Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W Tror du ska sluta hänga upp dig på rundbossor för om sadeln passar för övrigt så kommer den släppa lagom i bak också o hästen kommer vara nöjd, I promise!:D Har en mycket känslig herre hemma som inte gillar nåt som trycker på länden, han går med en äldre Passier Optimum med kilbossor o är helnöjd. Han gillade inte alls min Erreplus som har rundbossor o släpper tidigt....

Det är hästen som hänger upp sig på rundbossor. Envist. Hon har haft kilbossor som släppt tidigt (och passat), tex MFen släpper tidigt. Men aldrig mer än "okej". Och man kan knöla på henne en sadel med rundbossor som ligger skit på alla vis och hon rör sig ändå bättre i den.

Det är ju lite det som är vårt problem - hon har (innan Jaguaren och Alton) inte sagt JA om någon sadel. Vi har provat ett antal som passar för ögat (enligt proffs) hästen säger Mja och på sin höjd okej.
Men envist som en röd gris hela tiden rört sig bättre i sadel som varit för svängd etc. Även om den även varit för trång, jag hatar den och inte kunnat rida i den osv. Och den jäkla Alton. Den låg verkligen inte bra. Men hästen skickade upp rygg så jag höll på att ramla av (samma sak i Jaguaren, men den låg ju mkt bättre).

Det var ju därför jag köpte Jaguaren. För hon så extremt envist visat att hon vill ha en svängd som släpper tidigt. Och att jag nu en dryg månad senare har en häst som musklat ur den visar ju på att det var en vinstlott. Hon har dessutom varit föredömligt mjuk och fin i ryggen hela tiden och förbättrat galoppkvaliten ett snäpp.

Så. Jag har helt enkelt lyssnat på vad hästen snöat in på och tjatat om i 1.5 år. Även om jag inte lyssnat på det så mkt innan just för det inte ska vara så.

Problemet är som sagt inte att hitta en sadel som ligger bra enligt all tillgänglig vetenskap. Utan hitta en sadeljäkel hästen säger ja om. Och det finns tydligen en differens där. Därmed inte sagt jag konsekvent kommer vägra prova något med kilbossor. Men handlar det om att åka 15 mil eller betala massor i frakt så går det som har störst chans att - utefter hennes åsikter hittills - få tummen upp av hästen först.

Vi väntar fortfarande på tid hos Amerigoutprovaren med. Inte alls säker att set löser våra problem men vill bocka av det på listan.
 
Nej det är det ju inte.
har hon begagnat också?
Jag har just nu inget förtroende för någon utprovare så det tar verkligen emot att åka iväg även om det inte är långt. Jag vill prova själv hemma i lugn och ro, hästen kräver två provridningsdagar, räcker inte att rida runt 10 min i en sadel. Jag måste se om hon blir svullen vid manken dagen efter. Alternativt att jag kan lämna tillbaka sadeln efter några dagar. Då även begagnade.
sorry för sent svar. Jag har aldrig känt mig tvungen att köpa en sadel av märket som jag provat med utprovare. Det är visserligen lite dyrare att lägga pengar på att få en modell utprovad om man inte köper den, men det har ändå känts bättre att alltid lägga lite tid efter prövningen att kolla på filmer och andas lite.

Det finns ju ganska mkt på begagnat-marknad men de flesta sadlar formar ju sig lite i början efter den hästen den ligger på.

Albion av gamla modeller finns ju ganska mkt på begagnatmarknaden. För mig var det ju lite "otur" att den modellen jag och Caspian valde (Albion Fabrento) kom ut så nyligen att det inte fanns en enda begagnad ännu. Just nu känns det ju inte heller som att mitt exemplar kommer komma ut på begagnad-marknaden någonsin.. :love:

... och min sadel har kilbossor, vilket jag verkligen inte trodde skulle passa. Albion lämnar mer plats för manken än vad Passier gör (enligt en oberoende sadelmakare som jobbar med att utbilda andra sadelutprovare), men i övrigt ger denna ganska lik känsla, bara skönare i sitsen än de Passier som jag ridit i...
 
@Amanda_F Öhhh??? Mer plats för manke på Albion? Passier har cutback o det har inte Albion så det kan ju faktiskt inte stämma? Kan du ha missuppfattat?
Jag gillar också Albionsadlar, är ett bra märke med kvalité.
 
Eques sella exklusive efter ridning. Dock, kanske pga flexibommen så sjönk den för mkt fram och klämde på sidorna av mankbasen. Ska prova med padd sen. Hästen sa bara okej dvs underkänt men inte så konstigt. Mig passar den inte alls...

21231638_1402880819807887_7734089230909518457_n.jpg
 
@Spyro192 Nu gissar jag hej vilt men jag tror dom lagt extra stoppning hela vägen där järnet ligger och sen mindre stoppning efter att de slutat för att kontakten med hästen ska bli så nära så möjligt. Om jag nu uppfattar dig rätt vill säga:D:angel:

Domen kom i söndags... Ergo sadeln ligger INTE bra! :banghead::banghead::banghead:
Men jag fick tillbaka min Prestige Roma hoppsadel nyomstoppad och breddad. :up:
:arghh:Hur ska man hitta rätt i denna djungel ???:arghh:
 
Domen kom i söndags... Ergo sadeln ligger INTE bra! :banghead::banghead::banghead:
Men jag fick tillbaka min Prestige Roma hoppsadel nyomstoppad och breddad. :up:
:arghh:Hur ska man hitta rätt i denna djungel ???:arghh:

Jag frågade min mamma om jag fick låna hennes bil imorgon. Hon svarade att ja, men undrade varför. Jag har ju en egen bil liksom. Jag svarade att jag ska hämta halm med transporten på morgonen och hinner inte lasta ur innan jag ska iväg igen.

Mamma: Vad ska du göra?
Jag: Frissan, och sen ska jag till ort X.
Mamma: Vad ska du göra där?
Jag: Hämta en sadel...
Mamma: *börjar fnissa* Förlåt! Men alltså... du har inte funderat på att skaffa en hamster?
Jag: Man kan inte rida på dem...
Mamma: Det kan du ju inte på H heller när du inte har en sadel. Liksom du åker nånstans och hämtar en sadel, rider en gång, kommer in och svär - och sen åker du runt igen och kommer hem med nya sadlar. Rider en gång och...

Hon har en poäng.. och nej jag vet inte hur man tar sig ur träsket. Köper en sele och en vagn antagligen.... :S
 
Jag frågade min mamma om jag fick låna hennes bil imorgon. Hon svarade att ja, men undrade varför. Jag har ju en egen bil liksom. Jag svarade att jag ska hämta halm med transporten på morgonen och hinner inte lasta ur innan jag ska iväg igen.

Mamma: Vad ska du göra?
Jag: Frissan, och sen ska jag till ort X.
Mamma: Vad ska du göra där?
Jag: Hämta en sadel...
Mamma: *börjar fnissa* Förlåt! Men alltså... du har inte funderat på att skaffa en hamster?
Jag: Man kan inte rida på dem...
Mamma: Det kan du ju inte på H heller när du inte har en sadel. Liksom du åker nånstans och hämtar en sadel, rider en gång, kommer in och svär - och sen åker du runt igen och kommer hem med nya sadlar. Rider en gång och...

Hon har en poäng.. och nej jag vet inte hur man tar sig ur träsket. Köper en sele och en vagn antagligen.... :S
Sele och vagn hade ju varit något för min bakrädda tjej :laugh:
Jag håller nog med din mamma där att en hamster är nog att satsa på! Eller frimärken :p
 
@Alexandra_W Sadeln du visar ovan ligger framåt o trycker runt manken, precis som du gissade. Den är för vid och kanske också fel slags bom.

Fast det var ingen gissning, det var ett konstaterande ;) Den har flexbom och låg riktigt bra innan ridning, men sen satte den som som sagt alldeles i fram. Så ska (tror jag skrev det) lägga en padd under och se vad det gör. Annars går det att byta koppjärn.

Bomformen tror jag faktiskt inte är så tokig, det var väldigt jämna och trevliga avtryck trots att den satte sig så i fram. Återstår såklart att se hur det blir när den ligger i våg. Och framförallt vad hästen tycker om den då. Sen är den inte lösningen på våra problem då jag inte sitter bra i den och är tveksam om det rättar till sig bara man får den i balans tyvärr. Men om den går att få så den funkar och hästen säger den är okej har jag något som jag kan låna en stund medan jag letar vidare.

Idag ska jag hämta en ErgoX2...
 
Fast det var ingen gissning, det var ett konstaterande ;) Den har flexbom och låg riktigt bra innan ridning, men sen satte den som som sagt alldeles i fram. Så ska (tror jag skrev det) lägga en padd under och se vad det gör. Annars går det att byta koppjärn.

Bomformen tror jag faktiskt inte är så tokig, det var väldigt jämna och trevliga avtryck trots att den satte sig så i fram. Återstår såklart att se hur det blir när den ligger i våg. Och framförallt vad hästen tycker om den då. Sen är den inte lösningen på våra problem då jag inte sitter bra i den och är tveksam om det rättar till sig bara man får den i balans tyvärr. Men om den går att få så den funkar och hästen säger den är okej har jag något som jag kan låna en stund medan jag letar vidare.

Idag ska jag hämta en ErgoX2...

Vilken Ergo ska du prova?
 
@Alexandra_W lägg gärna ut bilder och visa den. Tycker ergo verkar väldigt vettiga!

Will do. Ja när jag läste på, särskilt om Salmiak så kändes det dels genomtänkt, dels som något som faktiskt kanske kan passa oss. Många rätt i teorin. Försäljaren varnade innan jag provsatt att det är väldigt olika vad ryttarna tycker. De är ju gjorda för att sätta/vinkla ryttarens bäcken på ett visst vis. Sätta dig "rakt upp och ner" och långt fram i sadeln jmf med många andra.

Jag satte mig och bara "åh". Den bara placerade mig helt korrekt utan ansträngning. Behövde inte "rätta till och sätta mig rätt" utan bara helt avslappnat satt lodrätt. Och benen intill stöden. Skojade om att "jag tar den, jag köper ny häst i värsta fall".

Nu kanske den inte alls känns lika på hästen/att rida i. Och hästen kanske hatar den. Men när jag tittat och klämt på den så det känns genomtänkt och vettigt. Och generösa vidder.

Tyvärr vräker regnet ner så verkar inte bli någon provtur idag. Men ska lägga på dem ikväll oavsett och se.
 
Blir inte klok på vad jag ska pröva för modeller till min prinsessa. Hon har en Bates caprilli hopp som ligger och som vi trivs med och en stubben Tristan som är lite för smal men hon går bra med den och trivs. Provade en Tolga som såg ut att ligga bra men som bara kanade fram och hon tyckte givetvis inte om den heller. Har inte hur mycket som helst att lägga heller så det måste vara nått bättre begagnat i den billigare klassen.
 
Will do. Ja när jag läste på, särskilt om Salmiak så kändes det dels genomtänkt, dels som något som faktiskt kanske kan passa oss. Många rätt i teorin. Försäljaren varnade innan jag provsatt att det är väldigt olika vad ryttarna tycker. De är ju gjorda för att sätta/vinkla ryttarens bäcken på ett visst vis. Sätta dig "rakt upp och ner" och långt fram i sadeln jmf med många andra.

Jag satte mig och bara "åh". Den bara placerade mig helt korrekt utan ansträngning. Behövde inte "rätta till och sätta mig rätt" utan bara helt avslappnat satt lodrätt. Och benen intill stöden. Skojade om att "jag tar den, jag köper ny häst i värsta fall".

Nu kanske den inte alls känns lika på hästen/att rida i. Och hästen kanske hatar den. Men när jag tittat och klämt på den så det känns genomtänkt och vettigt. Och generösa vidder.

Tyvärr vräker regnet ner så verkar inte bli någon provtur idag. Men ska lägga på dem ikväll oavsett och se.
Om din häst gillade alton så finns det faktiskt ganska stor chans att den gillar Salmiak. Provade båda på c för två år sen och då föll valet på Alto för han kändes "lättare" i den. Men det var inte jättestor skillnad.
 
Blir inte klok på vad jag ska pröva för modeller till min prinsessa. Hon har en Bates caprilli hopp som ligger och som vi trivs med och en stubben Tristan som är lite för smal men hon går bra med den och trivs. Provade en Tolga som såg ut att ligga bra men som bara kanade fram och hon tyckte givetvis inte om den heller. Har inte hur mycket som helst att lägga heller så det måste vara nått bättre begagnat i den billigare klassen.

Varför vill du byta är väl första frågan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 291
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp