Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W och @sassiball Korgar på stigbyglarna är inte tillåtet enligt FEIs reglemente. Det är dock lite lurigt då vårt svenska TR tillåter allt FEI tillåter, men jag vet faktiskt inte om det gäller samma med vad FEI inte tillåter.

(Längst ner i detta dokmentet är det iaf reglerat med bild: http://inside.fei.org/system/files/1_New approved equipment 2017 - DRE_update 07.11.17.pdf )

Intressant. Hade missat fei. Samtidigt så tillåter de ju inte riktigt allt FEI tillåter än heller. Fast de ska. Så antar det är liten risk "åka dit" på korgar. Men med otur så. Känns som en omotiverad regel, undrar varför den finns där egentligen?
 
Sedan är det väl så att står det inte med i TR som tillåten utrustning så är det ej tillåtet? Så om inget står om korgar = förbjudet?

Nja det står "stigbyglar" enbart. Inget om modell. Dvs korgar som är lösa kan ses aom förbjudna. Men korgstigbyglar (i ett stycke) är "stigbyglar".

Nu hjälper inte det mot FEIs regler dock. Utan man får hitta på en annan lösning just på tävlingsbanan. Skulle man fastna där blir förhoppningsvis hästen snabbt stoppad med och man får vård direkt.
 
@Alexandra_W som Gabi säger är de inte tillåtna, eftersom de inte nämns som det. Skulle du komma så långt som in på banan med dem skulle du troligen få -2 och ta bort dem innan du fortsätter ritten.
 
@Alexandra_W som Gabi säger är de inte tillåtna, eftersom de inte nämns som det. Skulle du komma så långt som in på banan med dem skulle du troligen få -2 och ta bort dem innan du fortsätter ritten.

Jag har startat med dem utan problem. Tillägg: Dock innan det uttalat kopplades till FEI. Dvs bara bedömt efter svenskt TR.

Och hela (i ett stycke) korgstigbyglar är godkända enligt TR då det enbart säger stigbyglar. Och korgstigbyglar är stigbyglar. Däremot så lösa korgar faller (men när jag startat har det inte kontrollerats om det är löstagbart etc heller för all del).

Men FEI förbjuder ju båda varianterna, så då spelar det ingen roll. Det är inte tillåtet. Utan man får ha en annan lösning när man tävlar.
 
27459183_10155442796289426_125395296399269821_n.jpg

Testade ny sadel idag. Köpte den till ett bra pris så jag slog till eftersom jag tänkte att antingen kan Fendi ha den eller så kan Myran ha den. Den ligger helt ok på Myran, och stilla, åker inte fram så hon kan ha den. Dessutom rätt färg till henne som är cremefärgad :D

Men den här hästen måste ju vara felskapt, hon har ju sadelgjordsläget precis bakom armbågarna och sadelläget är egentligen flera cm längre bak än där sadeln ligger nu, eftersom gjorden drar fram den. Hur gör man? Sadeln ligger mer still med helt löst spänd gjord men jag vill gärna kunna spänna gjorden. I alla fall när man ska sitta upp. Den gjorden jag har nu är svängd och främre sadelgjordsstroppen sitter långt fram på den här sadeln.
Två utprovare har sagt att jag får acceptera det här pga sadelgjordsläget. Jag provar de sadlar jag kommer åt i närheten, men jag börjar känna att den här hästen är inte gjord för att ha någon sadel på sig. Jag tror inte det är hennes rygg som är problemet, utan sadelgjordsläget är boven i dramat.
Den här sadeln får hon inga svullnader av än av vad jag har märkt i alla fall och hon får lätt det, så det är ett stort plus.
 
Sadeln ligger i bakvikt eftersom gjorden dragit fram den. Här har jag ridit ut en sväng och sadeln åkte fram en liten bit. När sadeln ligger där den ska ligga ligger den inte i bakvikt.
 
@sassiball ja sadelgjordsläget är verkligen knepigt på henne tror som du det är en bidragande faktor helt klart, i rygglinjen är hon ju inte på något sätt extraordinär /ovanlig .

Jag har en häst med gjordläge längre fram om än inte så som din. Jag har noga direktiv att alltid dra bakre stropparna på gjorden först och främre stropparna sedan plus ett hål lösare på bägge sidor. Funkar toppen. Jag behöver ingen specialgjord etc vilket är skönt för jag gillar inte såna så mycket - tycker de väger bly och blir otympliga osv.
 
@sassiball ja sadelgjordsläget är verkligen knepigt på henne tror som du det är en bidragande faktor helt klart, i rygglinjen är hon ju inte på något sätt extraordinär /ovanlig .

Jag har en häst med gjordläge längre fram om än inte så som din. Jag har noga direktiv att alltid dra bakre stropparna på gjorden först och främre stropparna sedan plus ett hål lösare på bägge sidor. Funkar toppen. Jag behöver ingen specialgjord etc vilket är skönt för jag gillar inte såna så mycket - tycker de väger bly och blir otympliga osv.
Tack för att du förstår mig. Jag börjar snart ge upp att hästen ska funka som ridhäst ens.
Offrar häcken med jämna mellanrum o rider barbacka, enbart för hästens skull. Får svidande skavsår sen så det här är verkligen ett problem. För oss båda två. Jag tänkte som sagt testa en ELT-gjord om jag får tag i en begagnad.
 
Jag tänkte jag skulle prova en sådan. Du förstår alltså mitt problem :D Gud så skönt.

Jadå, förstår helt. Fler än man tror med samma problem. Var från buke jag fick tips om ELT. Var skeptisk då inte svängd gjord hjälpte ett dugg. Hade turen att få låna en av en kompis. Sen köpte jag en egen ;) Men prova gärna först. På ponnyn - som är extrem och inga bogar, hjälpte det nada tyvärr :(
 
Tack för att du förstår mig. Jag börjar snart ge upp att hästen ska funka som ridhäst ens.
Offrar häcken med jämna mellanrum o rider barbacka, enbart för hästens skull. Får svidande skavsår sen så det här är verkligen ett problem. För oss båda två. Jag tänkte som sagt testa en ELT-gjord om jag får tag i en begagnad.

Jodå jag förstår . Om inte ELT funkar prova spänna som jag tipsade om ovan
Min kan inte ha ELT /Cair etc - får skav vid armbågen. Jag har en vanlig ”barbapappa/päronformad” gjord utan resår - den funkar och har gjort på 3 olika sadelmärken genom åren :)

Min har dock megamanke och stoora bogblad så helt olik din i övrigt och per mkt automatik då ligger ju sadlarna där de ska liksom - men sadelgjordsläget känner jag absolut igen och utifrån det kan jag förstå ditt problem :)
 
Offrar häcken med jämna mellanrum o rider barbacka, enbart för hästens skull. Får svidande skavsår sen så det här är verkligen ett problem.

Alltså I hear you! Barb har känts som skräp senaste veckan och jag har anat att det beror på att hon helt lackat ur på CCns glappande så ikväll red jag barbacka. Min stackars rump är typ skinflådd. Är lite märkligt, för Burb har jag ridit massa barbacka utan tillstymmelse till samma ridsår. Hursomhelst längtar jag som tusan efter Emporion! Min mams hämtar den på måndag och skickar upp :)!

Appropå sadelgjordar så köpte jag Börjes Amerigokopia i veckan-är grymt imponerad hur fin och mjuk den är!
 
Alltså I hear you! Barb har känts som skräp senaste veckan och jag har anat att det beror på att hon helt lackat ur på CCns glappande så ikväll red jag barbacka. Min stackars rump är typ skinflådd. Är lite märkligt, för Burb har jag ridit massa barbacka utan tillstymmelse till samma ridsår. Hursomhelst längtar jag som tusan efter Emporion! Min mams hämtar den på måndag och skickar upp :)!

Appropå sadelgjordar så köpte jag Börjes Amerigokopia i veckan-är grymt imponerad hur fin och mjuk den är!
Jag testar lite allt möjligt så får vi se. Funderar om man kunde stoppa in en kudde innanför ridbrallorna så man sitter lite bekvämare. Lyckost er som hittat en sadel som passar. Jag kanske ska göra ett försök med en sadelprovare till.. ändå :) kände mig så besviken sist så jag vill inte innan. Ska bara se så jag får fortsatt på provanställningen först :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 094
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp