Bukefalos 28 år!

Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Hahaha, det kan jag tänka mig! :D Kul att det gick bra. :)

Ja, det är de. :) Speciellt Moderna tider. :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Sitter och ser på listan över förslagna klassiker inför klassikerseminariet utan att något känns lockande. Daaaamn! :rofl:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag läser T4 på läkarprogrammet i göteborg och har skippat en tenta (anatomi) på 18 p :angel:. nu kommer omtentatillfället om typ lite mer än två veckor och jag MÅSTE MÅSTE MÅSTE börja läsa nu. har varit helt fantastiskt slö lately.

jaja... nu gör jag det!! Och gud vad avis jag är på alla veterinärer! Är det sant att det är jättesvårt att få jobb som hästveterinär, och att lönen är låg i förhållande till CSN-lån osv? Haha jag har funderat mer än en gång på att byta bana..
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

Jag pluggar till Hippolog, inriktning islandshäst.
Har flera kurser igång. Läser pedagogik och ridkonst -har precis fått en träningshäst. en skolhäst som jag kommer ha som "min" häst och träna fram till jul, examination v.50, har precis börjat med seminariekursen och börjat skriva på min seminarieuppsats och kommer avsluta företags ekonomi kursen nästa vecka.
Senare i vår åker jag ut på praktik och ska göra min B-instruktörs examination och C-tränar prov (unghäst prov). :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Nu vill jag inte störa i tentapluggandet, men jag är lite nyfiken på läkarprogrammet generellt. Hur tycker du det fungerar på GU? Hur mkt tid ungefär har du schemalagt/ytterligare lästid efter föreläsningar? Är det mkt labbar/praktik, och hur fungerar det? Hade det varit möjligt att arbeta bredvid, eller är ni schemalagda 8-17 tex?

(Anledningen till varför jag frågar är att jag har använt upp mitt CSN på en juristutbildning, men har börjat intressera mig för ämnet. Dock kanske mer åt forskningshållet, så har du ngn info om det är det uppskattat!)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag har för mig att distritsvet har bättre betalt, och att deras lön ligger på strax över 30', men det är endast ngt jag har läst och kan inte hitta belägg för det just nu.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Ja, den var dessutom utgiven i dec 2011, så relativt ny. Använde den på miljörättskursen i våras nämligen, men då angavs även supplementet som obligatorisk kurslitteratur, så det var tacksamt.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag pluggar just nu socialpsykatri (ska bli undersköterska/mentalskötare) och jag krääääks på alla frågor där man måste skriva det helt uppenbara!
Om folk som läser kurserna helt seriöst behöver lära sig varför det är fel att t.ex. slå en vårdtagare så tycker jag inte att man ska jobba med
människor överhuvudtaget :p

Min senaste fråga löd "Jane blir ledsen när hennes vårdare Eva säger att hon är korkad och ful, varför tror du hon reagerar så?"

Det är ju så uppenbart att det blir svårt att svara på, haha xD

Egentligen är kursen jätterolig och det går faktiskt riktigt bra men just nu är jag extremt trött på den typen av frågor :p :angel:
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Såååå, nu har jag skickat in examinationsuppgiften för nuvarande kurs (VFU). Så himla skönt! Nu ska jag ta det lugnt ett par dagar, men på måndag börjar nästa kurs! (väntar på kurslitteraturen.......)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag att inte så bra koll på hur det ser ut på hästsidan då jag vill jobba med smådjur, men duktiga veterinärer, framförallt kliniker är alltid efterfrågade i alla fall bland hästfolk.
Som distriktsveterinär är man efterfrågad särskilt i de norra delarna av landet, men som distriktare har man ofta hand om alla slags djur (inte alltid).
Det blir allt svårare att få jobb då det kommer ungefär lika många färdiga studenter utomlands ifrån som det utbildas i Sverige varje år. Så det finns numer ett ökande överskott på veterinärer, särskilt inom smådjursbranschen :(
Stockholm verkar vara svårast att få jobb i, får se hur det går för mig nästa år...

Ang. löner är det bara att googla på lönestatistik för veterinärer. Generellt så får vi alldeles för lite betalt jämfört med en läkare som har motsvarande arbetsuppgifter.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Haha herregud! Det är väl liksom ganska uppenbart varför "Jane" skulle bli ledsen...eller hon kanske faktiskt är korkad och ful på riktigt? :p ;)
 
Sv: Vi Som Pluggar

*Kl*

Jag pluggar första terminen på läkarprogrammet. Är i full gång med anatomi som ska tentas av i Januari. Det är jätteskoj och superintressant men kunde inte för min vildaste fantasi tro att det fanns så många olika namn på allt vi består av. :laugh:
 
Sv: Vi Som Pluggar

kl

Nån som kan ge mig lite pepp och kraft överhuvudtaget:angel:
På lördag har jag 2 månader avklarade av 3 år och jag undrar redan hur jag ska orka 3 år!:eek:
Snälla säg att tiden går rasande fort!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Det går fort! I juni ska jag lämna skolan trygga värd för gott. LÄSKIGT. Så njut av den tiden du har kvar.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag kände likadant efter två månader, och är inne på sista kursen nu (klar i december). Det har gått vansinnigt fort och varit fruktansvärt roligt! :D
 
Sv: Vi Som Pluggar

Jag att inte så bra koll på hur det ser ut på hästsidan då jag vill jobba med smådjur, men duktiga veterinärer, framförallt kliniker är alltid efterfrågade i alla fall bland hästfolk.
Som distriktsveterinär är man efterfrågad särskilt i de norra delarna av landet, men som distriktare har man ofta hand om alla slags djur (inte alltid).
Det blir allt svårare att få jobb då det kommer ungefär lika många färdiga studenter utomlands ifrån som det utbildas i Sverige varje år. Så det finns numer ett ökande överskott på veterinärer, särskilt inom smådjursbranschen :(
Stockholm verkar vara svårast att få jobb i, får se hur det går för mig nästa år...

Ang. löner är det bara att googla på lönestatistik för veterinärer. Generellt så får vi alldeles för lite betalt jämfört med en läkare som har motsvarande arbetsuppgifter.

Hästsidan är ganska hopplös just nu tyvärr, och ännu svårare som nyexaminerad utan erfaringar!

Jag har lite mer än ett år kvar på veterinärlinjen i kph (färdig slutet av jan 2014). Helt skrämmande lite egentligen... :crazy:
 
Sv: Vi Som Pluggar

Ja, den var dessutom utgiven i dec 2011, så relativt ny. Använde den på miljörättskursen i våras nämligen, men då angavs även supplementet som obligatorisk kurslitteratur, så det var tacksamt.

Jag la in länken på kurscaféet på internetsidan vi har, så kanske fler som blir glada över ditt tips :) Men de flesta köpte nog inte så tidigt som mig, men jag fick ju det som lön så det var lite svårt att styra själv.
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

Kastar mig brölandes in i tråden eftersom jag i princiiiiiip är klar med veckans tenta. En animerad rad för det:

:bump::banana::banana::bump::crazy::banana::eek::bump::banana:

Dags att förbereda för tenta nr 2. Första salstentan på ett år. Kill me please!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Det går fort! I juni ska jag lämna skolan trygga värd för gott. LÄSKIGT. Så njut av den tiden du har kvar.

Håller med. Känns som att jag inte kommer kunna uträtta något jag förväntas vara kapabel till. :crazy:

Och vårens ex-jobb, jag har inte en aning om vad jag ska göra. :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 320
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 609
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 607
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp