt och jag får välja: den snygga!
Vet fler som resonerar så.
Visst får man ta en "ful" om den passar bäst. Men man är inte lika lycklig som med en fiiin som passar bra.
 
Ja som sagt @tuaphua så ev sömmar osv estetiskt så spelar det ingen roll för mig . Har aldrig ens tänkt på det eftersom jag aldrig haft så stora sadelproblem öht vilket föranleder kommentarer öht i tråden , än mindre köpt sadlar utifrån "design" som du redovisar
 
Ja som sagt @tuaphua så ev sömmar osv estetiskt så spelar det ingen roll för mig . Har aldrig ens tänkt på det eftersom jag aldrig haft så stora sadelproblem öht vilket föranleder kommentarer öht i tråden , än mindre köpt sadlar utifrån "design" som du redovisar

Nej, nuvarande tex har ett sadelläge som gör att jag inte behöver måtta om jag inte vill.
Jag tror också att rätt många märken kan funka på honom.
Spec när fronten är uppriden.

Så tror jag det är med många moderna hästar.
 
Nej, nuvarande tex har ett sadelläge som gör att jag inte behöver måtta om jag inte vill.
Jag tror också att rätt många märken kan funka på honom.
Spec när fronten är uppriden.

Så tror jag det är med många moderna hästar.
Du missade nog helt poängen känns det som trots att du höll med i mitt ursprungsinlägg ? Jag har aldrig avsett i sammanhanget att det skulle behöva måttas öht som sagt på några hästar ...snarare tvärtom som sagt om du inte ska rida OS ? Ska du rida OS så kollas sadeln typ direkt om den inte funkar . Ingen normal hobby ryttare på ngn gammal ponny ska behöva specialmåtta ngn sadel .... Du är unik isåfall ...
 
Senast ändrad:
Du missade nog helt poängen känns det som trots att du höll med i mitt ursprungsinlägg ? Jag har aldrig avsett i sammanhanget att det skulle behöva måttas öht som sagt på några hästar ...snarare tvärtom som sagt om du inte ska rida OS ? Ska du rida OS så kollas sadeln typ direkt om den inte funkar . Ingen normal hobby ryttare på ngn gammal ponny ska behöva specialmåtta ngn sadel .... Du är unik isåfall ...

Jag tror nog många topphästar och toppryttare behöver mindre larv med sadlar.
En gammal ponny kan ha betydligt sämre exteriör. Och vara betydligt sämre riden.
Så var det med min. När sadeln köptes kunde jag nog inte rida upp honom max i fronten. Med den överbyggda kroppen utan manke och massiva bogbladen kanade allt fram och låste bogarna. Han hade lägsta punkten knepigt med.
Jag kände sadelutprovaren hyfsat väl. Den brukade inte hispa i onödan. Men den ansåg att kroppen ponnyn hade var bland det svåraste den sett.

En gammal ponny är lika värd att inte få ont som en OS-häst.

Däremot tror jag att många hästar mer avlade för ridning och med normal exteriör kan gå med fler sadlar, icke måttade.

Och jag tror i många fall de hästar som anses ha sadelproblem skulle få betydligt bättre sadelläge om ett duktigt proffs red den.
Rids de upp i fronten blir det så mkt lättare.
 
@tuaphua poängen kvarstår att även om ngn har ngn häst som inte ska gå OS så behöver de inte måttade specialsadlar för den skull , därav ursprungs kommentaren . Det blir lite fel som jag reflekterat över objektivt i tråden . Du fick den lite på avvägar när du skrev att design var en faktor för dig i fråga om sömmar /design osv . Det var inget jag avsåg att uppehålla mig med öht i reflektionen
 
@tuaphua poängen kvarstår att även om ngn har ngn häst som inte ska gå OS så behöver de inte måttade specialsadlar för den skull , därav ursprungs kommentaren . Det blir lite fel som jag reflekterat över objektivt i tråden . Du fick den lite på avvägar när du skrev att design var en faktor för dig i fråga om sömmar /design osv . Det var inget jag avsåg att uppehålla mig med öht i reflektionen

Vad gör man då med hästar som ponnyn jag tar som exempel?
Om man inte vill rida barbacka eller skita i att rida.
 
Men alltså. Om nu hobbyryttare vill köpa sadlar för 30.000:-, och mer därtill, och kan göra det finns väl inget problem att förfäras över? Sen är det så att begagnade Amerigo, Röösli, Prestige och Childeric hittar man utan större bekymmer för runt 10.000:-. Det är väl ändå inte en hysterisk summa. Att vilja ha den sadel som passar bäst på sin häst är väl heller inget som någon ska behöva häcklas över på nätet för? Skillnaden nu från förr är också att det finns ett helt annat utbud av märken och utprovare nu som naturligtvis påverkar marknaden.
 
Men alltså. Om nu hobbyryttare vill köpa sadlar för 30.000:-, och mer därtill, och kan göra det finns väl inget problem att förfäras över? Sen är det så att begagnade Amerigo, Röösli, Prestige och Childeric hittar man utan större bekymmer för runt 10.000:-. Det är väl ändå inte en hysterisk summa. Att vilja ha den sadel som passar bäst på sin häst är väl heller inget som någon ska behöva häcklas över på nätet för? Skillnaden nu från förr är också att det finns ett helt annat utbud av märken och utprovare nu som naturligtvis påverkar marknaden.
Nej verkligen inte ? Jag är som sagt fascinerad över att märkena i sak verkar vara en grej och utöver det att sadelpassning verkar vara så otroligt problematisk för många @Fiorano . Nu pratade vi ju att måttbeställa nya sadlar etc bland annat , och inte för den skull att köpa hööks sadlar . Vet inte riktigt vad du stör dig på i sammanhanget öht ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 088
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp