Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är säkerhetstigbyglar, tror det är montain horse. Det svarta gummit lossnar direkt foten "kräver det" och plattan går att byta ut, jag har sviktande för knäna just nu.
Ok, tål att undersökas :)
Visst har du beställt en svängd gjord? tyckte jag såg en bild på instagram nyligen. Undrar vad du i så fall tyckte om den ? :)
 
Ok, tål att undersökas :)
Visst har du beställt en svängd gjord? tyckte jag såg en bild på instagram nyligen. Undrar vad du i så fall tyckte om den ? :)
Tänkte du på strecth-tec gjorden. Ja det stämmer, den passade inte min sadel riktigt och den jag fick va för kort för honom så skickade tillbaka den. Fin gjord annars. Det blev en prestige gjord istället.
 
....och där fick jag ett mail att sadeln min mams skulle hämta på måndag såldes idag :(. Blir så sjukt besviken.

*edit* Inget ont som inte har nåt gott med sig. Det finns en likadan i grannbyn, men den är för dyr för min budget. Mamman hjälper mig så förhoppningsvis har jag ny sadel redan imorgon :D!!
 
Senast ändrad:
....och där fick jag ett mail att sadeln min mams skulle hämta på måndag såldes idag :(. Blir så sjukt besviken.

*edit* Inget ont som inte har nåt gott med sig. Det finns en likadan i grannbyn, men den är för dyr för min budget. Mamman hjälper mig så förhoppningsvis har jag ny sadel redan imorgon :D!!

Visste de du skulle hämta och sålde? Skönt du hittat en annan!
 
Har påbörjat projekt Ny dressyrsadel till min nordsvenska unghäst. Inget helt lätt projekt. :) Den lokala affären/sadelutprovaren hade en sadel de tänkte kunde passa. Vi var ense om att det inte var aktuellt att boka sadelprovning för nästan tusen kronor när de endast har en lämplig modell, så jag får prova själv med den kunskap jag har kring mig. Det finns andra i trakten så jag får ev ringa runt till för att se vad de kan ha.

Sadeln jag ska prova är en Lippo Vanessa. Någon med erfarenhet av den? :) De fick beställa hem vidare järn så jag väntar på det just nu. Provsatt i butik och förvånades över den smala midjan. Det vore verkligen guld med en sadel med smal midja på denna breda häst. Tar gärna emot tips på andra modeller som kan passa, men helst vill jag kunna prova och inte köpa hem begagnat på vinst och förlust. Ryggen är lätt överbyggd och lite svängd, blir rakare i arbete. Helt rund över manke och rygg, breda bogblad, ingen framträdande manke. Ganska kort rygg men inte extremt.
 
Visste de du skulle hämta och sålde? Skönt du hittat en annan!

Jepp, vi hade kommit överens om pris och plats för hämtning. Hade hen sagt att det var bråttom eller meddelat att det fanns en annan köpare på G hade jag skickat dit mamman redan igår för att hämta den. Tycker att det är riktigt dålig stil att göra så här. Men men, den det blir istället är nyare och finare så all is well.
 
Jepp, vi hade kommit överens om pris och plats för hämtning. Hade hen sagt att det var bråttom eller meddelat att det fanns en annan köpare på G hade jag skickat dit mamman redan igår för att hämta den. Tycker att det är riktigt dålig stil att göra så här. Men men, den det blir istället är nyare och finare så all is well.

Verkligt dålig stil då, och snacka om vansinnig man blivit om det sas inte fanns ett alt B. Men blev ju bra för dig ändå ja.
 
Har påbörjat projekt Ny dressyrsadel till min nordsvenska unghäst. Inget helt lätt projekt. :) Den lokala affären/sadelutprovaren hade en sadel de tänkte kunde passa. Vi var ense om att det inte var aktuellt att boka sadelprovning för nästan tusen kronor när de endast har en lämplig modell, så jag får prova själv med den kunskap jag har kring mig. Det finns andra i trakten så jag får ev ringa runt till för att se vad de kan ha.

Sadeln jag ska prova är en Lippo Vanessa. Någon med erfarenhet av den? :) De fick beställa hem vidare järn så jag väntar på det just nu. Provsatt i butik och förvånades över den smala midjan. Det vore verkligen guld med en sadel med smal midja på denna breda häst. Tar gärna emot tips på andra modeller som kan passa, men helst vill jag kunna prova och inte köpa hem begagnat på vinst och förlust. Ryggen är lätt överbyggd och lite svängd, blir rakare i arbete. Helt rund över manke och rygg, breda bogblad, ingen framträdande manke. Ganska kort rygg men inte extremt.

Ingen större erfarenhet, men när jag provred min welsh cob (som tyvärr bara levde några månader efter köpet) hade han en sådan. Han var förvisso ganska nätt, men annars stämde nog ryggen in på det du beskriver. Upplevde det som en trevlig sadel, men jag köpte inte med den för att sätet kändes lite för stort för både mig och ponnyn. :)
 
Har påbörjat projekt Ny dressyrsadel till min nordsvenska unghäst. Inget helt lätt projekt. :) Den lokala affären/sadelutprovaren hade en sadel de tänkte kunde passa. Vi var ense om att det inte var aktuellt att boka sadelprovning för nästan tusen kronor när de endast har en lämplig modell, så jag får prova själv med den kunskap jag har kring mig. Det finns andra i trakten så jag får ev ringa runt till för att se vad de kan ha.

Sadeln jag ska prova är en Lippo Vanessa. Någon med erfarenhet av den? :) De fick beställa hem vidare järn så jag väntar på det just nu. Provsatt i butik och förvånades över den smala midjan. Det vore verkligen guld med en sadel med smal midja på denna breda häst. Tar gärna emot tips på andra modeller som kan passa, men helst vill jag kunna prova och inte köpa hem begagnat på vinst och förlust. Ryggen är lätt överbyggd och lite svängd, blir rakare i arbete. Helt rund över manke och rygg, breda bogblad, ingen framträdande manke. Ganska kort rygg men inte extremt.
kolla i tråden på min häst som har liknande rygg så ser du lite vad som funkat.
 
26993333_10155445120014426_6812125119154416040_n.jpg
26992641_10155445120889426_8446916573417223723_n.jpg

Har den svängda gjorden på och har idag ridit med korsade stroppar. Den bakersta stroppen är bara löst spänd. Kanske en ännu mer svängd gjord kan fungera. Tycker inte den åkta lika långt fram idag.
 
Det var väl den främsta stroppen man skulle spänna normalhårt, och den bakre lite lösare? eller var det tvärtom ? känner mig osäker nu. Tycker ändå att sadlarna låg hyffsat på plats idag.
 
Har nordsvenskar och tycker generellt att cc modeller fungerar bättre än andra. Till min med liknande rygg har vega cc +3.5 passat fint. Nu har jag en ergo x flap. som är anpassad till mina långa ben så nu är det ännu bättre :).
Islandsmodeller tycker jag ofta passar till våra rundmankade och breda hästar!

Har påbörjat projekt Ny dressyrsadel till min nordsvenska unghäst. Inget helt lätt projekt. :) Den lokala affären/sadelutprovaren hade en sadel de tänkte kunde passa. Vi var ense om att det inte var aktuellt att boka sadelprovning för nästan tusen kronor när de endast har en lämplig modell, så jag får prova själv med den kunskap jag har kring mig. Det finns andra i trakten så jag får ev ringa runt till för att se vad de kan ha.

Sadeln jag ska prova är en Lippo Vanessa. Någon med erfarenhet av den? :) De fick beställa hem vidare järn så jag väntar på det just nu. Provsatt i butik och förvånades över den smala midjan. Det vore verkligen guld med en sadel med smal midja på denna breda häst. Tar gärna emot tips på andra modeller som kan passa, men helst vill jag kunna prova och inte köpa hem begagnat på vinst och förlust. Ryggen är lätt överbyggd och lite svängd, blir rakare i arbete. Helt rund över manke och rygg, breda bogblad, ingen framträdande manke. Ganska kort rygg men inte extremt.
 
Har nordsvenskar och tycker generellt att cc modeller fungerar bättre än andra. Till min med liknande rygg har vega cc +3.5 passat fint. Nu har jag en ergo x flap. som är anpassad till mina långa ben så nu är det ännu bättre :).
Islandsmodeller tycker jag ofta passar till våra rundmankade och breda hästar!
Tack för tipset! En bit över min prisklass i nypris men kanske dyker någon begagnad upp att prova. :) Jag behöver snarare istället en anpassad för min korta ben... :D

@sweep Låter bra, ganska lik min! Fast smalare då. ;) Jag tyckte den placerade mig bra när jag provsatt. Tänkte något djupt med mycket stöd för att äntligen sitta i en sadel som inte är helt flat utan som faktiskt hjälper mig. Denna var mer öppen än jag tänkt mig men ändå djupare och mer stöd än i nuvarande sadel. Fick prova en annan Lippo som hon tyckte mycket om, men den gillade jag inte alls i jämförelse. Tror den var djupare med större knästöd.
 
@sassiball Den bruna sadeln på dina bilder ligger ju jättebra på henne? Är det en Passier? Sen kan du helt klart försöka med ELT eller annan svängd gjord tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 094
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp