Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat snegla på sadel till lillen, behöver inte skaffa en förrän efter årsskiftet, vi rider in honom i en gammal allround men till sen då... Han är lite rakare i ryggen, vad kan funka? Equipe, hur pass svängda är de? Typ Emporio. Prestige? Amerigo?
Kommer bli nåt begagnat till att börja med så behöver inte vara något lyxigt, han får "riktig" sen.
 
Jag har börjat snegla på sadel till lillen, behöver inte skaffa en förrän efter årsskiftet, vi rider in honom i en gammal allround men till sen då... Han är lite rakare i ryggen, vad kan funka? Equipe, hur pass svängda är de? Typ Emporio. Prestige? Amerigo?
Kommer bli nåt begagnat till att börja med så behöver inte vara något lyxigt, han får "riktig" sen.
Om Lillen är i växtfas kan det ju variera lite... allt från rak men kraftigt överbyggd och platt utan manke till takformad, svängd med megamanke :eek:

Granska honom lite i en fas av stiltje i tillväxten när han ser relativt jämn ut, vissa drag försvinner inte, såsom bröstkorgens utformning, sadelläge, sadelgjordsläge och bogar. Kolla på föräldrarna också, så har du ett hum iaf.

Satsa på nåt med bred kanal och ändringsbar bom och stoppning så har du lite marginal. Tyvärr är ju Equipe/Amerigo inte så smidiga ur den synpunkten, där kammar Prestige hem poängen.
 
Alltså OT Mearas men din häst ser ut som nåt ur en gammal saga, så vacker!
Bonusbild... På tal om saga. Här ställde han upp akut som brudhäst... som nyinriden 3årshingst. Han var lite flyktbenägen :nailbiting:.
1555378_10152844906261155_1978520599665046127_n.jpg
 
Om Lillen är i växtfas kan det ju variera lite... allt från rak men kraftigt överbyggd och platt utan manke till takformad, svängd med megamanke :eek:

Granska honom lite i en fas av stiltje i tillväxten när han ser relativt jämn ut, vissa drag försvinner inte, såsom bröstkorgens utformning, sadelläge, sadelgjordsläge och bogar. Kolla på föräldrarna också, så har du ett hum iaf.

Satsa på nåt med bred kanal och ändringsbar bom och stoppning så har du lite marginal. Tyvärr är ju Equipe/Amerigo inte så smidiga ur den synpunkten, där kammar Prestige hem poängen.

Ja och jag tänker att om jag köper nåt som är hyfsad kvalitet så kan jag ju sälja och byta om han heeelt växer ur den, så kan man ändra och stoppa om så länge det går liksom. Min tanke med Prestige var just att de är ganska ändringsbara. Hade tur med Pärlan som fick sin Childeric som fyraåring och sen kunde ha den hela vägen, men den här är ju inte ens 3 än, kommer hända så mycket nu nästa år och som 4-åring.
 
Med ny häst kommer ny sadel tydligen, såå tråkigt att leta sadel. Amerigo DJ är den enda sadel jag testat som ligger klockrent, att hitta en begagnat verkar svårt och en ny finns inte på kartan. Han har stooora bogblad, kort rygg, kort anläggningsyta. Någon som haft en häst som Amerigo DJ legat perfekt på och sedan hittat nåt annat, vad isåfall?
 
Provat Salmiaken igen. Men den lurar ögat. Tyckte ju först den var lite för vid och hade pad. Vilket gjorde den för trång och blev lite bakvikt. Idag provade jag den utan pad och den är snäppet för smal. Gick bra att rida i igen men den kommer inte riktigt ner och klämde henne lite vid mankbasen.

Dock borde den, givet det verkligen ÄR samma bom (det ska vara det av allt jag läst men...) bli bra i XW och med tanke på hur flapen låg i XW? Hoppas jag i alla fall...

21231573_1406099902819312_8188095127824118935_n.jpg
 
Provat Salmiaken igen. Men den lurar ögat. Tyckte ju först den var lite för vid och hade pad. Vilket gjorde den för trång och blev lite bakvikt. Idag provade jag den utan pad och den är snäppet för smal. Gick bra att rida i igen men den kommer inte riktigt ner och klämde henne lite vid mankbasen.

Dock borde den, givet det verkligen ÄR samma bom (det ska vara det av allt jag läst men...) bli bra i XW och med tanke på hur flapen låg i XW? Hoppas jag i alla fall...

21231573_1406099902819312_8188095127824118935_n.jpg
Jag känner mig lite lost här, trodde detta var bilder på Flapen? Och din häst måste vara otroligt vid? Jag har mw på min hoppsadel, Ergo, o den är för vid för de flesta jag lägger den på. Men det är årgång 1, dvs den första varianten, så det kan ju ha ändrats sen dess.
 
Jag känner mig lite lost här, trodde detta var bilder på Flapen? Och din häst måste vara otroligt vid? Jag har mw på min hoppsadel, Ergo, o den är för vid för de flesta jag lägger den på. Men det är årgång 1, dvs den första varianten, så det kan ju ha ändrats sen dess.

Min fröken är vid ja. Rejält vid. Prestige i 37 är för smalt om man vill ha ngt av jämföra med. Sen är hon bred långt bak med. Det har varit ett av problemen med sadelletandet. Mycket räcker inte till i vidd. Jaguaren tex hade funkat super att fortsätta med om hon inte breddat ur den i XW :S

Det har varit bilder på både salmiaken och flapen. Det inlägget du citerade låg en bild på salmiaken.
 
Är i sadeldjungeln igen:banghead::banghead:
har lånat hem en Antares cadence.
För och nackdelar?
Läste någonstans att den har en tendens och sjunka ner över manken efter en tids användning, stämmer detta?
 
Diskuterade med ÅF om det enbart var vidden som gör att flapen kom ner bättre, eller om något mer skiljer. Det kan dock även bero på att salmiaken har äldre typ av bossor och flapen nyare. De nyare är mjukare stoppad.
Bommen är exakt densamma i båda två. Det finns än bara två bommar och den nya bommen - courage - som är rakare finns än bara i en hoppsadel men kommer i dressyr.

Så en salmiak i XW och med nya bossorna bör komma ner på samma vis som flapen.
 
Är i sadeldjungeln igen:banghead::banghead:
har lånat hem en Antares cadence.
För och nackdelar?
Läste någonstans att den har en tendens och sjunka ner över manken efter en tids användning, stämmer detta?
Vad menar du med för o nackdelar? Man kan ju inte riktigt säga så för om sadeln passar både dig o hästen då finns det ju bara fördelar med den. Sen finns det ju ingen sadel som är rätt anpassad som sjunker ner över manken bara?
 
Vad menar du med för o nackdelar? Man kan ju inte riktigt säga så för om sadeln passar både dig o hästen då finns det ju bara fördelar med den. Sen finns det ju ingen sadel som är rätt anpassad som sjunker ner över manken bara?

Ja även ifall den passar mig så kan lädret vara i skitkvalité. Det är ju t ex en nackdel. :up:
Och angående att jag frågade om den sjunker ner kring manken var just för att jag läste att det var en som fått en Antares utprovad men valde att inte köpa till padd för den skulle ändå sjunka ner vid manken och då värma om/bygga upp den igen efter ett tag:confused: så då ville jag veta ifall det var vanligt förekommande bland just den sadeln
 
@kottee_
Undrar om de som recenserat att sadeln i sig "tenderar att sjunka ner efter ett tag" kanske missat att en sadel kan behövas stoppas om efter nåt år beroende på vad det är sadeln är stoppad med ?

Nu har jag ingen koll på vad just Antares stoppningen består av, (har inte bemödat mig googla ens heller ska erkännas) men det är inte helt ovanligt att stoppning behöver bytas oavsett inom något år på nya märkessadlar.

Tycker att "påståendet" du läst känns lite missvisande i fråga om hur en sadel ändå passar i grunden - självklart måste stoppningen korrigeras ändå under åren det kommer ingen ifrån :)
 
Ja även ifall den passar mig så kan lädret vara i skitkvalité. Det är ju t ex en nackdel. :up:
Och angående att jag frågade om den sjunker ner kring manken var just för att jag läste att det var en som fått en Antares utprovad men valde att inte köpa till padd för den skulle ändå sjunka ner vid manken och då värma om/bygga upp den igen efter ett tag:confused: så då ville jag veta ifall det var vanligt förekommande bland just den sadeln
Det finns inga Antarés-sadlar med 'skitläder'. Och man kan inte värma om dem. Du måste blanda ihop med annat märke.
Däremot kan man skicka sadeln till Frankrike och få permanentbossorna bytta. Det kostar dock ett Gäng tusenlappar.
I Cadence är det olika tjocklek memory-foam (beroende på vad beställaren har valt)vid bogarna som gör att sadeln formar sig väldigt fint. I början kan man uppleva att en ny sadel ligger i upplut innan den format sig. Men det gäller som sagt en helt ny sadel. Den lägger sig till rätta på ett par veckor.
Att de skulle 'falla ner' ser jag som en från början illa inpassad sadel.
 
@Corax håller med . Dock ang sk. "Memory Foam" som "term" så finns det en hel del att ifrågasätta även utifrån den termen och det är ju tydligt även utifrån tex vanliga kuddar vi människor sover på som exempel . Dvs många olika material benämns som "memory foam" och att de är så fantastiska - men hållbarheten och kvaliteten varierar oerhört .

Jag personligen hade blivit skeptiskt ang just en sadel som säljs som "memory foam" i stoppningen .
Otroligt stor risk att trycket/belastningen då blir snabbt utsliten och att sadeln då behöver ses över oftare känner jag .
 
@kottee_
Undrar om de som recenserat att sadeln i sig "tenderar att sjunka ner efter ett tag" kanske missat att en sadel kan behövas stoppas om efter nåt år beroende på vad det är sadeln är stoppad med ?

Nu har jag ingen koll på vad just Antares stoppningen består av, (har inte bemödat mig googla ens heller ska erkännas) men det är inte helt ovanligt att stoppning behöver bytas oavsett inom något år på nya märkessadlar.

Tycker att "påståendet" du läst känns lite missvisande i fråga om hur en sadel ändå passar i grunden - självklart måste stoppningen korrigeras ändå under åren det kommer ingen ifrån :)

Så kan det mycket väl vara :) absolut måste sadeln kollas upp med jämna mellanrum. Har varit supernoga med min Alto under denna tiden jag haft den, och det tackar jag mig själv för nu när jag ska sälja den :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 101
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 287
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp