Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om din häst gillade alton så finns det faktiskt ganska stor chans att den gillar Salmiak. Provade båda på c för två år sen och då föll valet på Alto för han kändes "lättare" i den. Men det var inte jättestor skillnad.

Ska bli intressant att se hur Salmiaken ligger då. För Alton (en hopp var det dock) låg inte bra, den liksom kom inte ner (trots för vid) utan låg "uppepå". Så knas att hon gillade den men det är nog de där rundbossorna...
 
Ska bli intressant att se hur Salmiaken ligger då. För Alton (en hopp var det dock) låg inte bra, den liksom kom inte ner (trots för vid) utan låg "uppepå". Så knas att hon gillade den men det är nog de där rundbossorna...
Jag tyckte nog att de var mer lika att sitta i än vad C tyckte att de var lika att röra sig i. Men det är så olika mellan olika exemplar också, om de är inridna, hur bossorna ser ut som sitter. Amerigo finns ju med tre olika varianter av bossor, beroende på hur uppbyggda de är, så det finns ju väldigt mycket att välja på.
 
Gå upp en vidd? :)
har svårt att hitta en likadan. måste ha en DL och jag hittar bara vanliga. När jag väl hittar DL så är det något annat mått som inte stämmer:meh:. Därav fundering på annat märke. Fast jag känner att det är ingen panik så jag kan ju vänta tills rätt dyker upp. Kan ju dressyra i hoppsadeln så länge. Vintern är ju inte så lång här
 
har svårt att hitta en likadan. måste ha en DL och jag hittar bara vanliga. När jag väl hittar DL så är det något annat mått som inte stämmer:meh:. Därav fundering på annat märke. Fast jag känner att det är ingen panik så jag kan ju vänta tills rätt dyker upp. Kan ju dressyra i hoppsadeln så länge. Vintern är ju inte så lång här

DL är väl bara annat läder? Men vad ska du ha för vidd osv. Tycker jag sett många när jag letat runt. Men behöver ju inte vara "rätt" för det såklart. Tyvärr inga bra tips på annat - det får någon annan bistå med tyvärr.
 
DL är väl bara annat läder? Men vad ska du ha för vidd osv. Tycker jag sett många när jag letat runt. Men behöver ju inte vara "rätt" för det såklart. Tyvärr inga bra tips på annat - det får någon annan bistå med tyvärr.
DL är stora stöd. Scanica är samma sadel men annat läder. Så den ska funka åxå. 30 eller 31 i bomvidd. Skulle gissa på att 30 räcker. Har 29 på min som är lite äldre så den är lite smalare än dom nyare. 17 tum. Helst vill jag ha en brun. Brukar alltid vara nått som faller bort på dom jag hittar. Sällan dom är bruna heller.
 
DL är stora stöd. Scanica är samma sadel men annat läder. Så den ska funka åxå. 30 eller 31 i bomvidd. Skulle gissa på att 30 räcker. Har 29 på min som är lite äldre så den är lite smalare än dom nyare. 17 tum. Helst vill jag ha en brun. Brukar alltid vara nått som faller bort på dom jag hittar. Sällan dom är bruna heller.

Nej färgen är nog svåraste. Hittar flera svarta vid snabb koll. Men hojtar om jag hittar en brun när bag surfar runt.
 
Som önskat. Bilder på ErgoX2 Salmiak.
Löst pålagd.

21149891_1403734956389140_7694379748294766215_n.jpg


21192470_1403734979722471_5075403975178694289_n.jpg


Spänd, men ej sutten i eller riden i. Drogs fram lite av gjorden tyvärr.
21192459_1403735313055771_2059440454003073741_n.jpg


21193025_1403735336389102_579384480383780874_n.jpg


21192052_1403735343055768_6792838093830356176_n.jpg


21151304_1403735379722431_2276347560511313983_n.jpg


21151394_1403735426389093_6661921430377340539_n.jpg
 
@Alexandra_W min rumpa älskade Ergo!! Men tyvärr så funkade inte bommen till min höga bredmankade svängda korta rygg till häst. Men den dagen den bommen finns så är jag den första, kanske andra som står i kö.
 
Will do. Ja när jag läste på, särskilt om Salmiak så kändes det dels genomtänkt, dels som något som faktiskt kanske kan passa oss. Många rätt i teorin. Försäljaren varnade innan jag provsatt att det är väldigt olika vad ryttarna tycker. De är ju gjorda för att sätta/vinkla ryttarens bäcken på ett visst vis. Sätta dig "rakt upp och ner" och långt fram i sadeln jmf med många andra.

Jag satte mig och bara "åh". Den bara placerade mig helt korrekt utan ansträngning. Behövde inte "rätta till och sätta mig rätt" utan bara helt avslappnat satt lodrätt. Och benen intill stöden. Skojade om att "jag tar den, jag köper ny häst i värsta fall".

Nu kanske den inte alls känns lika på hästen/att rida i. Och hästen kanske hatar den. Men när jag tittat och klämt på den så det känns genomtänkt och vettigt. Och generösa vidder.

Tyvärr vräker regnet ner så verkar inte bli någon provtur idag. Men ska lägga på dem ikväll oavsett och se.

Intressant hur den sitter på din, på min häst som kräver brett mellan krämpor o kanal satt ergon så här på och när vi testade den va hans inte ens lika musklad som han är nu....synd för jag va väldigt intresserad av själva sadeln. Vi provred inte eftersom den satt så och lyfte sig ännu mer i rörelse...
 
Intressant hur den sitter på din, på min häst som kräver brett mellan krämpor o kanal satt ergon så här på och när vi testade den va hans inte ens lika musklad som han är nu....synd för jag va väldigt intresserad av själva sadeln. Vi provred inte eftersom den satt så och lyfte sig ännu mer i rörelse...

Oj! Ja det där var ingen hit alls det. Var det länge sen? De har ju tydligen gjort om salmiaken en gång (dvs finns en äldre modell med).
 
Oj! Ja det där var ingen hit alls det. Var det länge sen? De har ju tydligen gjort om salmiaken en gång (dvs finns en äldre modell med).
Förra året....den va wide, han behöver såklart en vidare men det hade inte gjort så stor skillnad,,,,det är så här alla amerigo sätter sig på honom också.
 
Förra året....den va wide, han behöver såklart en vidare men det hade inte gjort så stor skillnad,,,,det är så här alla amerigo sätter sig på honom också.

Ja jag kände igen tendensen från Alton på min. Trots att den var på tok för vid så låg den "ovanpå". Även om inte lika extremt som ergon på din, men kände igen tendensen/fenomenet. Intressant sånt där, samma sak med vidder. Ergon i wide är för ögat inte vidare än annat jag har hemma som är för smalt - men på hästryggen så?!?
 
Will do. Ja när jag läste på, särskilt om Salmiak så kändes det dels genomtänkt, dels som något som faktiskt kanske kan passa oss. Många rätt i teorin. Försäljaren varnade innan jag provsatt att det är väldigt olika vad ryttarna tycker. De är ju gjorda för att sätta/vinkla ryttarens bäcken på ett visst vis. Sätta dig "rakt upp och ner" och långt fram i sadeln jmf med många andra.

Jag satte mig och bara "åh". Den bara placerade mig helt korrekt utan ansträngning. Behövde inte "rätta till och sätta mig rätt" utan bara helt avslappnat satt lodrätt. Och benen intill stöden. Skojade om att "jag tar den, jag köper ny häst i värsta fall".

Nu kanske den inte alls känns lika på hästen/att rida i. Och hästen kanske hatar den. Men när jag tittat och klämt på den så det känns genomtänkt och vettigt. Och generösa vidder.
Så upplevde jag också ergon faktiskt. Jag fick korrekt sits direkt, och kan nu sitta i balans utan att kana eller kompensera. Trots hala ridtights :) Hoppas den passar din häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 290
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp