Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.

lisa412

Trådstartare
Jag tyckte att det behövs en tråd där vi kan prata om våra studier, kanske svära lite över dom också.... (:devil:)
Jamen prata, diskutera, fråga, klaga osv ;)


Vad pluggar ni och hur går det?
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser T1 på språkkonsultprogrammet i Göteborg. Hade ställt in mig på att jag skulle gråta varje dag i ren panik över att allt var så svårt, men än så länge går det ju faktiskt helt okej :D

Vad läser du själv?
 
Sv: Vi Som Pluggar

Som en kompis skrev på facebook: "Förvåningen som uppstår när man inser att plugga heltid innebär att man måste plugga heltid" :eek: :D


Pluggar min första termin spanska och det är jobbigt men lärorikt, såklart... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser mitt andra och sista år på ett masterprogram i etologi, vi gör 60hp exjobb så det är jag mitt uppe i nu. På måndag drar dessutom en liten 5hpkurs igång som jag måste läsa extra eftersom jag inte ville gå en av kurserna som var inom programmet. kursen jag ska läsa är i antrozoologi.

Jag måste komma igång på allvar med mitt projekt med att skriva och få ordning på statistiken, behöver dock boka in möte med en annan lärare eftersom min handledare fick lite fullt upp på sitt bord som var lite oförutsett. Så jag ska försöka få ordning på all data och sen höra av mig till den andra läraren och hoppas att han kan hjälpa mig. Annars tror jag att jag har några lärare från mitt kandidatprogram som kan tänka sig att hjälpa till. Hoppas jag. För får jag inte ordning på statistiken har jag inte mycket att komma med inte. :p Men om någon känner sig som en statistikexpert som kikar in här, får ni gärna säga till... ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag pluggar första terminen på idéhistoria vid Umeå universitet. :D

För tillfället så är det lugnt. Igår hade vi muntlig tenta (dra ett kort och du får frågan på papperet kortet motsvarar och tala om ämnet i 10-15 minuter!) och den blev godkänd. Superhärligt! :banana:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Grattis! :)

Knapplån.

Jag lämnade in en hemtenta i idéhistoria på Umeå Universitet idag, mer än 12 h i förtid, inte riktigt nytt rekord men nästan. ;)

Nu velar jag mellan om jag ska läsa kursen i litteraturvetenskap jag kom in på den här perioden eller inte. Ämnet verkar intressant (skräck :p), men jag har haft noll lust att plugga och det kanske blir ännu värre eftersom det är ett helt nytt ämne och säkert nya tekniker att lära sig? Äh, jag vet inte hur jag ska göra. Någon som har input? För jag gissar att jag inte har sådan tur att någon läst Linnéuniversitetets skräck-litteraturkurs?

Edit: Jag pluggar alltså bara som sidohobby, jobbar också. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag har läst Engelska A och arbetsrätt än så länge.. I höst har det blivit lite fram o tillbaka.. Kom inte in på sjukgymnastprogrammet, och tänkte då läsa vidare med engelskan. Sen blev jag velig och sökte kurser som "sen anmälan". Kom in på en massa intressanta kurser (bl.a. belastningsergonomi, socialpsykologi) och blev ännu mer velig. Tillslut började jag satsa på att plugga upp några betyg samt skriva högskoleprovet en tredje gång.. Högskoleprovet är avklarat och med det resultat som jag tror jag får så bör jag komma in på sjukgymnastprogrammet till våren. Jag håller alla tummar och tår! Imorgon gör jag sista prövningen för att få upp ett betyg, då bör jag ligga bra till i den urvalsgruppen också. :)

Läääängtar till antagningsbeskedet och lääängtar till att börja på den utbildning jag vill! :bump:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Läser termin 5 av 6 på Socialpedagogiska programmet. Sitter för tillfället och sliter med en rapport från min VFU med fokus på utvärdering och brukarmedverkan. Är lite krångligt och jobbigast är att det under denna kursen (och förra) varit väldigt dåligt organiserat från lärarna med seminarieuppgifter som varit skitstora (och kommit ut 3 dagar innan seminarie), dålig info om seminarier -man har inte vetat när man ska vara där, och information som ändrats fram och tillbaka. Lite lurigt att få ihop när man har praktik samtidigt.... Som sagt, rapporten på g -sen börjar nästa kurs(er) nästa vecka, då blir det två kursen som går på halvfart med parallellt -så får ha koll på två scheman+tillhörande uppgifter samtidigt ;)

MEN, jag börjar se en ände på det hela :D bara två kurser + c-uppsats till våren sen är jag klaaaaaar
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag håller på att utbilda mig till undersköterska. Läser just nu en kurs som heter etik och människans livsvillkor. Det låter ju intressant men den suuuuger! Jag är inte mycket för att sitta och filosoferna över livets stora frågor..
Nästa kurs är psykiatri och den blir nog bra mycket mer intressant :D
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser första terminen på husdjursagronom i Uppsala. Den här terminen är det en matte- och statistikkurs som snart är slut, en etologikurs och en introduktionskurs till husdjursagronom. Det går rätt så bra, men matten är jobbig och introduktionskursen flummig :p Har mattetenta på fredag och förhoppningsvis är den ur världen då. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Vilken passande tråd!

Jag sitter nu och läser så att ögonen blöder inför tentan på fredag. Jag läser som Mooi socialpedagogiska programmet men jag är bara inne på andra året dvs termin 3.

Klarade förra hemtentan iaf och det är jag glad för, för läraren fick ju för sig att man inte får komplettera utan de som inte klarade den får göra en helt ny. Riktigt surt.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jatack! Jag läser första terminen på psykologprogrammet, läser just nu en kurs som heter "vetenskaplig metod" och jag förstår absolut ingenting. Det är lite matte och annat forsknings-relaterat. Det är dessutom så otroligt tråkigt. Blä.
 
Sv: Vi Som Pluggar

*kram* Inte ge upp, efter 8 veckor (eller vad det nu hunnit gå av terminen) är det nog väldigt många som fattar väldigt lite. Åtminstone är det så för mig, jag begriper mindre och mindre för varje dag som går. :p Går T1 på juristprogrammet i Örebro.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Tack fina du! Klart jag inte ger upp, men det känns så hopplöst när matematik verkligen inte är mitt starka ämne. Denna kursen "sticker ut" från alla andra kurser, det är ju inte direkt psykologi utan denna kurs handlar om forskning och ska ligga som en grund för att ge oss bättre förståelse kring vetenskapliga artiklar och kunna tyda deras forskningsresultat. Ungefär. Men fy fan, vad hemsk känslan är att man inte hänger med :( Men du har säkert rätt att det är fler som känner så (ja, hela klassen i princip) men det hjälper ju inte så mycket egentligen ;)

De andra kurserna vi haft hittills har, som tur är, varit mycket roligare och väldigt lärorika.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Det är då man sätter sig tillsammans för att försöka knäcka nöten. Vi har gjort så rätt mycket framför allt på den delkurs vi läser nu där det är väldigt, väldigt många frågetecken. Dessutom känner jag att en hel del spärrar liksom släpper när jag inser att jag inte är korkad utan att det faktiskt ÄR svårt, bara det gör det lättare att komma framåt.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Sant! Sitter i skolan mellan ca 9-17 och har föreläsningar + pluggar tillsammans med mina kursare. Sedan brukar jag sitta 1-2 timmar hemma tillsammans med hjälp från sambon också. Hinner ändå inte riktigt med i tempot, men jag hoppas att det kan räcka för att åtminstone klara kursen i slutändan.

Du är klok du, tack för uppmuntrande ord :) Skönt att höra att det är fler som har det lite tufft!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag har förresten hört skräckhistorier om juristprogrammet från några i klassen som studerat det tidigare. Så jag förstår att du är mycket väl orienterad i att lägga ner myyyycket tid och energi på studierna ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Haha, jo, jag har också hört både det ena och det andra. Jag har dock inte för avsikt att göra ALLT för att få högsta betyg, de som är unga och hungriga får slåss om toppjobben. ;) Jag är nöjd om jag tar mig igenom utbildningen med hedern i behåll och om jag kan få ett vettigt jobb efteråt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 853
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 464
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp