Bukefalos 28 år!

Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Vetenskapliga artiklar är ju underbart att få läsa! :love:

I alla fall om de handlar om ett intressant ämne. ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Det beror på hur mycket tidspress man har! :p Jag har i det senaste plöjt en hel hög med vetenskapliga artiklar om hundgenetik, som är ett väldigt intressant ämne, men det var ändå inte så kul :p
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Jag läser till keramiker på Kyrkeruds folkhögskola. Helt fantastiskt att få ägna all sin energi åt något man älskar att göra och befinna sig i en sån kreativ miljö med så många duktiga och inspirerande människor. Ska försöka satsa på att bli keramiker även om det kommer bli kämpigt och svårt att få ihop ekonomin. Hade tänkt söka mig vidare till någon annan skola sedan, lär inte ha någon chans att komma in på konstfack eller konsthögskolan i Bergen, så jag hoppas jag kommer in på någon vidareutbildning på någon annan bra folkhögskola istället.

Endel sitter och pluggar studentlitteratur hela dagarna, jag drejar och tecknar istället. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Äsch, man kan lära sig ta ut det viktigaste ur de flesta artiklar på bara några minuter med lite skillz. ;)

Tryckte ut 4 artiklar häromsistens när jag skulle åka tåg, tänkte att två tågresor på 40 min styck blir bra... De räckte ca en halv tågresa... De var visserligen om ett ämne jag redan har mycket kunskap i så jag behövde inte läsa bakgrunden...
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser husdjursagronom tredje året av fem. Har precis avslutat en översiktskurs om landsbygdsutveckling. (håller alla tummarna att jag klarar hemtentan) Nästa måndag börjar en översiktskurs om lantbrukets ekonomi och politik, inte jättepeppad för den kursen har läst ekonomi förut och det är inte riktigt min grej.
Samtidigt läser jag en kurs om husdjursavel, precis klarat tentan om populationsgenetik och imorgon börjar delen om kvantitativ genetik. Mycket att räkna och kort avstånd mellan tentorna i den kursen (två veckor mellan).

Trivs med att plugga men tempot är väldigt högt ibland, läser ingen direkt djurkurs den här terminen men intressanta kurser ändå.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Vilken passande tråd!

Jag sitter nu och läser så att ögonen blöder inför tentan på fredag. Jag läser som Mooi socialpedagogiska programmet men jag är bara inne på andra året dvs termin 3.

Klarade förra hemtentan iaf och det är jag glad för, för läraren fick ju för sig att man inte får komplettera utan de som inte klarade den får göra en helt ny. Riktigt surt.

Men! pluggar vi på samma skola?
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL
Läser 5terminen nu till byggingenjör och vi har det hur lugnt och skönt som helst. Inte ens på 150% gjorde jag 8timmar om dagen. Så skönt!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Knapplån.
Läser 1 och 2året till ridlärare och tränare för Islandshäst på Island...
Läser bara teoretiskt då jag gjort allt praktiskt från ettan och tvåan innan (lång och krånlig historia så vi skiter i det)...

OCH de suger totalt..... Är van att rida och vara ute hela dagen till att plugga långt över 100% teoretiskt är en helomvändning...

Just avslutat biokemi och fysiologi, de svåraste jag gjort - aldrig känt mig så dum... (och jaa alla kurser är på isländska med engelska läroböcker..), hästens betende (väldigt kul kurs om än jävligt mycket vetenskapliga artiklar....) och en metodikkurs som var plättlätt, plus skrivit tenta i träningsfysiologi för häst, bara kvar att lämna in (och skriva....) uppsatsen.... Och har precis börjat fodervetenskap och undervisningsmetodik 1....

Tycker inte det är ett dugg roligt att plugga men kämpar på, nästa år blir de roligt och gå i skolan igen......

Och största minuset med att gå i skola - fy fan vad det suger att vara uberfattig....

//Petronella - just nu ingen munter student...
 
Sv: Vi Som Pluggar

Kl
Jag läser femte terminen på Miljövetarprogrammet på Linköpings Universitet. Näst sista terminen är jag inne på och läser just nu den tredje fördjupningskursen som handlar om Miljökommunikation. Känner att det inte alls är mycket kvar av min pluggtid nu. Bara en fördjupningskurs, praktik och C-uppsats kvar. Jag börjar se ett slut på det hela. Börjar snarare få lite panik att jag snart ska ut i riktiga världen och ha ett riktigt jobb. Jag går ut i juni, 7 månader kvar. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag är nöjd om jag tar mig igenom utbildningen med hedern i behåll och om jag kan få ett vettigt jobb efteråt.
Jag som läser termin 9 nu har blivit ännu lite mer ödmjuk och är nöjd om jag får ett vettigt jobb efteråt. ;) :angel: Hedern togs bort för länge sedan, hoppet likaså. Utbildningen har tagit rätt bra kraft ifrån mig och jag ångrar kanske inte utbildningen, men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag valt någonting annat. (Men då hade jag ju inte vetat vad jag vet idag).

Men utbildningen har varit väldigt rolig och väldigt givande. Det har dessutom varit väldigt bra personlig utveckling och det var det som var poängen när jag började där.

Men det där med hedern i behåll och självförtroende för sin kunskap när man tar examen ska du bara glömma. Jag tror inte att jag känner någon som tagit examen som känner att de fattar någonting. De flesta känner sig fejkade och de tycker att google fortfarande är deras sanna vän. Examen är som ett körkort, du är tillräckligt säker för att befinna dig i trafiken, men du har mycket mycket kvar att lära.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag pluggar till undersköterska. Egentligen är det både intressant och roligt men tack vare ett trassligt privatliv och massa känslomässig stress+stress på jobbet är jag sjuk hela jäkla tiden så jag ligger efter massor. Och nu vaknade jag med vad jag misstänker är ögoninfektion, på bägge ögonen. Skjut mig...:crazy:

Till på fredag ska jag ha testat en ny motionsform och skrivit en artikel om det. Med feber, hosta som nästan får mig att kräkas(och gör så jag inte kan sova)och nu ögoninflammation så är det ju inte läge för nån vidare motion. Så jag lär ju få ligga efter med det. Också...

Någon som har tips om hur man bär sig åt för att sätta sig med böckerna när det är så mycket annat som också måste göras? Städning och tvätt och hundar och telefonsamtal och sjukdomar och matlagning och och och och....
 
Sv: Vi Som Pluggar

Någon som har tips om hur man bär sig åt för att sätta sig med böckerna när det är så mycket annat som också måste göras? Städning och tvätt och hundar och telefonsamtal och sjukdomar och matlagning och och och och....

Man sitter INTE hemma och pluggar. Jag åker in till skolan eller biblioteket 5 dagar i veckan, 8-17 för där finns det ingen städning eller matlagning att ägna sig åt :p

Delvis KL

Läser första terminen till sjuksköterska i Jönköping. Har precis avslutat "anatomi och fysiologi"-kursen och den var GRYM!! Men fruktansvärt rolig :)

Nu läser jag om "medicinsk mikrobiologi, immunologi och vårdhygien", förutom detaljen att jag inte vart där än pga sjukdom. Men imorgon kanske...
 
Sv: Vi Som Pluggar

visserligen ar jag ar bra pa statistik, och tycker det ar kul. Men expert ar det nog nagra ar kvar till ;) fast jag finner att mer generella fragor gar att diskutera mera oppet, men ofta nar det kommer till specifika dataset sa maste man satta sig in djupare i projektet for att kunna ge bra rad om korrekt analys (och beroende pa projekt sa ligger det nagonstans mellan jatte-latt och oerhort komplicerat). Vad anvander di for program?

KL
Visserligen ar jag inte AU, men just nu ar jag halvvags in i en master of science med Uppsala, laser fristaende kurser men inriktar mig mest pa Ekologi - Etologi. Det ar min andra masters och maste saga att Uppsala ar mycket mer givande an vad Imperial ar! Helst skulle jag vilja borja en doktorrand istallet for att fa mer studie skulder, men pga av brollopet i Augusti har jag haft lite fullt upp sa forutom att jag knappt har sett nagra jag skulle vilja ansoka om sa har jag inte riktigt haft tid heller. + konkurrensen ar stenhard! har fatt svar pa tva dem senaste tva veckorna, den ena var visserligen ett stipendie som delas ut till flera men dem hade 500 sokande och den andra hade over 80 sokande till en position :eek: den sista fick jag bra feedback pa iaf sa ansokan i sig sjalv ar det inget fel pa :) Just nu ar det lite stressigt eftersom en forsknings rapport ska finslipas, dem tva kurser jag tar just nu ar oerhort intensiva, datakollektionen till ett oberoende projekt skulle behova samplas in och skrivas upp, dem dar doktorran ansokningarna ska fyllas i...mitt i allt kommer svarforaldrarna pa besok :rofl:

SpanskaLoppan - man maste helt enkelt fa lite sjalvdisciplin , vilket ar oerhort svrat for i all fall mig, och helt enkelt skita i alla dem dar andra sakerna och plugga! (inte rasta hunden kanske, men stadningen och sant far man helt enkelt skjuta pa om det behovs). Jag blir oerhort latt distraherad, jag har lost det sa att nar det behovs sa pluggar pa natten det ar da jag blir minst distraherad och ar mest produktiv. Sa mitt huvudtips ar att komma pa vilken tid pa dygnet du ar bast pa att koncentrera dig pa plugget, och sa pluggar du da oavsett nar det ar eller hur konstigt andra tycker det ar!

Inglorion - som skulle behova skriva en labb rapport istallet for en hel artikel pa buke :D
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Såg att förelösningen idag enbart är en timme istället för de normala två. Herregud, så skönt! :banana: Har en riktigt trött känsla idag.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Ugh vad läskigt det var att sitta ensam i ett rum med två lärare mittemot som väntar på svar med anteckningspennor i högsta hugg. :eek: Frågade vem som var good cop/bad cop men de var good cops, både Bosse och Pär. :rofl:

De låter mycket intressanta! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 131
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 275
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 526
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp