Bukefalos 28 år!

Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*snyft* :(





Får väl se om någon hakar på! :D
Kanske skulle finnas en skutt- och brall-galopp-klubb också? :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag förstår din poäng, för det har man väl hört ett antal gånger! Problemet där är gissningsvis vad man jämför med och vad folk då förväntar sig få för bild, och okunskap -att man inte riktigt förstår vad andra ser för fel i det kanske?
Men ärligt talat tycker jag det tyder mer på en sund bild av sin häst (ja alltså inte graman och nosen i bringan osv, utan fenomenet att överdriva dom bra sidorna) man ska väl tycka att sin häst är bäst och finast i världen? Det tror jag dom uppskattar! :D

Sen är det nog bara naturligt att om man har kommit en bit utifrån startpunkten vill man få stanna upp och njuta av det som blivit bättre, även om andra kanske inte hänger med som bara ser här och nu och ser att det finns massvis med brister kvar. Och okunskapen då, att man inte lärt sig ännu vad som krävs för att det ska bli bra, men så länge man har lärt sig något så är det bara sunt att vara glad och stolt för det! :) (Samtidigt som man kan hoppas att de fortsätter träna vidare och utvecklas såklart, så de så småningom förstår vad andra tyckt har varit fel.)
Om du vill kan vi såklart enas om att inte vara överens, men jag tror nog det har lite med jantelagen att göra ändå!
Jag tror helt enkelt att den med bättre självkänsla (som ändå är realistisk såklart) mindre känner behov av att sänka folks förväntningar även om man vet att man inte gör saker och ting perfekt, eller ens bra!

:bow::bow::bow:
Håller mao med! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Haha, istället för skutt-och-brall-klubb hade jag behövt en bekväm-segproppsklubb. :p Lillkillen är väldigt bekväm av sig!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Den klubben kan jag gå med i! I alla fall när jag rider, vid longering är det kanonfin galopp.. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

För mig beror det nog lite hur man ser på det. Rent subjektivt och emotionellt tycker ju jag också att min häst är världens bästa när hon gått riktigt bra på en träning eller som sist, på tävlingen, men för det går jag ju varken runt och tror eller säger att hon är mycket bättre än de flesta halvblod. Lite som att barn alltid är finast i sina föräldrars ögon även om de ser ut som hoppbollar med Harry Potter-glasögon och aldrig kommer pryda framsidan på Elle. ;)

Jag menar ju såklart inte att man nödvändigtvis ska tala illa om sin häst för att man har en travare, men jag tycker inte att det gör någon gott - varken en själv eller ridtravarägarna i stort - att gå och lyfta hästen till skyar som inte finns. Ser hästen ut som en typisk travare är det inte så klokt att gå runt och envist hävda att det minsann är en kopia av Briar, eller att påstå att alla travare faktiskt kan gå SM med rätt ryttare... För mig har det inget med jante att göra, utan bara realism, att inte tro att man har ett under av exteriör och gångarter och att det enda skälet att den får låga procent på tävlingar är att domaren är travarrasist. ;)

Som sagt, det är väl jättedumt att prata ned hästen om man med en objektiv, säker syn vet att den är fin, men det måste rimligen finnas gränser uppåt också. Och det omöjliggör inte alls att man subjektivt tycker att ens häst är den duktigaste i världen. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det kan jag ju hålla med om, lite realistisk måste man ju vara! Men en travare kan ju vara fin bland travare, en trevlig individ och välriden, och det tycker jag man inte ska förringa! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

För mig beror det nog lite hur man ser på det. Rent subjektivt och emotionellt tycker ju jag också att min häst är världens bästa när hon gått riktigt bra på en träning eller som sist, på tävlingen, men för det går jag ju varken runt och tror eller säger att hon är mycket bättre än de flesta halvblod. Lite som att barn alltid är finast i sina föräldrars ögon även om de ser ut som hoppbollar med Harry Potter-glasögon och aldrig kommer pryda framsidan på Elle. ;)

Jag menar ju såklart inte att man nödvändigtvis ska tala illa om sin häst för att man har en travare, men jag tycker inte att det gör någon gott - varken en själv eller ridtravarägarna i stort - att gå och lyfta hästen till skyar som inte finns. Ser hästen ut som en typisk travare är det inte så klokt att gå runt och envist hävda att det minsann är en kopia av Briar, eller att påstå att alla travare faktiskt kan gå SM med rätt ryttare... För mig har det inget med jante att göra, utan bara realism, att inte tro att man har ett under av exteriör och gångarter och att det enda skälet att den får låga procent på tävlingar är att domaren är travarrasist. ;)

Som sagt, det är väl jättedumt att prata ned hästen om man med en objektiv, säker syn vet att den är fin, men det måste rimligen finnas gränser uppåt också. Och det omöjliggör inte alls att man subjektivt tycker att ens häst är den duktigaste i världen. :)

Det handlar nog mycket om HUR man uttrycker sig. Jag tycker egentligen inte det finns gränser i vilka glasögon man får titta på sin häst med i positiv bemärkelse eller i hur höga mål man "får" ha utifrån en viss häst (möjligen en skadad häst som knappt borde ridas alls). Men man kan ju uttrycka det på väldigt olika sätt, och okunskap och orealism skiner såklart lätt igenom. :P
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det kan jag ju hålla med om, lite realistisk måste man ju vara! Men en travare kan ju vara fin bland travare, en trevlig individ och välriden, och det tycker jag man inte ska förringa! :)

Absolut, det håller jag förstås med om!

Totola: Haha, jag blir personligen asirriterad på folk som tror att de sitter på exceptionella gångartshästar även om de har en ranglig travare som knappt kan galoppera, så vi får nog enas om att tycka olika helt enkelt. ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Självklart ok att du la in mina bilder :)

Hoppas på att kunna få in några bilder på när jag rider också, ska bara försöka få med mig en frivillig fotograf :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vi tycker nog ganska lika egentligen, men jag försöker att inte störa mig på sånt, dels för husfridens skull och dels för att man ju vet att det beror på okunskap och det brukar inte leda så långt att diskutera om sånt då. :angel:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag sitter ofta och läser det ni skriver, men jag är helt enkelt för lat för att logga in och hänga med i diskutionerna, oftast iaf;D

Apropå det här med klubbar, det finns ingen "billiga hästar" klubb? Jag har en som vill vara med, iaf efter den senaste veckans ridning. Har det inte varit brall och skutt, så har det varit sken, och har det inte varit det så har det bara varit total-omöjligt haha. Idag vände det väl litegrann, nu var han BARA rädd för ett papper på vägen, och ett litet mindre hus (ala stuga).

Jag känner att jag måste jobba på att stärka förtroendet mellan oss, så vi kämpar på. I tisdags hade vi miljöträning. Både rökmaskiner, presennin, paraplyn osv osv. Rökmaskinen var LÄSKIG, men jag kunde slå in hästkräket med presenningen och det var iiiinga problem. Paraplyet såg ut som en godisklubba enligt honom...

Fler som har hästar med "nerver utanpå kroppen"?;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag vill joina billiga hästar-klubben idag! Jag skulle ut och köra imorse, och kan inte spänna för vagnen inne utan hästen får vackert stå lös på stallplanen och vänta. Vilket hon brukar göra. Brukar, alltså. Jag hann precis få in skalmarna i öglorna och skulle gå bak för att räta upp vagnen, och då skrittar häst:devil: helt sonika iväg. PANG så smäller skalmarna i backen bakom henne, varpå hon ser ut att tänka "wtf?" och småtaktar vidare till hagen, där jag hinner ikapp henne. Går tillbaka och provar igen... och hästen knatar iväg på nytt.

Det blev ingen körtur, men däremot lite ledarskapsövningar. Var nog lika bra att jag lade ut annons på både vagn och sele så sent som igår... ;)
Annars har jag också en dam med nerv, bokstäverna i ridhuset, bommar och folk som kommer ut från hus, bland mycket annat, är att jämställa med sabeltandade tigrar, hela högen.

Vi tycker nog ganska lika egentligen, men jag försöker att inte störa mig på sånt, dels för husfridens skull och dels för att man ju vet att det beror på okunskap och det brukar inte leda så långt att diskutera om sånt då. :angel:
Det låter klokt för blodtryckets skull. ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Oj...

Jag ser inte Love som en travhäst, han blev inkörd, tävlad- katastrof, nästan slaktad pga ouppfostrad- köpt av min sambo som sällskap, stog i 2 år i hage, inriden av mig och en jätte trevlig ridhäst ( snyggast i byn) min tränare är jäätte imponerad av honom och han är inget av en travhäst längre, jag pratar nog om honom som kallblod. Jag har även ett halvblod och visst med steg osv men love är den som lyssnar bäst och är mest känslig, sen kan jag inte uvärdera mer för halvblodet är så ung ännu ;)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3294721321091&set=o.222112751208514&type=1&ref=nf

gårdagens pass i skogen "mystur" första gången jag försöker lägga upp en bild från fejjan, så hoppas ni kan se den ;) Love född 03, inriden 2010.

Idag blir det nog ett pass på banan, ska öva på öppna med honom nu, ibland får han till 1-2 steg så det är bara att fortsätta öva öva öva :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Hmm, billiga hästar-klubben avstår jag, men "nerverna utanpå" känns igen! ;)
Senaste dagarna har herrn varit jättecool och fin, vilket betyder att han bara stirrat upp sig för en travhäst i fjärran (när vi var på ridbanan), en moppe som startade väldigt nära, och två vattenpölar som han höll på att preja ridsällskapet för att undvika. :devil:
Men det var som sagt bra dagar, är glad åt kanske 95% av tiden som det var mindre nerv!

Man får ju iaf ganska mycket gratis-energi (bäst på hemvägen då, på bortvägen har man ju inte lika mycket dragning framåt) brukar försöka roa mig med att få honom använda det till något jag väljer istället för att bara ångvälta på. När man sen kommer till ridhuset och pållen är väldigt cool i jämförelse så är det nästan så man saknar lite action och energi! :angel:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

idag har jag haft 2 pass på Love, på fm tänkte jag träna på vad jag och tränaren gått igenom senast, emn Love tänkte jogging så vi körde på det, det enda var att han överanalyserade alla signaler och gav järnet hela passet ( 30min ) vi som skulle öva på öppna i skritt, det blev öppna i trav coh skänkelvikning i trav en kort galopp och serpentiner med piruetter, så efter en stund fick jag lägga ridningen åt sidan för han kämpade allt han hade och skulle visa hur duktig han var... min lilla ängel...

på em körde vi ett kort pass på banan igen, barbacka i grimma övade vi på serpentiner / halt / ryggning och han gick jätte fint ( och lugnt) ;)

han var jätte duktig idag så det lutar åt vilo dag imon så tar jag en runda på andra pollen ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Idag har jag och Calle haft lite delade meningar om huruvida man skulle galoppera i höger eller vänster galopp. Jag tyckte höger, men den lilla hästen valde hellre att sparka bakut, galoppera på stället (i vänster), göra galoppslutor till vänster eller alltihop på samma gång:crazy: Tillslut lyckades vi komma överens om att höger galopp faktiskt fungerar den också, men vi blev båda lagom trötta av alla ofrivilliga avancerade övningar.

Lyckades fastna på film mot slutet av passet också:) Han orkar inte riktigt hålla ihop sig i en korrekt form ännu, utan dyker gärna in lite med näsan bakom lodplanet. Det är något vi jobbar med varje pass och han har blivit mycket, mycket bättre bara den senaste månaden :D Och jag vet att jag inte har världens bästa sits (skyller delvis på att sadeln är för stor för mig) och jag skulle behöva räta upp mig och inte stirra ner mellan öronen på pållen hela tiden:devil:

Länk till filmen:
http://youtu.be/WLlbcmcJxds

Håll till godo!;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Jag hittade på ett par bilder från när jag precis började rida min häst för 1,5 år sedan. Även om jag inte är nöjd med var vi (jag) är idag så har det ju åtminstone hänt NÅGONTING med travhästen och travkusken... :D

 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja det är kul när man jämför på en längre period och man verkligen kan se att det hänt saker! :banana: Särskilt traven är det stor skillnad på utifrån bilderna!


Själv tränar jag tyvärr ganska sällan för tränare, och då är det jättekul när jag får filmat från träningarna och kan jämföra med ett par/några månaders mellanrum, något brukar alltid ha hunnit hända på den tiden även om det är bara någon liten detalj i helheten eller så. :)
Väldigt motiverande, man blir så lätt hemmablind när det känns som att det händer så lite varje pass eller att det går upp och ner från dag till dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 631
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp