Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Fast jo, är det inte bestämt nu??

Jag kommer tävla först nästa år så då blir det startklass för vår del.

Kurs ikväll! Körde igenom nya startklassen, hon kändes lite loj men gjorde helt okej moment, några missar men inga stora, och höll ihop fint hela tiden! Vissa saker måste jag lära mig precis vad som gäller i kommenderingen med nya reglerna bara men det visar sig väl så småningom.
Började lära in sitt i grupp, tittade på fjärren som håller på att få sig ett lyft (lärt in låsta baktassar ordentligt nu under konvalecensen).
 
Fast jo, är det inte bestämt nu??

Jag kommer tävla först nästa år så då blir det startklass för vår del.

Kurs ikväll! Körde igenom nya startklassen, hon kändes lite loj men gjorde helt okej moment, några missar men inga stora, och höll ihop fint hela tiden! Vissa saker måste jag lära mig precis vad som gäller i kommenderingen med nya reglerna bara men det visar sig väl så småningom.
Började lära in sitt i grupp, tittade på fjärren som håller på att få sig ett lyft (lärt in låsta baktassar ordentligt nu under konvalecensen).

Nej fortfarande inget bestämt! Antar att de skulle lägga ut alls regler snarast i sådana fall?
Fortfarande bara förslag som finns på hemsidan och jag litar på att min tränare är insatt. Hon väntar ju bara på ett beslut för blir det nya regler måste hon lägga om sina kursplaner.

SKKs centralstyrelse ska ha lämnat sitt beslut senast 8 september, men eftersom vi inte hört något ännu antar jag att det pågår massa diskussioner klubbarna emellan så som inom rallylydnaden?
 
Jag har kikat lite på nya startklassens moment, jag gillar det nya upplägget, förutom apporteringen, jag tränar jaktapportering med min hund så hon är ju totalt inkörd på att sitta vid min sida innan jag skickar ut henne. Har märkt att hon blir väldigt förvirrad när jag säger apport och föremålet ligger emellan oss. Hon är på god väg att lära sig hopp/apporten i de gamla klasserna så just grejen är inga problem. Men jag har tappat fantasin helt hur jag ska börja lära in detta.
Hur har ni/skulle ni börja lära in detta?

Då jag tränade senast resulterade det i att hon blev jätteosäker i inkallning vi sen tränade efteråt, där hon stannade halvvägs in till mig :o (hon trodde väl hon skulle få ett kommando där antar jag)
 
Jag har kikat lite på nya startklassens moment, jag gillar det nya upplägget, förutom apporteringen, jag tränar jaktapportering med min hund så hon är ju totalt inkörd på att sitta vid min sida innan jag skickar ut henne. Har märkt att hon blir väldigt förvirrad när jag säger apport och föremålet ligger emellan oss. Hon är på god väg att lära sig hopp/apporten i de gamla klasserna så just grejen är inga problem. Men jag har tappat fantasin helt hur jag ska börja lära in detta.
Hur har ni/skulle ni börja lära in detta?

Då jag tränade senast resulterade det i att hon blev jätteosäker i inkallning vi sen tränade efteråt, där hon stannade halvvägs in till mig :o (hon trodde väl hon skulle få ett kommando där antar jag)

Den där apporteringen i startklass ställer till det lite för oss också. Min hund har tränats in på "vanlig" apportering (dvs kastad apport), men vi hann aldrig börja tävla innan han skadade sig för 1.5 år sedan. Så nu när han äntligen börjar bli frisk och vi har kommit igång lite med träningen igen så försöker jag lära in startklassens apportering vilket han tycker är jättekonstigt. :D
Men det börjar lossna efter att jag tänkte till lite hur jag skulle göra. Jag har satt honom, lagt apporten framför honom (bara tillräckligt långt framför honom för att han inte ska kunna nå den från sittandet) och sen stått bara typ 1 meter längre bort, dvs det blir ingen inkallning utan snarare "plocka upp apport" och sen får han lämna av den i handen till mig utan att göra en vanlig ingång. Redan vid träningspass nummer två börjat han fatta att han ska plocka upp apporten och vid andra träningspasset flyttade jag apporten lite längre från honom vid sista försöket och flyttade mig själv ytterligare en meter också och det fixade han. Så bryta ner i mindre bitar tror jag är bästa sättet. Funderar på att ha avlämnande framifrån också, istället för vanlig ingång vid sidan som jag haft på apporteringen tidigare, för att göra det till ett helt annat moment jämfört med vanlig apportering.
 
Jag har av en slump lärt min hund att apportera allt ifrån alla möjliga ställen och riktningar så det han tyckte var lättast var nog apporteringen av de nya momenten.

Att sitta när jag går runt honom är däremot svårt! Han har ju inte ett huvud som han kan vrida i 360 grader. :laugh:
 
Alltså det här med att få bukt med Tinjas långsamma sittande.. Hon sätter sig ju jättefint när jag tittar på henne, problemet är långsamt sittande när jag inte tittar på henne. Men hur kan jag klicka/belöna så fort rumpan är i marken om jag inte ser rumpan?? :arghh:

Jag har samma problem i fotgåendet. När jag inte tittar på henne så vet jag ju inte om hon är i rätt position, hur kan jag då belöna rätt?
Och nej, jag har inte tillgång till en spegelvägg. Skulle vara väldigt bra om jag hade det men nu ser inte verkligheten ut så :meh:
 
Alltså det här med att få bukt med Tinjas långsamma sittande.. Hon sätter sig ju jättefint när jag tittar på henne, problemet är långsamt sittande när jag inte tittar på henne. Men hur kan jag klicka/belöna så fort rumpan är i marken om jag inte ser rumpan?? :arghh:

Jag har samma problem i fotgåendet. När jag inte tittar på henne så vet jag ju inte om hon är i rätt position, hur kan jag då belöna rätt?
Och nej, jag har inte tillgång till en spegelvägg. Skulle vara väldigt bra om jag hade det men nu ser inte verkligheten ut så :meh:

Du tränar med någon annan som tittar och den personen håller i en klicker och klickar när rumpan åker ner fort :)
 
Alltså det här med att få bukt med Tinjas långsamma sittande.. Hon sätter sig ju jättefint när jag tittar på henne, problemet är långsamt sittande när jag inte tittar på henne. Men hur kan jag klicka/belöna så fort rumpan är i marken om jag inte ser rumpan?? :arghh:

Jag har samma problem i fotgåendet. När jag inte tittar på henne så vet jag ju inte om hon är i rätt position, hur kan jag då belöna rätt?
Och nej, jag har inte tillgång till en spegelvägg. Skulle vara väldigt bra om jag hade det men nu ser inte verkligheten ut så :meh:
När hunden går fot så vinkla ner ditt egna huvud utan att vrida på det så ser du hunden.
 
Okej. Jag ser min hund om jag vinklar ner huvudet och sneglar åt sidan. Men om du inte ser så är ju enda lösningen antingen spegel eller medhjälpare.
 
Fast jag ser inte henne då. Jag ser om hon är vid sidan, men ser inte vart hon tittar. Och jag ser definitivt inte om hon satt sig ner.

Till och med jag ser mina små dvärgschnauzrar när de sitter om jag vinklar ner huvudet. Kan det vara så att Tinjas fotposition är lite för långt bak och att det därför du inte ser om hon sätter sig trots att du tittar ner?
 
Till och med jag ser mina små dvärgschnauzrar när de sitter om jag vinklar ner huvudet. Kan det vara så att Tinjas fotposition är lite för långt bak och att det därför du inte ser om hon sätter sig trots att du tittar ner?
Nej, det är helt enkelt min syn som är så :o Mitt periferiseende är inte speciellt bra. När Tinja sitter med huvudet vid mitt knä är det näst intill omöjligt för mig att urskilja om hon tittar på mig eller inte, och jag har inte en chans att se om hon sitter eller inte. :(

Sätter jag henne med bogen vid knät kan jag med nöd och näppe se om hon tittar på mig, men kan fortfarande inte se om hon står eller sitter.
 
Träning idag med en ny träningskompis och en jag inte träffat på ett par månader. Hundarna skötte sig rätt bra. Stoja tappar lite i fotgående med kommendering men det är ju bara att öva på. Gjorde fina snabba lägganden och fin startklass- apportering. Likaså sitt och Inkallning. Kedjade och utmanade henne lite väl så jag fick frustration men får fortsätta träna uthållighet.

Blev påmind om min tanke att återuppta lydnaden med sigge så vi körde igenom startklassens moment. Superfin attityd, fin kontakt i fotgåendet (flyter ut lite men det får vara för tillfället), alla moment utom apportering sitter, vändningarna på stället behöver lite jobb också. Apportering kan han men blev osäker, insåg att han inte kört nåt sånt sen han fick tänder dragna så det är bara att belöna upp, kändes väl annorlunda i munnen. Blev snabbt bättre i alla fall! Länkade hela med lika fin attityd där så så det blir nog startklass för båda snart.
 
Måste bara skriva av mig lite efter dagens träningspass. Ibland är lydnadsträning bara så himla roligt. Det var helt folktomt på klubben idag och jag började med att ta ut tiken på planen. Ingång på planen gick sådär, sen jobbade vi med positionen i det fria följet, har fått en del nya tips. Sedan lite stadga - har fått problem med att hon lägger sig när jag går ifrån henne i inkallningen. Det är som hon tänker "här får jag vänta ett tag, lika bra att slå sig till ro". Det blev fel någon gång men gick sen bra, ingångarna blev lite sådär i början, lite studs. Men det blev några fina. Sen lite apportering och fritt hopp över hinder som gick jättebra. Lite fritt följ igen och avslutade med att länka appellklassens moment kort rakt igenom och sen en rejäl lekstund med olika roliga leksaker.

Tog ut hanen som var lite övertänd först och började ljuda i stegförflyttningarna. Det var nog jag som krävde lite för mycket och blev lite otydlig. Jag bröt isär det i mindre delar och lekte lite åt sidan och då gick det väldigt fint. Jobbade med klass 3 fjärr som vi inte är klara med, han låser inte benen från stå till sitt och från stå till ligg när jag står på lite håll.

Vittringsapporteringen har vi nyss börjat med och vi gjorde några repetitioner som jag tycker gick bra.

Så var det krypet som vi just börjat med och plötsligt verkade det ha fallit på plats och jag kunde gå upprätt och belöna varje halvmeter ungefär.

Lite apportering och inkallning fick avsluta passet och sen körde vi lite jaktlek och lite mer stegförflyttningar innan han fick tömma godispåsen.

Så blev det en platsliggning med båda hundarna där tiken var stabil och duktig, och eftersom det är hon som ska tävla härnäst kändes det viktigt.

Åkte hem med trötta hundar och väldigt nöjd.
 
Vi lyckades nyligen ta vårt första 1:a pris i LK1 efter mycket kämpande under året. Jag blev lite pepp på att försöka ta LP1 innan årskiftet nu, har annars tänkt att det skulle bli den nya titeln för oss eftersom årskiftet närmar sig. Hur tänker ni, vill ni hellst ha den gamla titeln eller nya? dvs väntar ni gärna till nästa år eller är det "stress" nu för att få till de sista godkända innan årskiftet?
 
Alltså denna hund. Förstår inte hur han kan vara lysande ena sekunden och andra sekunden är ingen hemma över huvudtaget.
Vi tränade en liten stund ute idag, och nosen skulle i backen hela tiden alt så stirrade man åt ena hållet och var helt låst. Vad han fick korn på vetifan. Fick faktiskt ryta till nån gång och säga åt honom att fokusera och när han gjorde det - jäklar vad bra det gick!

Vi gjorde stegförflyttningar i fria följet (bara för att testa) och läggande under gång, plus inkallning efter och han kom tillbaka in i position! :love::love: Ibland måste man ju bara prova om det går, och det gjorde det banne mig! Mycket kamp som belöning :D
Det ska nog bli bra till slut det här!
 
Idag unnade vi oss höstens första inneträning! I ny hall dessutom, det var visst länge sen sa Stoja...
Stoja: påverkad av ny hall och alldeles för mycket energi. Dessutom fick vi en konflikt kring hundmöten precis på väg in i hallen :(
Själva träningen gick dock fint (efter hon rusat av sig det värsta): runda kon är nu ett färdigt moment men behöver vara mer noggrann med att förbereda henne så hon fokuserar på rätt sak.
Linförighet blir bättre och bättre även med kommendering, även om hon blir lite påverkad map fokus.
Fjärr med tl bakom gick helt okej. Missade nåt skifte men fokuserade och verkade egentligen inte störd.
Sen lite smålattjande, nån liten kedja och vi avslutade med bra känsla och bra aktivitetsnivå! Men det kändes lite som att var då, i den sinnesstämningen, det hade varit bra att börja jobba ordentligt.

Sigge: fick köra igenom nya startklassen. Fin motivation men två tydliga saker att träna på: stadga i sitt stanna kvar (pga övertaggad) och ingångar med apport (resten av momentet har blivit jättefint). Känns verkligen som att jag skördar frukterna av många års kämpande nu, stadgan kommer vara rätt lätt ordnad och har just med hög motivation att göra vilket är en seger i sig.
Pass två körde vi enbart stadga med helt ok förbättring.
 
Idag har vi tävlat igen, och det gick så där, har en hund som ska nosa på allt spännande som finns på planen. Han kan momenten jättebra, men dyker det upp en intressant fläck så bara måste den nosas på. Någon som har några kanontips på hur man kan träna bort det? På träning kan man ju antingen sätta in honom i bilen med en gång eller ta tag i halsbandet men det går ju inte på tävling.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 027
Senast: Modest
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp