Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet om Amerigo DJ är mer svängd än Amerigo CC?
Om det är så så tror jag att det är därför som den glider fram i galoppen, det är då hon blir som rakast i ryggen (jag har testat lite mer). I så fall så vet jag att jag måste leta efter en sadel med rakare bom.
Den superbraiga modellbeskrivningen som funnits på ridins hemsida är borta :cry: (de har uppdaterat hemsidan)

Funderar på Vega igen med. Nån som vet vilken skillnad i bom det är på dressyr och CC?

DJn efter ridpass med mycket galopp. Tunn padd framtill eftersom den är lite för vid (när den ligger där den ska).
24232968_10155538497113113_4804636136785812921_n.jpg

24796594_10155538497098113_5342031974452584504_n.jpg
Jag har haft både en CC och en DJ och DJ var helt klart mer svängd än min CC. På min häst låg CC bäst men han trivdes ändå bättre med DJ:n men den låg som en banan på honom. Nu kan han inte direkt ha amerigo pga att dom inte kommit ner på ryggen som dom ska på honom. Men när jag ser dina bilder, är bommen OK, med tanke på rynkorna tänker jag direkt på bommen. Det kan vara en anledning att den glider. Jag tror inte på slappt skinn när dom ser ut så..inte en kvalitetsadel. Jag hade blivit misstänksam.
 
En anledning till att de trivs bättre med DJ kan helt enkelt vara att de har för kort avstånd för en CC. Det ska ju vara 21 cm eller större för att den ska passa helt enkelt. Sen ang svängd/inte svängd så jämför man med Prestige är ju en DJ rak som ett streck så det beror ju lite på vad man jämför med. Hade både en CC och en DJ under en period o upplevde de som ung lika raka men att DJ:n släpper tidigt i bak och att man då tror den är mer svängd.
 
en sidofråga, men gällande till dressyrsadel. Hur långa är era dressyrgjordar? hade beställt en gjord som jag väntat på ett par månader...men den storlek jag beställt fanns inte så jag fick en längre gjord skickad till mig och jag är osäker om den passar. Den hamnar på schabraket när man spänt den. (bara testat på stallgång)
 
Har fått ta över min tränares frieser nu över vintern efter att unghästen snabbt såldes. Herrejösses vad konstig rygg han har. Det är visserligen den första frieser jag har sett på nära håll och han ser ganska typisk ut när jag jämför med bilder på andra frieserhästar men VAR skall man börja leta efter sadel? Stora bogar/skuldror, kort anläggningsyta, platt rygg, hög manke som kvickt blir den där uppåtstående frieserhalsen. Han ser ju ut som en karusellhäst med muskler, liksom. Just nu rider jag barbacka och håller mig i manen dem första travstegen. Var skall man tänkas börja i sadeldjungeln? Min tränare har ridit honom i en urgammal, ombyggd, nyligen förolyckad Jaguar (den hamnade under en bil... :eek:) så att reproducera den sadeln blir omöjligt. Hjälp!

(Får tillägga att jag bara skall ha honom ett par månader så jag är inte jättesugen på att lägga 7000 dollar på en specialbyggd sadel som garanterat inte går att sälja på den begränsade frieserryggsadelmarknaden här.)
 
en sidofråga, men gällande till dressyrsadel. Hur långa är era dressyrgjordar? hade beställt en gjord som jag väntat på ett par månader...men den storlek jag beställt fanns inte så jag fick en längre gjord skickad till mig och jag är osäker om den passar. Den hamnar på schabraket när man spänt den. (bara testat på stallgång)
Jag har en Wintec cairgjord i 60 cm. Den är lite kort och jag hade behövt 65 egentligen. Spänd sitter den bra, men han har ju lite sadeltvång och jag måste dra den så att den sitter relativt tajt första hålet när jag sadlar och det gillar han inte... Bättre lite lång än för kort skulle jag säga.
 
Har fått ta över min tränares frieser nu över vintern efter att unghästen snabbt såldes. Herrejösses vad konstig rygg han har. Det är visserligen den första frieser jag har sett på nära håll och han ser ganska typisk ut när jag jämför med bilder på andra frieserhästar men VAR skall man börja leta efter sadel? Stora bogar/skuldror, kort anläggningsyta, platt rygg, hög manke som kvickt blir den där uppåtstående frieserhalsen. Han ser ju ut som en karusellhäst med muskler, liksom. Just nu rider jag barbacka och håller mig i manen dem första travstegen. Var skall man tänkas börja i sadeldjungeln? Min tränare har ridit honom i en urgammal, ombyggd, nyligen förolyckad Jaguar (den hamnade under en bil... :eek:) så att reproducera den sadeln blir omöjligt. Hjälp!

(Får tillägga att jag bara skall ha honom ett par månader så jag är inte jättesugen på att lägga 7000 dollar på en specialbyggd sadel som garanterat inte går att sälja på den begränsade frieserryggsadelmarknaden här.)
Jag har en Welsh cob med liknande rygg enligt din beskrivning. Till honom har jag haft Childeric Dac och nu senare WOW. Tekna S-line har legat ganska bra, lite för rak dock, men bra budgetalternativ om man inte är rädd för hårda sitsar;)
 
Jag har en Welsh cob med liknande rygg enligt din beskrivning. Till honom har jag haft Childeric Dac och nu senare WOW. Tekna S-line har legat ganska bra, lite för rak dock, men bra budgetalternativ om man inte är rädd för hårda sitsar;)
Den jag köpte av dig är väl en A line? Eftersom den är omvärmningsbar
 
Den jag köpte av dig är väl en A line? Eftersom den är omvärmningsbar
Ja, tror den heter A-line Island. Den vanliga A-line är ju ganska takformad vilket jag inte upplevde Island-varianten som samt att kanalen ju är bredare än både A och S-line;) Hade en S-line före Island, men den blev som sagt i rakaste laget för en hög ponnyrumpa. Ang. gjorden så är det väl ändå bättre med lite för lång än lite för kort tänker jag...
 
Ja, tror den heter A-line Island. Den vanliga A-line är ju ganska takformad vilket jag inte upplevde Island-varianten som samt att kanalen ju är bredare än både A och S-line;) Hade en S-line före Island, men den blev som sagt i rakaste laget för en hög ponnyrumpa. Ang. gjorden så är det väl ändå bättre med lite för lång än lite för kort tänker jag...
aha, du har haft båda :) tänkte väl. Jag hade en Letek dressyr s line till förra hästen. Jag red aldrig i den, min medryttare hade den, men den va för rak för hästen. Denna skulle nog kunna s line, iaf då han orkar bära upp ryggen en del. Han kan ju bli helt rak. Min rumpa är fortfarande öm, haha...men den ligger bra på hästen :)
Nu har vi haft bomsadel flera pass så nu tänkte jag testa vår bomlösa nästa pass. Jag kände ju ett aha moment när vi testade bomlös på honom och även om teknan ligger rikigt bra på honom så tycker jag att vi har lite svårt att svänga igen som med alla bomsadlar vi testat. Rakt fram känns han jättefin.
 
aha, du har haft båda :) tänkte väl. Jag hade en Letek dressyr s line till förra hästen. Jag red aldrig i den, min medryttare hade den, men den va för rak för hästen. Denna skulle nog kunna s line, iaf då han orkar bära upp ryggen en del. Han kan ju bli helt rak. Min rumpa är fortfarande öm, haha...men den ligger bra på hästen :)
Nu har vi haft bomsadel flera pass så nu tänkte jag testa vår bomlösa nästa pass. Jag kände ju ett aha moment när vi testade bomlös på honom och även om teknan ligger rikigt bra på honom så tycker jag att vi har lite svårt att svänga igen som med alla bomsadlar vi testat. Rakt fram känns han jättefin.
Jepp, jag har haft alla tre modellerna;) Förstår de alltså. Komforten är väl sådär, men inte illa ändå att hitta en sadel i den prisklassen som ändå fungerar. Undrar vad det är som gör att han blir så låst fram av bommen? Upplever ju det själv med min också. Många sadlar liksom gräver ner sig framtill och klämmer på ett obehagligt vis... En flexande bom kanske? Om han gillar den bomlösa. Prövade en Karlslund islandssadel förra veckan med flexibom. Tyvärr låg den på manken som vanligt, annars var den jättetrevlig verkligen.
 
Jepp, jag har haft alla tre modellerna;) Förstår de alltså. Komforten är väl sådär, men inte illa ändå att hitta en sadel i den prisklassen som ändå fungerar. Undrar vad det är som gör att han blir så låst fram av bommen? Upplever ju det själv med min också. Många sadlar liksom gräver ner sig framtill och klämmer på ett obehagligt vis... En flexande bom kanske? Om han gillar den bomlösa. Prövade en Karlslund islandssadel förra veckan med flexibom. Tyvärr låg den på manken som vanligt, annars var den jättetrevlig verkligen.

Tycker helt klart teknan är prisvärd. Man får en bra sadel för pengarna. Och komiskt är det att en såpass billig ligger mkt bättre om många dyra på honom.

Vi hade en flexibomsadel en kort period nu, en Taur Viper. Han älskade den...jag satt inte bra i den. (jag sitter bättre i teknan) den passade inte min kropp och jag fick fel avstånd till stöden. Medryttaren satt bättre i den och upplevde också att han va positiv och lättare att svänga,,,men satt inte heller helt hundra i den. Men det var tack vare den vi kom in på bomlöst.
 
hahahahahahahah STACKARS lilla jaguaren men HUR kan en bil missa en hel sadel o köra över den??? Garvar ihjäl mig...:laugh::laugh::laugh::rofl:
Ja jösses den som det visste. Jag frågade "var är Jaguaren?" och fick svaret "eh, den finns inte mer." "Vad hände?" "... SUVn." :eek::rofl:

Har provat hällften av stallets 50 sadlar och det finns inte en enda som ligger bra. De flesta rider i Stübben eller Black Country - no bueno. Så klar finns det ingen Childeric att prova inom en tre timmars radie och jag har aldrig sett en WOW på den amerikanska marknaden. Skall kika efter Tekna som jag aldrig har hört talas om (är de svenska?). Tack för tips, @Fredrika B !
 
@Jerseyite Tekna är ett lågbudgetmärke av sadel (nypris typ 7000) så nej - det är nog inte konstigt att du inte känner till märket :)

Med det inte sagt att lågbudget behöver vara dåliga. Jag personligen känner inte att Tekna tillhör de lågbudget som gör stort intryck på mig dock .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 086
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp